Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 3:00 min Ikona Julia Szymańska 21.04.2023

Anchor tekst, inaczej kotwica, to treść linka, która znajduje się na stronie – najczęściej składa się na nią fraza kluczowa. Jest wyszczególniony niebieskim kolorem oraz podkreśleniem, dzięki czemu przyciąga uwagę czytelników. Kiedy w niego klikniesz, zostaniesz przeniesiony do innej witryny lub zakładki na stronie. Żeby mógł działać, musi zostać prawidłowo zapisany w kodzie HTML. Każdy anchor znajduje się między znacznikami <a> i </a>.

Jakie są ich rodzaje?

W zależności od tego, jak piszemy dany tekst, możemy wykorzystać różne typy odsyłaczy. Jednym z najbardziej popularnych jest tak zwany brand, gdzie fraza kluczowa to nazwa marki lub strony internetowej. Często zwiększa popularność danej firmy, jednak w tekście może wyglądać dość nieestetycznie – potrzeba kreatywności, by naturalnie wpleść go w treść tak, by zachęcić czytelnika do kliknięcia w link.

Jeśli zależy Ci, by odsyłacze stanowiły integralną część tekstu, warto sięgnąć po anchory exact match. Mają formę nieodmienionej frazy kluczowej opisującej to, co znajduje się na danej stronie internetowej. Są bardzo często stosowane, ponieważ wyjątkowo korzystnie wpływają na pozycjonowanie strony internetowej, a do tego można je łatwo umieścić w tekście bez tworzenia nachalnej reklamy, która zniechęca wielu użytkowników.

Oprócz nich wyróżniamy anchory:

  • partial match – tworzą go słowa o znaczeniu zbliżonym do frazy kluczowej. Jeśli użyjemy go razem z exact match, poprawimy pozycję strony w wyszukiwarce, a do tego unikniemy powtórzeń w tekście,
  • zero match – inaczej odnośnik generatywny. Znajduje się w nim proste CTA (call to action) takie jak na przykład “sprawdź!” czy “kliknij tutaj!”. Jego treść nie ma nic wspólnego z frazą kluczową i bezpośrednio zachęca do odwiedzenia danej zakładki czy witryny. Jeśli chcesz go użyć, to – podobnie jak w przypadku brandów – powinieneś wykazać się kreatywnością, żeby tekst brzmiał naturalnie. Warto z ich pomocą odesłać do zakładki, która rozwija temat poruszony na stronie.
  • w formie obrazu – opierają się na alt tagach, czyli opisach alternatywnych zawierających frazy kluczowe, które służą jako znaczniki zdjęć na stronie i poprawiają jej pozycjonowanie.

Istnieją jeszcze tak zwane anchory nagie, które obecnie używane są stosunkowo rzadko ze względu na niską estetykę oraz możliwość potraktowania ich przez roboty Google jako spam. Mają postać linku z adresem strony internetowej – najczęściej można je zobaczyć w komentarzach i na forach internetowych.

backlink

W jaki sposób wpływają na pozycjonowanie witryny?

Anchor teksty pokazują algorytmom Google, co znajduje się na danej stronie internetowej oraz podpowiadają, które podstrony są ważne. W efekcie wskazują, na jakie frazy kluczowe powinna być pozycjonowana witryna. Dzięki nim algorytmy są w stanie pokazywać internautom bardzo dopasowane wyniki wyszukiwania – kiedy wpiszesz wybraną frazę kluczową, z dużym prawdopodobieństwem znajdziesz te informacje, których szukasz.

To właśnie z tego powodu tak istotne jest, by znaczenie anchorów ściśle odpowiadało treściom, do których odsyłają użytkowników. Nieważne czy wewnątrz strony, czy na zewnątrz.

Prawidłowo umieszczone, interesujące anchory mogą wzbudzić ciekawość internautów i zachęcić ich do odwiedzenia witryny, do której odsyłają. To zwiększy ruch na stronie, poprawi jej pozycję w wyszukiwarce i wyróżni ją na tle konkurencji.

Jak poprawnie umieszczać kotwice w tekście?

W przypadku algorytmów Google bardzo często sprawdza się prosta zasada „co za dużo, to niezdrowo”. Tak jest również w przypadku odsyłaczy. Jeśli umieścimy ich w tekście zbyt wiele, będzie on trudny w odbiorze, a do tego może zostać potraktowany jako spam – doprowadzi to do spadków w wynikach wyszukiwania, a w najgorszym wypadku zawieszenia strony internetowej.

Warto również użyć kilku rodzajów anchorów. To sprawia, że artykuły na podstronie brzmią bardziej wiarygodnie i zachęcają internautów do czytania.

Czy odsyłacze na początku artykułu to dobry pomysł?

Obecnie odchodzi się od stosowania ich w pierwszym zdaniu tekstu – wygląda to zbyt nienaturalnie, rozprasza uwagę czytelnika i może zostać odebrane jako nachalna reklama podlinkowanego produktu czy usługi. Bardzo dobrze jest jednak umieścić odsyłacz w  Above The Fold, czyli obszarze, który jest widoczny po przejściu na daną stronę internetową bez scrollowania. Nie od dziś wiadomo, że internautom zależy na tym, by szybko znaleźć interesujące ich informacje – jeśli od razu zobaczą frazę kluczową, z większym prawdopodobieństwem zostaną na stronie, by dowiedzieć się czegoś więcej.

Jak widać, anchor teksty są bardzo ważne dla pozycjonowania strony internetowej. Korzystaj z nich z głową, jeśli chcesz, by Twoja witryna była wysoko w wynikach wyszukiwania

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 5 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.90 / 5. Vote count: 39 głosów

Brak ocen

Jak skracać linki, by zachęcały do klikania? Ikona 4:40 min 22.05.2023 Często okazuje się, że linki są za długie i zajmują zbyt wiele miejsca we wpisach w social mediach albo wiadomościach wysyłanych do klientów. Nie wyglądają estetycznie, a przez to nie zachęcają do klikania. Jest na to sposób – skracanie linków przy użyciu specjalistycznych narzędzi. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.30 / 5. Vote count: 7 głosów

Brak ocen

Jak działają linki afiliacyjne? Ikona 3:20 min 19.04.2023 Jak promować swoją firmą w mniej nachalny sposób? Jak zarabiać tylko na udostępnianiu adresu URL? Odpowiedzią na oba pytania jest link afiliacyjny. Sprawdź, co musisz o nim wiedzieć i jak on działa! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 6 głosów

Brak ocen

Jak „robić” Zakupy Google – praktyczny poradnik Ikona 5:55 min 01.03.2023 Zakupy Google, czyli Google Shopping funkcjonują w Polsce od 10 lat, a mimo to świadomość na temat tej usługi wśród właścicieli firm jest wciąż niewielka. Czym właściwie są Zakupy Google i dlaczego warto z nich korzystać w ramach reklamowania sklepu w wyszukiwarce? Tego dowiesz się z mojego artykułu. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700