Marketing treści po królewsku
Wydaje się, że wystarczy zamieścić w e-sklepie zdjęcie produktu oraz cenę, żeby zyskać zainteresowanie klientów. To błąd. Potrzeba czegoś jeszcze. Czegoś, co nie skupia na sobie uwagę dłużej niż przez kilka sekund. Contentu – elementu, bez którego nie wyobrażamy sobie dobrze przygotowanej strony internetowej.
Jeśli szukasz skutecznego sposobu na pozyskanie klientów i wpływ na
pozycjonowanie sklepów internetowych, postaw na dobre, unikatowe i użyteczne treści. Podpowiadamy, jakiego rodzaju teksty przygotować, aby e-sklep nabrał wartości merytorycznej nie tylko w oczach użytkowników sieci, ale także algorytmów Google.
Rodzaje treści dla e-sklepu
1. Tekst na stronę główną
Zacznijmy od początku, czyli od strony głównej. To wirtualne wejście do twojego sklepu internetowego – klient już w progu zaczyna rozglądać się za ofertą. Od ciebie zależy, czy zostanie przywitany z należytą sympatią i profesjonalizmem, czy raczej wyjdzie z kwitkiem.
Tekst na stronę główną należy przygotować z rozmysłem. Co powinno się w nim znaleźć? Na pewno kilka ważnych, ale skrótowo przedstawionych informacji dotyczących sklepu. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że to tylko powitanie. Jeśli będzie zbyt długie lub zanadto szczegółowe, klient zniechęci się już na wstępie.
Co warto zamieścić na stronie głównej? Ogólny tekst na temat sklepu i oferty, krótkie bloki tekstów opisujące kategorie (tzw. zajawki), komunikaty o promocjach oraz atutach sklepu (tj. szybka dostawa, darmowy zwrot, wiele opcji płatności). Na początek tyle wystarczy!
2. Opis kategorii
To właśnie w tym miejscu klient dowie się najwięcej na temat asortymentu twojego sklepu internetowego. Po opuszczeniu strony głównej przejdzie do konkretnej kategorii. Jego oczom ukaże się tekst na temat produktów, jakie czekają w ofercie. W kilka chwil uzyska potrzebne informacje.
Tekst dla kategorii należy przygotować na podstawie zawartości podstrony. Nie skupiaj się na elementach nieistotnych lub takich, o których zdążyłeś już wspomnieć na początku. Klient wie, gdzie jest oraz na jakich zasadach działa sprzedaż. W tym momencie interesuje go tylko jedno: czy to właśnie tu znajdzie to, czego potrzebuje. Niech tekst na kategorię będzie rodzajem drogowskazu, a zarazem minikompendium wiedzy na temat produktu.
Co warto przygotować w ramach opisu kategorii? Tekst o ofercie – przystępny, napisany językiem prostym, ale zarazem zachęcającym do kupna, a ponadto dopracowany wizualnie: a zatem podzielony na krótkie akapity i śródtytuły.
3. Opis produktu
To ważny moment na ścieżce zakupowej klienta. Znalazł właśnie to, co go interesuje. Teraz rozważa, czy rzeczywiście jego oczekiwania zostaną spełnione. Szuka dokładniejszego opisu, na podstawie którego będzie mógł to ocenić. Decyzja w dużej mierze zależy więc od tego, jakie informacje będą na niego czekać na podstronie z produktem.
Zawartość podstrony opisująca dany przedmiot powinna być bardziej szczegółowa niż treści na kategorię. Warto zawrzeć tzw. specyfikacje, takie jak wymiary/pojemność, materiał wykonania, pochodzenie (producent/marka), dostępność, cena, kod produktu, stan (nowy, używany) oraz przede wszystkim opis.
Co powinno znaleźć się w opisie produktu? To, co interesuje potencjalnego nabywcę, czyli właściwości, cechy charakterystyczne i zastosowanie produktu. Klient musi zyskać pewność, że właśnie trafił na przedmiot, którego szukał. Dzięki temu zdecydowanie chętniej wrzuci towar do wirtualnego koszyka!
4. Blog – aktualności lub poradniki
Teraz coś dla fanów chwalenia się wiedzą na temat asortymentu! Każdy sklep, bez względu na to, w jakiej branży działa, powinien założyć swojego bloga. To dodatkowa podstrona, na której można zamieszczać dodatkowy content w postaci ciekawostek, poradników, infografik, aktualności z branży, recenzji produktów i nie tylko.
Blog to przestrzeń przeznaczona dla klienta, którzy oczekuje od sklepu internetowego czegoś więcej: a mianowicie dodatkowej wiedzy. Chce wiedzieć, czy kupno danego produktu rozwiąże jego problem. Pragnie skorzystać z fachowej porady na temat tego, jaki model kosiarki wybrać, aby skrócić wysoką trawę lub po jaki fason sukienki sięgnąć, by wyglądać dobrze w rozmiarze XXL. Z przyjemnością poświęci też czas, aby dowiedzieć się czegoś więcej na temat marki, nowinek branżowych czy opinii na temat wybranych przedmiotów.
Teksty na bloga, czyli? Wszelkiego rodzaju poradniki, porównania, recenzje, aktualności – a zatem dodatkowe treści o sporym ładunku informacyjnym, emocjonalnym i tematycznym!
5. FAQ
Konkret. To cecha, jaka powinna wyróżniać FAQ, czyli sekcję z najczęściej zadawanymi pytaniami (ang. Frequently Asked Questions). Zyskasz uznanie na kilku poziomach. Pokażesz, że: znasz potrzeby klienta i dbasz o jego czas, jesteś ekspertem w swojej dziedzinie oraz można ci zaufać. W jednym miejscu zbierzesz pytania i odpowiedzi, które mogą nasunąć się odbiorcy w trakcie przeglądania zawartości sklepu. To dobra przestrzeń, aby przekazać to wszystko, o czym nie wspomniałeś na innych podstronach.
Odpowiedzi na pytania – jakie? Te, które ułatwią klientowi podjęcie decyzji o zakupach w twoim sklepie, a zatem: ile trwa dostawa? czy i jak mogę śledzić przesyłkę? jakie formy płatności są dostępne? w jaki sposób można się skontaktować? jak anulować zamówienie? czy muszę posiadać konto, żeby zrobić zakupy? i tak dalej, i tak dalej…
Content dla e-commerce – istotny element promocji w sieci
Pamiętaj: liczy się przede wszystkim unikatowość, tematyczność i użyteczność treści. Dzięki dobrze przygotowanej zawartości tekstowej strona będzie pełna wartościowych informacji dla użytkowników sieci, spośród których KAŻDY może stać się klientem.
Nie ma na co czekać – czas stworzyć wartościowy content dla twojego e-sklepu!
Natalia – absolwentka studiów antropologicznych oraz polonistycznych UAM. Copywriter z powołania, który klawiaturę traktuje jak dodatkowy organ. Prywatnie mama kotki Manfredy, świeżo upieczona żona z prawie 20-letnim stażem i niepoprawna wielbicielka grozy wszelakiej.