Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 05:20 min Ikona Sunrise System 29.12.2016

Co czeka pozycjonowanie w 2017 roku?

Mobilny, lokalny, głosowy i wspierany przez sztuczną inteligencję. Czy to będą 4 filary, na których będzie się opierać wyszukiwarka przyszłości? I to wcale nie odległej przyszłości, bo o ile np. sztuczna inteligencja (pomimo znaczących osiągnięć w tej dziedzinie w ostatnim czasie) jest w gruncie rzeczy jeszcze w powijakach, o tyle np. urządzenia mobilne już grają pierwsze skrzypce – również w pozycjonowaniu.

 

Mobile-first

 

Co roku w błyskawicznym tempie zwiększa się odsetek osób, które korzystają z wyszukiwarki za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Nic dziwnego – łatwość dostępu do informacji tu i teraz (czyli np. w trakcie robienia zakupów) odgrywa dla nas kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

 

Wg badań w USA nawet 70% osób, które dokonało zakupu w sklepie stacjonarnym, sprawdziło wcześniej informacje na temat sklepu/produktu na swoim urządzeniu mobilnym.

 

Nic więc dziwnego, że Google coraz mocniej stawia na smartfony, mocno inwestując np. w projekt AMP czy też pracując nad indeksem mobile-first (w którym to strony mobilne byłyby indeksowane jako pierwsze).

 

Local & personalized

 

Coraz częstsze wyszukiwanie za pomocą smartfona = coraz częstsze wyszukiwania lokalne

 

Użytkownicy mobilni zazwyczaj poszukują informacji o firmach lub produktach dostępnych w swojej okolicy. Nie interesują ich wyniki ogólnopolskie, ale tu i teraz poszukują informacji o możliwości kupna tych cudnych kolczyków, które przed chwilą zobaczyli np. na billboardzie.

Jednocześnie łatwiej jest takie wyniki spersonalizować, czyli dostosować do oczekiwań tego konkretnego odbiorcy. A to dzięki gigantycznej ilości danych zbieranych przez nasze urządzenia mobilne. Dane te dotyczą np. lokalizacji, historii wyszukiwań, zainteresowań i wielu innych aspektów naszego życia. Oczywiście, wszystko anonimowo.

 

AI-first

 

Google ledwo zaczął mówić o wyszukiwarce mobile-first, a już poszedł o krok dalej – do świata AI-first. Sztuczna inteligencja (ang. AI – Artificial Intelligence) to kolejny, naturalny etap rozwoju właściwie wszystkich produktów Google i jej firmy-matki Alphabet.

 

Co prawda jesteśmy tak naprawdę dopiero na początku drogi, natomiast coraz większe osiągnięcia w dziedzinie chociażby maszynowego uczenia się (ang. machine learning) każą przypuszczać, że całkiem niedługo może nas czekać przełom – dotycząca pozycjonowania i interakcji z wyszukiwarką. A jeśli nie przełom, to zauważalny progres – a stąd już tylko krok do rzeczywistości AI-first.

 

Zresztą algorytm Google RankBrain, bazujący na machine learning, działa już od dłuższego czasu i podobno jest jednym z 3 najważniejszych czynników rankingowych wyszukiwarki.

 

Voice

 

Prace nad conversational search trwają już od dłuższego czasu – nie tylko w Google. A jeśli chcemy porozumiewać się z komputerem w sposób zbliżony do rozmowy z drugim człowiekiem, to naturalnym krokiem jest przestawienie się na wyszukiwanie głosowe. I nie mam tutaj na myśli prostych komend, czy też transkrybowania głosu na tekst pisany.

 

Rozwiązania takie jak Google Home czy Amazon Echo pokazują, że naprawdę sprawne, intuicyjne i łatwe w użyciu wyszukiwanie i obsługa głosowa urządzeń są tuż za rogiem. W rezultacie zmieni się z pewnością też sposób korzystania z wyszukiwarki Google, a więc i firmy będą musiały się dostosować do nowego użytkownika.

 

Naturalnie, nie stanie się to z dnia na dzień. Wciąż wyszukiwanie głosowe to zdecydowana mniejszość wszystkich wyszukiwań w Google.

 

p.s. Rzućcie też okiem na fajne porównanie Amazon Echo i Google Home na YouTube (warto zwrócić uwagę, że Amazon ma niedługo wypuścić nową wersję swojego urządzenia).

 

Gdzie w tym wszystkim SEO?

 

Świat mobile- i AI-first, w którym użytkownicy otrzymują mocno spersonalizowane i zlokalizowane wyniki, a swoje urządzenia obsługują za pomocą głosu jest bliżej niż myślimy. Zmiany, które obserwujemy od kilku miesięcy i lat są jednak głównie ewolucyjne. Oznacza to, że uważny obserwator ma czas i możliwości dostosować się do nowych trendów.

 

Również SEO cały czas ewoluuje. Niezbędne staje się znacznie szersze spojrzenie na pozycjonowanie stron. Ograniczona lista słów kluczowych, na które promujemy strony, przestaje być skuteczna. Nie tylko dlatego, że skala trudności w pozycjonowaniu często bardzo prestiżowych fraz stale rośnie.

 

Wg Google nawet 15% zapytań kierowanych do wyszukiwarki to zapytania zupełnie nowe, z którymi wcześniej Google nie miał do czynienia (dlatego też stworzono RankBrain, który pomaga w ich ocenie). Czy pozycjonując się na zamkniętą listę słów kluczowych mamy szansę na rankingowanie właśnie na te 15%?

 

„Nowe” SEO wymaga przeanalizowania witryny pod kątem branży, potencjalnych zapytań, wyrażeń powiązanych, wyrażeń typu long-tail (czyli często tych, które są najbardziej skuteczne dla biznesu, choć rzadziej wyszukiwane), możliwości reklamowych i wielu innych aspektów. Tylko przy takim podejściu możliwe jest prawidłowe zoptymalizowanie witryny – czyli takie, które przyniesie stronie zwiększoną widoczność na znacznie większą liczbę fraz.

 

Co pokaże przyszłość? Cytując hrabię Fredro: „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba”. Ale powinniśmy być nieźle przygotowani, jeśli:

•    zadbamy o optymalizację mobilną strony,

•    nie zapomnimy o docieraniu do Klientów lokalnych (pomoże w tym pozycjonowanie lokalne),

•    spojrzymy na temat fraz nieco szerzej – nie tylko z perspektywy krótkiej listy ściśle określonych wyrażeń,

•   będziemy w miarę na bieżąco ze zmianami związanymi ze sztuczną inteligencją i wyszukiwaniem głosowym.

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 02:20 min 09.01.2017 Wykorzystywanie filmów z Youtube w polecanym fragmencie nie jest niczym nowym. Jednak od niedawna, zamiast transkrypcji z wideo, wyszukiwarka Google korzysta z przygotowanego przez twórcę opisu. Dlatego warto zadbać, aby jego treść była przejrzysta, wartościowa oraz zawierała hasła, które mogą wyszukać użytkownicy Google, czy też YouTube. Może to przyczynić się do zwiększenia jego widoczności w sieci. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 02:30 min 31.01.2017 Tak, to kolejny tekst o tym, że powinniśmy się skupić – również w SEO – na użytkowniku i jego potrzebach. Zgadza się, nie jest to nowość, ale trend, o którym od dłuższego czasu mówi się nie tylko w naszej branży. Oczywiście, pokażę kilka zmian i trendów w wyszukiwarkach, które jednoznacznie wskazują, że skupienie na użytkowniku jest koniecznością. I tak, postaram się przekonać pozostałą garstkę niedowiarków, że pozycjonowanie to nie tylko ograniczona lista fraz i schemat standardowych działań optymalizacyjnych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 02:15 min 23.09.2016 Długo wyczekiwana aktualizacja algorytmu Pingwin wreszcie została oficjalnie potwierdzona przez Google! Po niemal dwóch latach od ostatniej aktualizacji inżynierowie Google zakończyli testy i rozpoczęli wprowadzanie tego jednego z najgroźniejszych algorytmicznych zwierząt wyszukiwarki. Co ważne, algorytm będzie wprowadzony na całym świecie we wszystkich językach. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700