Rzadko się zdarza, by jakieś wydarzenie tak błyskawicznie wpłynęło na nastroje i oczekiwania konsumentów, a marketingowcy musieli odpowiedzieć niemal natychmiastowo. Długofalowe strategie marketingowe musiały odejść w odstawkę, ponieważ planowane komunikaty marketingowe wydały się nieważne. Marki na cito próbowały dostosować się do oczekiwań konsumentów i na nowo uchwycić emocje.
Najczęstszą narracją było wsparcie okazywane Ukrainie, organizowanie zbiórek, akcji pomocowych czy bojkot produktów pochodzenia rosyjskiego. Takie marki jak np. Lilou wypuściły na rynek dedykowaną linię biżuterii, z której dochód jest przekazany na pomoc humanitarną; Rossmann wycofał z półek kosmetyki rosyjskich producentów.
Brandy, które oficjalnie odmówiły wprowadzenia “sankcji” i wycofania swoich sklepów z terenów państwa rosyjskiego – spotkały się z bojkotem i ostracyzmem – boleśnie przekonał się o tym Leroy Merlin, który chcąc zyskać PR-owo cofnął się wiele lat wstecz. Profitów takiej decyzji nie będziemy dziś oceniać.
Czy w skali globalnej wpłynęło to na zachowania konsumentów? Co zaskakujące – nie. Oczekujemy od naszych marek działań, odpowiedzialności społecznej i wszechobecnej żółci i błękitu która pojawiła się niemal na każdej stronie, ale w ogólnym rozrachunku nie wpłynęło to na decyzje o zakupach. Co nie znaczy, że nie trzeba pomagać!
Natura nie lubi próżni, plany marketingowe uległy korekcie, ale znów widać poruszenie i konkretne działania. W komunikacji, zgodnie z oczekiwaniami – całkowicie zniknął temat Covid, a że o naturze mowa – znów wracamy do ekologii. Warto być eko – nie tylko jako wyraz dbania o środowisko i przyszłe pokolenia, ale to się zwyczajnie opłaca.
Takie działania podjęła np. Firma Pepsi Co, która od początku roku w Polsce produkuje butelki w całości wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu.
Przy budowaniu strategii marketingowych coraz większe znaczenie mają również badania mikrokultur. Szczególnie widać to na zachodzie, ale już teraz coraz więcej firm w Polsce uwzględnia te badania przy projektowaniu kampanii i prognozowaniu zachowań konsumenckich. Mają one ogromne znaczenie w budowaniu odpowiedniej komunikacji i personalizowania działań marki, więc warto pogłębić wiedzę w tym temacie.
Również w kwietniu niekwestionowany autorytet w świecie marketingu Deloitte Digital przedstawił wnioski z badania “Mity i fakty usług subskrybcyjnych”.
FAKT: Subskrypcja zwiększa lojalność klientów i ich wydatki!
Już 59% Polaków korzysta z abonamentów, a 41% po zakupie subskrypcji zrezygnowało z korzystania z alternatywnych i podobnych produktów. Co ciekawe, cytując Wiesława Koteckiego, który jest liderem zespołu customer strategy&design w regionie Europy Centralnej Deloitte Digital:
Co przyniosą kolejne miesiące? Ciężko obecnie wyrokować. Pewnym jest, że przedłużający się konflikt zbrojny, kryzys gospodarczy i rosnące ceny na pewno wpłyną na działania marketingowe, jednak patrząc na doświadczenia z czasu pandemii – prawdopodobnie dużo szybciej wrócimy na wcześniejsze tory. Narracje i strategie marketingowe ulegną zmianie, jednak prawdopodobnie będą to działania kosmetyczne, a nie rewolucyjne. Z pewnych punktów, warto postawić na odpowiedzialność, ekologię i budowanie społeczności zadowolonych konsumentów przy wykorzystaniu Social Mediów.
Tymczasem do kolejnego podsumowania i miejmy nadzieję, że ponownie “przeczytamy się” już w bezpiecznym i spokojnym świecie!
Karolina – Doradca ds. kluczowych klientów w Dziale Handlowym. W Sunrise od prawie 2 lat, od ponad 10 związana z handlem, obecnie pełniąca również funkcję News Managera – śledzi i zbiera wszelkie nowinki i innowacje w obszarze marketingu. Pasjonatka digital marketingu, UX i ekonomii behawioralnej. Prywatnie interesuje się również psychologią.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: