WordPress to jedno z najpopularniejszych w sieci narzędzi do tworzenia stron informacyjnych, blogów, ale także kompleksowych sklepów internetowych. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu darmowej wtyczki WooCommerce, która w wersji podstawowej pozwala na uruchomienie prostej i nieskomplikowanej sprzedaży internetowej.
Po instalacji pakietu WordPress i WooCommerce możemy zacząć przygodę ze sprzedażą bez zaawansowanych umiejętności technicznych czy programistycznych. Dzięki pluginom (rozszerzeniom) znacząco usprawnimy, zmodyfikujemy i zoptymalizujemy działanie platformy oraz również pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie sklepu internetowego. To one ułatwią proces zakupu użytkownikowi, skonfigurują płatność czy pozwolą na łatwe księgowanie sprzedaży. To wszystko sprawi, że sklep będzie wyróżniał się w Internecie. Świetnych rozwiązań dla e-commerce nie brakuje. Poniżej przegląd magicznych, co ważne w większości darmowych wtyczek dla WooCommerce.
Wtyczka Direct Checkout pozwala na skrócenie procesu zakupowego poprzez zmniejszenie liczby formularzy, którą potencjalny klient musi wypełnić celem realizacji zamówienia. Umożliwia przeniesienie użytkownika bezpośrednio do płatności. W ten sposób omijamy jeden zbędny etap wypełniania. Rozszerzenie umożliwia także edycję treści przycisku „dodaj do koszyka” skłaniającego do szybszego oraz bezpośredniego zakupu. To pozwala na optymalizację lejka sprzedażowego oraz poprawę konwersji sklepu internetowego. W wersji płatnej wtyczka umożliwia dodanie przycisku szybkiego zakupu oraz AJAX-owe powiadomienie o dodaniu produktu do koszyka.
W wersji podstawowej WooCommerce brakuje elastycznej edycji danych formularza zamówienia dotyczących zakupu. Wtyczka Checkout Field Editor pozwala na swobodne dodanie interesujących nas pól do zamówienia, które wypełnia kupujący. Ułatwi to sprzedaż osobom, które robią zakupy dla firm, ale także pozwoli dopasować zamówienie do specyfiki produktu. W wersji darmowej rozszerzenie proponuje blisko 20 różnych i nowych typów pól. Dodatkowo ma funkcję weryfikacji poprawności wdrożenia, włączenia walidacji oraz możliwość poprawy estetycznej formularza – to wszystko można zrobić w prosty i przyjemny sposób za pomocą panelu zarządzania.
W jaki sposób ułatwić kontakt z klientem? Instalując wtyczkę LiveChat służącą do wymiany wiadomości z użytkownikiem. To klasyczny czat, który może wpłynąć na zwiększenie sprzedaży i poprawi wrażenia użytkownika dotyczące Twojego asortymentu i jego obsługi. Wtyczka jest darmowa, ale musimy mieć konto w usłudze LiveChat. Na rynku istnieje też wiele innych rozwiązań dla e-commerce, jak wtyczki umożliwiające kontakt poprzez Messenger czy czaty video – np. Smartsupp.
Jak ratować koszyki w e-sklepie i nawiązać relację z klientem? Odpowiedzią może być stworzenie listy życzeń. Ta funkcja pozwala użytkownikowi na dodanie produktów do ulubionych i powrót do nich, w momencie kiedy zdecyduje się na zakup. Wtyczka YITH WooCommerce Wishlist w wersji darmowej to nie tylko funkcjonalność wishlisty. Dodatkowo pozwala na udostępnianie w mediach społecznościowych wybranej listy życzeń i popularyzuje asortyment sklepu. W wersjach płatnych istnieje także możliwość powiadomienia klienta o zniżkach na ulubiony asortyment – to może nakłonić go do zakupu i poprawić sprzedaż naszego e-commerce. Jeżeli masz duży asortyment i listę stałych klientów – to idealna okazja do dodatkowej komunikacji z klientem. W tym przypadku należy jednak wziąć pod uwagę konieczność inwestycji w rozwiązania marketing automation.
Istnieje wiele rozwiązań, które pomogą urosnąć Twojemu biznesowi i można to robić w sposób automatyczny. Stała i rozbudowana baza klientów to wartość, którą należy odkrywać ponownie. Automatyzacja marketingu to także dobry sposób na porzucone koszyki oraz obsługę wcześniej wspomnianej listy życzeń. Plugin AutomateWoo pozwoli na zarządzanie bazą klientów Twojego e-commerce – prócz powyższego wyśle nawet promocję na urodziny klienta oraz powiadomi o tym SMS. Oczywiście warto także zadbać o rozwój newslettera – dostępne są proste narzędzia, które połączą sklep internetowy z bazą odbiorców, takie jak MailChimp. Praktycznie wszystkie popularne narzędzia do e-mail marketingu posiadają możliwość integracji z WooCommerce.
Wizytówką każdego sklepu internetowego są zdjęcia produktów. Od zawsze kupujemy oczami, więc warto zadbać o optymalizację grafiki dla e-commerce. Zdjęcia powinny być odpowiednio skompresowane i opisane oraz mieć rozmiar odpowiedni do wyświetlanego miejsca. Pomoże w tym wtyczka WooThumbs, która zautomatyzuje procesy związane z optymalizacją i ulepszy wyświetlanie grafiki. Plugin pozwoli także na rozbudowę galerii o hostowane materiały video czy grafiki 360. Bezpłatną alternatywną dla tego pluginu jest WP Smush także umożliwiający łatwą i szybką kompresję. Szybciej ładujące się grafiki wpłyną na lepszą ocenę wydajności przez roboty wyszukiwarek internetowych, a w konsekwencji mogą poprawić wyniki pozycjonowania strony
Jeżeli pojawia się sprzedaż – nie możemy zapomnieć o prowadzeniu księgowości. Dzięki wtyczce Faktury WordPress w prosty i przejrzysty sposób wystawisz fakturę w formie PDF do każdego zamówienia. Jest to darmowe rozszerzenie, które pozwala na zarządzanie dowodami sprzedaży w jednym miejscu.
W zależności od rynku sprzedaży WooCommerce oferuje znaczną liczbę integracji z firmami kurierskimi. Przy pomocy darmowych wtyczek można w łatwy sposób skomunikować sklep z system wysyłek. Przykładem takiego pluginu jest InPost – to doskonałe narzędzie, które pozwoli zarządzać paczkami już na poziomie naszego sklepu internetowego. Dzięki rozszerzeniu uzyskujemy aktualny dostęp i mapę wszystkich paczkomatów i punktów odbioru. Ułatwiamy sobie także generowanie etykiet dzięki automatyzacji przesyłania danych pomiędzy systemami. Większość popularnych firm kurierskich ma swoje dedykowane rozwiązania.
Podstawowa wersja sklepu opartego o WordPress nie ma wygodnych i użytecznych metod płatności. Dostępne są klasyczne płatności jak przelew tradycyjny. W związku z dzisiejszymi trendami warto przyspieszyć transakcję poprzez wdrożenie w witrynie szybkich płatności. To zwiększy konwersję, użyteczność serwisu, a także ułatwi zarządzanie i skróci czas wysyłki produktów. Dzięki gotowym wtyczkom instalacja płatności dla Twojego e-commerce nie musi być trudna – w zależności, z którym popularnym systemem się zwiążesz – np. Przelewy24 czy PayU – otrzymasz gotowe i darmowe rozwiązanie. Rozszerzenia zajmą się przekazaniem płatności, zintegrują się ze sklepem oraz będą aktualizować statusy transakcji. Pamiętaj jednak – same pluginy są darmowe, ale musisz się liczyć z prowizją od każdej transakcji po stronie operatora.
Na sam koniec crème de la crème – najlepsze wtyczki SEO, które pomogą w optymalizacji nie tylko witryny, ale także samego sklepu internetowego opartego o WooCommerce. Bez widoczności i odpowiedniej strategii SEO sklep nie będzie widoczny, a co za tym idzie – nie będzie przynosić zysków. W branży prym wiedzie wtyczka do pozycjonowania Yoast SEO – niestety w wersji darmowej nie obsługuje pełni funkcjonalności w optymalizacji modułu WooCommerce. W wersji podstawowej ustawimy podstawowe parametry, jak title i meta description, czy skonfigurujemy mapę witryny. Lepszym rozwiązaniem na początek będzie plugin SEO Rank Math, który jest bardziej zaawansowanym narzędziem – pozwala na automatyzacje w obrębie sklepu internetowego oraz przyspieszy indeksację za pomocą dodatkowych rozszerzeń samej wtyczki. Ma także wbudowane narzędzia analityczne oraz możliwość przekierowań. Wszystko w jednym miejscu.
Dla podstawowego użytkownika różnica nie będzie widoczna. Pamiętaj, że te wtyczki to tylko pomoc i sugestia w codziennej pracy nad promocją sklepu, a samo ich działanie nie zastąpi doświadczonego w e-commerce specjalisty SEO.
Istnieje wiele zastosowań i zalet wynikających z korzystania z wtyczek dla optymalizacji e-commerce. Pamiętaj jednak, że co za dużo, to niezdrowo – zbyt duża i przeładowana wtyczkami strona na WordPressie wolniej się ładuje i jest podatniejsza na ataki z zewnątrz czy awarie. Niestety bardziej zaawansowane funkcje często są płatne, ale potrafią zastąpić 2-3 inne darmowe wtyczki. Dlatego tak ważny jest odpowiedni dobór rozszerzeń i ich selekcja już na etapie budowy sklepu internetowego.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: