Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 00:00 min Ikona Sunrise System 04.05.2016

Krótka historia mailowego spamu

Daty oddzielające w historii jedno wydarzenie od drugiego są często bardzo umowne. Zachowując więc pewien faktograficzny dystans, w momencie, gdy w 1978 roku Gary Thuerk wysłał reklamowego maila do zawrotnej ilości 600 osób, rozpoczęła się epoka spamu. Epoka niechlubna, przez którą wielu naiwnych użytkowników Internetu zostało nie tylko przytłoczonych setkami niechcianych informacji, ale i oszukanych oraz wykorzystanych przez przebiegłych crackerów.

 

Nieznany szerszej publiczności Amerykanin, zapoczątkowując na swój sposób czasy agresywnej reklamy i phishingu, ale i, połowicznie, choćby sprytnych autorseponderów wykorzystywanych na co dzień przez biznesmenów i liczne firmy, stał się więc niemal takim samym wieszczem mentalnej kondycji naszych przepełnionych szumem informacyjnym czasów, jak choćby filmowcy łamiący niewiele przed nim obowiązujący w hollywoodzkiej kinematografii kodeks Haysa i dostarczający żądnym krwi i nagości widzom odpowiednich bodźców.

 

Istnieje też inna filmowa konotacja świata filmu ze spamem – sama nazwa zjawiska wzięła się ze skeczu Monty Pythona.

 

Bieżący ranking państw generujących największy odsetek niechcianych wiadomości – od USA, przez Wietnam, Indie i Niemcy, aż po Argentynę – jasno pokazuje z jak globalnym procesem mamy do czynienia, choć i Polska nie tak dawno była w ścisłej czołówce (brawo!).

 

W jaki sposób oszuści konstruują swój przekaz, tak by wyglądał on maksymalnie wiarygodnie? Przede wszystkim ich wiadomości odnoszą się do zagadnień o dużym potencjale socjotechnicznym, jak prowadzenie konta bankowego, możliwość szybkiego wzbogacenia się czy cudowne a nieznane (i najczęściej ukrywane rzekomo przez koncerny farmaceutyczne) medykamenty, które pozwolą odmienić swoje życie.

 

W efekcie wiele osób, zwłaszcza niezaznajomionych jeszcze z tym, jak bezlitosna może być sieć, nie może się powstrzymać przed sprawdzeniem, czy za intrygującą informacją nie kryje się coś więcej.

Z jednej strony stosuje się automatycznie generowane treści, masowo przesyłane na tysiące wirtualnych skrzynek i atakujące bogu ducha winnych użytkowników po kliknięciu w link, z drugiej zaś za wszystkim stoi wyrachowany człowiek. Kapitalny przykład nieustępliwości tego drugiego obrazuje wystąpienie Jamesa Veitcha w ramach TED Talks, który przez dłuższy czas wpuszczał łasego na jego portfel spamera w maliny, sprowadzając rozmowę z nim do coraz większego absurdu, ale udając jednocześnie swoje zaangażowanie – koniecznie obejrzyjcie.

 

Oczywiście zdarzają się też zachęcające do lektury abstrakcje – możemy się dowiedzieć, że ziemia jednak nie jest okrągła, albo znaleźć poradnik jak harmonijnie żyć z… dwiema żonami. Z ręką na sercu, kogo nie korciłoby, żeby kliknąć i dotrzeć do źródła tej niesamowitej wiedzy? No właśnie. Więcej takich smaczków znajdziecie tutaj (nie, to nie spam).

 

A już tak zupełnie na serio, to w trakcie korzystania z Internetu warto zawsze się nieco samodyscyplinować i odłożyć czasem ciekawość na boczny tor. Finansowe czy wizerunkowe koszty nieodpowiedzialnej decyzji, jak w życiu, mogą być bowiem bardzo wysokie i mam tu na myśli znacznie poważniejsze konsekwencje niż wpadka we wspomnianym harmonijnym życiu z dwiema żonami.

 

Jeśli zaś jesteśmy odpowiedzialni za kreację przekazu marketingowego – np. przez regularne docieranie do obiorców z naszej listy mailingowej – warto zatroszczyć się o jakość i unikalność treści, tak by te nie prowokowały potencjalnego klienta (bądź jego filtru antyspamowego) do automatycznego przenoszenia wiadomości do kosza, co dzieje się współcześnie dość często, zwłaszcza że inne formy komunikacji (jak choćby social media) stają się coraz popularniejsze.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 02:30 min 13.05.2016 Minęły już czasy kiedy produkt z metką  „made in Poland” uznawało się za tandetny, mniej wartościowy czy też zwyczajnie obciachowy. Obecnie coraz częściej mamy do czynienia z tak zwanym patriotyzmem konsumenckim – wybieramy wyroby wyprodukowane w Polsce oraz angażujemy się w lokalne akcje, promujące polskość lub krajowych przedsiębiorców. Przejściowa moda? A może rosnąca świadomość konsumentów? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 03:00 min 20.05.2016 Sztuczna inteligencja rozwija się w błyskawicznym tempie, a kolejnym krokiem do podniesienia jej poziomu ma być Google Assistant – wirtualny pomocnik, który ma udzielać nam odpowiedzi na różne pytania, załatwiać za nas wiele spraw i... stać się naszym codziennym towarzyszem. Nowa koncepcja została zaprezentowana na corocznej konferencji dla deweloperów, organizowanej przez Google w Mountain View w Kaliforni. Czego możemy się spodziewać? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 28.04.2016 Użytkownicy Androida są łakomym kąskiem dla hakerów z całego świata. Dość regularnie słychać przecież, że znów jakiś wirus sieje spustoszenie na urządzeniach mobilnych wyposażonych w system operacyjny należący do Google. Zastanawialiście się kiedyś, co dokładnie robi gigant z Mountain View, by ochronić użytkowników najsłodszej na rynku platformy? Jeśli tak, zachęcamy do zapoznania się z naszym krótkim podsumowaniem raportu Google o bezpieczeństwie Androida za rok 2015. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700