Ikona 4:00 min Ikona Magdalena Drajkowska 11.08.2023

Jeśli korzystasz z TikToka albo choć raz widziałeś u znajomego, jak przerzuca w górę filmik za filmikiem, to wiesz, że tak wpada się w spiralę. Wystarczy, że moja uwaga dłużej skupiła się na jakimś wideo albo (o zgrozo!) je polubiłam, TikTok uznawał, że od teraz chcę oglądać już tylko to.

Efekt spirali, czyli krótko o algorytmie TikToka

W spiralę wpada się łatwo. Przykładowo, gdy odtworzyłam dwa razy filmik pokazujący np. śmieszne wpadki psów, przez kolejne kilka minut byłam podobnym contentem niemal bombardowana. Dlaczego przez kilka minut oglądałam zawstydzające dla czworonogów sytuacje? Algorytm TikToka wiąże wyświetlane treści z moją aktywnością. Uznaje, że jeśli jeden taki filmik przykuł moją uwagę, to być może trzeci, piąty czy dziesiąty też mnie zainteresuje. Takie jest wyobrażenie TikToka, rzeczywistość jest zupełnie inna (kto z użytkowników TikToka słyszy właśnie teraz charakterystycznie przerobioną nutę „Unholy” Sama Smitha, dajcie znać w komentarzu 😉). O ile drugi filmik z kompromitującą miną buldoga lub żenującą próbą wyłudzenia przez labradora jedzenia na wnuczka mnie bawi, o tyle przy piątym nawet ja wymiękam (a naprawdę lubię psy) i odkładam telefon.

 

 

Zmiany dla użytkowników TikToka z Unii Europejskiej

Działanie algorytmu TikToka wydaje się nie być w pełni zgodne z Digital Services Act (DSA), czyli Ustawą o usługach cyfrowych obowiązującą od listopada 2022 roku w krajach Unii Europejskiej. Jej celem jest regulowanie obowiązków dostawców usług cyfrowych, którzy pośredniczą w łączeniu konsumentów z towarami, usługami oraz treściami. Regulacja ta ma lepiej chronić użytkowników oraz ich podstawowe prawa w internecie.

Jeśli TikTok nadal ma być obecny na rynku europejskim, musi się dostosować. W praktyce wiąże się to z konkretnymi zmianami. Ich wprowadzenie TikTok zapowiedział do 28 sierpnia, o czym możemy przeczytać na oficjalnym kanale. W komunikacie wskazane zostało m.in. wyjaśnienie systemu rekomendacji platformy. Czyli właściwie, co?

blog-sunrise-social-media

Nowe podejście do rekomendacji treści na TikToku

Wrócę na chwilę do tej spirali ze śmiesznymi wpadkami zwierząt. Pisałam już, że wyświetlały mi się częściej, gdy jakiś z tych filmików obejrzałam więcej niż raz lub polubiłam. Działo się tak z powodu personalizacji. Mam ją włączoną i nie mogę z tego zrezygnować. TikTok na podstawie mojej aktywności ocenia, jakie podobne treści mi podsunąć.

Regulacje DSA zobowiązują jednak do większej przejrzystości algorytmów stosowanych do polecania treści lub produktów użytkownikom. To właśnie system rekomendacji napędza treści pojawiające się w kanale „Dla Ciebie” na TikToku, czyli tętniącym sercu każdego konta. Działania regulacyjne na tym polu już zostały częściowo podjęte, natomiast ważnym krokiem ma być udostępnienie dla europejskiej społeczności platformy innej drogi. Użytkownicy TikToka w Unii Europejskiej będą mogli wyłączyć personalizację!

Każdy użytkownik z UE, który posiada konto na TikToku, będzie mógł zadecydować, czy chce otrzymywać spersonalizowane treści i reklamy. Co się stanie, gdy zrezygnuję z personalizacji na TikToku? Szczerze liczę, że wyskoczę ze spirali, którą wcześniej opisałam. Jest dla mnie męcząca, niekiedy frustrująca i sprawia, że szybko nudzę się oglądaniem kolejnych podobnych treści. Co gorsza, trudno mi dotrzeć do innych, nowych, ciekawych. Alternatywą ma być pokazywanie w kanale „Dla Ciebie” popularnych filmów z zamieszkiwanego regionu. Myślę, że może dzięki temu trafię na wideo, które potencjalnie nie miałoby szans mnie zaciekawić przy wcześniejszym sposobie rekomendacji. To może być bardzo odświeżające doświadczenie!

tiktok

Źródło: https://newsroom.tiktok.com/en-eu/fulfilling-commitments-dsa-update

Ponadto na platformie, gdzie duży odsetek użytkowników stanowią nadal młode osoby, zmianie mają ulec również rekomendacje dotyczące tej grupy wiekowej. Użytkownicy z Unii Europejskiej poniżej 16 roku życia będą mieli konta ustawione domyślnie jako prywatne, a ich treści nie będą mogły pojawiać się w kanale „Dla Ciebie”. Co więcej, użytkownicy z Unii Europejskiej w przedziale wiekowym od 13 do 17 roku życia nie będą widzieć spersonalizowanych reklam opartych na ich aktywności na TikToku lub poza platformą.

Nie dotarłam do wiarygodnych informacji na temat globalnych badań dotyczących użytkowania mediów społecznościowych, w tym TikToka wśród nastolatków, natomiast moje spostrzeżenie opieram na statystykach dotyczących wybranych lat i krajów, np. wg Paw Research Center w 2023 roku aż 67% nastolatków w wieku 13-17 lat korzystało w jakiś sposób w TikToka (https://www.pewresearch.org/internet/2022/08/10/teens-social-media-and-technology-2022/wg); według Statista największy odsetek, 24% użytkowników TikToka w 3Q2020 w Wielkiej Brytanii stanowiła grupa wiekowa 15-25 lat. (https://www.statista.com/statistics/1184043/tiktok-user-demographics/).

Czy nie będzie virali bez spirali?

TikTok słynie z viralowych treści. Takich, które niemal zmuszają do chwytania za smartfona i nagrywania własnych filmików podobnych do tych, jakie właśnie obejrzeliśmy – bo to śmieszne, zabawne, inspirujące czy po prostu „wow” i „też tak chcę”. Takie treści niosą się falą po użytkownikach, bo im się podobają, a algorytm sugeruje odbiorcom kolejne podobne filmy utrzymane w tym trendzie, często opisane konkretnym hasztagiem (#). Czy wyłączenie personalizacji na bazie mojej aktywności sprawi, że przegapię trend lub moja treść nie ma szans stać się viralem? Nie sądzę. Z jednej strony myślę, że może być nawet łatwiej. Z contentem będę teraz uderzać do szerszego grona, nie tylko tych, co złapią się w spiralę. Z drugiej strony zaś pojawią się też myśli, że gdy użytkownicy byli w spirali, to kiedy spodobał im się filmik, siłą algorytmu mogli trafić też na mój. Pewne jest, że będzie inaczej. Czy łatwiej, czy trudniej czas pokaże – ja jestem bardzo ciekawa, a Wy?

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 7

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Reklama na platformach społecznościowych:  nowe trendy i techniki skutecznego docierania do grupy docelowej Ikona 6:00 min 16.08.2023 Dzięki reklamie w social mediach firmy docierają do nowych odbiorców i zwiększają zainteresowanie swoimi produktami lub usługami. Jak skutecznie trafić do osób, które są zainteresowane właśnie Twoją ofertą? Podpowiadamy! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 39

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023 Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Reklamuj swoją firmę na LinkedIn Ikona 6:20 min 04.07.2023 Chcesz podnieść widoczność marki w Internecie? A może zależy Ci na zwiększeniu konwersji i pozyskaniu stałych klientów? Z pewnością wiesz, że do tego potrzeba kampanii reklamowej. Narzędziem, które pozwala skutecznie zaprezentować firmę szerszemu gronu odbiorców, jest LinkedIn Ads. Jakie formaty reklam udostępnia użytkownikom? Jaki jest ich konkretny cel? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700