Anchor tekst, inaczej kotwica, to treść linka, która znajduje się na stronie – najczęściej składa się na nią fraza kluczowa. Jest wyszczególniony niebieskim kolorem oraz podkreśleniem, dzięki czemu przyciąga uwagę czytelników. Kiedy w niego klikniesz, zostaniesz przeniesiony do innej witryny lub zakładki na stronie. Żeby mógł działać, musi zostać prawidłowo zapisany w kodzie HTML. Każdy anchor znajduje się między znacznikami <a> i </a>.
W zależności od tego, jak piszemy dany tekst, możemy wykorzystać różne typy odsyłaczy. Jednym z najbardziej popularnych jest tak zwany brand, gdzie fraza kluczowa to nazwa marki lub strony internetowej. Często zwiększa popularność danej firmy, jednak w tekście może wyglądać dość nieestetycznie – potrzeba kreatywności, by naturalnie wpleść go w treść tak, by zachęcić czytelnika do kliknięcia w link.
Jeśli zależy Ci, by odsyłacze stanowiły integralną część tekstu, warto sięgnąć po anchory exact match. Mają formę nieodmienionej frazy kluczowej opisującej to, co znajduje się na danej stronie internetowej. Są bardzo często stosowane, ponieważ wyjątkowo korzystnie wpływają na pozycjonowanie strony internetowej, a do tego można je łatwo umieścić w tekście bez tworzenia nachalnej reklamy, która zniechęca wielu użytkowników.
Oprócz nich wyróżniamy anchory:
Istnieją jeszcze tak zwane anchory nagie, które obecnie używane są stosunkowo rzadko ze względu na niską estetykę oraz możliwość potraktowania ich przez roboty Google jako spam. Mają postać linku z adresem strony internetowej – najczęściej można je zobaczyć w komentarzach i na forach internetowych.
Anchor teksty pokazują algorytmom Google, co znajduje się na danej stronie internetowej oraz podpowiadają, które podstrony są ważne. W efekcie wskazują, na jakie frazy kluczowe powinna być pozycjonowana witryna. Dzięki nim algorytmy są w stanie pokazywać internautom bardzo dopasowane wyniki wyszukiwania – kiedy wpiszesz wybraną frazę kluczową, z dużym prawdopodobieństwem znajdziesz te informacje, których szukasz.
To właśnie z tego powodu tak istotne jest, by znaczenie anchorów ściśle odpowiadało treściom, do których odsyłają użytkowników. Nieważne czy wewnątrz strony, czy na zewnątrz.
Prawidłowo umieszczone, interesujące anchory mogą wzbudzić ciekawość internautów i zachęcić ich do odwiedzenia witryny, do której odsyłają. To zwiększy ruch na stronie, poprawi jej pozycję w wyszukiwarce i wyróżni ją na tle konkurencji.
W przypadku algorytmów Google bardzo często sprawdza się prosta zasada „co za dużo, to niezdrowo”. Tak jest również w przypadku odsyłaczy. Jeśli umieścimy ich w tekście zbyt wiele, będzie on trudny w odbiorze, a do tego może zostać potraktowany jako spam – doprowadzi to do spadków w wynikach wyszukiwania, a w najgorszym wypadku zawieszenia strony internetowej.
Warto również użyć kilku rodzajów anchorów. To sprawia, że artykuły na podstronie brzmią bardziej wiarygodnie i zachęcają internautów do czytania.
Obecnie odchodzi się od stosowania ich w pierwszym zdaniu tekstu – wygląda to zbyt nienaturalnie, rozprasza uwagę czytelnika i może zostać odebrane jako nachalna reklama podlinkowanego produktu czy usługi. Bardzo dobrze jest jednak umieścić odsyłacz w Above The Fold, czyli obszarze, który jest widoczny po przejściu na daną stronę internetową bez scrollowania. Nie od dziś wiadomo, że internautom zależy na tym, by szybko znaleźć interesujące ich informacje – jeśli od razu zobaczą frazę kluczową, z większym prawdopodobieństwem zostaną na stronie, by dowiedzieć się czegoś więcej.
Jak widać, anchor teksty są bardzo ważne dla pozycjonowania strony internetowej. Korzystaj z nich z głową, jeśli chcesz, by Twoja witryna była wysoko w wynikach wyszukiwania
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: