Czy wiesz, że Uniwersytet Oksfordzki jest ok. 200 lat starszy niż Imperium Azteków? A może zastanawiałeś się kiedyś, która z uczelni światowych jest najbogatsza? Jest to Uniwersytet Harvarda, który może się pochwalić majątkiem opiewającym na ponad 38 miliardów dolarów.
Zaciekawienie odbiorców nietypowymi, ale tematycznymi i interesującymi treściami, to doskonały pomysł na rozpoczęcie marketingowej kampanii sezonowej – np. właśnie w okresie rozpoczęcia roku szkolnego, semestru akademickiego, czy z wielu innych okazji. Ale oczywiście – nie jedyny. W tym artykule podpowiemy, jak wykorzystać możliwości marketingu internetowego w reklamie branż sezonowych.
Krótko wyjaśniając – branże sezonowe to inaczej branże, w których usługi czy produkty są częściej wybierane przez klientów w danych okresach, czyli sezonach. W zależności od rodzaju branży, impulsy sprzedażowe mogą być zależne np. od świąt, pogody, czy pewnych miesięcy i wydarzeń zakorzenionych w naszej kulturze (np. Dzień Ojca, Dzień Matki, Walentynki).
Pamiętajmy jednak, że marketing sezonowy nie dotyczy wyłącznie branż sezonowych, ale i inne branże, które są mniej uzależnione od pogody czy kartki w kalendarzu, również oczywiście mogą wykorzystywać pewne okresy do polepszenia sprzedaży i prowadzenia wtedy kampanii marketingowej.
Skorzystaj z możliwości, jakie dają narzędzia do obserwowania ruchu na Twojej stronie i sprawdź, kiedy tak naprawdę zaczyna się zainteresowanie – a mogą to być nawet tygodnie wcześniej, niż się spodziewałeś. Gdy już wiesz, w którym momencie możesz oczekiwać wzrostu zainteresowania ofertą, to możesz już przystąpić do planowania contentu sezonowych materiałów marketingowych.
Jak stworzyć content, który przyciągnie uwagę i zainteresuje klienta? Można wykorzystać do tego m.in.:
Skoro wiemy już jak pisać, to następnym krokiem musi być to, gdzie się reklamować w Internecie, aby o nas usłyszano. Warto postawić na wybór różnych kanałów reklamowych, który pomoże uzyskać tzw. efekt synergii – czyli współdziałanie wielu czynności marketingowych będzie dawało lepsze rezultaty, niż suma tych działań prowadzonych oddzielnie. Zatem zamiast 2+2=4, bardziej adekwatne będzie nieintuicyjne 2+2=5.
Niżej przyjrzymy się właśnie jakie kanały marketingowe wybrać, by efekt synergii zaczął działać.
Media społecznościowe to potężne narzędzie. Pamiętaj o dobrej, aktywnej interakcji z klientami – takie działanie ma praktycznie same plusy marketingowe.
Profil na Facebooku to nie wszystko – często dużo lepszym narzędziem do komunikacji są inne platformy społecznościowe, takie jak np. Instagram. Stwórz dobre, czytelne grafiki reklamowe, zaciekaw potencjalnych klientów i przypominaj im o rozpoczęciu danego sezonu lub o zbliżającym się święcie – takie działania z pewnością zaprocentują. Możesz też pomyśleć o Twitterze (dla nieco starszych odbiorców) czy Snapchacie (raczej dla młodej grupy docelowej).
Pamiętaj jednak – nie przesadzaj z tego typu marketingiem! Nadmierne przypominanie może spotkać się z efektem zupełnie odwrotnym, niż spodziewany. Częstotliwość dodawania zdjęć czy postów jest zależna od branży, ale badając ruch na stronie i zasięg, powinieneś móc łatwo obliczyć swoje optimum.
Jak wiemy z lekcji fizyki, czasoprzestrzeń jest dosyć plastyczna. Wie o tym też doskonale część przedsiębiorców, którzy próbują czas nieco rozciągnąć, planując kampanię reklamową na kilka dni przed startem sezonu. Niestety, rokrocznie się to nie udaje, ponieważ w kilka dni nie stworzymy dobrej kampanii reklamowej – potrzeba do tego tygodni, a nawet miesięcy!
Kampania Google Ads to doskonałe narzędzie marketingowe, ale przynosi najlepsze wyniki, gdy nasza reklama nie jest tworzona na kilka chwil przed „atrakcją wieczoru”, a dużo wcześniej.
Jedną z większych zalet Google Ads jest możliwość prowadzenia kampanii remarketingowej – czyli pokazywania reklam promujących nasze usługi na stronach odwiedzanych przez klienta, który wcześniej odwiedził również naszą witrynę. Jeśli wyruszymy z kampanią odpowiednio wcześniej i zwiększymy świadomość marki wśród odbiorców, remarketing może sprawić, że w sezonie wróci na naszą stronę wielu klientów.
Klientom, którzy już skorzystali z Twoich usług, możesz zaoferować odpowiednie rabaty na zakupy w danym sezonie. Choć ten sposób promocji ma już swoje lata, to nadal jest skuteczny i pozwala utrzymywać zadowolonych klientów przy naszej marce – w końcu adres e-mail posiada niemalże każdy z nas.
Aktywne profile na portalach społecznościowych, e-mail marketing czy reklama PPC to oczywiście tylko część możliwości na kampanię sezonową. Pamiętajmy, że nadal podstawą jest właściwe pozycjonowanie i optymalizacja witryny pod wyszukiwarki sieciowe – aby klienci wchodzili na naszą stronę od razu z wyników organicznych, po wpisaniu interesujących ich zapytań.
Jeśli chcesz nauczyć się czegoś więcej o SEO i marketingu internetowym oraz sezonowym, to koniecznie sprawdź nasze wcześniejsze artykuły i odwiedzaj częściej szkółkę Sunrise System!
Źródła: Doświadczenia własne
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: