Nie ma specjalistów, którzy znają się na wszystkim. Ty jesteś ekspertem w swojej branży, SEO copywriter z kolei jest mistrzem słowa i wie, jak tworzyć angażujący i wartościowy content dla robotów Google oraz użytkowników. Warto połączyć siły, dzięki czemu powstaną treści wręcz idealne – tj. takie, z których będzie dumny copywriter, które sprostają Twoim oczekiwaniom, a przede wszystkim będą atrakcyjne dla odbiorców Twojej marki oraz algorytmów Google. Stąd też niezbędnym elementem współpracy z agencją
SEO jest dobrze wypełniony brief copywriterski.
Czym jest brief copywriterski?
Najogólniej mówiąc, jest to zbiór kilku (a czasem i więcej) pytań, na które odpowiedź musi poznać copywriter zanim przystąpi do planowania contentu. W zależności od różnych czynników, mogą się w nim pojawić pytania na przykład o charakterystykę grupy docelowej, preferowany styl pisanych treści, sformułowania, których należy unikać w danej branży, wyróżniki oferty, wartości i misję firmy, formy komunikacji z odbiorcą i wiele innych. To dokument, który pozwala poznać Twoje oczekiwania, a także Twoją firmę i Twoich klientów – a to podstawa do stworzenia wartościowych treści.
Po co uzupełniać brief?
Być może wydaje Ci się, że copywriter powinien wiedzieć, co ma napisać i niepotrzebnie Cię w to angażuje. Oczywiście, copywriter zawsze wykonuje rzetelny research zanim przystąpi do tworzenia treści. Jednak dobrze uzupełniony brief zdecydowanie zwiększa szansę na to, że powstałe teksty sprostają oczekiwaniom nie tylko użytkowników i algorytmów, ale też Twoim. A przecież o to chodzi we współpracy z agencją SEO – żebyś był zadowolony nie tylko z efektów końcowych pozycjonowania, ale też każdego etapu wykonanych prac.
Przejdźmy do konkretnych korzyści płynących z dobrze wypełnionego briefu:
- Brak niedomówień i jasno sprecyzowane cele – brief pozwala zebrać w jednym miejscu wszystkie niezbędne informacje, które mogłyby umknąć podczas rozmów.
- Oszczędność czasu – dobrze uzupełniony brief to większa szansa na to, że treści w 100% sprostają Twoim oczekiwaniom nie tylko pod względem stylu, ale też merytoryki (potencjalnie mniejsza liczba poprawek!). To z kolei oznacza, że będzie można szybciej wdrożyć teksty na stronę.
- Szybsze efekty pozycjonowania – content to jeden z filarów SEO. Oczywiście, nikt nie da gwarancji, że wdrożony tekst od razu zwiększy widoczność witryny w wyszukiwarkach. Jest jednak duża szansa na to, że dobry content znacznie przybliży Cię do osiągnięcia założonego celu.
Jak uzupełniać brief?
- Konkretne odpowiedzi na każde z pytań
Przede wszystkim należy się dobrze przygotować do jego wypełnienia. Tutaj nie ma miejsca na tzw. lanie wody – bo właśnie po to między innymi jest brief, żeby copywriter nie musiał lać wody! Copywriter będzie wdzięczny za krótkie, ale konkretne i merytoryczne informacje. Możesz nawet wypisać je po myślniku – ważne, żeby zawierały odpowiedź na zadane pytania. A jeśli zostaniesz poproszony na przykład o wskazanie treści, których styl czy zawartość merytoryczna szczególnie przypadły Ci do gustu – wystarczy, że podasz konkretne linki do chociażby serwisów branżowych.
Co jeszcze? Unikaj odpowiedzi typu “nie wiem” oraz zostawiania pytań bez odpowiedzi. Nikt nie zna Twojej firmy tak dobrze jak Ty. Dlatego warto poświęcić chwilę i zastanowić się nad tym, jakie informacje można przekazać copywriterowi w odpowiedzi na zadane pytania.
- Wartościowe linki/materiały źródłowe
A może zostałeś poproszony o materiały dodatkowe? Jeśli takimi dysponujesz, to koniecznie się nimi podziel. ALE… Postaraj się wyselekcjonować te materiały i prześlij copywriterowi tylko te, które rzeczywiście mogą się przydać podczas tworzenia contentu. Nie każ copywriterowi zapoznawać się z liczącymi kilkaset stron broszurami czy innymi materiałami w poszukiwaniu istotnych informacji – czas ten mógłby poświęcić na stworzenie treści do wdrożenia na Twoją stronę.
Dobry brief to taki, który zawiera przydatne i konkretne informacje. Dlatego to nie jest miejsce na omawianie szczegółów współpracy niezwiązanych z copywritingiem czy poruszanie innych kwestii niemających nic wspólnego z contentem.
I pamiętaj: copywriter nie oczekuje gotowych treści. Liczy na informacje o Twojej firmie i klientach, a także merytoryczne wsparcie eksperta, którym jesteś właśnie Ty!
A poniżej mała, ogólna ściąga dotycząca tego, jak uzupełniać brief copywriterski:
Oczywiście, to tylko ogólne wyjaśnienie, czym jest brief copywriterski dla agencji SEO i dlaczego jest taki ważny, a także jak należy go wypełnić. Każdy copywriter będzie Ci wdzięczny za dobrze uzupełniony brief – pamiętaj, że nie musisz pisać w nim eseju (jest to wręcz niewskazane!). Naprawdę szanujemy Twój czas, dlatego odpowiadaj krótko, lecz konkretnie i na temat, a copywriter już będzie wiedział co zrobić z tymi informacjami.
W imieniu swoim i innych copywriterów z góry dziękuję!
Michalina – copywriter z wieloletnim doświadczeniem, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Z pisaniem związana, odkąd tylko sięga pamięcią. Na co dzień zajmuje się głównie tworzeniem treści na strony internetowe oraz profile w social mediach. Ma bzika na punkcie poprawnej polszczyzny i…przecinków! Prywatnie twardo stąpająca po ziemi kociara, miłośniczka czarnej kawy oraz żelków…i wierna fanka „Na Wspólnej”.