Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 4:25 min Ikona Magda Drajkowska 28.12.2022

Czy EVP są każdemu potrzebne?

W obszarze Employer brandingu, stojącego na pograniczu Brand marketingu i miękkiego HRu, jedną z kart w talii, wyciąganą z reguły na początku rozrywki, są EVP. Termin definiowany w bardzo zróżnicowany sposób przez praktyków i teoretyków, ale też wyjątkowo ciekawy aspekt pracy, który – zdaje się – nabiera coraz większego znaczenia tak dla pracowników, jak i pracodawców. Zacznijmy od kluczowego pytania.

Czym są EVP?

Employee Value Proposition (EVP) jest terminem, który trudno jednoznacznie przetłumaczyć na język polski. Wykorzystując tłumaczenie bezpośrednie otrzymamy określenie, które nie mieści w sobie całego ładunku, jaki znaczeniowo faktycznie niesie za sobą ten zwrot. „Propozycja wartości dla pracowników” po pierwsze zbyt kierunkuje wyrażenie na wartości firmowe, które owszem zawierają się w EVP, ale nie wypełniają tego terminu wyłącznie sobą; po drugie, określenie brzmi dla mnie nieco jak towar luksusowy ze sklepów z żółtymi firankami z czasów Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, a takim absolutnie nie powinien być.

Jak więc traktować EVP? Z pewnością szerzej. Na trop naprowadziła mnie Urszula Zając-Pałdyna w „Employer Branding po polsku”, która termin EVP wyjaśnia następująco:

„[…] jest to styl zarządzania, sposób komunikacji, jakość relacji, ale także ciekawa misja, udogodnienia związane z lokalizacją czy miejscem pracy. Są to charakterystyczne dla danej organizacji wyróżniki, które na co dzień powodują, że pracownicy chcą w niej pracować, rozwijać swoje kompetencje, a przy okazji wspierać rozwój swojego pracodawcy.”

 

EVP można więc traktować jako zbiór charakterystycznych cech, wyróżników marki danego pracodawcy w oczach jego pracowników. To rodzaj pewnego barteru pozafinansowego między firmą, a zatrudnionym – pakietem korzyści, jaki otrzymuje od pracodawcy w zamian za doświadczenie i umiejętności wnoszone do organizacji. Jak widać, EVP nie można sprowadzać tylko do wartości firmowych, systemu benefitów czy misji i wizji, to zdecydowanie pojemniejsze zjawisko.

 

Kto potrzebuje EVP?

Traktując EVP jako wyróżnik marki pracodawcy w oczach jej pracowników (aktualnych oraz potencjalnych) można śmiało powiedzieć, że potrzebuje ich każdy, a właściwie każda… firma. Stanowią elementy, które na tle innych organizacji pozwalają się wyróżnić, a tym samym przyciągnąć do organizacji osoby z rynku pracy, ale też zatrzymać w organizacji te już pozyskane talenty. Jednocześnie EVP mogą wspierać budowanie świadomości marki, poprzez prezentowane wyróżniki. Organizacja pokazuje swoją kulturę organizacyjną, zachęcając osoby, które z określonymi jej elementami się identyfikują do wejścia właśnie do tej konkretnej firmy spośród wielu innych o podobnym profilu biznesowym.

Gdzie można wykorzystać EVP?

Z powyższego bardzo jasno wynika już pierwsza korzyść posiadania w organizacji jasno określonych EVP. Jest nią możliwość zastosowanie ich w procesie rekrutacji. Należy przy tym pamiętać, że kluczowe jest ich świadome określenie (najlepiej zbudowanie ich na bazie badań wśród pracowników), jak również nadanie im przynajmniej formy spisanej. Dzięki temu, dystrybuowanie ich wewnątrz i na zewnątrz organizacji będzie dużo prostsze oraz spójne pomimo wykorzystania wielu kanałów, a jednym z nich mogą być oferty pracy.

 

Jak wspomniałam, EVP jest wręcz idealnym instrumentem do wykorzystania w procesach rekrutacyjnych – zarówno w budowaniu zakładek kariery na stronach firmowych, jak i bezpośrednio w tworzeniu ogłoszeń o pracę. Ponadto elementy EVP – nie zawsze wszystkie, bowiem zawsze uzależnione jest to od kontekstu – można i warto stosować w komunikacji wewnętrznej, np. onboardingu, informowaniu o zmianach organizacyjnych, coachingu, prowadzeniu projektów, itp; komunikacji zewnętrznej, np. informowaniu o wydarzeniach, nagrodach, udziale pracowników w konferencjach i prowadzeniu prelekcji, itp. EVP pomaga też w budowaniu pozytywnego doświadczenia pracowników. Kierują bowiem uwagę na to, na co zwracają uwagę właśnie pracownicy, jakie pola warto rozwijać w organizacji, a nad którymi warto się dodatkowo pochylić.

 

Wyróżniki marki jako pracodawcy w oczach pracowników dają przestrzeń do budowania więzi z osobami – już zatrudnionymi, jak też potencjalnie zainteresowanymi zatrudnieniem w firmie. Stanowią elementy przyciągające kandydatów do firmy oraz decydujące o tym, że talenty w organizacji pozostają. EVP obejmują zbiór cech, charakterystycznych dla danej firmy, pomocnych w identyfikowaniu kultury organizacyjnej i jej rozumieniu.

 

Magda – doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, ekspert w obszarze content marketingu. Związana z branżą SEO/SEM od 10 lat, skoncentrowana na tworzeniu treści online w oparciu o trendy. Fanka social mediów i nowych technologii, uwielbia wyzwania dotyczące języka komunikacji, zachwycona real time marketingiem i czule spoglądająca na obszar employer brandingu. Prywatnie uwielbia  podróże po świecie, długie spacery ze swoimi psami, dobry reportaż do mocnej kawy bez cukru.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.00 / 5. Vote count: 3 głosów

Brak ocen

Marketingowe podsumowanie 2022 roku Ikona 6:15 min 03.01.2023 Witajcie w Nowym Roku! Świąteczny kurz powoli opada, jeszcze słychać echa fajerwerków, a jeden z najbardziej szczególnych miesięcy w roku właśnie minął. Jakie tematy królowały w 2022 roku i o czym mówił internet w grudniu? Czy głównym tematem były święta? A może pojawiły się jakieś postanowienia noworoczne? Sprawdźmy! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Kompetencje – jak nazwać to, w czym jesteśmy dobrzy Ikona 5:05 min 30.01.2023 O kompetencjach można mówić na wiele sposobów. Rozróżniamy te, które odnoszą się do doświadczenia, talentu, wprawy czy umiejętności. Dzięki tekstowi poznasz najpopularniejszą definicję kompetencji oraz zadasz sobie pytania, które pomogą Ci zdefiniować kompetencje potrzebne w Twojej branży. Artykuł jest wstępem do cyklu poświęconym kompetencjom. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 2 głosów

Brak ocen

Rozgrzej swoje serce na święta – przegląd spotów bożonarodzeniowych 2022 Ikona 6:30 min 20.12.2022 Połowa grudnia już za nami, a to oznacza tylko jedno – coraz bliżej święta! To doskonały moment na to, aby sprawdzić jakie reklamy przygotowały na ten wyjątkowy czas znane marki. Wybrałam dla Was trzy, moim zdaniem najlepsze tegoroczne spoty. Jesteście ciekawi jakie? W takim razie koniecznie przeczytajcie ten artykuł i poczujcie chociaż na chwilę klimat tegorocznych świąt! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700