Ikona 5:10 min Ikona Michalina 09.06.2022
 
Nie ma specjalistów, którzy znają się na wszystkim. Ty jesteś ekspertem w swojej branży, SEO copywriter z kolei jest mistrzem słowa i wie, jak tworzyć angażujący i wartościowy content dla robotów Google oraz użytkowników. Warto połączyć siły, dzięki czemu powstaną treści wręcz idealne – tj. takie, z których będzie dumny copywriter, które sprostają Twoim oczekiwaniom, a przede wszystkim będą atrakcyjne dla odbiorców Twojej marki oraz algorytmów Google. Stąd też niezbędnym elementem współpracy z agencją SEO jest dobrze wypełniony brief copywriterski.

 

Czym jest brief copywriterski?

 

Najogólniej mówiąc, jest to zbiór kilku (a czasem i więcej) pytań, na które odpowiedź musi poznać copywriter zanim przystąpi do planowania contentu. W zależności od różnych czynników, mogą się w nim pojawić pytania na przykład o charakterystykę grupy docelowej, preferowany styl pisanych treści, sformułowania, których należy unikać w danej branży, wyróżniki oferty, wartości i misję firmy, formy komunikacji z odbiorcą i wiele innych. To dokument, który pozwala poznać Twoje oczekiwania, a także Twoją firmę i Twoich klientów – a to podstawa do stworzenia wartościowych treści.

 

Po co uzupełniać brief?

 

Być może wydaje Ci się, że copywriter powinien wiedzieć, co ma napisać i niepotrzebnie Cię w to angażuje. Oczywiście, copywriter zawsze wykonuje rzetelny research zanim przystąpi do tworzenia treści. Jednak dobrze uzupełniony brief zdecydowanie zwiększa szansę na to, że powstałe teksty sprostają oczekiwaniom nie tylko użytkowników i algorytmów, ale też Twoim. A przecież o to chodzi we współpracy z agencją SEO – żebyś był zadowolony nie tylko z efektów końcowych pozycjonowania, ale też każdego etapu wykonanych prac.

Przejdźmy do konkretnych korzyści płynących z dobrze wypełnionego briefu:
  1. Brak niedomówień i jasno sprecyzowane cele – brief pozwala zebrać w jednym miejscu wszystkie niezbędne informacje, które mogłyby umknąć podczas rozmów.
  2. Oszczędność czasu – dobrze uzupełniony brief to większa szansa na to, że treści w 100% sprostają Twoim oczekiwaniom nie tylko pod względem stylu, ale też merytoryki (potencjalnie mniejsza liczba poprawek!). To z kolei oznacza, że będzie można szybciej wdrożyć teksty na stronę.
  3. Szybsze efekty pozycjonowania – content to jeden z filarów SEO. Oczywiście, nikt nie da gwarancji, że wdrożony tekst od razu zwiększy widoczność witryny w wyszukiwarkach. Jest jednak duża szansa na to, że dobry content znacznie przybliży Cię do osiągnięcia założonego celu.

 

Jak uzupełniać brief?

 

  1. Konkretne odpowiedzi na każde z pytań
Przede wszystkim należy się dobrze przygotować do jego wypełnienia. Tutaj nie ma miejsca na tzw. lanie wody – bo właśnie po to między innymi jest brief, żeby copywriter nie musiał lać wody! Copywriter będzie wdzięczny za krótkie, ale konkretne i merytoryczne informacje. Możesz nawet wypisać je po myślniku – ważne, żeby zawierały odpowiedź na zadane pytania. A jeśli zostaniesz poproszony na przykład o wskazanie treści, których styl czy zawartość merytoryczna szczególnie przypadły Ci do gustu – wystarczy, że podasz konkretne linki do chociażby serwisów branżowych.
Co jeszcze? Unikaj odpowiedzi typu “nie wiem” oraz zostawiania pytań bez odpowiedzi. Nikt nie zna Twojej firmy tak dobrze jak Ty. Dlatego warto poświęcić chwilę i zastanowić się nad tym, jakie informacje można przekazać copywriterowi w odpowiedzi na zadane pytania.

  1. Wartościowe linki/materiały źródłowe
A może zostałeś poproszony o materiały dodatkowe? Jeśli takimi dysponujesz, to koniecznie się nimi podziel. ALE… Postaraj się wyselekcjonować te materiały i prześlij copywriterowi tylko te, które rzeczywiście mogą się przydać podczas tworzenia contentu. Nie każ copywriterowi zapoznawać się z liczącymi kilkaset stron broszurami czy innymi materiałami w poszukiwaniu istotnych informacji – czas ten mógłby poświęcić na stworzenie treści do wdrożenia na Twoją stronę.

  1. Krótko i na temat
Dobry brief to taki, który zawiera przydatne i konkretne informacje. Dlatego to nie jest miejsce na omawianie szczegółów współpracy niezwiązanych z copywritingiem czy poruszanie innych kwestii niemających nic wspólnego z contentem. I pamiętaj: copywriter nie oczekuje gotowych treści. Liczy na informacje o Twojej firmie i klientach, a także merytoryczne wsparcie eksperta, którym jesteś właśnie Ty!

A poniżej mała, ogólna ściąga dotycząca tego, jak uzupełniać brief copywriterski:

Oczywiście, to tylko ogólne wyjaśnienie, czym jest brief copywriterski dla agencji SEO i dlaczego jest taki ważny, a także jak należy go wypełnić. Każdy copywriter będzie Ci wdzięczny za dobrze uzupełniony brief – pamiętaj, że nie musisz pisać w nim eseju (jest to wręcz niewskazane!). Naprawdę szanujemy Twój czas, dlatego odpowiadaj krótko, lecz konkretnie i na temat, a copywriter już będzie wiedział co zrobić z tymi informacjami.

W imieniu swoim i innych copywriterów z góry dziękuję!
 
Michalina copywriter z wieloletnim doświadczeniem, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Z pisaniem związana, odkąd tylko sięga pamięcią. Na co dzień zajmuje się głównie tworzeniem treści na strony internetowe oraz profile w social mediach. Ma bzika na punkcie poprawnej polszczyzny i…przecinków! Prywatnie twardo stąpająca po ziemi kociara, miłośniczka czarnej kawy oraz żelków…i wierna fanka „Na Wspólnej”.


Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Metoda „kopiuj-wklej” nie działa, nie powtarzaj się! Rzecz o duplikatach wewnętrznych Ikona 4:25 min 08.07.2022 Powielanie treści to jedna z gorszych praktyk w marketingu internetowym i pozycjonowaniu, a także pułapka, w którą wpada wielu przedstawicieli branży e-commerce. Dzisiaj opowiemy nieco więcej o tym, dlaczego lepiej wystrzegać się duplicate content w obrębie jednej i tej samej witryny i czym może się skończyć beztroskie podejście do kopiowania. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

10 wskazówek dla początkującego SEO Copywritera Ikona 06:25 min 22.08.2022 Pisać każdy może...I tak, i nie. W ostatnich latach niesamowicie wzrosła świadomość tego, jak ważne jest budowanie widoczności w sieci. Tym samym popularny stał się zawód SEO Copywritera, czyli mistrza słowa, który wie, jak trafić nie tylko do czytelnika, ale też algorytmów wyszukiwarki internetowej. I o tym będzie ten artykuł - o tym, jak rozpocząć swoją przygodę z tworzeniem treści publikowanych w wirtualnym świecie, które docenią zarówno użytkownicy, jak i roboty. Zapraszam do lektury! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Coś więcej niż wykres — rodzaje infografik w contencie internetowym Ikona 05:30 min 11.04.2022 Content graficzny pozwala w atrakcyjny wizualnie sposób zaprezentować ważny dla autora przekaz. Wyjątkowo interesującą jego formą są infografiki. Łączą w prosty sposób to, co najważniejszego chcesz przekazać, z dopracowaną warstwą wizualną. Najlepsze są te, które już przy pierwszym rzucie oka rozwiązują problemy czytelnika. Jakie rodzaje infografik można spotkać w sieci? Koniecznie zajrzyj do tego artykułu. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700