Google oceniając stronę bierze pod uwagę czy jest ona użyteczna dla użytkownika, jeśli tak, ma szansę na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie może zostać zauważona przez większą liczbę osób. Google oceniając ją pod względem użyteczności bierze pod uwagę kilka czynników, a jednym z nich jest układ stron, nad którym kontrolę sprawuje algorytm Page Layout.
Algorytm Page Layout kontroluje układ stron internetowych, a także to czy są one przyjazne w odbiorze dla użytkownika. Do jego zadań należy przede wszystkim sprawdzanie ich pod względem rozmieszczenia oraz liczby reklam. Głównie dotyczy on obszaru ATF (above the fold) czyli górnej części strony, która jest widoczna od razu po otwarciu danej witryny bez konieczności przewijania strony. W przypadku, gdy po wejściu na wybraną stronę liczba reklam znajdujących się na szczycie strony jest tak duża, że wymaga od nas długiego scrollowania, aby dotrzeć do głównej treści, to jest ona niezgodna z wytycznymi i Google może obniżyć jej pozycje w wynikach wyszukiwania.
Page Layout (układ stron) nazywany jest także jako Top Heavy. Obie nazwy są poprawne i można stosować je wymiennie. Warto pamiętać, że nazwa Page Layout wzięła się od obszaru, którym pierwotnie zajmował się algorytm, czyli układu danej strony ( z ang. Właśnie Page Layout).
Natomiast nazwa Top Heavy powstała w momencie, gdy po aktualizacji algorytm Page Layout zaczął sprawdzać czy w obszarze znajdującym się w górnej części strony nie znajduje się zbyt wiele reklam. Nazwa pochodzi od słów top (z ang. góra) oraz heavy (z ang. ciężki) i nawiązuje do przepełnionej reklamami górnej części strony, która stała się dla użytkownika niewygodna i uciążliwa przez tak dużą liczbę reklam.
Każda przeprowadzona przez Google aktualizacja algorytmu mogła mieć wpływ na pozycję stron w wynikach wyszukiwania. Aktualizacja algorytmu Page Layout, a nawet jego delikatne „odświeżenie” sprawia, że Google w pewnym sensie na nowo tworzy ranking stron w wynikach wyszukiwania. W związku z tym nawet niewielka zmiana może mieć wpływ na pozycje naszej strony w wyszukiwarce.
Page Layout, czyli algorytm zajmujący się układem stron, objął swoim działaniem również znajdujące się nad linią załamania (obszar ATF) reklamy. Dlatego też jeśli na danej stronie było ich zbyt wiele widoczność witryny mogła zostać osłabiona.
Można powiedzieć, że ta aktualizacja Page Layout wpłynęła również na zwiększenie user experience. Google po otrzymaniu wielu skarg od użytkowników, dotyczących uciążliwych reklam zdecydował się je ograniczyć. Jak wiadomo pozytywne doświadczenie użytkowników sprawia, że chętniej odwiedzają oni daną stronę i na nią wracają.
19.01.2012 – to dzień w którym na blogu Google pojawiła się informacja o tym, że wprowadzony został algorytm Page Layout. Poinformowano, że jego zadaniem będzie nie tylko ocenianie układu całej strony, ale także znajdujących się w jej górnej części reklam. Od tego momentu algorytm Page Layout zaczął sprawdzać czy ich liczba nie jest zbyt duża i czy przeszkadza użytkownikom.
Aktualizacja ta została wprowadzona, ponieważ pojawiające się w górnej części ekranu i wymuszające na użytkowniku scrollowanie reklamy wpływały negatywnie na user experience na co Google nie mógł pozwolić. To właśnie wtedy Google poinformował również, że aktualizacja Top Heavy obejmie zaledwie 1 % stron i mimo tego, że to niewielka część ten 1% zostanie zmuszony do wprowadzenia zmian zgodnych z UX. Należy również zaznaczyć, że działanie tego algorytmu nie dotyczyło pop-upów, pop –underów, a także reklam, które nakładane są na warstwy layoutu.
09.10.2012 – zaledwie osiem miesięcy po wprowadzeniu Top Heavy nastąpiła kolejna. O tej niewielkiej zmianie poinformował użytkowników Matt Cutts. Aktualizacja objęła 0,7 % wszystkich zapytań w wyszukiwarce.
06.02.2014 – tego dnia nastąpiło odświeżenie algorytmu Top Heavy, Google nie podał jednak żadnych szczegółowych informacji dotyczących czego konkretnie dotyczyło. Oczywiście odświeżenie algorytmu Top Heavy sprawiło, że Google ponownie zaktualizował swój indeks, co mogło wpłynąć na widoczność niektórych stron.
01.11.2016 – ostatnia jak dotychczas aktualizacja algorytmu Page Layout miała miejsce 3 lata temu i poinformował o niej John Mueller. Zmiana dotyczyła automatyzacji – od tej chwili właściciele stron nie muszą czekać na ręczne aktualizacje, aby zmiany wprowadzone na ich stronach zostały uwzględnione w indeksie.
W momencie gdy Google uaktualniał i odświeżał Top Heavy właścicielom stron dużo łatwiej było dowiedzieć się czy ich strona została objęta działanie algorytmu. Wystarczyło sprawdzić czy w momencie spadku pozycji Google wprowadził jakieś aktualizacje. Jeśli tak można było założyć, że niższa pozycja jest efektem ich działania.
Obecnie sytuacja rozpoznania przyczyny spadku witryny nie jest już taka łatwa przez to, że Google od dłuższego czasu nie wprowadził aktualizacji Top Heavy, a jednocześnie nieustannie aktualizuje inne algorytmy i wprowadza drobne zmiany. Przez te niejasne działania nie możemy sprawdzić w wyniku czego osłabiona została pozycja strony.
Jeśli jednak zaobserwujesz osłabienie pozycji swojej witryny w wyszukiwarce sprawdź jak wygląda Twoja strona. Zweryfikuj czy znajdujące się na niej reklamy nie są zbyt uciążliwe, a także czy umieszczone na niej informacje są:
Poniżej znajduje się krótki schemat według którego należy postępować:
Jak widać aktualizacja Page Layout oraz wszystkie zmiany jakie w jej ramach wprowadza Google mają na celu dbanie o pozytywne doświadczenie użytkownika / user experience, który odwiedza naszą stronę. Jeśli zamieszczone w witrynie treści są wartościowe i można je łatwo znaleźć to użytkownicy będą chętniej odwiedzać naszą stronę. Postaw się w roli użytkownika i zastanów czego Ty oczekujesz od witryny.
Jeśli w obszarze ATF na Twojej stronie znajdować się będzie duża liczba reklam, zasłaniających użytkownikom oryginalne treści, to nie będzie ona dla nich interesująca. Użytkownicy będą niezadowoleni z tego, że muszą długo przewijać stronę w poszukiwaniu informacji i prawdopodobnie zrezygnują z tego pomysłu. Osoba, która nie będzie usatysfakcjonowana raczej nie wróci więcej na naszą stronę, a także nie poleci jej innym, a przecież nie o to nam chodzi.
Patrząc na taki prosty przykład można wyciągnąć pierwsze wnioski. Jeśli ATF się użytkownikowi nie spodoba, to wyjdzie z naszej strony i prawdopodobnie nie wróci. Dbając o obszar ATF zmniejszone zostaje ryzyko obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli jednak zauważysz, że z dnia na dzień Twoja witryna zmieniła swoją pozycję lub znacznie spadła liczba odwiedzających ją użytkowników, to koniecznie sprawdź czy nie wpłynęła na to m.in. aktualizacja Page Layout.
Jak to zrobić?
Na początku poszukaj informacji w internecie, sprawdź czy Google nie poinformował o jakichś aktualizacjach, poczytaj również strony branżowe, gdzie często dostępne są informacje o takich zmianach. Jeśli nie znajdziesz żadnych wiadomości odnośnie zmian, sprawdź jak wygląda obszar ATF na Twojej stronie, czy wymaga długiego przewijania, aby dostać się do pierwotnych treści. Jeśli tak, pozbądź się tych reklam, zadbaj o czytelny układ strony, a także o wartościowe treści.
Jeszcze kilka lat temu, gdy Google informowało o wprowadzonych aktualizacjach i zmianach dotyczących algorytmów, dużo łatwiej było sprawdzić, dlaczego pozycja naszej strony wzmocniła się lub osłabła. Obecnie gdy Google udzieli już jakichś informacji to są one bardzo ogólne, nie wiemy co dokładnie zostało zmienione. Więc, niestety, obecnie – wyciągnięcie wniosków staje się jeszcze trudniejsze.
Wniosek?
Jeśli chcesz, żeby Twoja strona miała dobrą widoczność w wynikach wyszukiwania, zawierała wartościowe treści i umożliwiała użytkownikom łatwe znalezienie danych informacji, to zaufaj SEO Specjaliście!
Źródła: Google Webmaster Central Blog; Search Engine Land; Sistrix; Search Engine Journal
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: