Od 19 lutego dla ok. 1/3 wyników wyszukiwania Google zaczęło wyświetlać 4 reklamy AdWords nad rezultatami organicznymi i usunęło reklamy z prawej strony „SERPów” (poza reklamami z listą produktów i reklamami w panelach wiedzy). Zmiana „układu sił”, dla przeciętnego użytkownika być może nawet niezauważalna, ma gigantyczne znaczenie dla reklamodawców, specjalistów PPC oraz SEO. Ale czy na pewno?
1. Testy nowego layoutu były prowadzone od początku grudnia
2. Zmiana została oficjalnie potwierdzona przez Google
3. Nowy layout został wprowadzony na całym świecie we wszystkich językach
4. Zmiana nie objęła wyników mobilnych
5. Wyniki będą zawierały DO 4 reklam powyżej wyników organicznych – 4 reklamy na górze wyników wyszukiwania będą się wyświetlać tylko dla „bardzo komercyjnych” zapytań
6. Reklamy AdWords znikają z prawej strony wyników wyszukiwania – za wyjątkiem reklam z listą produktów oraz w panelach wiedzy
7. Na 1 stronie wyników wyszukiwania wyświetla się łącznie maksymalnie 7 reklam (zamiast wcześniejszych 11)
8. Rozszerzenia pozostają bez zmian – dla wszystkich reklam mogą wyświetlać się rozszerzenia połączeń, lokalizacji, opinii, etc.
Ciekawostki:
– dla niektórych zapytań reklamy AdWords wyświetlają się tylko poniżej wyników wyszukiwania!
– największy zwycięzca spośród wszystkich reklam: pozycja 3 (CTR wzrósł o ok. 15%)
– największy przegrany spośród wszystkich reklam: pozycje od 8 do 11 (które zupełnie zniknęły z SERP)
Wszystko będzie zależeć od reklamodawców – dotychczas nie zauważono większych zmian w CPC. Koszt kliknięcia może zarówno spaść (z uwagi na dodatkowe miejsce na górze strony) lub podnieść się (z uwagi na usunięcie reklam z prawej strony SERP, a przez to zmniejszenie ogólnej liczby płatnych linków wyświetlających się użytkownikom w tym samym czasie).
Rzeczywiście przy 4 reklamach, widoczność organicznych rezultatów jest nieco niższa. Jednak doświadczenie pokazuje, że użytkownicy wciąż z ostrożnością odnoszą się do AdWords. Wpływ dodatkowej reklamy powyżej naturalnych wyników wyszukiwania jest więc trudny do przewidzenia, a potencjalnych scenariuszy rozwoju sytuacji jest co najmniej kilka. Jedno jest pewne – linki organiczne zawsze będą stanowić podstawę Google, ponieważ to one najlepiej odpowiadają na oczekiwania użytkowników.
Jak zwykle w przypadku zmian wprowadzanych przez Google zalecany jest duży spokój. Czas pokaże jaki rzeczywiście wpływ na CTR, CPC i inne aspekty będą miały 4 reklamy powyżej naturalnych wyników wyszukiwania.
Trzeba też pamiętać, że 4 reklamy AdWords wyświetlają się dla ok. 1/3 wyników, stąd większość wciąż będzie wyświetlać od 1 do 3. Co więcej, brak reklam z prawej strony może zwiększyć liczbę kliknięć w pozostałe wyniki w SERP Google.
Często też reklamy mają niższą jakość, gorzej odpowiadają na oczekiwania i zamiar użytkownika niż wyniki organiczne. Stąd efekt może być odwrotny od zamierzonego – użytkownicy zamiast klikać w reklamy, mogą automatycznie przewijać wyniki aby dostać się do bardziej wartościowych, organicznych linków.
Oczywiście obecnie możemy snuć jedynie domysły, prognozować i analizować sytuację. Po upływie kilku tygodni, czy nawet miesięcy będziemy mieli pełniejszy obraz efektów zmian w Google. W każdym razie SEO i PPC przechodziły na przestrzeni lat mnóstwo podobnych i jeszcze gwałtowniejszych zmian i zawsze wychodziły z nich obronną ręką.
Zachowujemy więc spokój i optymalizujemy – zarówno kampanie, jak i strony!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: