Coraz większa ilość spamu w Internecie sprawia, że użytkownicy celowo omijają niektóre strony. Mimo tego wiele firm nadal korzysta z nieuczciwych technik, aby wypromować swoją stronę na szczycie listy w wynikach wyszukiwania. My doskonale wiemy, że takie działania nie mają sensu, ponieważ zarówno dla użytkowników, jak i Google są one bezwartościowe. Na pytanie, dlaczego niektóre witryny są zaspamione oraz w jaki sposób można z tym walczyć odpowiadamy w naszym artykule.
Witryny, które uznaje się za szczególnie zaspamione to głównie te o tematyce finansowej, dotyczącej chwilówek i pożyczek, ale również o tematyce pornograficznej. Walka ze stronami wykorzystującymi różne nieuczciwe praktyki (w tym Black Hat SEO) wymusiła na Google tworzenie coraz to nowych algorytmów. Jednym z narzędzi do walki ze stronami wykorzystującymi nieuczciwe praktyki jest Payday Loan. Zanim jednak do niego przejdziemy, na początku warto dowiedzieć się czym jest wspomniane wcześniej Blak Hat.
To różne techniki, które są niezgodne z wytycznymi Google, a jednocześnie umożliwiają (zazwyczaj krótkotrwałe) podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Najczęściej te nieuczciwe praktyki kończą się efektem odwrotnym od zamierzonego. Google każdego dnia walczy z nieuczciwymi twórcami stron internetowych, pomagają mu w tym algorytmy, których zadaniem jest osłabianie pozycji strony, a nawet jej blokowanie.
Natomiast algorytm Payday Loan (którego nazwa pochodzi od dość kontrowersyjnej formy chwilówek), odpowiedzialny jest za walkę ze stronami spamerskimi, które nie budzą zaufania i najczęściej dotyczą nie do końca zgodnych z prawem działalności, takich jak hazard czy pornografia, a także ze spamerskimi zapytaniami, na które strony te się wyświetlają.
Algorytm ten został stworzony po to, aby walczyć z branżami stosującymi spamerskie techniki w celu podniesienia swojej pozycji w rankingu. Jak dokładnie działa – nie wiadomo; wiemy jedynie, że w momencie, gdy Google uzna, że jakość analizowanej strony jest zbyt niska może zastosować wobec niej odpowiednie działania. Oczywiście nie wiemy, jaka dokładnie kara czeka właścicieli stron zajmujących się chwilówkami, hazardem oraz działających w branży pornograficznej, ale możemy przypuszczać, że wiąże się ona z obniżeniem pozycji, blokadą witryny, a nawet z usunięciem strony z rankingu.
Jednak aktualizacja Payday Loan to nie wszystko, ponieważ w 2013 roku pojawiły się również inne zaostrzenia. Właśnie w 2013 roku Google poinformował, że osoby zajmujące się oceną stron internetowych będą musiały zwrócić szczególną uwagę na jakość treści zamieszczanych na witrynach oznaczonych mianem YMYL. W związku z tym pojawiły się przypuszczenia, że strony oznaczone tym mianem będą oceniane bardziej surowo niż dotychczas.
Przede wszystkim pamiętaj, że:
YMYL – Your Money Your Life, czyli witryny o tematyce medycznej, udzielające porad finansowych, dotyczących emerytur, ubezpieczeń, strony transakcji finansowych i wszystkie inne, na których zamieszczane treści mogą wpływać na zdrowie lub finanse użytkowników.
Treści zamieszczane na tego typu stronach powinny cieszyć się szczególnie wysoką jakością i być zgodne z zasadami EAT. Oznacza to, że powinny być eksperckie, utworzone przez autorytet oraz wiarygodne. Tylko w ten sposób mają szansę utrzymać dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Warto pamiętać, że algorytm Payday Loan w pewnym sensie zajmuje się „nadzorem” nad branżą finansową w wyszukiwarce. Natomiast mianem YMYL nazywane są branże objęte większą kontrolą jeśli chodzi o jakość znajdujących się na nich treści. Mimo tego, że każdy z algorytmów robi to na swój sposób, a regulacje obowiązują. Nadal pojawia się mnóstwo witryn, które próbują obejść wytyczne lub w ogóle się do nich nie stosują. Dlatego też Payday Loan przeszedł dwie aktualizacje (2.0 oraz 3.0), które sprawiły, że jego normy zostały jeszcze bardziej zaostrzone jeśli chodzi o ocenę stron internetowych.
Negative SEO attacks to techniki, które firmy wykorzystują przeciwko swojej konkurencji. Ich celem jest sprawienie, aby dana witryna wyglądała na niezgodną z wytycznymi Google. Strony stosujące te techniki budują konkurencji, np. nienaturalny profil linkowy. Następnie zgłaszają niedoskonałości, które sami stworzyli na profilu innej firmy i czekają aż Google obniży pozycję konkurencji. Warto zauważyć, że obecnie Google bardzo dobrze radzi sobie z takimi atakami, dlatego stosowanie takich technik się nie opłaca.
Każda z powyższych aktualizacji algorytmu jeszcze bardziej zaostrzyła wymagania stawiane przez Google. Dzięki czemu możliwe było zarówno szybkie znalezienie spamerskich witryn, a także zmuszenie ich do zaprzestania korzystania z nieuczciwych technik.
Jak powszechnie wiadomo Google każdego dnia wprowadza setki zmian w swoich algorytmach i nieustannie je aktualizuje. Jednocześnie w większości przypadków dowiadujemy się jedynie, że taka zmiana ma miejsce, a nie na czym dokładnie polegała. W przypadku algorytmu Payday Loan wiemy, że Google zaostrzył swoje wymagania wobec stron, na których znajduje się duża ilość spamu. Weryfikowane strony mogły i nadal mogą zostać ukarane, a co za tym idzie ich pozycja w wynikach wyszukiwania może zostać obniżona.
Wiele witryn stosujących spamerskie techniki liczy na to, że może akurat Google nie sprawdzi ich strony, a oni dzięki swoim działaniom będą się dobrze pozycjonować. Ostrzegamy, nawet jeśli uda się takiej witrynie prześlizgnąć do Top 10 wyników, to z niewiarygodnym i nieużytecznym contentem strona nie ma szans na utrzymanie swojej pozycji. Co więcej, prędzej czy później zawarte na niej niskiej jakości treści prawdopodobnie wpłyną na spadek pozycji witryny.
Aktualizacje Payday Loan sprawiły, że nie skupia się on jedynie na samych „Spammy Sites”, ale również bezpośrednio na zapytaniach, które są zaspamione. Dzięki aktualizacjom Payday Loan 2.0 i 3.0 zakres działania algorytmu jest jeszcze szerszy, co pozwala dotrzeć do wielu stron. W ten sposób Google może jeszcze szybciej i skuteczniej odnajdywać witryny wykorzystujące nieuczciwe techniki, a następnie wpływać na ich pozycje, a czasem nawet ukarać.
Źródła: Searchenginejournal; Sercjengineland; Semrush; Sistrix
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: