Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 03:45 min Ikona Sunrise System 13.10.2017

„Computer, tell me…” – wyszukiwanie głosowe i jego wpływ na pozycjonowanie

Jakiś czas temu zastanawialiśmy się nad tym, czy wyszukiwanie głosowe będzie chwilową technologiczną nowinką, czy może zostanie z nami na dłużej. Dziś możemy śmiało powiedzieć, że voice search ma się całkiem nieźle i zdobywa coraz więcej zwolenników, szczególnie wśród właścicieli smartfonów i tabletów.

 

A wydawało się, że mówienie do wyszukiwarki w urządzeniu mobilnym nie spotka się z aprobatą. Jeszcze jakiś czas temu chętniej korzystaliśmy z klawiatury telefonu i w ten sposób zdobywaliśmy cenne informacje. A jeśli już używaliśmy wyszukiwania głosowego, to wyłącznie we własnym domu lub w gronie bliskich i zaufanych osób, co powierdza raport Stone Temple.

 

Obecnie jednak ze skrępowaniem podczas mówienia do wyszukiwarki zwycięża przede wszystkim szybkość i precyzja zdobywanych informacji. ComScore sugeruje, że do 2020 roku ponad połowa wyszukań pochodzić będzie z komend głosowych, natomiast wg Google wskaźnik błędów podczas stosowania voice search wyraźnie maleje – w 2014 roku wynosił 25%, a obecnie to zaledwie 8%. Wszystko zmierza zatem w dobrą stronę ku temu, aby komendy głosowe stały się nie tylko popularną, ale także coraz bardziej znaczącą metodą wyszukiwania informacji w sieci.

 

Mów do mnie jeszcze

 

Najważniejsza zmiana w kwestii pozycjonowania stron pod kątem voice search dotyczy języka, a ściślej tego, w jaki sposób zadajemy pytanie wyszukiwarce. Gdy wpisujemy frazy, stosujemy metodę hasłową: „firanki w kwiaty” czy „tani antykwariat Poznań”. Sposób zadawania pytań zmienia się jednak, gdy zaczynamy wypowiadać je na głos. Zamiast fraz kluczowych stosujemy pełne zdania tak, jakbyśmy kierowali je do drugiej osoby – są one dłuższe, bardziej potoczne, a tym samym mniej precyzyjne, np. „Gdzie kupię ładne firanki w kwiaty?” lub „Na jakiej ulicy znajduje się tani antykwariat w Poznaniu?” (czyli zapytania istotne z punktu widzenia geolokalizowanego SEO, ważne dla procesu pozycjonowania lokalnego w Poznaniu, Warszawie i innych miastach).

 

Na szczęście Google już jakiś czas temu rozpoczął przygotowania do tego typu zmian – co tym samym zaczyna mieć wpływ na pozycjonowanie stron www:

 

  1. Wzrosło znaczenie fraz z tzw. długiego ogona (long tail), stosowanych przez użytkownika podczas zadawania wyszukiwarce bardziej precyzyjnych pytań.
  2. W 2013 roku pojawił się Koliber  – algorytm odczytujący intencje użytkownika zawarte w dłuższych zapytaniach.
  3. Algorytmy Google zaczęły wyżej oceniać strony zaopatrzone w treści poradnikowe oraz FAQ, które są tematyczne, pisane jasnym dla użytkownika językiem i odpowiadają na najczęściej poszukiwane pytania.
  4. Google wprowadził opcję szybkiej odpowiedzi w formie ramki pozycjonowanej na samej górze wyszukiwarki co sprawia, że nie musimy zaglądać na stronę internetową, by znaleźć odpowiedź.
  5. Wzrosło znaczenie pozycjonowania lokalnego – użytkownicy nastawieni są na wyszukiwanie miejsc i usług jak najbliżej własnego miejsca zamieszkania.

 

W jaki sposób pozycjonować stronę pod kątem voice search?

 

W rezultacie dokonujemy swoistej rewolucji w działaniach optymalizacyjnych, co już dziś wymaga zmian nie tylko ze strony Google, ale także stron internetowych. Jakie działania podjąć, aby pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie witryn wyszukiwanych głosowo? Przede wszystkim należy:
  • zamieszczać najważniejsze informacje dotyczące własnej działalności,
  • wprowadzać treści poradnikowe oraz FAQ pisane przystępnym językiem,
  • tworzyć treści zgodnie z zasadą 5xW + H (What, Where, When, Who, Why oraz How), a zatem odpowiadające na pytania: co, gdzie, kiedy, kto, dlaczego i jak,
  • zadbać o obecność w Google Moja Firma,
  • zoptymalizować stronę pod kątem urządzeń mobilnych oraz uwzględnić pozycjonowanie lokalne.

 

Ogólnie rzecz mówiąc…

 

Wydawanie komend głosowych może stać się w przyszłości popularną formą wyszukiwania informacji w Internecie, mającym niewątpliwy wpływ na pozycjonowanie. Dlatego już dziś warto wziąć to pod uwagę podczas tworzenia stron internetowych. Obecnie można korzystać z voice search także dzięki dodatkowym udogodnieniom proponowanym przez Google – nie tylko na urządzeniach mobilnych, ale także stacjonarnych (póki co jedynie w języku angielskim). Jak widać, wizja filmu „Her”, w którym wszyscy mówią do komputerów jest jeszcze bliższa, niż nam się początkowo wydawało.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 2 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 05:15 min 19.10.2017 Zastanawiałeś się czy Twoja strona internetowa jest dobrej jakości? Google na pewno! Mało tego, gigant z Mountain View już wykorzystał tę wiedzę i umiejscowił Twoją witrynę w Internecie w miejscu, które uznał za odpowiednie dla jakości jaką prezentuje. Przekonaj się czy nie ocenił jej nisko. Odkryj co jeszcze możesz zrobić dla swojego portalu. Zadbaj by został lepiej oceniony i zyskał w opinii Google, oczach odbiorców, a także w pozycjonowaniu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 07:45 min 14.11.2017 Przygotujcie się na sprawdzenie każdego zakątka wyników wyszukiwania. Wbrew pozorom kryją one wiele ciekawych elementów, dzięki którym odnalezienie informacji jest proste i przyjemne. Nie zapominamy również o pozycjonowaniu - wskazujemy jak powinien wyglądać przejrzysty, budzący zaufanie wynik. Ponadto dowiecie się takich zaskakujących informacji, jak ile śpi kot w ciągu dnia. Rozpoczynamy zwiedzanie SERP! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 04:50 min 12.10.2017 Użytkownicy zasypują Cię pytaniami i nie nadążasz z udzielaniem odpowiedzi? Wbrew pozorom to bardzo dobry znak! Oznacza to bowiem, że Twoja strona internetowa cieszy się dużym zainteresowaniem. Dlatego zamiast narzekać, postaw na naprawdę dobry poradnik FAQ i pomóż odnaleźć użytkownikom to, czego szukają! Nie wiesz, jak? Bez obaw - chętnie udzielimy Ci kilku wskazówek. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700