Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 00:00 min Ikona Sunrise System 17.02.2016

Jak Internet (nie) radzi sobie ze śmiercią?

Śmierć użytkowników portali społecznościowych to delikatny, ale i bardzo aktualny temat. Przy zachowaniu wszelkich bieżących trendów, w 2065 roku ilość tak zwanych „martwych kont” na Facebooku zrówna się liczbowo z profilami osób żyjących. Wystarczy powiedzieć, że w ciągu każdej godziny umiera… 428 osób korzystających z serwisu. Jego administracja umożliwia oczywiście usunięcie danej strony rodzinie, jednak, bądźmy szczerzy, wypełnienie formularza, w którym załączyć trzeba chociażby skan aktu zgonu to procedura, której nie podejmie się (z niewiedzy bądź lenistwa) wielu krewnych. Tym samym konta-widma albo giną w gąszczu tych aktywnych, albo stanowią rozszerzenie swoistego wirtualnego cmentarza In Memoriam.

 

A, właśnie, a propos cyfrowych pomników trwalszych niż ze spiżu. Niektóre aplikacje, jak choćby rozszerzenie LivesOn na Twitterze, pomagają w osiągnięciu nieśmiertelności dosłownie. Promowany sloganem „When your heart stops beating, you’ll keep tweeting” dodatek dobiera tweety na bazie dotychczasowych preferencji osoby korzystającej z konta, przez co może ona „publikować” radosne wieści czy dzielić się ulubioną muzyką nawet z tamtego świata. Tak daleko w swoich wizjach nie posuwało się nawet wielu z co wybitniejszych autorów książek science-fiction.

 

Zaczęliśmy od szczegółu, ale wydaje się, że problem ma bardziej ogólną naturę. Podejście do śmierci jest bowiem w sieci specyficzne. Wina leży w dużej mierze po stronie portali informacyjnych, które swoją popkulturową, sprawozdawczą narracją (jak choćby licytujące się na ilość ofiar nagłówki) czynią z tragicznych wydarzeń coś intrygującego, tak że wiele osób śledzi niestety ludzkie dramaty „zajadając się” popcornem i czekając na więcej. W efekcie dochodzi do takich absurdów jak na przykład fabrykowanie informacji o czyjejś śmierci przez internautów. Takie plotki rozprzestrzenia się następnie lawinowo, mimo że są nieprawdziwe. Tylko w Polsce dotyczyło to niedawno takich postaci jak ex-wokalista Myslovitz i organizator Off Festivalu Artur Rojek czy Grubson (to jest już tak głupie, że trudno się nie uśmiechnąć), za granicą zaś chociażby Ricky’ego Martina.

 

Drugą stroną tej samej monety są internetowe księgi kondolencyjne i fanowskie zrywy związane z nagłym oprzytomnieniem i przebłyskiem świadomości, że śmierć to chyba jednak coś poważnego. W efekcie jak grzyby po deszczu wyrastają fanpage’e czy tysiące postów i wpisów składających się ze świeczek czy symbolicznych literek R.I.P. Przypomnijmy sobie tylko niedawny przypadek Paula Walkera czy, na naszym podwórku, Anny Przybylskiej.

 

Nieoczywisty status śmierci w świecie cyfrowym może w dużej mierze wynikać z tego, że zdigitalizowane uniwersum stało się swoistą trzecią rzeczywistością, która odczuwalnie zaingerowała w standardowy tryb „analogowego” życia (pierwsza) i umierania (druga). Wytyczne regulujące to, by osoby prywatne nie musiały żyć życiem publicznych wciąż są szeroko dyskutowane, co najlepiej pokazuje ustalone przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości i obowiązujące od 2014 roku prawo do bycia zapomnianym, które zapewnia ochronę prywatności w wyszukiwarkach. Tymczasem w wirtualnym cmentarzu z każdym dniem przybywają tysiące świeczek, zaś niektórzy zmarli, jak słynny raper 2Pac, dzięki technologii wstali już nawet z grobów. Warto być świadomym co sie dzieje na Twojej stronie wykonując audyt SEO.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 07.03.2016 Powiedzieć, że obecnie smartfon służy za przedłużenie naszej ręki i umysłu to jak nic nie powiedzieć. Coraz większa ilość badań pokazuje rosnący zakres oraz częstotliwość wykorzystywania urządzeń mobilnych. Szczególnie dotyczy to korzystania z Internetu. A zatem Twoja firma musi być w sieci widoczna dla korzystających ze smartfona czy tabletu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0.00 / 5. Vote count: 0 głosów

Brak ocen

Z życia firmy Ikona 00:00 min 01.04.2016 Konie z mozołem ciągną samolot, kury trzepoczą nad głowami pasażerów, a ci ostatni jak niby nic grają na kumuzie. Gdybym wiedzę o Azji Centralnej czerpał z „Borata” z pewnością tak wyobrażałbym sobie lot do Biszkeku. Ale kiedy zobaczyłem, jak opatulona w chustę i pamiętająca jeszcze Wielką Wojnę Ojczyźnianą współpasażerka próbuje zrobić sobie selfie – to wiedziałem, że tak naprawdę lecę bliżej niż dalej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 12.02.2016 Rozszerzona rzeczywistość, która staje się powoli oczkiem w głowie Facebooka, ale i na przykład Microsoftu, ma potencjał na zostanie przełomem równie znamiennym jak pojawienie się Internetu. Czym jest ta tajemniczo brzmiąca technologia i dlaczego może mieć na nas tak ogromny wpływ? Jak się okazuje, literackie wizje Philipa K. Dicka czy kinematograficzne przewidywania Stanleya Kubricka materializują się na naszych oczach dużo szybciej niż jeszcze kilkanaście lat temu można było przypuszczać. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700