Wyobraź sobie swoje ulubione marki i produkty. Kiedy o nich myślisz, w Twojej wyobraźni pojawiają się konkretne obrazy, kształty, kolory lub symbole. To właśnie one świadczą o tym, że jesteśmy w stanie wyróżnić je pośród innych, podobnych artykułów czy usług oferowanych przez mnóstwo firm. To, co sprawia, że masz konkretne skojarzenia, to właśnie skuteczna identyfikacja wizualna.
To cały zbiór różnorodnych elementów graficznych, które reprezentują markę, a także jej wartości w oczach konsumentów. Do tych elementów należą przede wszystkim:
Zasady identyfikacji wizualnej marki tworzą tzw. księgę identyfikacji, zwaną również księgą tożsamości. Poza elementami wizualnymi identyfikacja marki obejmuje również sposób obsługi klientów, formuły przeprowadzania rozmów z klientami, a nawet zapachy czy ścieżki dźwiękowe. Wraz z brand bookiem, czyli instrukcją obsługi całego systemu, stanowią bazę tożsamości marki, dzięki której jest ona w stanie nie tylko się wyróżnić, ale także budować skojarzenia i pozostać na dłużej w umysłach odbiorców.
System identyfikacji wizualnej powinien być przede wszystkim dopasowany do charakteru marki. Oznacza to, że musi być wierny jej wartościom oraz celom, a także dostosowany do grupy odbiorców. Ważne jest również, aby był przejrzysty, bezpośredni, a także łatwo zapamiętywalny i zauważalny. Musi być unikalny, aby nie kojarzył się z innymi markami. Powinien również wywoływać pozytywne skojarzenia.
Powyższe elementy zapewniające spójność w identyfikacji wizualnej powinny być stosowane wszędzie tam, gdzie marka jest obecna. Jeśli mowa o lokalach stacjonarnych, logo z odpowiednią kolorystyką oraz typografią powinno być użyte na nośnikach reklamy zewnętrznej, takich jak kasetony, szyldy lub billboardy. Konieczne jest również umieszczanie ich na wszystkich drukowanych materiałach: ulotkach, broszurach, plakatach, wizytówkach, dokumentach firmowych czy prezentacjach i materiałach udostępnianych zarówno pracownikom, jak i klientom czy kontrahentom. Nie należy również zapominać o ogromnym potencjale codziennie używanych przez nas przedmiotów – na przykład odzieży roboczej czy samochodów firmowych – one też mogą wspierać identyfikację wizualną. Strony internetowe, profile firmowe w mediach społecznościowych, Profil Firmy w Google czy wizytówki NAP – wszędzie tam również powinny się znaleźć logo z nazwą marki o odpowiednim foncie oraz kolorystyce.
Każda zmiana obarczona jest ryzykiem – doskonale wiedzą o tym wszyscy, którzy chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, boją się o to, że efekt ich działań będzie odwrotny od zamierzonego. Nie jest też tajemnicą, że większe marki dysponują gronem specjalistów, którzy czuwają nad skutecznością i efektami wprowadzanych zmian. Przyjrzyjmy się, jak potknięcia w kontekście identyfikacji wizualnej mogą doprowadzić nawet najbardziej znane marki do prawdziwej katastrofy.
Identyfikacja wizualna to klucz do sukcesu każdej marki, niezależnie od jej charakteru, branży lub tego, czy swoją działalność prowadzi stacjonarnie, czy w sieci. Wyróżnienie się nie musi oznaczać stosowania chaotycznych, przeładowanych kolorami komunikatów. Liczy się umiar, odpowiednie dopasowanie elementów do charakteru firmy, bo estetyka i zgodność z wartościami są najważniejszymi elementami, które pozwalają krok po kroku budować skuteczną identyfikację wizualną marki.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: