Kampanie Facebook Ads (dziś znane jako Meta Business) to jedno z najchętniej wykorzystywanych przez reklamodawców narzędzi. Dzięki nim możliwe jest wygenerowanie konwersji, zdobycie leadów czy zbudowanie zasięgów i rozpoznawalności marki.
Kampanie Facebook Ads otwierają wiele możliwości. Pozwalają między innymi precyzyjnie docierać do grup odbiorców oraz testować wiele materiałów reklamowych. Jak jednak z nich korzystać, by nie popełniać błędów? O tym właśnie jest ten artykuł.
Zacznijmy od pierwszego kroku, czyli od doboru celu reklamowego. Wśród dostępnych opcji mamy: rozpoznawalność, ruch, aktywność, kontakty, promocję aplikacji i sprzedaż. Ich wybór powinien być w pełni świadomy – na przykład, jeśli chcemy zwiększyć ruch w witrynie, wybierzmy opcję ruch. Zależy nam na większej sprzedaży? Tutaj idealnym wyborem będą konwersje. A jeśli chcemy zbudować zasięgi naszego fanpage’a i publikowanych na nim postów, idealnym do tego celem będzie aktywność.
Pamiętajmy, że wiele zależy też od naszego budżetu reklamowego. Niektóre opcje mogą być znacznie droższe od innych.
Dla większości reklamodawców najbardziej pożądanym efektem kampanii będzie zwiększenie liczby konwersji lub liczby leadów. Jest to całkowicie zrozumiałe, jednak nie zawsze działania reklamowe powinny się opierać na tych najważniejszych celach – czasem warto zrobić krok do tyłu i optymalizować reklamy nie pod kątem zakupów, a dodań do koszyka lub wyświetleń strony produktów. Szczególnie gdy mówimy o reklamach nowych sklepów, które dopiero wkraczają na rynek i jeszcze nie zdążyły zyskać rzeszy stałych klientów. Jeśli zaczniemy optymalizować je pod kątem zakupów, których sklep nie zdążył jeszcze wygenerować, to ryzykujemy tym, że algorytm nie rozpozna naszych zamiarów i tym samym system nie będzie w stanie wyświetlać kampanii odpowiednim osobom.
Uwaga! Przed ustawieniem jakiegokolwiek celu reklamowego najpierw upewnijmy się, że zdarzenia, na których chcemy opierać swoje działania reklamowe, są w odpowiedni sposób mierzone. W tym celu należy odwiedzić zakładkę „Źródła danych” dostępną w każdym Meta Business Suite. Poniżej przykład poprawnie zliczanych zdarzeń – są oznaczone kolorem zielonym i podpisem „aktywne”.
Za wąska lub za szeroka grupa docelowa może powodować, że kampanie Facebook Ads zwyczajnie będą nieefektywne. Złą praktyką jest korzystanie ze zbyt wielu opcji zainteresowań odbiorców, szczególnie jeśli nie są one ze sobą powiązane, czyli na przykład jeśli w grupie odbiorców umieścimy zarówno osoby zainteresowane motoryzacją, jak i entuzjastów podróży.
Grupa docelowa powinna być ściśle sprecyzowana. Warto korzystać z opcji wykluczeń, zawężeń oraz z grup niestandardowych odbiorców, czyli na przykład kierować swój przekaz do osób, które już były na naszej stronie.
Równie istotny jest dobór wieku oraz lokalizacji, w jakiej będą wyświetlać się nasze reklamy. Jeśli przykładowo reklamujemy salon piękności ze Szczecina, to zdecydowanie nie powinniśmy kierować reklam na całą Polskę, tylko na wybrane miasto lub nawet dzielnicę, w której nasza firma się znajduje.
Reklamy Facebook Ads przyciągają uwagę nie tylko swoją treścią, ale również (i w głównej mierze) obrazem. Zwróć więc uwagę na to, by banery wykorzystywane w kampaniach miały wysoką jakość, były estetyczne oraz wyróżniające się. Oprócz banerów statycznych warto korzystać również z formatu karuzeli, krótkich filmów oraz GIF-ów. Należy też pamiętać o tym, by obrazy miały odpowiednie wymiary, odpowiednio dostosowane do miejsca, w którym będą się pojawiać. Przykładowo dla banerów wyświetlanych w aktualnościach serwisu Facebook będzie to kwadrat – 1200×1200 lub 1080×1080, a dla materiałów wyświetlanych w story, prostokąt – 1080×1920.
Tutaj również drobna uwaga – zwracaj uwagę nie tylko na kreacje, jakie wykorzystujesz w swoich kampaniach, ale również na stronę docelową, do której one linkują. Upewnij się, że żaden użytkownik nie będzie miał problemów z dokonaniem zakupu i skontaktowaniem się z Twoją firmą oraz zwróć uwagę na kwestie estetyczne swojej witryny. Pamiętaj też o tym, by mieć aktualny certyfikat SSL! Dzięki temu Twoja strona będzie wzbudzała zaufanie.
By działania użytkownika, takie jak zakup, dodanie do koszyka, kliknięcie w numer telefonu, wypełnienie formularza czy też najprostsza czynność, czyli odwiedzenie strony www, mogły być rejestrowane, konieczne jest zaimplementowanie kodu śledzącego Piksel oraz kodów zdarzeń.
Dzięki wykorzystaniu kodu Piksel możliwe jest uruchomienie reklam remarketingowych oraz szersza analiza działań użytkownika na naszej stronie. Często zdarza się, że kody nie zostaną zaimplementowane prawidłowo lub reklamodawcy nie są w ogóle świadomi tego, że warto z nich korzystać. Wdrożenie kodu Piksel to absolutna konieczność, jeśli zależy nam na efektywności reklam.
Reklama niektórych branż i produktów jest na Facebooku zakazana. Kampanie zawierające pewne sformułowania, artykuły, usługi lub linki kierujące do witryn z podejrzaną treścią będą skutecznie odrzucane przez system. Przed uruchomieniem kampanii Facebook Ads warto się zorientować, czy oferowana przez nas usługa lub produkt nie podlegają żadnym ograniczeniom. Takie informacje trzeba sprawdzać na bieżąco, ponieważ lista może się zmieniać.
Ważna jest również świadomość, że część branż oznaczona jest jako reklamy szczególnej kategorii. W ustawieniach tych reklam nie można zmieniać wieku, płci, a opcje wyboru zainteresowań i lokalizacji są dość ograniczone. Do takich tematów zaliczamy kwestie związane z kredytami, zatrudnieniem, nieruchomościami oraz tematy społeczne, wyborcze lub polityczne.
Jakich jeszcze błędów warto unikać, prowadząc kampanie Facebook Ads? Na pewno wprowadzania zbyt częstych zmian. Żadna reklama internetowa nie przyniesie spektakularnych efektów z dnia na dzień. Do tego potrzeba czasu i cierpliwości. Szczególnie że każda kampania na samym starcie przechodzi tak zwaną fazę „uczenia się”. Oznacza to, że algorytm rozpoznaje i analizuje zarówno ustawienia, jak i kreacje reklamowe, a także sprawdza ich efektywność, tym samym weryfikując, komu dokładnie wyświetlić przekaz. Faza uczenia może trwać nawet 2-3 tygodnie.
Równie istotną kwestią jest uświadomienie sobie, że niestety przepis na skuteczną kampanię nie istnieje. By poznać optymalne rozwiązania dla swojego biznesu, trzeba testować różne opcje targetowania, wypróbowywać wiele przekazów tekstowych i multimedialnych, a także stale analizować dane i wyciągać odpowiednie wnioski.
Prowadząc kampanię Facebook Ads, warto również reagować na aktualne trendy, śledzić konkurencję oraz dostosowywać budżet reklamowy do bieżących wydarzeń, takich jak na przykład Black Friday, święta, walentynki itd.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: