Bez względu na to, jakiego bloga twórcą jesteś – prywatnego czy firmowego – z pewnością nie raz spotkałeś się z problemem kiepskiego odzewu ze strony odbiorców. Ale przecież wszystko na pierwszy rzut oka jest w jak najlepszym porządku. Zadbałeś o to, aby treści były unikatowe, eksperckie i ciekawe. Przygotowałeś atrakcyjną szatę graficzną. Udzielasz się na innych stronach, a także utrzymujesz kontakt z czytelnikami swoich postów. Mimo to jednak popularność strony (a raczej jej brak) nie napawa Cię optymizmem? Czas nieco uatrakcyjnić zawartość bloga i zarazem mieć większy wpływ na jego pozycjonowanie. Istotnym jest, aby stale sięgać po dodatkowe rozwiązania, które mają na celu użytkownika sieci:
Zainteresować.
Zatrzymać na dłużej.
Zachęcić do powrotu.
1. Nie samym blogiem człowiek żyje
Oprócz samego bloga istnieją jeszcze inne sposoby na docieranie do odbiorców.
Korzystanie z portali społecznościowych to dziś podstawowa forma komunikowania się z innymi za pośrednictwem sieci. Prowadzenie fanpage’a pozwala na: dzielenie się z innymi przygotowanymi treściami, wymianę myśli, zwiększenie zasięgu bloga, śledzenie i wyłapywanie trendów, przynależność do różnych grup oraz prowadzenie inspirujących dyskusji. Facebook, Twitter, Instagram… każdy z nich stanie się mostem prowadzącym do bloga, a zarazem – oczywiście w sposób pośredni – wsparciem dla
pozycjonowania strony.
Jakie jest Twoje zadanie?
-
Załóż fanpage, na którym będziesz regularnie zamieszczał posty na tematy wszelakie. Możesz zapowiedzieć, że przygotowujesz właśnie tekst na konkretny temat lub zapytać, o czym chcieliby poczytać Twoi odbiorcy.
A co powiesz na to, żeby zamiast kolejnego tekstu przygotować ankietę lub quiz? Czytelnicy uwielbiają urozmaicenia, w których mogą wykazać się własną wiedzą i powiedzieć, co myślą na dany temat. Jednocześnie uzyskujesz coś cenniejszego niż zainteresowanie – dodatkowe informacje. Wyniki ankiety wykorzystasz podczas przygotowywania kolejnego contentu, a zarazem pokażesz, że zdanie innych nie jest Ci obojętne. Chodzi przede wszystkim o to, aby blog nie składał się wyłącznie z artykułów tematycznych – Google lubi różnorodność i lepiej pozycjonuje te strony, które są po prostu ciekawsze dla użytkowników. Warto nieco poeksperymentować z krótką i bezpośrednią formą zwrotu do odbiorcy lub za pomocą infografiki przedstawić swój punkt widzenia. Wywiad z ekspertem czy polemika z innym blogerem to także sposób na uatrakcyjnienie zawartości strony.
Jakie jest Twoje zadanie?
-
Sporządź listę pytań, które Cię nurtują: czego mogą oczekiwać odbiorcy, czym się interesują, jakie inne dziedziny są dla nich zajmujące, o czym chcą poczytać/posłuchać na blogu. Na tej podstawie stwórz ankietę i zachęć do jej wypełnienia.
- Przygotuj quiz dotyczący Twojej branży lub przeciwnie – związany z jakimś aktualnym wydarzeniem. Nie bądź serio, to ma być zabawa. Zaanonsuj się z nią także na portalu społecznościowym.
Content to nie tylko tekst. To także całe mnóstwo innych źródeł, które pomogą Ci dotrzeć do odbiorcy. Pamiętasz jeszcze o czymś takim, jak podcast? Audycja dźwiękowa to atrakcyjne rozwiązanie dla internautów niepotrafiących rozstać się ze słuchawkami, którzy zamiast czytać wolą słuchać. Mocnym punktem Twojego bloga staną się również materiały filmowe. Video marketing, przemyślany i różnorodny, może wpłynąć większe zainteresowanie ze strony użytkowników sieci. Zalety obu rozwiązań? Dają mnóstwo możliwości na uatrakcyjnienie przekazywanej wiedzy, zaprezentowanie produktu czy wypromowanie się w sieci.
Jakie jest Twoje zadanie?
- Przygotuj film i opublikuj go na platformie YouTube, a następnie zamieść na blogu oraz portalu społecznościowym. To może być krótka relacja z targów branżowych lub zajawka na temat przygotowywanego wpisu, który pojawi się na łamach bloga za kilka dni.
- Przygotuj podcast, w którym pochwalisz się rozmową z ekspertem w swojej dziedzinie. Może to być również podsumowanie tygodnia nowinek technicznych lub wymiana uwag z innym blogerem, z którym tworzysz wspólny projekt (przynęta na zainteresowanych zostanie zarzucona).
…że czeka Cię mnóstwo przyjemnej pracy. Oprócz tekstu musisz przygotować ankietę, wymyślić zabawny quiz, aktywować fanpage, nagrać podcast lub materiał wideo, wdać się w dyskusję z czytelnikami, zainicjować wywiad, nawiązać współpracę z innym blogerem… jak widzisz, możliwości mnożą się na Twoich oczach! Dzięki zaledwie tym trzem podpowiedziom będziesz wiedzieć, w jaki sposób uatrakcyjnić zawartość bloga: zainteresować nim odbiorcę, zatrzymać go na dłużej i zachęcić do rychłego powrotu.