Ikona 6:45 min Ikona Sunrise System 08.04.2019

3 błędy powstrzymujące czytelników przed komentowaniem

Brak komentarzy pod postami jest powszechnie określany jako silent blog syndrome i jest zjawiskiem, któremu trzeba przeciwdziałać. Swoje negatywne skutki odciska nie tylko na samoocenie autora, który musi pogodzić się z goryczą braku zainteresowania jego tekstami, może także odbić się na wizerunku marki. Nieudolne starania firmy żeby zwrócić na siebie uwagę nie wyglądają profesjonalnie.

Komentarze są bardzo ważne nie tylko ze względów wizerunkowych, stanowią dowód na zainteresowanie treściami na stronie oraz samą marką i pozwalają nawiązać kontakt z odbiorcą oraz poznanie jego opinii.

Najważniejszy jest jednak fakt, że brak odpowiedzi ze strony czytelników znaczy, że coś robimy źle. Błędy mogą występować na trzech płaszczyznach:

– technicznej,
– treści,
– kontaktów z obiorcami.

 

1. Przyczyny techniczne

 

W tym przypadku problemem może być nieprawidłowo skonstruowana sekcja komentarzy. Jeśli na blogu panuje cisza,  może okazać się, że wadliwy system uniemożliwia odbiorcom zostawienie komentarzy. Winowajcą w takim przypadku bywa np. niedziałający kod Captcha.

Obecnie wiele osób decyduje się na całkowite usunięcie kodu ze swojego bloga. Jest to zrozumiałe rozwiązanie, ponieważ jego efektywność jest niewielka i większość spamerów potrafi go obejść, a może okazać się na tyle irytujący, że zniechęci czytelników do komentowania. Należy jednak pamiętać, że nie można godzić się na spam w komentarzach. Jeśli zdecydujemy się na wycofanie ze strony kodu Captcha, trzeba koniecznie pamiętać o jak najszybszym usuwaniu SPAMu, ponieważ może on mieć zły wpływ na pozycjonowanie i opinię użytkowników na temat serwisu.

Zdarza się także, że wszystko działa poprawnie, jednak procedura jest zbyt zawiła lub wymaga zbyt wielu danych od czytelnika. Niekiedy, żeby opublikować komentarz, trzeba zarejestrować się na stronie lub podać adres e-mail. Nie każdy czytelnik jest skłonny to zrobić, dlatego niektórzy mogą rozmyślić się i nie zostawić po sobie śladu na stronie.

Chcąc umożliwić odbiorcom wygodne komentowanie, trzeba pod tekstem zostawić link do sekcji komentarzy lub umieścić ją pod tekstem. Inaczej może się okazać, że czytelnicy zwyczajnie nie będą świadomi, że mają możliwość podzielenia się swoją opinią.

Przyczyną braku komentarzy może być także nieodpowiedni design strony. Jeśli witryna jest zaprojektowana w sposób niewłaściwy, jest nieintuicyjna w obsłudze lub skrajnie nieatrakcyjna, użytkownicy mogą ją opuścić nie zagłębiając się w teksty. Podobna sytuacja może mieć miejsce, jeśli tło witryny ma kolor, który sprawia, że tekst staje się mniej wyraźny lub w ogóle nieczytelny.

Firmy, których media społecznościowe są obserwowane przez szerokie grono osób, publikując wpis na swoim blogu nie powinny zapominać o zamieszczeniu linka do tekstu na swoim profilu. Takie zaniedbanie może przyczynić się do tego, że wielu użytkowników nie dowie się o publikacji tekstu, a w rezultacie nie będzie miało okazji go przeczytać, ani skomentować.

2. Atrakcyjność treści

 

Brak komentarzy może być wynikiem tego, że publikowane teksty są napisane w nieciekawy sposób. Jeśli treść nie będzie przemyślana, poparta researchem i napisana w interesujący sposób, odbiorcy mogą nie zadać sobie trudu, by zostawić komentarz.

Publikując na blogu, warto zadać sobie pytanie – czy mój tekst jest warty przeczytania? Sam fakt, że autor  poświęcił czas na stworzenie treści nie sprawia, że zasługuje ona na to, by odbiorca inwestował swój czas w jej czytanie oraz komentowanie. Jeśli treść jest nudna i nieatrakcyjna, odbiorcy bardzo często odchodzą, nie zostawiając po sobie nawet negatywnego komentarza. Właśnie dlatego warto cały czas myśleć o tym, co zrobić, by content był jeszcze ciekawszy.

Szukając pomysłu na teksty przyciągające uwagę, warto wybierać tematy, które będą przydatne dla osób odwiedzających naszą stronę. Najlepiej podejmować aktualną tematykę, opisywać nowinki branżowe lub najczęściej spotykane problemy.

Chcąc nakłonić jak największą liczbę czytelników do komentowania, należy nawiązać z nimi emocjonalną więź. W tym celu trzeba sprawić, by odbiorca czuł się komfortowo na naszej stronie. Dzięki temu będzie chciał mieć kontakt z marką i chętniej  zabierze głos. Należy dać się poznać, nie tylko z perspektywy profesjonalisty i specjalisty w swojej dziedzinie, ale także np. jako zwykły człowiek z poczuciem humoru lub firma, w której pracują ciekawi ludzie.

3. Kontakty z czytelnikami

 

 

Wiele osób prowadzących bloga wstydzi się prosić odwiedzających o komentarze. Należy pamiętać, że nie ma w tym nic złego. To nie jest desperacka próba zwrócenia na siebie uwagi lub nawiązania dialogu „na siłę”. Zaproszenie do rozmowy nie jest niczym złym i może być zrealizowane na wiele sposobów.  Można, na przykład, zakończyć artykuł pytaniem skierowanym do czytelników i w ten sposób nakłonić ich do wyrażenia swojej opinii. Dobrym pomysłem jest podzielenie się swoimi poglądami oraz zachęcenie odbiorców do zrobienia tego samego. Warto także uświadomić czytelników, że ich komentarze są ważne, a Tobie jako autorowi, zależy na poznaniu ich opinii.

Nieodłącznym elementem komunikacji z odbiorcami jest odpowiadanie na ich komentarze. Wiele wypowiedzi, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych, zasługuje na odpowiedź. Jest to doskonała szansa by nawiązać dialog z potencjalnym klientem.

Szczególny problem mogą sprawić głosy krytyczne. W tym przypadku należy zachować szczególne wyczucie. Osoby, które negatywnie wypowiadają się na temat naszej marki należy traktować z szacunkiem i kierować do nich przemyślane odpowiedzi. Pamiętajmy, że agresja i złość spowoduje jedynie eskalację problemu, a stawką jest wizerunek firmy.

Chcąc zdobyć jeszcze więcej komentarzy, warto odpowiadać na pytania zadawane pod tekstem. Dzięki temu zwiększa się szansa, że komuś pomożemy, a osoby, które zostawiły komentarz, w przyszłości ponownie napiszą coś pod tekstem.

Wiele osób zadaje sobie pytanie – czy powinno się usuwać niektóre komentarze? Takie działania są wskazane, jednak ponownie należy wykazać się wyczuciem, ponieważ niewłaściwe zachowanie może sprawić, że wkrótce nikt nie będzie chciał komentować naszych tekstów.  Absolutnie nie warto usuwać negatywnych, ale kulturalnych wypowiedzi.  Internauci są bardzo wyczuleni na wszelkie przejawy cenzury, więc szybko przestaliby komentować takiego bloga. Kasowane powinny być komentarze, które są szczególnie obraźliwe oraz stanowią SPAM.

Do osób komentujących najlepiej zwracać się po imieniu, jeśli tylko podpisują nim swoją wypowiedź. W ten sposób można skrócić dystans i sprawić, że wymiana opinii będzie bardziej bezpośrednia. Jeśli widzimy, że dany użytkownik już wcześniej komentował nasz tekst, odpowiedź można zacząć np. słowami „miło Cię widzieć ponownie”. W ten sposób pokazujemy, że dostrzegamy jego stałą obecność na stronie.

 

O czym warto pamiętać?

 

Blog jest bardzo ważnym narzędziem, króte ma wpływ na pozycjonowanie strony w Google i pomaga stworzyć społeczność skupioną wokół marki. Do tego niezbedne będa komentarze czytelników.  Jeśli chcemy je zdobyć, koniecznie trzeba zadbać o to, by procedura dodawania opinii nie była zbyt skomplikowana, a treści które publikujemy były atrakcyjne i zachęcały do komentowania. Jeśli chcemy, by na naszym blogu toczyły się dyskusję, nie mozemy zapomnieć także o podtrzymywaniu kontaktu z odbiorcami.

Źródła: SocialMediaExaminer; SayBlogger; bloggingwizardQuickSprout

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 05:40 min 01.08.2019 Jako konsumenci kochamy, gdy sprzedawcy kuszą nas promocjami, nagrodami, łechcąc nasze ego "Stałego Klienta". Na każdym kroku sklepy i punkty usługowe oferują udział w programach lojalnościowych. Nęceni wizją przyszłych korzyści zgadzamy się chętnie, po to, by później chodzić z portfelem wypchanym bynajmniej nie pieniędzmi, ale stosem kart do zbierania punktów. Jedne są elektroniczne, na drugie zbieramy pieczątki by dostać coś gratis, a jeszcze inne po prostu się gubią i punkty przechodzą nam koło nosa. Na szczęście jest na to sposób. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 05:45 min 09.09.2019 Prowadzisz firmę w branży sezonowej i zastanawiasz się kiedy rozpocząć kampanię i jakie kanały marketingowe wybrać, by najlepiej trafić do klienta? Jeśli tak – zapraszamy na nasze zajęcia. Przypomnimy nieco o podstawach, ale nie zabraknie też nowych i inspirujących informacji, które pomogą Ci wybić się na tle konkurencji. Zatem przygotuj zeszyt i długopis i usiądź w pierwszej ławce, a zdobyta wiedza zaprocentuje w niedalekiej przyszłości. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 5:05 min 01.03.2019 Rozwój Internetu sprawia, że korzystanie ze sklepów online wydaje się wygodniejszą alternatywą dla tradycyjnych zakupów. Nie mniej jednak, nadal istnieje liczna grupa klientów, którzy preferują wizyty w tradycyjnych punktach handlowych. Z tego powodu sprzedaż offline nie traci na znaczeniu i nadal powinna być uwzględniana podczas działań marketingowych. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700