Ikona 5:20 min Ikona Kinga Niemczewska 05.11.2020

Coraz większa ilość spamu w Internecie sprawia, że użytkownicy celowo omijają niektóre strony. Mimo tego wiele firm nadal korzysta z nieuczciwych technik, aby wypromować swoją stronę na szczycie listy w wynikach wyszukiwania. My doskonale wiemy, że takie działania nie mają sensu, ponieważ zarówno dla użytkowników, jak i Google są one bezwartościowe. Na pytanie, dlaczego niektóre witryny są zaspamione oraz w jaki sposób można z tym walczyć odpowiadamy w naszym artykule.

Witryny, które uznaje się za szczególnie zaspamione to głównie te o tematyce finansowej, dotyczącej chwilówek i pożyczek, ale również o tematyce pornograficznej. Walka ze stronami wykorzystującymi różne nieuczciwe praktyki (w tym Black Hat SEO) wymusiła na Google tworzenie coraz to nowych algorytmów. Jednym z narzędzi do walki ze stronami wykorzystującymi nieuczciwe praktyki jest Payday Loan. Zanim jednak do niego przejdziemy, na początku warto dowiedzieć się czym jest wspomniane wcześniej Blak Hat.

 

Black Hat SEO – co to takiego?

To różne techniki, które są niezgodne z wytycznymi Google, a jednocześnie umożliwiają (zazwyczaj krótkotrwałe) podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Najczęściej te nieuczciwe praktyki kończą się efektem odwrotnym od zamierzonego. Google każdego dnia walczy z nieuczciwymi twórcami stron internetowych, pomagają mu w tym algorytmy, których zadaniem jest osłabianie pozycji strony, a nawet jej blokowanie.

Natomiast algorytm Payday Loan (którego nazwa pochodzi od dość kontrowersyjnej formy chwilówek), odpowiedzialny jest za walkę ze stronami spamerskimi, które nie budzą zaufania i najczęściej dotyczą nie do końca zgodnych z prawem działalności, takich jak hazard czy pornografia, a także ze spamerskimi zapytaniami, na które strony te się wyświetlają.

 

Jaki wpływ na SEO ma aktualizacja Payday Loan?

Algorytm ten został stworzony po to, aby walczyć z branżami stosującymi spamerskie techniki w celu podniesienia swojej pozycji w rankingu. Jak dokładnie działa – nie wiadomo; wiemy jedynie, że w momencie, gdy Google uzna, że jakość analizowanej strony jest zbyt niska może zastosować wobec niej odpowiednie działania. Oczywiście nie wiemy, jaka dokładnie kara czeka właścicieli stron zajmujących się chwilówkami, hazardem oraz działających w branży pornograficznej, ale możemy przypuszczać, że wiąże się ona z obniżeniem pozycji, blokadą witryny, a nawet z usunięciem strony z rankingu.

Jednak aktualizacja Payday Loan to nie wszystko, ponieważ w 2013 roku pojawiły się również inne zaostrzenia. Właśnie w 2013 roku Google poinformował, że osoby zajmujące się oceną stron internetowych będą musiały zwrócić szczególną uwagę na jakość treści zamieszczanych na witrynach oznaczonych mianem YMYL. W związku z tym pojawiły się przypuszczenia, że strony oznaczone tym mianem będą oceniane bardziej surowo niż dotychczas.

Co robić, żeby aktualizacja Payday Loan nie odbiła się negatywnie na Twojej stronie internetowej?

Przede wszystkim pamiętaj, że:

 

  1. Prowadzenie stron YMYL (Your Money Your Life) wymaga zachowania szczególnej ostrożności oraz tworzenia treści, które będą zgodne z zasadą EAT. Stosując ją nie tylko zabezpieczysz swoją stronę przed spadkiem w wynikach wyszukiwania, ale również będziesz uczciwy w stosunku do swoich potencjalnych klientów.
  2. Dbanie o EAT (nie tylko na stronach YMYL) sprawi, że Twoje treści będą wartościowe, odpowiedzą na pytania użytkowników, a także będą miały dużo większe szanse na uzyskanie dobrej pozycji.
  3. Jeśli chcesz cieszyć się wysoką pozycją witryny w wynikach wyszukiwania, to zaufaj specjaliście. Pozycjonerzy wiedzą jakie działania pomogą podnieść stronę w rankingu, a jednocześnie zrobią to w sposób zgodny z wytycznymi Google.

 

YMYL – Your Money Your Life, czyli witryny o tematyce medycznej, udzielające porad finansowych, dotyczących emerytur, ubezpieczeń, strony transakcji finansowych i wszystkie inne, na których zamieszczane treści mogą wpływać na zdrowie lub finanse użytkowników.

Jakie treści mogą znaleźć się na stronach YMYL?

Treści zamieszczane na tego typu stronach powinny cieszyć się szczególnie wysoką jakością i być zgodne z zasadami EAT. Oznacza to, że powinny być eksperckie, utworzone przez autorytet oraz wiarygodne. Tylko w ten sposób mają szansę utrzymać dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Warto pamiętać, że algorytm Payday Loan w pewnym sensie zajmuje się „nadzorem” nad branżą finansową w wyszukiwarce. Natomiast mianem YMYL nazywane są branże objęte większą kontrolą jeśli chodzi o jakość znajdujących się na nich treści. Mimo tego, że każdy z algorytmów robi to na swój sposób, a regulacje obowiązują. Nadal pojawia się mnóstwo witryn, które próbują obejść wytyczne lub w ogóle się do nich nie stosują. Dlatego też Payday Loan przeszedł dwie aktualizacje (2.0 oraz 3.0), które sprawiły, że jego normy zostały jeszcze bardziej zaostrzone jeśli chodzi o ocenę stron internetowych.

Payday Loan – najważniejsze aktualizacje i zmiany jakie zostały wprowadzone

  1. 11.06.2013 r. Matt Cutts poinformował, że wprowadzone zostało narzędzie do walki ze spamem – Payday Loan. Głównym celem algorytmu było znalezienie stron wykorzystujących spamerskie techniki oraz ukaranie tych, które korzystały, np. z technik Black Hat SEO. Cutts dodał również, że po aktualizacji algorytm ma zasięg globalny, a jego wprowadzenie dotknęło 0,3 % zapytań w Stanach Zjednoczonych i – ciekawostka – aż 4% zapytań tureckich. Warto zauważyć, że w przypadku tak ogromnej wyszukiwarki, jaką jest Google, nawet 0,3% zapytań to ogromna liczba, a działanie algorytmu miało całkiem spory zasięg.
  2. 16.05.2014 r. pojawiła się informacja o wprowadzeniu aktualizacji Payday Loan 2.0. Jej celem była walka ze stronami spamerskimi (spammy sites). Zamieszczane na nich treści miały na celu za pomocą nieuczciwych technik podnieść pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Aktualizacja Payday Loan 2.0 miała na celu znalezienie tych zaspamionych witryn i oczyszczenie ich ze spamu.
  3. 12.06.2014 r. pojawiła się informacja o wprowadzeniu aktualizacji Payday Loan 3.0 . Aktualizacja ta oprócz spamerskich stron internetowych wzięła pod uwagę również najpopularniejsze zapytania, które po wpisaniu w wyszukiwarkę wyświetlają największą liczbę stron spamerskich, czyli np. frazę „pożyczki”. Po aktualizacji algorytm Payday Loan 3.0 skupił się nie na samych witrynach, ale przede wszystkim na zaspamionych zapytaniach. Co więcej, udoskonalony algorytm objął „nadzorem” również negative SEO attacks.

 

Negative SEO attacks to techniki, które firmy wykorzystują przeciwko swojej konkurencji. Ich celem jest sprawienie, aby dana witryna wyglądała na niezgodną z wytycznymi Google. Strony stosujące te techniki budują konkurencji, np. nienaturalny profil linkowy. Następnie zgłaszają niedoskonałości, które sami stworzyli na profilu innej firmy i czekają aż Google obniży pozycję konkurencji. Warto zauważyć, że obecnie Google bardzo dobrze radzi sobie z takimi atakami, dlatego stosowanie takich technik się nie opłaca.

 

 

Każda z powyższych aktualizacji algorytmu jeszcze bardziej zaostrzyła wymagania stawiane przez Google. Dzięki czemu możliwe było zarówno szybkie znalezienie spamerskich witryn, a także zmuszenie ich do zaprzestania korzystania z nieuczciwych technik.

Jakie kary stosuje algorytm Payday Loan wobec stron i czy można ich uniknąć?

Jak powszechnie wiadomo Google każdego dnia wprowadza setki zmian w swoich algorytmach i nieustannie je aktualizuje. Jednocześnie w większości przypadków dowiadujemy się jedynie, że taka zmiana ma miejsce, a nie na czym dokładnie polegała. W przypadku algorytmu Payday Loan wiemy, że Google zaostrzył swoje wymagania wobec stron, na których znajduje się duża ilość spamu. Weryfikowane strony mogły i nadal mogą zostać ukarane, a co za tym idzie ich pozycja w wynikach wyszukiwania może zostać obniżona.

Wiele witryn stosujących spamerskie techniki liczy na to, że może akurat Google nie sprawdzi ich strony, a oni dzięki swoim działaniom będą się dobrze pozycjonować. Ostrzegamy, nawet jeśli uda się takiej witrynie prześlizgnąć do Top 10 wyników, to z niewiarygodnym i nieużytecznym contentem strona nie ma szans na utrzymanie swojej pozycji. Co więcej, prędzej czy później zawarte na niej niskiej jakości treści prawdopodobnie wpłyną na spadek pozycji witryny.

Podsumowanie

 

Aktualizacje Payday Loan sprawiły, że nie skupia się on jedynie na samych „Spammy Sites”, ale również bezpośrednio na zapytaniach, które są zaspamione. Dzięki aktualizacjom Payday Loan 2.0 i 3.0 zakres działania algorytmu jest jeszcze szerszy, co pozwala dotrzeć do wielu stron. W ten sposób Google może jeszcze szybciej i skuteczniej odnajdywać witryny wykorzystujące nieuczciwe techniki, a następnie wpływać na ich pozycje, a czasem nawet ukarać.

Źródła: Searchenginejournal; Sercjengineland; Semrush; Sistrix

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 10:50 min 28.01.2021 Jednym z algorytmów, które odpowiadają za optymalizację treści, jest uczenie maszynowe. Jego wpływ na cały proces pozycjonowania jest na tyle istotny, że warto wiedzieć, jak działa i jakie treści są przez niego uznawane za najlepiej oddające zamiar użytkownika. W tym artykule dowiemy się, czym jest machine learning w SEO i czemu warto tworzyć przyjazny wyszukiwarkom oraz zróżnicowany content. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 5:10 min 01.04.2021 Już od kilku lat można zauważyć coraz większy udział urządzeń mobilnych w ogólnym ruchu internetowym. Z tego powodu Google zdecydował się na aktualizację jednego ze swoich algorytmów - Mobilegeddon. Jakie zmiany przyniosły przeprowadzone poprawki i czy rzeczywiście były tak rewolucyjne, jak przewidywano? Poznaj odpowiedzi na te i wiele innych pytań! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 5:10 min 29.10.2020 Nie bez powodu powtarzamy, że Google to środowisko zmienne - często mamy do czynienia z aktualizacjami algorytmów czy też różnego rodzaju testami, które mogą wpłynąć na organiczne wyniki wyszukiwania. W ostatnim czasie w świecie SEO pojawiły się również obawy związane z wprowadzeniem mobile first index, czyli nowego sposobu indeksowania stron internetowych. Czy faktycznie jest się czego obawiać? Czym tak naprawdę jest MFI? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700