Do promocji marki można wykorzystać wiele narzędzi i kanałów offline oraz online. To, na które się zdecydujesz, zależy od bieżących potrzeb biznesu, postawionego celu czy grupy docelowej. Coraz mocniejszą pozycję w świecie marketingu cyfrowego zdobywają social media. Obok głównej – społecznej – roli, jaką mają z uwagi na założenia oraz możliwości komunikacyjne, chętnie wykorzystywane są również przez marki na całym świecie do promowania usług oraz produktów. Według Digital 2024 do największych graczy w obszarze social mediów należą: Facebook, YouTube, WhatsApp, Instagram, TikTok.
Ze wspomnianego wyżej raportu wynika, że to właśnie TikTok najbardziej angażuje użytkowników. Spędzają na korzystaniu z niego średnio 34 godziny miesięcznie! To aż o 6 godzin więcej niż na drugim w kolejności YouTubie. Tę siłę przyciągania chętnie wykorzystują marki do celów reklamowych, z jednej strony wykupując dostępne możliwości płatnych reklam, z drugiej – prowadząc własne profile. Ich atrakcyjność zależy od atrakcyjności dostarczanego contentu. Jakie trendy warto wykorzystać w prowadzeniu firmowego TikToka?
Jeszcze kilka lat temu TikTok sprowadzany był wyłącznie do tej platformy społecznościowej, gdzie nastolatki tańczą do najnowszych hitów muzyki pop. Dziś trendy taneczne nadal są tu silne, ale jednocześnie pojawiają się nowe, które można wykorzystać do promocji marki w internecie. Wybrałam 5 najpopularniejszych trendów contentowych o uniwersalnym charakterze, a więc do wykorzystania przez większość marek.
#hot16challange – najgorętsza akcja muzyczna
Pierwsza edycja tego wyzwania była odpowiedzią rapera Karola „Solara” Poziemskiego na zagraniczne wyzwanie – Ice Bucket Challange. Jednak zamiast oblewać się kubłem zimnej wody raper zaproponował stworzenie 16-wersowego utworu do dowolnego beatu i wyzwanie kolejnych twórców do tego samego. Poszło viralem! Na tyle, że do pomysłu w 2020 roku wrócił Solar, tym razem wspierany przez drugiego rapera Matę. Twórcom przyświecał cel charytatywny – zbiórka na pomoc dla służby zdrowia w walce z koronawirusem. Zebrano ponad 3,6 mln zł.
Challenge możesz zbudować wokół swoich produktów albo usług, np. jeśli prowadzisz sklep z akcesoriami damskimi, możesz zaproponować wyzwanie stworzenia 3 stylizacji (wieczorowa, casualowa, plażowa) z czerwoną apaszką. Zacznij od siebie i pokaż, jak Ty to robisz, korzystając z apaszki z nowej kolekcji, którą masz w asortymencie.
Szybko, tanio i praktycznie!
To główne przymiotniki określające ideę wielu projektów typu „Zrób to sam”. Niektóre konta na TikToku oparte są w pełni na tego rodzaju contencie, np. 5 sposobów na (ponad 270 tys. obserwujących), 5 minutes crafts (ponad 12 mln obserwujących).
Projekty DIY mogą powstawać dzięki Twoim produktom! Możesz zaproponować kilka sposobów na wykorzystanie np. papierowych słomek, słoików czy desek, które masz w ofercie. Zrób z tego cotygodniowy cykl i zaskakuj w nim swoich obserwatorów!
Bardzo popularnym rodzajem Q&A są te, w których trakcie widzowie i słuchacze mogą dowiedzieć się więcej o Tobie lub Twojej marce, np. jak powstała, jaka jest jej historia, co było inspiracją do jej powstania itp. Doskonale ten format sprawdzi się też, gdy chcesz odpowiedzieć na często zadawane pytania o informacje związane z:
Omówione wyżej trendy odnoszą się do formy samego wideo. Mówiąc jednak o trendach, często mamy na myśli konkretne wideo – które zyskało popularność – z określonymi postaciami/rolami, z konkretnym tekstem (przerobionym według własnego uznania) czy muzyką.
Przykłady:
Tego rodzaju trendy również można wykorzystać dla zwiększenia atrakcyjności contentu firmowego. O czym warto wówczas pamiętać?
Siła real time marketingu
RTM, czyli real time marketing, to jeden ze sposobów promocji. Polega na tworzeniu contentu marketingowego nawiązującego do tego, co akurat jest na czasie. Może skupiać się na wydarzeniach sportowych, kulturowych czy obyczajowych – któż nie pamięta zalewu reklam z „lagunami” w 2021 roku albo postu Ikei po niedawnej akcji z białym misiem w Zakopanem? RTM potrafi zjednać odbiorców i wbić markę do top rozpoznawalnych brandów w branży. Oczywiście, pod warunkiem że działania są dobrze zaplanowane. W przeciwnym razie skutek może być całkowicie odmienny od oczekiwań.
TikTok generuje viralowe treści, które cieszą się popularnością wśród setek, tysięcy, a niekiedy nawet milionów odbiorców. Pojawiające się na tej platformie społecznościowej nagrania wideo mogą w krótkim czasie stać się szeroko komentowanym materiałem, a trend mogą podłapać bardzo szybko kolejni użytkownicy. To daje doskonałe możliwości promowania marki i zwiększania jej rozpoznawalności. Przygotowując content na TikToka z wykorzystaniem panujących na nim trendów, należy jednak za każdym razem mieć na uwadze tożsamość własnej marki. Z drugiej strony viralowe nagrania na TikToku mogą być dla Ciebie inspiracją do tworzenia angażującego odbiorców contentu również w innych mediach społecznościowych.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: