Ikona 03:45 min Ikona Sunrise System 13.10.2017

„Computer, tell me…” – wyszukiwanie głosowe i jego wpływ na pozycjonowanie

Jakiś czas temu zastanawialiśmy się nad tym, czy wyszukiwanie głosowe będzie chwilową technologiczną nowinką, czy może zostanie z nami na dłużej. Dziś możemy śmiało powiedzieć, że voice search ma się całkiem nieźle i zdobywa coraz więcej zwolenników, szczególnie wśród właścicieli smartfonów i tabletów.

 

A wydawało się, że mówienie do wyszukiwarki w urządzeniu mobilnym nie spotka się z aprobatą. Jeszcze jakiś czas temu chętniej korzystaliśmy z klawiatury telefonu i w ten sposób zdobywaliśmy cenne informacje. A jeśli już używaliśmy wyszukiwania głosowego, to wyłącznie we własnym domu lub w gronie bliskich i zaufanych osób, co powierdza raport Stone Temple.

 

Obecnie jednak ze skrępowaniem podczas mówienia do wyszukiwarki zwycięża przede wszystkim szybkość i precyzja zdobywanych informacji. ComScore sugeruje, że do 2020 roku ponad połowa wyszukań pochodzić będzie z komend głosowych, natomiast wg Google wskaźnik błędów podczas stosowania voice search wyraźnie maleje – w 2014 roku wynosił 25%, a obecnie to zaledwie 8%. Wszystko zmierza zatem w dobrą stronę ku temu, aby komendy głosowe stały się nie tylko popularną, ale także coraz bardziej znaczącą metodą wyszukiwania informacji w sieci.

 

Mów do mnie jeszcze

 

Najważniejsza zmiana w kwestii pozycjonowania stron pod kątem voice search dotyczy języka, a ściślej tego, w jaki sposób zadajemy pytanie wyszukiwarce. Gdy wpisujemy frazy, stosujemy metodę hasłową: „firanki w kwiaty” czy „tani antykwariat Poznań”. Sposób zadawania pytań zmienia się jednak, gdy zaczynamy wypowiadać je na głos. Zamiast fraz kluczowych stosujemy pełne zdania tak, jakbyśmy kierowali je do drugiej osoby – są one dłuższe, bardziej potoczne, a tym samym mniej precyzyjne, np. „Gdzie kupię ładne firanki w kwiaty?” lub „Na jakiej ulicy znajduje się tani antykwariat w Poznaniu?” (czyli zapytania istotne z punktu widzenia geolokalizowanego SEO, ważne dla procesu pozycjonowania lokalnego w Poznaniu, Warszawie i innych miastach).

 

Na szczęście Google już jakiś czas temu rozpoczął przygotowania do tego typu zmian – co tym samym zaczyna mieć wpływ na pozycjonowanie stron www:

 

  1. Wzrosło znaczenie fraz z tzw. długiego ogona (long tail), stosowanych przez użytkownika podczas zadawania wyszukiwarce bardziej precyzyjnych pytań.
  2. W 2013 roku pojawił się Koliber  – algorytm odczytujący intencje użytkownika zawarte w dłuższych zapytaniach.
  3. Algorytmy Google zaczęły wyżej oceniać strony zaopatrzone w treści poradnikowe oraz FAQ, które są tematyczne, pisane jasnym dla użytkownika językiem i odpowiadają na najczęściej poszukiwane pytania.
  4. Google wprowadził opcję szybkiej odpowiedzi w formie ramki pozycjonowanej na samej górze wyszukiwarki co sprawia, że nie musimy zaglądać na stronę internetową, by znaleźć odpowiedź.
  5. Wzrosło znaczenie pozycjonowania lokalnego – użytkownicy nastawieni są na wyszukiwanie miejsc i usług jak najbliżej własnego miejsca zamieszkania.

 

W jaki sposób pozycjonować stronę pod kątem voice search?

 

W rezultacie dokonujemy swoistej rewolucji w działaniach optymalizacyjnych, co już dziś wymaga zmian nie tylko ze strony Google, ale także stron internetowych. Jakie działania podjąć, aby pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie witryn wyszukiwanych głosowo? Przede wszystkim należy:
  • zamieszczać najważniejsze informacje dotyczące własnej działalności,
  • wprowadzać treści poradnikowe oraz FAQ pisane przystępnym językiem,
  • tworzyć treści zgodnie z zasadą 5xW + H (What, Where, When, Who, Why oraz How), a zatem odpowiadające na pytania: co, gdzie, kiedy, kto, dlaczego i jak,
  • zadbać o obecność w Google Moja Firma,
  • zoptymalizować stronę pod kątem urządzeń mobilnych oraz uwzględnić pozycjonowanie lokalne.

 

Ogólnie rzecz mówiąc…

 

Wydawanie komend głosowych może stać się w przyszłości popularną formą wyszukiwania informacji w Internecie, mającym niewątpliwy wpływ na pozycjonowanie. Dlatego już dziś warto wziąć to pod uwagę podczas tworzenia stron internetowych. Obecnie można korzystać z voice search także dzięki dodatkowym udogodnieniom proponowanym przez Google – nie tylko na urządzeniach mobilnych, ale także stacjonarnych (póki co jedynie w języku angielskim). Jak widać, wizja filmu „Her”, w którym wszyscy mówią do komputerów jest jeszcze bliższa, niż nam się początkowo wydawało.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 05:15 min 19.10.2017 Zastanawiałeś się czy Twoja strona internetowa jest dobrej jakości? Google na pewno! Mało tego, gigant z Mountain View już wykorzystał tę wiedzę i umiejscowił Twoją witrynę w Internecie w miejscu, które uznał za odpowiednie dla jakości jaką prezentuje. Przekonaj się czy nie ocenił jej nisko. Odkryj co jeszcze możesz zrobić dla swojego portalu. Zadbaj by został lepiej oceniony i zyskał w opinii Google, oczach odbiorców, a także w pozycjonowaniu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 07:45 min 14.11.2017 Przygotujcie się na sprawdzenie każdego zakątka wyników wyszukiwania. Wbrew pozorom kryją one wiele ciekawych elementów, dzięki którym odnalezienie informacji jest proste i przyjemne. Nie zapominamy również o pozycjonowaniu - wskazujemy jak powinien wyglądać przejrzysty, budzący zaufanie wynik. Ponadto dowiecie się takich zaskakujących informacji, jak ile śpi kot w ciągu dnia. Rozpoczynamy zwiedzanie SERP! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 04:50 min 12.10.2017 Użytkownicy zasypują Cię pytaniami i nie nadążasz z udzielaniem odpowiedzi? Wbrew pozorom to bardzo dobry znak! Oznacza to bowiem, że Twoja strona internetowa cieszy się dużym zainteresowaniem. Dlatego zamiast narzekać, postaw na naprawdę dobry poradnik FAQ i pomóż odnaleźć użytkownikom to, czego szukają! Nie wiesz, jak? Bez obaw - chętnie udzielimy Ci kilku wskazówek. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700