Wiesz, że z social mediów w Polsce korzysta aż 27,50 mln użytkowników? To znacznie więcej niż połowa całej populacji! Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, LinkedIn i inne tego rodzaju platformy już dawno przestały służyć jedynie do rozrywki i kontaktu ze znajomymi. To miejsca w sieci o ogromnym potencjale biznesowym. Dlatego nie można bagatelizować ich znaczenia. Tym bardziej że klienci (aktualni oraz potencjalni) często traktują media społecznościowe jako kanał bezpośredniej komunikacji z marką.
Przed osobami prowadzącymi firmowe profile w social mediach stoi spore wyzwanie – trzeba bowiem zadbać nie tylko o atrakcyjny content, który przyciąga uwagę i angażuje, ale też odpowiednio zadbać o klientów. „Odpowiednio” – czyli jak? Mam dla Ciebie kilka cennych wskazówek.
Owszem, ciekawe posty z grafikami bądź filmami są bardzo ważne dla budowania wizerunku marki w social mediach i tworzenia wokół niej zaangażowanej społeczności. Jednak pamiętaj, że prowadzenie profilu firmowego nie ogranicza się do przygotowania i opublikowania wpisów. Bardzo ważna jest moderacja interakcji klientów z firmą w mediach społecznościowych. Dlatego koniecznie zadbaj o to, żeby na bieżąco śledzić komentarze, wiadomości, recenzje, wzmianki, i reaguj na nie. Jeśli nie masz na to czasu, wyznacz do tego konkretnego pracownika albo skorzystaj z usług zewnętrznej agencji zajmującej się obsługą social mediów.
Takie mamy czasy, że ludziom ciągle gdzieś się spieszy. Jeśli od razu nie dostają tego, czego chcą, czasami pojawia się frustracja i narastają negatywne emocje. Dość wyraźnie widać to w social mediach różnych firm – dostawców internetu, placówek medycznych, sklepów online, restauracji i nie tylko. Niezadowolony klient często woli napisać reklamację bądź negatywną opinię w mediach społecznościowych i oczekuje szybszego załatwienia sprawy niż drogą oficjalną, na przykład mailową.
Zapewne widziałeś/widziałaś kiedyś, jak niezadowolony klient zostawił nieprzychylne komentarze pod wieloma postami obserwowanej przez Ciebie marki? To niestety dość powszechne zjawisko. Dlatego tak ważne jest, żeby ograniczyć jego skalę i jak najszybciej zareagować. Nawet jeśli z poziomu social mediów nie jesteś w stanie pomóc, okaż klientowi zainteresowanie i troskę, pokieruj go na odpowiedni kanał lub pozyskaj dane kontaktowe i przekaż je na przykład pracownikom działu reklamacji.
Jeszcze nie tak dawno media społecznościowe przez małe i średnie przedsiębiorstwa były traktowane nieco po macoszemu. Na porządku dziennym były wrzucanie przypadkowych postów, brak spójności w contencie i komunikacji oraz powierzanie tego zadania stażystom oraz jako dodatkowe zajęcie pracownikom na stanowiskach niezwiązanych z obsługą klienta w sieci. Jak takie osoby mogą pomóc użytkownikowi? Kluczowe jest wybranie do obsługi klienta w social mediach kogoś o odpowiednich umiejętnościach miękkich oraz z wiedzą nie tylko o firmie, ale też sposobach komunikacji. Tutaj nie ma miejsca na przypadkowych pracowników – trzeba wyznaczyć i przeszkolić kompetentne osoby, które będą odpowiedzialne za obsługę klienta.
Klienci po raz setny pytają pod Twoimi postami o coś banalnego? A może mają jakieś nietypowe pytania? Nigdy ich nie ignoruj – odpowiedz, poproś o więcej szczegółów, wejdź w dialog. A może jest zagadnienie, które przewija się w wielu wiadomościach od użytkowników? Nagraj filmik z nawiązaniem do tego i udziel szczegółowych informacji. Niech klient poczuje, że marka naprawdę jest otwarta na ludzi i ich potrzeby.
Choć social media są mniej oficjalnym kanałem komunikacji niż mail, nadal należy pamiętać o kulturze wypowiedzi. Nawet jeśli Twoja marka padnie ofiarą niecenzuralnych ataków słownych, zachowaj zimną krew i reaguj stanowczo, ale profesjonalnie. Dlatego tak istotne jest, żeby powierzyć obsługę użytkowników w social mediach profesjonalistom, którzy potrafią rozmawiać z każdym typem klienta.
Klient zwrócił w social mediach uwagę na problem z Twoją stroną internetową albo asortymentem? Podziękuj za wiadomość/komentarz, dopytaj o szczegóły, a jeśli sytuacja tego wymaga, przeproś za niedogodności. Nie szukaj wymówek na siłę, nie usprawiedliwiaj się. Jeśli marka popełniła jakiś błąd, dąż do jego szybkiego naprawienia. Okaż też wdzięczność za informację – większość klientów doceni taki miły gest.
W komunikacji z klientem nie da się wszystkiego przewidzieć. Nigdy nie wiesz, kto się do Ciebie odezwie oraz jaki będzie mieć problem i nastrój. Dlatego nie spoczywaj na laurach i zdobywaj wiedzę oraz umiejętności, dzięki którym odnajdziesz się nawet w trudnych i nietypowych sytuacjach.
Bardzo ważne jest także mierzenie jakości obsługi klienta w social mediach i identyfikowanie słabszych stron oraz praca nad nimi. Tutaj pomocne mogą okazać się narzędzia typu Sotrender. To platforma, która pozwoli szybko zebrać informacje o takich wskaźnikach, jak czas i procent odpowiedzi, satysfakcja klientów, a także przygotować porównanie skuteczności obsługi klienta w social mediach z konkurencją.
Nawet jeśli prywatnie nie korzystasz z mediów społecznościowych i nie jesteś do nich przekonany, to przypomnij sobie statystyki, na które powołałam się na początku tego artykułu. To wystarczający powód, żeby zadbać o profesjonalną stronę firmy w social mediach oraz jakość obsługi klienta na tym kanale. Zatroszcz się o klienta, jak najszybciej reaguj na jego wiadomości, komentarze czy wzmianki, staraj się rozwiązywać jego problemy oraz zachowaj kulturę i profesjonalizm niezależnie od okoliczności. Co więcej, zachęcaj do kontaktu w mediach społecznościowych i innych kanałach – niech użytkownik poczuje, że Twoja marka jest naprawdę otwarta na klienta.
Nie obiecam Ci, że obsługa klienta w social mediach będzie zawsze łatwa i przyjemna. Mogę Ci za to obiecać, że jeśli odpowiednio zadbasz o użytkownika, który szuka kontaktu z marką na Facebooku, Instagramie, TikToku czy innej platformie społecznościowej, możesz zyskać w oczach klientów. A to z kolei może się przełożyć na sukces Twojego biznesu.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: