CEE (Europa Środkowo-Wschodnia) jest obecnie najszybszej rozwijającym się na świecie rynkiem reklamowym, który w przeciągu tylko ubiegłego roku zdobył ponad 12 milionów nowych użytkowników! Największe zmiany w tej dziedzinie zaszły na terenie Białorusi, Łotwy, Polski, Rosji i Ukrainy.
Najintensywniej eksploatowano tam obszary:
– mediów społecznościowych; – urządzeń mobilnych; – zakupów grupowych; – video.
Ważnym osiągnięciem CEE stało się ogromne zainteresowanie wśród marketerów, którzy sukcesywnie wykorzystują go jako kanał komunikacji. Zauważalne staje się także coraz intensywniejsze występowanie w przestrzeni CEE usług e-commerce. Bardzo wyraźnie przedstawiają to statystyki, w których Polska mieści się w czołówce państw wykorzystujących Internet do zakupów. Zaraz obok plasują się Czesi i Węgrzy, a na końcu tego szeregu jest Rumunia. W sektorze mediów społecznościowych na terenie państw Europy Środkowo-Wschodniej raport dopatrzył się zaciętej rozgrywki pomiędzy lokalnymi działaczami a światowym potentatem – Facebookiem.
O rosnącym zapotrzebowaniu CEE na usługi świadczy niezwykły popyt mieszkańców tych krajów na urządzenia przenośne z mobilnym internetem – głównie tablety i smartfony. Miało to zapewne istotny wpływ na niesamowity wynik, który podał raport – 143,5 miliona internautów surfowało w Sieci w minionym roku. Ta liczba wyraźnie pokazuje, jak ogromny potencjał drzemie w tym regionie. Najwyższy odsetek korzystających z internetu odnotowano zaś w Rosji i Turcji. Dobrymi wynikami odznacza się także Białoruś i Ukraina, które nie osiągnęły jeszcze wysokiego pułapu, ale wykazują silne tendencje wzrostu.
Po dokonaniu analizy danych z raportu „Do you CEE?” wyciągnięto również mniej optymistyczne wnioski. Okazało się, że w dalszym ciągu kraje Europy Zachodniej zdecydowanie wyprzedzają europejski Wschód. Nawet lider tego regionu – Estonia (100% dostęp do internetu w całym kraju) – korzysta z Sieci w dużo mniejszym stopniu niż Holandia, Luksemburg czy Szwecja.
Prognozy na przyszłe lata są zdecydowanie bardziej optymistyczne. Obserwując dotychczasowe działania na polu CEE można wnioskować, że w następnym roku rynek usług w Sieci będzie jeszcze intensywniej eksploatowany. Dowodzi tego bilans ostatnich lat, które wyraźnie pokazują tendencję wzrostową w kwestii wydatków na kampanie reklamowe online. Wszystkie państwa w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wykazały znaczący wzrost zainteresowania tym sektorem w porównaniu do minionego okresu.
Źródło: Egospodarka
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: