Kolejny rok, kolejne zmiany, kolejny ciężki orzech do zgryzienia. Choć tym razem Google zachowywało się mniej tajemniczo i nawet informowało o tematyce niektórych aktualizacji algorytmu, to tradycyjnie część z nich odziedziczyło swoją nazwę po miesiącu publikacji i nie wskazywało na konkretny obszar zmian. Jedno jest pewne – ostatni rok pokazał jak bardzo technologia wyszukiwarki Google jest dynamiczna. Liczba oficjalnych aktualizacji jest coraz większa, a głowy specjalistów
SEO coraz cięższe.
Zapraszamy na krótką przejażdżkę po najważniejszych wydarzeniach roku 2021 w algorytmach Google.
Co wydarzyło się w algorytmach Google w 2021 roku?
Passage Indexing (luty 2021)
Google stale zwiększa znaczenie szybkich odpowiedzi w wynikach wyszukiwania i wyświetla częściej wynik zerowy, ukazując najbardziej dopasowany fragment treści. Aktualizacja mogła wpływać na ruch z wyszukiwarki.
Aktualizacja zliczania obrazów w wynikach wyszukiwania (kwiecień 2021)
Z punktu widzenia rankingu zmiana była mniej istotna, ale ograniczająca i wpływająca na dane statystyczne dotyczące widoczności witryny. Część serwisów mogła odnotować znaczne spadki liczby wyświetleń grafiki w Google Search Console.
Product Reviews Update (kwiecień 2021)
Pierwsza w 2021 roku aktualizacja dotycząca jakości recenzji produktów. Google zwraca coraz większą uwagę na zawartość oraz eksperckość opinii.
June 2021 Core / Spam Update (czerwiec 2021)
Aktualizacja głównego algorytmu – równie tajemnicza, co wpływowa. Odnotowaliśmy znaczne zmiany w wynikach wyszukiwania. Od razu po jej zakończeniu rozpoczęto wprowadzanie aktualizacji, dotyczącej spamerskich oraz przesyconych treści, wznawianej w obrębie miesiąca kilkukrotnie.
Page Experience Update – Core Web Vitals (czerwiec-wrzesień 2021)
Długo zapowiadana i oficjalna aktualizacja algorytmu Google określona jako Page Expierence – zwiększyła znaczenie wprowadzanych wcześniej jakościowych wskaźników stron internetowych. Mocno wstrząsnęła światem SEO i odcisnęła piętno w podejściu do metryk Core Web Vitals. Jej wprowadzenie było kilkukrotnie opóźniane i trwało kilka miesięcy.
July 2021 Core update (lipiec 2021)
Kolejny update głównego rdzenia algorytmu wyszukiwarki. Swój start miał bezpośrednio po zakończeniu aktualizacji czerwcowych – tak samo nieodkryty jak poprzedni.
Link Spam Update (lipiec 2021)
Lipcowa aktualizacja walcząca ze spamerskimi linkami zewnętrznymi, która ma pomagać wyszukiwarce jeszcze lepiej odczytywać nienaturalne linki. Zmiana wprowadzona w wielu językach.
Zmiana sposobu wyświetlania tytułów (sierpień 2021)
Aktualizacja wyników wyszukiwania – Google po blisko 10 latach zmieniło metodę wyświetlania tytułów w SERP. Więcej pisaliśmy o tym w blogowym
artykule.
November 2021 Spam update (listopad 2021)
Kolejna aktualizacja wychwytująca treści niezgodne z wytycznymi Google dla webmasterów. Niezmiennie podkreślamy, jak ważne dla pozycjonowania są odpowiednio zoptymalizowane treści.
November 2021 Core Update (listopad 2021)
Tuż po zakończeniu aktualizacji dotyczącej spamu i uporaniu się z kolejnymi problemami Google z indeksacją, rozpoczęła się następna oficjalna aktualizacja rdzenia – klasycznie jej nazwa pochodzi od miesiąca, w którym nastąpiła. Niestety Google nie podało szczegółów zmian.
Aktualizacja wyszukiwania lokalnego (listopad-grudzień 2021)
Oficjalna aktualizacja wyszukiwania lokalnego – zmiany dotyczyły głównie odległości od szukającego: im bliżej, tym lepiej. Potwierdzają się sygnały o niekorzystnym umieszczaniu wyrażeń kluczowych w nazwie firmy w mapach Google.
December 2021 Product Reviews Update
Kolejne i mocniejsze podejście do opinii użytkowników w Internecie. Google wyróżniać będzie treści oparte na doświadczeniach recenzującego (najlepiej z dowodem testu, np. realnym zdjęciem) oraz doceni linkowanie do wielu sprzedawców, które daje użytkownikowi możliwość wyboru.
W skrócie – zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany. Nasi specjaliści i redaktorzy odnotowali blisko 51(!) sygnałów o potencjalnych zmianach w algorytmie – czyli blisko jedną na tydzień. Warto podkreślić, że Google w 2021 roku to nie tylko aktualizacje algorytmów – to zmiany w wyglądzie oraz funkcjonalności narzędzi Google Search Console i PageSpeed Insights. To także ciągnące się problemy z indeksacją nowych podstron, ogłoszenie nowych technologii czy dalszy wzrost popularności zakupów online.
Co nas czeka w 2022 roku?
Kolejny rok zapewne zakończy kwestię wprowadzenia Google Page Experience oraz Core Web Vitals – w tym zakresie możemy spodziewać się finalnych poprawek i udoskonaleń. Przyszłość stoi jednak wprowadzeniem nowych technologii, korzystających z mechanizmów sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Google w połowie roku zaprezentowało technologię
MUM, która ma odpowiadać na najbardziej skomplikowane i najtrudniejsze pytania, a same wyszukiwanie może zmienić się w rozmowę. To właśnie rola użytkownika będzie kluczowa w przyszłości, stąd wzrost znaczenia SXO (połączenie UX z SEO) czy właśnie MUM.
Ma być szybciej, wygodniej i prościej. I będzie, ale z pewnością nie dla branży SEO.
Bartek – od 10 lat związany z branżą SEO, Team Leader w Dziale Pozycjonowania, na co dzień doradza, pomaga i dogląda kampanii promocyjnych Klientów. Spełnia się w szkoleniach i optymalizacji procesów SEO. Hobystycznie pochłaniają go liczby, a liczby to pozycje – zwłaszcza te w top 10 w Google, ale nie tylko. Liczby to też: gole w ukochanej piłce nożnej, zero-jedynkowa rzeczywistość w cyfrowym świecie, moc silnika w tłokach motocykli, a nade wszystko jedna córka i jedna żona. Liczby to cały jego świat.