Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep online, bloga, stronę usługową, czy informacyjną, warto zadbać o dobrą pozycję w przeglądarce. Wyniki wyszukiwania, inaczej nazywane SERP (Search Engine Results Page), są spisem linków do stron internetowych, które według Google najlepiej odpowiadają na konkretne zapytanie użytkownika. Same rodzaje wyników wyszukiwania można podzielić m.in. na płatne reklamy i wyniki organiczne, w tym oferty produktów, grafikę, video, mapy i wizytówki.
Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce, z której według danych StatCounter we wrześniu 2023 korzystało ponad 93% polskich użytkowników Internetu. Pozycja strony w Google może więc znacząco wpływać na konwersję i ogólny sukces Twojej firmy. Dane wynikające z monitorowania pozycji mogą stanowić też dla Ciebie istotne wskazówki przy podejmowaniu decyzji i obejmowaniu strategii biznesowych.
Z tego tekstu dowiesz się, jakie jest znaczenie monitorowania pozycji w Google, jak sprawdzić pozycję swojej strony (nie tylko w wynikach organicznych) i jakich narzędzi do tego używać.
Sprawdzanie pozycji Twojej witryny warto zacząć od zweryfikowania, czy strony serwisu zostały w ogóle zaindeksowane przez Google. Mówiąc dosłownie – czy zostały „zarejestrowane” przez wyszukiwarkę. Aby sprawdzić, czy Twoja strona pojawia się w Google, należy skorzystać z tzw. operatora wyszukiwań. Wystarczy, że wpiszesz komendę site:nazwatwojejdomeny.pl w okno wyszukiwarki. Dzięki tej komendzie ograniczysz wyniki wyszukiwania tylko do swojej domeny i ominiesz sponsorowane linki.
Jeśli już wiesz, czy Twoja strona się indeksuje w Google, możesz zacząć sprawdzanie jej pozycji poprzez metody ręczne – jak np. sprawdzanie konkretnych fraz, które określają Twój serwis i to co oferujesz. Może to być także Twój brand. Aby nie zafałszować tych wyników i żeby były one jak najbardziej wiarygodne, sprawdzanie ręczne pozycji strony w Google należy wykonać w trybie Incognito – bez logowania się do kont i aplikacji oraz bez określonej lokalizacji i historii wyszukiwania. Ręczna weryfikacja pozycji stron w Google może być jednak żmudna, a jej wyniki nie będą nigdy do końca miarodajne przez liczne indywidualne ustawienia użytkownika w wyszukiwarce. Jeśli chcesz mieć pewność jak Twoja strona sobie radzi, warto skorzystać z licznych płatnych i bezpłatnych narzędzi.
Pozycjonowanie w Google – przeczytaj jak zrobić to dobrze.
Monitorowanie widoczności i śledzenie fraz powinno być stałym elementem analizy marketingowej każdej firmy posiadającej witrynę internetową. Dzięki ciągłemu obserwowaniu wyników strony dowiesz się m.in. jakie działania i zmiany wpływają pozytywnie na pozycję Twojego serwisu. Na rynku dostępne są liczne płatne narzędzia SEO, które Ci w tym pomogą. Zanim je omówimy warto jednak zwrócić uwagę na bezpłatne narzędzie do analizy stron, które zapewnia Google – Google Search Console.
GSC jest jednym z bezpłatnych i najdokładniejszych narzędzi SEO. Jest ono stosunkowo łatwe w obsłudze i dostępne w języku polskim. Z Google Search Console może korzystać każdy właściciel witryny po odpowiedniej weryfikacji. Instalacja tego narzędzia powinna nastąpić zaraz po uruchomieniu strony, dzięki czemu będziemy zbierać wartościowe dane od początku istnienia serwisu.
Jak monitorować pozycje strony w GSC? Możesz to zrobić na kilka sposób. Po pierwsze masz możliwość śledzenia „skuteczności” witryny – Google pokaże Ci łączną liczbę wyświetleń i kliknięć z wybranego okresu, a także średni CTR (Click-Through Rate), czyli odsetek wyświetleń, które doprowadziły do kliknięcia, a także średnią pozycję strony w ujęciu czasowym. Wszystko to w postaci wykresów. Powyższe wyniki możesz sprawdzić też dla każdego adresu URL i podstrony osobno. Daje to jednoznaczne wskazówki dotyczące tego, które podstrony są najchętniej odwiedzanie, a które mają np. największa widoczność. Przy podstronach kategorii sklepu internetowego albo podstronach ofertowych mogą to być dla Ciebie bardzo istotne informacje, które jednoznacznie wskazują nad czym musisz popracować.
GSC pozwala również na precyzyjną analizę fraz kluczowych, na które wyświetla się Twoja strona. Możesz je sprawdzić w filtrze „Zapytania”. Należy jednak pamiętać, że pozycje fraz prezentowane w GSC są średnimi wyliczonymi wynikami na dany okres. W tym narzędziu nie sprawdzisz niestety ogólnych wyników popularności fraz. A „Zapytania” będą zmieniały swoje wyniki i pozycje. Czasami będzie to oznaczało działanie konkurencyjnych stron, które Google ocenił wyżej niż Twoją. Nie sprawdzisz tego jednak w Google Search Console. Do obserwacji konkurencji potrzebujesz innych narzędzi, które omówimy za chwilę.
Jako właściciel witryny internetowej musisz pamiętać, że Twoja strona nie istnieje w próżni, tylko jest oceniana na tle innych serwisów i ciągle porównywana przez Google. Dodatkowo na frazy, na które się pozycjonujesz, mają wpływ czynniki zewnętrzne jak np. sezonowość czy chwilowa popularność. Warto brać to pod uwagę przy analizie wyników widoczności. Skąd możesz czerpać te dane, aby z powodzeniem optymalizować serwis? Ułatwią Ci to płatne narzędzia, które oprócz pozycji Twojej witryny sprawdzą pozycjonowane pozycje fraz i konkurencji. Korzystanie z nich jest o tyle łatwe, że nie musisz ich instalować – wystarczy adres URL. Poniżej znajdziesz opisy niektórych z nich.
To popularne, rodzime narzędzie SEO służące do analizy strony i porównywania jej z konkurencją. Posiada kilka rozbudowanych funkcji: m.in. analizę słów kluczowych i contentu, audyt SEO stron internetowych, analizę konkurencji i monitoring pozycji. Oferuje również generator tematów. Jest znakomite do wykonywania analiz porównawczych i sprawdzania pozycjonowania stron internetowych, popularności konkretnych fraz, a także wskazywania fraz z tzw, potencjałem dla Twojej strony. Jest to płatne narzędzie z darmowym pakietem startowym.
Jest polską platformą analityczną wykorzystywaną przez specjalistów SEO, marketingu, copywritingu i nie tylko. Oferuje m.in. analizy widoczności, bazę słów kluczowych, monitoring pozycji strony i fraz oraz przegląd konkurencji. W przejrzysty sposób obrazuje na które frazy Twoja strona rośnie, a na które traci widoczność w wybranych okresach, a także jakie słowa kluczowe zostały pozyskane i utracone. Pozwala na stworzenie osobnego monitoringu fraz w kontekście konkretnej domeny. Wartą uwagi funkcją Senuto jest wskazywanie stron, które się kanibalizują – pojawiają się na to samo słowo kluczowe i walczą ze sobą o widoczność. To płatne narzędzie z bezpłatnym okresem próbnym.
To polski zautomatyzowany monitoring codziennych pozycji stron i efektów ich sprawdzania pozycjonowania stron. Śledzi pozycje w Google i przedstawia je w przystępny sposób na autorskich wykresach. Oprócz spadków i wzrostów na konkretne frazy może monitorować stan strony i powiadamiać, czy ta np. mogła zostać zawirusowana. Monitoruje także liczbę backlinków i domen linkujących do Twojej strony.
Czyli Automatyczne Sprawdzanie Pozycji Strony – to, jak sama nazwa wskazuje, narzędzie SEO do sprawdzania pozycji stron w wyszukiwarce. Oferuje monitoring witryny i wybranych fraz, a także listy największych konkurentów i sprawdzanie kondycji danej witryny. Narzędzie płatne z darmowym okresem próbnym.
Kolejne polskie narzędzie do monitorowania pozycji witryny, konkurencji i śledzenia fraz. Oferuje grupowanie domen i fraz oraz wybór innych wyszukiwarek niż Google – m.in. Bing i Yahoo! Pozwala na analizy zawartości Twojej strony i konkurencyjnych serwisów. To także narzędzie płatne z darmowym okresem próbnym.
Jest jednym z najpopularniejszych narządzi SEO na świecie. Posiada wiele rozbudowanych funkcji, jak analiza profilu linkowego, monitorowanie i wyszukiwanie fraz oraz audyt struktury strony Twojej i konkurencji. Do śledzenia pozycji w Google oferuje opcję Rank Tracker. Możesz dzięki niej monitorować konkretne frazy połączone z lokalizacją dla badanej witryny. Jest narzędziem płatnym.
To amerykańska platforma SaaS oferująca monitoring widoczności stron i narzędzie do content marketingu. Jest tzw. narzędziem all-in-one. Asystuje w SEO, SEM, mediach społecznościowych i tworzeniu kampanii content marketingowych. Przede wszystkim pomaga definiować trendy w konkretnych branżach przy planowaniu działań optymalizacyjnych i contentowych, m.in. poprzez identyfikowanie wartościowych fraz dla Twojej strony. To narzędzie płatne z darmowym okresem próbnym.
Prowadzisz lokalną firmę usługową i chcesz, żeby Twoja strona była widoczna w Google na frazy powiązane z lokalizacją – np. Twoim miastem albo konkretną dzielnicą? Koniecznie załóż Wizytówkę Google Moja Firma i monitoruj swoją pozycję w Google Maps. Jak wygląda sprawdzanie pozycji? Wystarczy wpisać frazy powiązane z Twoją firmą do okna wyszukiwarki w Mapach Google i sprawdzić na której pozycji się wyświetlasz. Takie wyszukiwanie ręczne obarczone jest jednak możliwością błędu – wyniki zależne są bowiem od Twojej geolokalizacji. Jak to ominąć i obiektywnie sprawdzić pozycję Twojej wizytówki? Możesz skorzystać m.in. z bezpłatnego narzędzia Localo (dawniej Surfer Local), które na siatce mapy porówna Twoją pozycję z konkurencją i wskaże, czy musisz popracować nad swoim wynikiem.
Miejsce w wynikach wyszukiwania Google ma bezsprzeczny wpływ na Twoją firmę. Uważne śledzenie pozycji Twojej witryny oraz fraz może znacząco wpłynąć na podejmowanie biznesowych decyzji. Dane, które uzyskasz, mogą Ci pomóc nie tylko w zwiększeniu widoczności, ale i w osiągnięciu większej konwersji, zdobyciu zaufania klientów i budowaniu świadomości marki. Warto korzystać więc z wszelkich dostępnych narzędzi.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: