Komunikacja stanowi istotny element relacji między firmą a klientem w każdej branży. Pozwala nawiązać i budować relacje oraz realizować cele biznesowe przedsiębiorstwa. Aby komunikacja z klientem w tych obszarach dała pożądane rezultaty istotne znaczenie ma efektywny kontakt, który nie powinien opierać się wyłącznie na przekazaniu informacji o cenie produktu lub zakresie usługi. Odbiorca oczekuje od takiego kontaktu konkretnych informacji, porady oraz indywidualnego podejścia, dlatego warto sprawdzić, co może wpłynąć na powodzenie kontaktu.
Czasem wystarczy niewiele, aby osiągnąć maksymalny efekt. Sprawdź, co warto zrobić, aby komunikacja z klientem była przyjemniejsza i przyniosła spodziewane rezultaty.
To nie jest pusty slogan! Odpowiednie przygotowanie ma naprawdę bardzo duży wpływ na to, jak przebiegnie komunikacja z klientem. Jeszcze większego znaczenia nabiera odpowiednie przygotowanie przy pierwszym kontakcie, ponieważ pozwala wywrzeć dobre pierwsze wrażenie.
Właśnie dlatego warto:
Wszystkie te działania mają na celu zagwarantowanie przeprowadzenia rozmowy sprawnie, płynnie i bez zakłóceń.
Rozmowa twarzą w twarz w siedzibie firmy lub u klienta w przedsiębiorstwie jest praktykowaną formą komunikacji, jednak nie zawsze dostępną i możliwą do realizacji. W sytuacji obecnie panującej pandemii i powszechnie respektowanego „społecznego dystansu” konieczne są odpowiednie narzędzia, umożliwiające swobodną i płynną komunikację z klientem.
Kontakt z klientem musi być dialogiem, opartym na aktywnym słuchaniu osoby potencjalnie zainteresowanej Twoją ofertą. Bierna postawa, polegająca wyłącznie na odczytaniu formułki powitalnej i listy produktów bądź usług, nie działa na korzyść ani Twoją, ani Twojego klienta.
Dlatego tak ważne jest zaangażowanie i zrozumienie potrzeb. Dzięki temu dowiesz się, jakie są oczekiwania klienta, zrozumiesz jego postawę i emocje, a także zyskasz wiedzę, pozwalającą dopasować odpowiednią ofertą.
Chcąc wykazać aktywną postawę podczas rozmowy z klientem:
Dla skutecznej komunikacji z klientem ogromne znaczenie ma zrozumienie przekazu. Jako ekspert w branży masz codziennie do czynienia ze specyficznym językiem, którym posługują się specjaliści z Twojego środowiska. Jednak Twój rozmówca może po raz pierwszy np. umawiać wizytę na przedłużanie włosów, dokonywać zakupu pieca gazowego, czy wybierać agencję internetową do promocji swojej firmy. Właśnie dlatego nie możesz zasypać go branżowymi terminami, z których nic nie zrozumie, a może nie będzie miał na tyle śmiałości, by dopytać i po prostu zrezygnuje z dalszego kontaktu.
Komunikat powinien być:
Jeśli Twoja oferta nie będzie pokrywała się z potrzebami klienta, to nie będzie zainteresowany skorzystaniem z niej. Właśnie dlatego tak ważne jest poznanie potrzeb rozmówcy. Nawet jeśli twierdzi, że nie potrzebuje leasingu auta dla swojej firmy albo nowej strony internetowej dla swojego biznesu, to po zapoznaniu się z jego potrzebami, oczekiwaniami, a także rozczarowaniami, możesz przedstawić mu te aspekty swojej oferty, które pomogą mu rozwiązać dotychczasowe problemy. Pamiętaj, że nie musisz od razu w jednej rozmowie telefonicznej podpisać umowy z klientem. Rozłóż ten proces na kilka kontaktów, dzięki czemu dasz czas na przemyślenie swojemu rozmówcy, a sobie na przygotowanie większej liczby mocnych argumentów, trafiających w jego potrzeby.
Skuteczna komunikacja z klientem realizuje cele biznesowe firmy. Odgrywa istotną rolę w budowaniu świadomości marki oraz pomaga nawiązywać relacje, przynoszące korzyści zarówno finansowe, jak i wizerunkowe firmie. Dobre przygotowanie do rozmowy oraz dysponowanie różnymi narzędziami do kontaktu pozwalają skutecznie i bez problemów nawiązać kontakt w dogodnej dla klienta formie. Podczas samej rozmowy wiele zależy od Twojego zaangażowania i sposobu prezentowania oferty.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: