Content marketing cieszy się dużą popularnością, ponieważ zapewnia wymierne korzyści zarówno firmie, jak i jej klientom. Bazuje na tym, że odbiorcy wybierający produkty nie potrzebują reklam, tylko przydatnych, praktycznych informacji. Dzięki stosowaniu strategii content marketingowych, dajemy użytkownikom to, czego potrzebują, a tym samym sprawiamy, że zapamiętują naszą markę jako wiarygodną i oferującą wartościowe informacje.
Niestety sama publikacja treści nie wystarczy. Bardzo ważne, by miały one spójny przekaz, odpowiadający potrzebom klientów. Właśnie dlatego pojawia się konieczność opracowania strategii content marketingowej. Dzięki niej wszystkie publikowane treści będą spójne i dostosowane do specyfiki branży oraz potrzeb poszczególnych odbiorców. W ten sposób wyróżnienie się na tle konkurencji oraz odniesienie sukcesu stanie się dużo łatwiejsze.
Od tego, jaki content znajdzie się na stronie, zależą wrażenia osób, które ją odwiedzają. Właśnie dlatego należy dostosować treści i formę przekazu do potencjalnych klientów. Content musi być zrozumiały i zaprezentowany w przystępny sposób. Prowadząc sprzedaż ubrań dla nastolatków, nie będziemy pisać artykułów specjalistycznych na temat stosowanych materiałów, tylko luźno napisane poradniki modowe. Takie elementy kampanii, muszą być określone już na etapie planowania. Dzięki temu, możemy mieć pewność, że od początku do końca nasze działania będą miały spójny przekaz, dostosowany do użytkownika. W efekcie możemy uniknąć niejednej wizerunkowej wpadki.
Gdy zabieramy się do planowania, konieczne jest określenie celu biznesowego. Niestety ten etap jest bardzo często pomijany lub traktowany zbyt powierzchownie. Należy jednak pamiętać, że bez wyraźnego celu, nie można stworzyć spójnej strategii, a późniejsze określenie rezultatów jej wprowadzenia będzie utrudnione.
Na tym etapie warto wyznaczyć sobie KPI (Key Performance Indicators – kluczowe wskaźniki efektywności) pozwalające na określenie skuteczność naszej strategii na danym etapie. Najprościej ujmując, KPI są celami, których osiągnięcie będzie świadczyć o skuteczności działań. Ich wykorzystanie pomoże określić, czy wybrana przez nas strategia marketingowa odnosi sukcesy. Warto, by wskaźniki zawierały np. informacje, że na danym etapie oczekujemy większej liczby osób zapisujących się do newslettera lub zwiększenia ruchu na stronie.
Przykładowo, przyjmujemy założenie, że do czasu aż na blogu będzie dziesięć artykułów, ruch powinien wzrosnąć o 20%. W momencie, gdy dziesiąty tekst zostaje opublikowany, możemy sprawdzić, na ile nasza strategia była w stanie sprostać pierwotnym założeniom.
Oczywiście należy pamiętać, by KPI było realistycznie określone, ponieważ tylko wtedy będzie w stanie pokazać nam wiarygodny obraz sytuacji. Nie należy brać pod uwagę przywołanych w przykładzie 20%, ponieważ te wartości mogą być różne, zależnie od wielu czynników np. branży, w której działa firma.
Zapewniamy [określonej grupie społecznej][typ contentu] dzięki czemu [cel biznesowy].
Content marketing wpływa na nasz wizerunek, który powinien być dostosowany do oczekiwań odbiorcy. Pamiętajmy, że w inny sposób dotrzemy do seniorów, w inny do nastolatków. Właśnie dlatego każdy element naszych działań musi być dokładnie przemyślany i dostosowany do założonych celów. Jeśli chcemy trafić do młodzieży, to pod ich kątem musimy dobierać tematy na bloga. Do ich potrzeb i upodobań powinny być dostosowane działania podejmowane przez firmę, wykorzystywane środki przekazu, a nawet wartości wyznawane przez firmę.
Ważną rolę odgrywają nie tylko przekazywane informacje, ale także ich forma np. język i oprawa wizualna. Inne grafiki sprawdzą się w przypadku przedsiębiorstwa produkującego uszczelki, inne będą pasowały do producenta wózków dla niemowląt. Podobnie sprawa wygląda ze stosowanym językiem oraz każdym innym elementem contentu. Umiejętny wybór takich elementów pozwoli zwiększyć przystępność przekazu oraz sprawić, że będziemy wiarygodniejsi dla odbiorców.
Wiele strategii upada, ponieważ ich założenia są zbyt sztywne, przez co nie mogą być dostosowane do nieustannie zmieniającego się środowiska internetowego oraz zainteresowań użytkowników. Właśnie dlatego naszą aktywność trzeba planować w taki sposób, by poszczególne kroki były możliwie jak najbardziej elastyczne i mogły być dopasowane do aktualnie panujących trendów np. jeśli jakiś temat, produkt lub usługa wzbudza u użytkowników większe zainteresowanie, jest to temat, któremu warto poświęcić więcej uwagi.
Określenie strategii content marketingowej jest bardzo ważne, ponieważ pozwala na prowadzenie świadomych i spójnych działań, mających szansę trafić do potencjalnych użytkowników. Rezygnując z planowania swoich działań w Internecie działamy na oślep, a możliwość odniesienia sukcesu jest uzależniona od przypadku.
W tym celu warto opracować personęi dostosować do niej podejmowaną tematykę oraz wykorzystywane środki przekazu. Chcąc widzieć progres naszych działań, powinniśmy korzystać z KPI, które pozwolą nam określić skuteczność podejmowanych działań. Pamiętajmy także, by zawsze być elastycznym i reagować na zmieniającą się sytuację. Więcej informacji dotyczących wykorzystania content marketingu pojawi się już niebawem, w kolejnej części poradnika.
Źródła: State Of Digital; OptinMonster; Convince & Convert; CoShelude; webcertain
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: