Życie copywritera pełne jest wyzwań. Każdego dnia nowe tematy – raz proste, raz trudne… Do tych drugich często zaliczają się teksty dla branż technicznych. Nic w tym dziwnego! Wymagają one sporej wiedzy, rzetelnego i czasochłonnego researchu, a także odpowiedniego podejścia do tematu. Wszystko po to, by tekst był ciekawy, merytoryczny i nie zanudził ani odbiorcy, ani algorytmów Google. Zatem, jak stworzyć idealne treści dla firm z branży technicznej?
Pod pojęciem tym kryje się wiele obszarów. Najogólniej mówiąc, są to przedsiębiorstwa, które są związane z usługami i produktami przemysłowymi. Mowa między innymi o elektrotechnice, energetyce, budownictwie, inżynierii, obróbce różnego typu tworzyw, transporcie, produkcji artykułów spożywczych i wielu innych. Tworzenie treści dla tych branż stanowi wyzwanie, ponieważ wymagają one specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności opisania skomplikowanych zagadnień prostym językiem zrozumiałym dla laika.
Najlepsze źródło wiedzy o firmie i jej produktach/usługach stanowią informacje pozyskane bezpośrednio od jej właściciela/przedstawiciela. Stąd też tak ważne jest, by zadbać o brief, w którym nie może zabraknąć pytań dotyczących zarówno samego przedsiębiorstwa, jego oferty, konkurencji i sytuacji na rynku, a także odbiorcy. Warto również poprosić o katalogi firmowe wraz ze wskazaniem najistotniejszych informacji.
Być może goni Cię czas i chcesz na szybko stworzyć tekst. Nie tędy droga! W przypadku tak wymagających branż konieczne jest odpowiednie zaplanowanie pracy i wygospodarowanie czasu na pogłębiony research. Nie ograniczaj się do jednego źródła – koniecznie potwierdź znalezione w sieci informacje także w innych branżowych serwisach, publikacjach czy instrukcjach. Dzięki temu nie tylko zrozumiesz zagadnienie i będziesz potrafić opisać je własnymi słowami, ale też zapoznasz się z fachowym słownictwem.
Tematy techniczne bywają skomplikowane i często wiążą się z koniecznością użycia branżowej nomenklatury. Specjalistyczne, niezrozumiałe słownictwo, długie opisy trudnych procesów… To może skutecznie zniechęcić odbiorcę do czytania. Dlatego tak ważne jest, by nawet najtrudniejsze zagadnienia i terminy wyjaśniać prostymi słowami – tak, by teksty były proste w odbiorze dosłownie dla każdego. Nie wiesz, jak opisać trudny proces powstawania wyrobów przemysłowych? Zastosuj proste metafory – dzięki porównaniom na przykład do codziennych czynności odbiorca będzie w stanie wyobrazić sobie, jak działa dany mechanizm.
Treści muszą być napisane prostym językiem, co nie zwalnia nas z obowiązku zachowania profesjonalizmu. Dlatego na stronie nie może zabraknąć merytorycznych opisów firmy, produktów, instrukcji, ale nie tylko. Dobrym rozwiązaniem jest również stworzenie sekcji FAQ z krótkimi, aczkolwiek rzeczowymi odpowiedziami na najczęściej pojawiające się pytania związane z daną branżą. Warto również prowadzić blog z artykułami eksperckimi i poradnikowymi.
Treści techniczne muszą zawierać informacje o zastosowaniu, specyfikacji, ale nie tylko. Warto wskazać odbiorcy, jak dany produkt czy usługa może mu pomóc w życiu prywatnym bądź zawodowym i jakie problemy może rozwiązać. Pokaż realne zastosowanie i najważniejsze funkcje.
Teksty na strony firm z branż technicznych muszą być przede wszystkim merytoryczne i dostarczać odbiorcy sprawdzone oraz zrozumiałe informacje o procesach, technologiach czy produktach, ale na tym nie kończy się ich rola. Równie ważne jest, by nakłoniły czytelnika do podjęcia działania – na przykład kontaktu z przedstawicielem firmy, skorzystania z oferty itp. Dlatego warto wskazywać na zalety danego rozwiązania i realne korzyści dla użytkownika bądź środowiska wynikające z ich użytkowania. Należy jednak zachować umiar – niezależnie od branży, teksty nachalne sprzedażowo nigdy nie są dobrze odbierane.
W przypadku branż technicznych szczególnie ważne jest zadbanie o logiczną i uporządkowaną treść. Dobrym patentem jest spisanie punkt po punkcie, jakie zagadnienia chcesz poruszyć w tekście. Punkty te mogą posłużyć potem jako śródnagłówki. Pamiętaj, że przy opisywaniu trudnych zagadnień nie ma miejsca na chaos i brak rozplanowania zawartości poszczególnych akapitów!
I, co najważniejsze, pamiętaj, by tworzyć content dla ludzi, nie dla robotów Google. A co będzie wartościowe dla użytkowników, będzie również wysoko ocenione przez algorytmy.
Źródła: https://mobirank.pl/2021/01/28/mobile-i-digital-w-2021-r-522-mld-ludzi-na-swiecie-uzywa-telefonow-komorkowych/
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: