Wbrew pozorom nie trzeba dysponować ogromnym budżetem, żeby marka zaistniała w sieci. Często wystarczy dobra strategia contentowa, dzięki której zwiększysz widoczność swojej firmy w internecie, zbudujesz wizerunek marki i zyskasz zainteresowanie oraz zaufanie klientów. Jak wykorzystać potęgę treści do osiągnięcia sukcesu przez mały biznes? Poznaj dobre praktyki, a także błędy, których należy się wystrzegać!
Jakie korzyści małym firmom przynosi dobry content?
Warto tworzyć skuteczne treści i publikować je na stronie marki, profilach w social mediach, serwisach branżowych i nie tylko. Przemyślana strategia contentowa i jej odpowiednie wdrożenie może pomóc małym firmom w budowaniu relacji z klientami. Konsekwencją tego będzie zwiększenie sprzedaży, a tym samym osiągnięcie celu biznesowego. Sprawdź, jak to działa.
- Budowanie świadomości marki i zaufania do niej – regularne publikowanie wartościowych treści pozwala małym firmom budować rozpoznawalność marki. Co więcej, jeśli content dostarcza odbiorcom rozwiązania ich problemów lub inne użyteczne dla nich informacje, wzrasta zaufanie do marki, a tym samym chęć korzystania z jej usług lub produktów.
- Wyróżnienie się na tle konkurencji – to bardzo trudne zadanie. Jednak warto poświęcić więcej czasu na analizy i stworzyć unikalne treści, które poruszają nieporuszone dotąd zagadnienia. Nie jest to łatwe, ale jak najbardziej możliwe! Szukaj niszy, rozwiń pomijane przez konkurencję wątki… To pozwoli Ci się wyróżnić, a tym samym przyciągnąć uwagę klientów.
- Generowanie ruchu na stronie internetowej oraz zwiększenie jej widoczności w sieci – coraz więcej osób korzysta z internetu w poszukiwaniu produktów, usług, a także informacji na każdy temat. Wartościowe treści zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych pozwolą zwiększyć widoczność marki w wirtualnym świecie i liczbę odwiedzin strony. Stąd już krótka droga do pozyskania klientów i zwiększenia zysków firmy.
- Wzrost zaangażowania klientów – jeśli stworzysz dobry content i umożliwisz internautom jego komentowanie oraz udostępnianie, masz spore szanse na to, że użytkownicy zwiększą zasięgi Twoich treści. I to za darmo! Poza tym pamiętaj o zasadzie społecznego dowodu słuszności – w świecie online to coraz bardziej popularne zjawisko. Chętnie ufamy treściom i markom, które są udostępniane oraz polecane przez innych.
- Budowanie wizerunku eksperta – myślisz, że tylko wielkie koncerny uznawane są za autorytet w branży? To błąd! Możesz prowadzić nawet niewielki biznes i być postrzegany jako ekspert w danej dziedzinie. Wiele zależy od tego, jakie treści będziesz publikować i kto będzie ich autorem.
DOBRY content dla małych firm – czyli jaki?
OK, wiesz już, że wartościowe treści faktycznie mogą pomóc Ci osiągnąć sukces. Wiesz również, że to genialne narzędzie do promocji małego biznesu o ograniczonym budżecie. Rozumiesz też, że kluczowe jest tutaj słowo DOBRY. Bo content może być różnej jakości! Dlatego tak ważne jest, żeby pamiętać o kilku kluczowych zasadach – tutaj nie ma miejsca na przypadkowe treści.
- Ustal grupę docelową i przeanalizuj jej potrzeby oraz potencjalne problemy, które może rozwiązać Twój produkt/usługa.
- Zaplanuj treści dostosowane do swoich odbiorców.
- Zadbaj o spójność tekstów i innych materiałów – niezależnie od tego, gdzie je publikujesz. Trzymaj się jednego stylu.
- Dbaj o to, żeby Twoje treści były dla klientów inspiracją, odpowiadały na ich pytania – skupiaj się na odbiorcy, a nie wyłącznie na swojej marce.
- Znajdź wyróżnik swojej oferty i podkreślaj go w tworzonych treściach.
- Pamiętaj o optymalizacji treści pod kątem SEO (frazy kluczowe, formatowanie, tytuły, meta opisy) – jeśli nie dysponujesz wiedzą na ten temat, warto skorzystać z pomocy specjalistów.
- Twórz angażujące treści – zachęcaj do komentowania, udostępniania, reaguj na wszelkie pytania i uwagi.
A jakich błędów unikać?
Przede wszystkim pamiętaj: to nieprawda, że pisać każdy może. Tworzenie wartościowych treści, które budują wizerunek marki, przyciągają klientów i zwiększają widoczność oraz sprzedaż, to prawdziwa sztuka. Nie wystarczy lekkie pióro! Potrzebne są jeszcze zdolności analityczne, znajomość SEO oraz zrozumienie potrzeb odbiorcy. Nie da się nie zauważyć, że wiele małych firm popełnia błędy, które ograniczają skuteczność ich działań w zakresie content marketingu. Warto się im przyjrzeć, by móc ich uniknąć i w pełni wykorzystać potencjał treści.
- Niezrozumienie grupy docelowej – content, który nie jest dopasowany do potrzeb i zainteresowań, a także języka oraz sposobu komunikacji odbiorców, nie będzie skuteczny. Co więcej, nie tylko nie pomoże marce, ale też może jej zaszkodzić.
- Pogoń za ilością kosztem jakości – hurtowe tworzenie treści i stawianie liczby opublikowanych tekstów oraz innych materiałów ponad ich wartość merytoryczną czy poprawność językową jest częstą, ale bardzo złą praktyką. Tym bardziej że internet jest przesycony contentem, a użytkownicy sieci i algorytmy mają coraz większe wymagania. Dlatego lepiej tworzyć mniej, za to lepiej.
- Brak strategii contentowej – tworzenie treści bez jakiegokolwiek szerszego planu na nie to tylko zbędny wysiłek osób, które się tym zajmują. Żeby publikowane teksty / inne materiały pomogły w promocji małej firmy, konieczne jest określenie grupy docelowej, celów marki, wyróżników oferty, sposobu i kanałów komunikacji.
- Powielanie niesprawdzonych informacji – w sieci pełno jest fake newsów. Powtarzając je, ryzykujesz nie tylko utratą zaufania klientów, ale też banem dla swojej strony internetowej czy profilu w social mediach.
- Angażowanie się w kontrowersyjne dyskusje – polityka, religia, burzliwe tematy społeczne… Jako marka bezpieczniej jest zachować neutralność. Zdarza się jednak, że firmy, szczególnie te małe i bez zatrudnionych specjalistów ds. komunikacji, angażują się w kontrowersyjne tematy. To z kolei może podzielić społeczność i sprawić, że część klientów odwróci się od marki. Oczywiście gorące dyskusje czy prowokacyjne reklamy mogą przyciągnąć uwagę — jednak jest duże ryzyko, że wybuchnie kryzys wizerunkowy, który trudno będzie zażegnać bez zatrudnienia specjalistów od komunikacji marki. Na to mogą sobie pozwolić duże i znane firmy o większych budżetach.
- Niewłaściwa optymalizacja tekstów – stworzenie treści, które będą atrakcyjne jednocześnie dla klienta oraz algorytmów to ogromne wyzwanie. Nieumiejętne dobranie i zastosowanie fraz kluczowych to najczęstsze błędy w samodzielnie tworzonych treściach w sieci. Tutaj warto zasięgnąć porady specjalisty, żeby uniknąć tworzenia bezwartościowego spamu.
- Brak reakcji na feedback – aktywne słuchanie klientów oraz odpowiadanie na ich pytania to podstawa budowania relacji, a także autorytetu. Dlatego nigdy nie zostawiaj bez odpowiedzi pytań, opinii czy sugestii użytkowników zarówno pod artykułami na Twojej stronie internetowej, jak i w social mediach.