Jaka jest definicja infografiki? W najprostszym rozumieniu, jest sposobem na wizualne przedstawienie informacji. Sięgając po nieco bardziej złożoną definicję, mamy do czynienia z kombinacją obrazów, ikon, wykresów, a także niewielkiej ilości tekstu, które stanowią atrakcyjne i łatwe do przyswojenia streszczenie danego tematu i formę wizualizacji danych. Dzięki przystępnej formie oraz wysokiemu potencjałowi marketingowemu stanowią one również wartościowy element strategii SEO.
Możliwości jest tutaj wiele. Forma infografiki, a więc graficznego przedstawienia informacji, pozostawia twórcy stosunkowo dużą swobodę w doborze jej poszczególnych elementów. Selekcja odpowiednich składowych w dużej mierze zależy od charakteru prezentowanych treści, jednak nawet w przypadku dokładnie tych samych danych możliwe jest przedstawienie ich w zgoła odmienny sposób. Elementy, które doskonale sprawdzą się w tak zwięzłej i przystępnej formie to między innymi:
Niezależnie od wykorzystanych elementów, tworząc grafikę informacyjną, warto pamiętać jednak o pewnych nadrzędnych zasadach, które decydują o ich atrakcyjności w oczach potencjalnego odbiorcy. Wspólną cechą tego rodzaju treści jest minimalna ilość tekstu – wszelkie dane, które nie wymagają formy pisemnej, powinny zostać przedstawione przy pomocy któregoś ze środków wymienionych powyżej. Jednocześnie warto zachować umiar w doborze elementów, aby cała kompozycja nie straciła na przejrzystości – zasada optymalności jest tutaj niezwykle istotna. Dopiero wtedy wizualna prezentacja danych będzie pełna.
Jeśli chodzi natomiast o charakter treści, które mogą zostać przedstawione w formie infografiki, ogranicza nas właściwie tylko wyobraźnia. Wybór tematu zgodnego – lub przynajmniej częściowo pokrywającego się – z profilem działalności firmy nie powinien zatem przysporzyć żadnych problemów. Tak obszerny wachlarz zagadnień jest nie tylko atrakcyjny dla odbiorcy, ale także korzystny z punktu widzenia pozycjonowania stron. Informacja graficzna może zatem zawierać różne dane.
Szeroki zakres możliwych tematów oraz kategorii treści znajduje odzwierciedlenie w liczbie różnych rodzajów infografik. W zależności od wykorzystanych elementów oraz sposobu prezentacji danych, możemy wyróżnić następujące typy:
Liczba dostępnych środków i form przekazywania informacji tego rodzaju treści pozwala skutecznie zaprezentować praktycznie każdy rodzaj danych. Kluczem jest tutaj natomiast wybór odpowiednich elementów, które najlepiej sprawdzą się w kontekście obranego celu.
Pomimo faktu, iż tworzenie infografiki bez wątpienia pozostawia użytkownikowi dużą dozę swobody w zakresie doboru tematu, treści oraz estetyki, istnieje kilka uniwersalnych zasad, do których warto się stosować. Dzięki temu efekt końcowy nie tylko spełni swoją funkcję, ale pozostanie również atrakcyjny – tak dla odbiorcy, jak i dla robotów Google. Przygotowanie własnej infografiki czas zacząć!
W procesie tworzenia infografiki istotnym jest, aby uświadomić sobie, czemu – i komu – tego rodzaju realizacja ma właściwie służyć. Dlatego właśnie przed rozpoczęciem pracy warto zadać sobie szereg pytań – komu, po co i w jaki sposób pragniemy przekazać dane treści? Znajomość docelowego odbiorcy to klucz do udanej kampanii marketingowej, a jasno sprecyzowany cel zapobiega niepożądanemu rozmyciu tematu. Nie masz pomysłu? Zobacz inspiracje do infografik!
Jak zrobić infografikę? Jeśli chodzi o kwestie natury technicznej i formalnej, zasady tworzenia tego typu treści są dosyć ogólne, pozostawiając spore pole do popisu dla twórcy. Niemniej jednak istnieje kilka wytycznych, które w znacznym stopniu odpowiadają za ich przystępność i przejrzystość prezentowanych danych. Są to kolejno:
Powyższe wskazówki formalne wyznaczają swego rodzaju ramy, określające uniwersalne cechy większości treści tego typu wizualnej strony contentu. Zastanawiając się, co to jest infografika, warto spojrzeć na nią jak na rodzaj opowieści – poszczególne elementy graficzne powinny być ustawione w logicznym porządku, aby płynnie prowadzić odbiorcę.
Czym jest infografika z punktu widzenia SEO copywritingu? Treści wizualne stanowią doskonałe uzupełnienie dla tradycyjnych tekstów, gdyż w naturalny sposób podnoszą zaangażowanie odbiorcy, a przecież właśnie to jest ideą skutecznego content marketingu. Dodatkowy kanał przekazywania treści pozwala odbiorcy na łatwiejsze przyswojenie większej ilości danych. Pozwala także na przyciąganie uwagi odbiorców.
Atrakcyjna forma sprzyjająca udostępnianiu, zachęca również użytkowników do większej aktywności oraz dłuższego przebywania na stronie, a tym samym podnosi wartość samych tekstów w kontekście algorytmów Google. Skuteczność infografik w SEO jest zatem potwierdzona.
Choć mogłoby się wydawać, że szczyt popularności infografik przeminął jakiś czas temu, niewątpliwie wciąż stanowią one niezwykle wartościowy i skuteczny element content marketingu. Wbrew pozorom mniejsza ilość tego rodzaju treści stanowi obecnie doskonałą okazję do stworzenia bardziej unikalnych propozycji. Dzięki temu jesteśmy w stanie uczynić nasz content bardziej atrakcyjnym, jednocześnie uzyskując lepsze efekty SEO. W końcu infografiki przyciągają uwagę.
Korzyści płynących z wykorzystania infografik w ramach strategii marketingowej jest wiele. Oto najważniejsze z zalet infografiki:
Analizując powyższe przykłady zalet, płynących z włączenia infografik do działań w zakresie content marketingu, możemy wysnuć wniosek, że niosą one wymierną korzyść na co najmniej kilku płaszczyznach. Począwszy od wartości samych treści, poprzez zaangażowanie odbiorców, aż po efektywność w kontekście wyszukiwarki Google – bez wątpienia stworzona infografika stanowi cenny element strategii dotarcia do nowych odbiorców.
Nie jest tajemnicą, że infografiki mogą w wymierny sposób przyczynić się do bardziej efektywnego pozycjonowania stron. Według danych przytaczanych przez agencję MDG Advertising, witryny zawierające elementy wizualne uzyskują o 94% więcej wyświetleń. Z punktu widzenia SEO jest to zatem doskonała okazja, aby nasza strona internetowa znacznie zyskała na wartości w oczach algorytmów Google. Warunkiem jest natomiast dobra optymalizacja, zarówno w obrębie samego obrazu, jak i pozostałej treści oraz technicznej warstwy serwisu. Takie są główne możliwości infografik.
Aby ten rodzaj treści należycie spełniał swoją rolę w obszarze pozycjonowania strony, należy poświęcić nieco czasu na optymalizację poszczególnych parametrów samego obrazu, jak i całej podstrony, na której ten jest umieszczony. Warto skoncentrować się na następujących aspektach wykorzystania infografiki w marketingu:
Jak widać, odpowiednia optymalizacja infografiki pod kątem SEO wymaga pracy na kilku płaszczyznach, jednak dbając o poszczególne parametry obrazu oraz samej podstrony, możemy liczyć na zadowalające efekty w obszarze pozycjonowania naszej witryny.
Przykładów skutecznego, a zarazem atrakcyjnego wykorzystania infografik można by przytoczyć tysiące. Na potrzeby tego tekstu skupimy się jednak na trzech różnych realizacjach w obrębie tego samego tematu – pandemii Covid-19. Choć wszystkie z poniższych przykładów wyrastają ze wspólnej bazy, poruszają nieco inne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie robiąc użytek z odmiennych technik i elementów składowych. Doskonale obrazuje to wachlarz możliwości i narzędzi, dostępnych dla użytkownika tworzącego ten rodzaj treści.
źródło: https://twitter.com/mz_gov_pl/status/1304751614297862150
Powyższy przykład infografiki został udostępniony na oficjalnym Twitterze Ministerstwa Zdrowia (co zostało zakomunikowane przy pomocy emblematu w lewym dolnym rogu obrazu). Mamy tutaj do czynienia z przejrzystą instrukcją zachowania w przypadku konieczności udzielenia pomocy osobie z podejrzeniem zarażenia.
Krótkie i rzeczowe opisy poszczególnych kroków zostały opatrzone stosownymi ikonami, aby wzmocnić przekaz i ułatwić jego przyswojenie. Dodatkowo kolejność poszczególnych kroków instrukcji została w czytelny sposób zasygnalizowana przy pomocy strzałek. Powyższy przykład robi również użytek z kolorów – przeciwwskazania zostały wyróżnione przy użyciu wielkich liter oraz czerwonej barwy, dzięki czemu są widoczne na pierwszy rzut oka. Projektowanie infografik powinno to zawierać.
źródło: https://enel.pl/enelzdrowie/koronawirus/czym-jest-koronawirus
Kolejny przykład przedstawia dosyć standardowy wariant informacyjny, zawierający podstawowe dane na temat objawów, drogi zakażenia oraz zalecanych środków bezpieczeństwa przeciw koronawirusowi. Warto zauważyć, że większość obrazu stanowią treści wizualne, a tekst ograniczono do niezbędnego minimum. Uproszczona szata graficzna w połączeniu z niewielką liczbą wykorzystanych kolorów dodatkowo zwiększa przejrzystość całej kompozycji – rezygnacja z niepotrzebnych ozdobników zapobiega niepotrzebnemu odwracaniu uwagi odbiorcy.
Doskonały przykład minimalistycznej warstwy wizualnej, która sprzyja przekazaniu stosunkowo suchych danych w sposób łatwo przyswajalny. Minimalna liczba barw, białe tło, nagłówki oznaczone kontrastującym kolorem oraz zróżnicowana wielkość czcionek doskonale budują hierarchię poszczególnych elementów. Ta pozycja należy do rodzaju liczbowo-procentowych, przedstawiając wyniki ankiety przeprowadzonej wśród przedsiębiorców.
Głównym elementem tego rodzaju realizacji są wartości liczbowe, co znajduje odzwierciedlenie w ich prezentacji (wielkość, pogrubienie oraz kontrastujący obrys). Dolna część infografiki zawiera informacje na temat autora, jednocześnie odsyłając do strony internetowej. Dobra infografika zawiera te elementy.
Zaledwie jeden rzut oka na powyższe przykłady infografik wystarczy, aby stwierdzić, że umiar i szeroko pojęty minimalizm to nadrzędne wartości, które powinny przyświecać twórcom tego typu treści. Rzeczowość, przejrzystość oraz skuteczna gra kształtem, rozmiarem i kolorem to klucz do uchwycenia oraz utrzymania uwagi odbiorcy.
Ponownie odpowiadając na pytanie zadane w pierwszej części tekstu – co to jest infografika – poza standardową, dość precyzyjną i rzeczową definicją, możemy wysnuć wniosek, że jest to niezwykle wartościowy element strategii SEO, który jednocześnie niesie ze sobą ogromny potencjał w obszarze angażowania odbiorcy oraz przystępnego przekazywania danych. Najważniejsze cechy tego typu elementów to:
Warto również pamiętać, że jest to niezwykle wszechstronny sposób prezentacji treści, zarówno pod kątem formy, jak i podejmowanych tematów. Wyróżniamy stosunkowo wiele podtypów infografik, a najpopularniejsze z rodzajów grafik informacyjnych to:
Materiały tego typu wymagają jednocześnie koordynacji różnych działań optymalizacyjnych, zarówno w obrębie samego obrazu i parametrów pliku, jak i działania całej podstrony. Jednak prawidłowo zaimplementowane treści wizualne znacznie podnoszą wartość witryny w oczach robotów Google, co przekłada się na ranking głównej frazy oraz pozycję w wynikach wyszukiwania. Działając kompleksowo, jesteś w stanie z powodzeniem połączyć dwa światy – angażujących treści oraz skutecznego SEO.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: