Ikona 04:45 min Ikona Sunrise System 29.11.2017

Indeks mobile first oznacza zmianę w sposobie indeksowania i oceny stron internetowych. W sporym uproszczeniu: dotychczas to desktopowa wersja strony była oceniana/brana pod uwagę przy ustalaniu rankingu strony w wynikach wyszukiwania. W zapowiedzianym indeksie mobile first Google będzie oceniał w pierwszej kolejności mobilną wersję strony i to na jej podstawie będzie ustalać ranking stron w wynikach wyszukiwania – również w wynikach dla urządzeń stacjonarnych.

 

Ważne! W kwietniu 2017 roku Gary Illyes przekazał, że dopóki Google nie przedstawi oficjalnego komunikatu mogą do nas docierać sprzeczne informacje o indeksie mobile first. Poniższe informacje obejmują więc obecny stan wiedzy, który (do momentu oficjalnego i pełnego wprowadzenia nowego indeksu) może ulec zmianie.

Krótka historia indeksu mobile first

Grudzień 2016 – wg Johna Muellera indeksowanie mobile first może być najważniejszą zmianą dla pozycjonowania w 2017 roku.
Czerwiec 2017 – indeks raczej nie będzie wprowadzony przed rokiem 2018 (Google jasno poinformuje o jego wdrożeniu). Nie będzie też wprowadzony w całości jednorazowo, ale będzie wdrażany stopniowo.
Sierpień 2017 – prace nad indeksem trwają i mają się dobrze.
Październik 2017 – najpierw specjaliści od pozycjonowania zaobserwowali testy indeksu mobile first w wynikach na żywo, następnie Google poniekąd przyznaje, że testy rzeczywiście się odbyły, a na koniec Gary Illyes potwierdził, że dla części stron indeks mobile first jest już wprowadzony i będzie najprawdopodobniej powoli wprowadzany dla reszty.
Listopad 2017 – wciąż trwa debata, czy Google powinien informować webmasterów, że ich strona jest już w indeksie mobile first.

 

Najważniejsze informacje

 

Polecam również artykuł Jennifer Slegg z The SEM Post, dotyczący tego samego tematu, z zastrzeżeniem, że część zawartych w nim informacji jest już nieaktualna. Poniższa lista zawiera najświeższe ustalenia z tego zakresu.

 

 

1. Skąd zmiana?

 

Ze względu na fakt, że ok. 50% wyszukiwań to wyszukiwania mobilne, a prezentowane do tej pory wyniki bazują na stronach stacjonarnych.

 

2. Na co wpłynie?

 

Przede wszystkim na strony wyświetlające inny content użytkownikom mobilnym oraz na te, które usunęły znaczniki danych strukturalnych z wersji mobilnych swoich stron.

 

3. Co z contentem?

 

Jeśli dla urządzeń mobilnych udostępniono mniej contentu, to witryna będzie rankingować tylko na tę okrojoną zawartość. Strona mobilna powinna być odzwierciedleniem wersji desktopowej – zarówno pod względem treści, jak i funkcjonalności.

 

 

Trzeba będzie przeprowadzić weryfikację subdomen (np. m.example.com) lub wersji mobilnych znajdujących się na innych domenach (np. przykladowastronamobilna.com).
Po wprowadzeniu indeksu mobile first Google planował też wysyłać powiadomienia w GSC, jeśli witryna będzie mieć problemy z nowym indeksem.

 

5. Co z canonicalami?

 

 

6. Dane strukturalne

 

Jeśli usunięte zostały w celu przyspieszenia działania strony mobilnej, będą musiały wrócić, ponieważ ich brak będzie powodował utratę fragmentów sformatowanych.

 

7. Linki

 

Jeden z kluczowych czynników rankingowych, o którym w kontekście indeksowania mobile first jeszcze nie mówi się za wiele. Faktem jest, że z urządzeń mobilnych użytkownicy nie linkują tak intensywnie, jak w przypadku urządzeń stacjonarnych.

 

8. Content ukryty za kartami

 

Na stronach desktopowych ukrywanie contentu może nawet skutkować karą od Google, natomiast na stronach mobilnych (z racji charakteru urządzeń mobilnych) z punktu widzenia pozycjonowania ukryty content nie powinien stanowić problemu  O ILE jest ładowany od razu (wraz z resztą zawartości), a nie dopiero po kliknięciu w daną zakładkę.

 

9. AMP – przyspieszone strony mobilne

 

Wytyczne dotyczące AMP nie zmieniają się, natomiast jeżeli witryna ma tylko wersję desktopową i AMP, Google domyślnie będzie indeksował wersję desktopową.

 

10. Witryny desktopowe bez wersji mobilnej

 

Google będzie indeksował je bez przeszkód, ale za pośrednictwem mobilnego bota – trzeba więc się upewnić, czy nie ma on problemów z odczytaniem całego naszego contentu.

 

11. Odrębny indeks mobilny i desktopowy?

 

Google nie będzie posiadać dwóch odrębnych indeksów – będzie istniał tylko jeden, bazujący na tym, co widzi mobilny bot.

 

12. Strony responsywne

 

Jeśli mamy prawidłowo przygotowaną stronę responsywną nie musimy przejmować się indeksem mobile first.
 

 

Informacje dodatkowe

 

 

 

Podsumowanie

 

Nowy indeks mobile first odmieni (i już odmienia) nie tylko pozycjonowanie, ale także sposób podejścia do użytkowników oraz webmasterów do tworzenia witryn internetowych. Zmian jest sporo, są bardzo ważne i każdy webmaster, specjalista zajmujący się pozycjonowaniem, a nawet właściciel strony internetowej powinien uważnie śledzić doniesienia na ten temat… i oczywiście – przystosować swoją witrynę do urządzeń mobilnych zanim będzie za późno!

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 03:35 min 11.12.2017 Na pozycjonowanie strony w internecie wpływa bardzo wiele czynników rankingowych Google. Waga i znaczenie poszczególnych czynników są oczywiście zmienne. Niemniej analitycy SEO pracujący nad trendami dla webmasterów wyodrębniają kilka wskaźników, które najbardziej oddziałują na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym artykule przybliżymy trzy: content, linki oraz RankBrain. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 03:45 min 10.01.2018 Panda, Koliber, Gołąb… algorytmy Google od lat dbają o to, aby treści dostępne w sieci posiadały jak najlepszą jakość. Czas zatroszczyć się o pozostałe elementy Twojego contentu. Internetowy gigant wypuścił w świat nowy algorytm odpowiedzialny za estetyczną ocenę zdjęć. Dzięki niemu dowiesz się m.in., czy fotografie na blogu lub stronie internetowej spodobają się Twoim użytkownikom. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 07:45 min 14.11.2017 Przygotujcie się na sprawdzenie każdego zakątka wyników wyszukiwania. Wbrew pozorom kryją one wiele ciekawych elementów, dzięki którym odnalezienie informacji jest proste i przyjemne. Nie zapominamy również o pozycjonowaniu - wskazujemy jak powinien wyglądać przejrzysty, budzący zaufanie wynik. Ponadto dowiecie się takich zaskakujących informacji, jak ile śpi kot w ciągu dnia. Rozpoczynamy zwiedzanie SERP! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700