Media społecznościowe już na dobre zagościły u ponad 4 miliardów użytkowników sieci na całym świecie! Jak wynika z raportu Digital 2023, liczba osób korzystających z social mediów rośnie i aktualnie jest to ponad połowa populacji światowej. To wystarczający powód, żeby zadbać o obecność marki w tych kanałach. Tylko jak sprawić, żeby inni chcieli obserwować profile Twojej firmy w mediach społecznościowych? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek.
Zanim przystąpisz do jakichkolwiek działań, dobrze zastanów się nad tym, jaki jest cel prowadzenia profilu Twojej marki w mediach społecznościowych. Przeanalizuj grupę docelową i jej potrzeby, zbadaj też konkurencję. Tylko dobrze przemyślana strategia spójna z misją firmy i jej celami biznesowymi ma szansę powodzenia. Jeśli profil Twojej marki w social mediach będzie prowadzony z doskoku i bez wyraźnego pomysłu na content, wówczas nie masz co liczyć na zdobycie i utrzymanie followersów.
Wiesz, że dla młodych pokoleń to właśnie social media stanowią główne źródło informacji o markach? Poszukiwania miejsca na urlop lub kolację na mieście, a nawet wszelkiego rodzaju produktów często rozpoczynają się od skorzystania z wyszukiwarki na przykład na Instagramie. Starsze pokolenia z reguły pierwsze kroki kierują do wyszukiwarki Google, prawda? Świat się jednak zmienia, a na rynek konsumentów wkraczają nowe pokolenia i należy uwzględnić ich potrzeby oraz specyfikę w kampaniach marketingowych. Dlatego tak ważne jest, żeby profil w mediach społecznościowych zawierał użyteczny content, tj. przydatne informacje o produktach/usługach, życiu firmy, a także nowinki branżowe.
Choć dla znacznej części internautów social media stanowią źródło informacji, to wciąż wiele osób szuka tam po prostu rozrywki. Dlatego warto tworzyć content, który pozwala oderwać się od rzeczywistości, poprawia humor i pozytywnie nastraja. Gdy to piszę, od razu przychodzi mi na myśl profil HRejterzy, którego autorzy moim zdaniem są mistrzami zabawnego contentu – social media firmy informatycznej CodeTwo cieszą się sporą popularnością, a to wszystko dzięki śmiesznym filmikom z udziałem pracowników. Oni naprawdę wiedzą, jak zdobyć followersów! Pamiętaj jednak, że nie w każdej branży sprawdzi się rozrywkowa treść. Najważniejsze jest dopasowanie przekazu do grupy docelowej.
Internauci lubią mieć wszystko podane na wirtualnej tacy. Gdy mają jakiś problem, często rozwiązania szukają najpierw w sieci, w tym w social mediach. Ogromną popularnością cieszą się filmiki na YouTubie, Instagramie, TikToku i innych platformach, które pokazują krok po kroku, jak naprawić usterkę, przygotować konkretną potrawę czy pozbyć się uciążliwej plamy. Jeśli uda Ci się pomóc użytkownikowi, jest duże prawdopodobieństwo, że zostanie z Tobą na dłużej i będzie obserwować profile Twojej marki. A stąd już krótka droga do skorzystania z oferty Twojej firmy. Nie zawiedź go i nadal publikuj wartościowy content stanowiący odpowiedź na jego potrzeby.
Social media to miejsce, gdzie możesz sobie pozwolić na skrócenie dystansu pomiędzy marką a jej odbiorcami. Możesz tutaj także pokazać firmę od innej, bardziej ludzkiej strony. Personalizuj treści i zrezygnuj z oficjalnych sformułowań typu „Szanowni Państwo” – w mediach społecznościowych mile widziana jest bezpośrednia komunikacja (chyba że branża, w której działasz, wymaga jednak formalnych zwrotów do odbiorcy).
Na Facebooku, Instagramie, TikToku czy YouTubie możesz wrzucać historie z życia firmy, relacje z imprez i ważnych wydarzeń, a nawet integracji firmowych. Ciekawym rozwiązaniem jest także nagrywanie materiałów wideo, w których to sami pracownicy opowiadają o firmie czy jej produktach, a nawet o swoich prywatnych pasjach. Niech internauci zobaczą, że Twoja marka to prawdziwi, naturalni i szczerzy ludzie.
Jeśli zastanawiasz się, jak zdobyć followersów lub jak zwiększyć liczbę obserwujących, koniecznie zadbaj o aspekt wizualny. Nawet najbardziej merytoryczny czy zabawny content nie przyciągnie uwagi, jeśli nie będzie podany w atrakcyjnej formie. Nikt nie lubi czytać ściany tekstu – twórz krótkie opisy, a te dłuższe dziel na akapity i wtrącaj wypunktowania. Treść wzbogać o materiały graficzne, takie jak obrazy, GIF-y czy wideo. Pamiętaj, że to właśnie wideo staje się najbardziej pożądaną formą przekazu, szczególnie w social mediach.
Jeśli nie masz zdolności artystycznych, nic straconego! Współczesne smartfony pozwalają na robienie zdjęć i nagrywanie wideo o naprawdę wysokiej jakości. Możesz również korzystać z banków zdjęć, w których znajdziesz atrakcyjne fotografie na każdy temat.
Ludzie nie chcą obserwować profili, które nie dostarczają im żadnej wartości. Dlatego dbaj o to, żeby w mediach społecznościowych Twojej marki ciągle coś się działo. Regularnie publikuj atrakcyjne wpisy i materiały, zachęcaj do dyskusji i bierz w niej czynny udział. Pokaż się jako zaangażowana marka, która jest otwarta na potrzeby klientów (także tych potencjalnych). I nie zapominaj, że social media to nie jest miejsce na nachalną reklamę. Tutaj budujesz relacje, które wpłyną na postrzeganie Twojej firmy, a w efekcie także na wzrost sprzedaży.
Jak jeszcze możesz zwiększyć liczbę followersów dzięki aktywności i zaangażowaniu? To proste! Obserwuj inne profile i komentuj jako marka, oznaczaj również inne strony i użytkowników w swoich wypowiedziach – pamiętaj przy tym, żeby Twoje działania były spójne z wizerunkiem firmy i stawiały Cię w roli eksperta, któremu warto zaufać. Możesz też intrygować i bawić, dzięki czemu użytkownicy zainteresują się Twoim komentarzem, a w konsekwencji wejdą na Twój profil firmowy. Tylko z umiarem – pod żadnym pozorem nie spamuj i nie bądź nachalny sprzedażowo!
Informuj o tym, że Twoja marka jest obecna w social mediach. Jak to zrobić? Sposobów jest kilka. Możesz na przykład zorganizować taką kampanię w mediach społecznościowych, że wszyscy będą o niej mówić – i to chyba najlepsza metoda, a jednocześnie najtrudniejsze zadanie! Jak jeszcze możesz zdobyć followersów? Zamieść informacje na ten temat na oficjalnej stronie internetowej firmy, w stopce maila oraz materiałach reklamowych. Niech to będą bezpośrednie odnośniki – nie każ odbiorcy samodzielnie szukać Twojej marki w social mediach, niech trafi na Twoje profile jednym kliknięciem myszki!
Dodatkowo warto zainwestować w płatne rozwiązania, takie jak na przykład posty sponsorowane na Facebooku. Pamiętaj tylko, żeby dobrze określić grupę docelową takich materiałów.
Kim jest influencer? To internetowy twórca. Może to być youtuber, bloger, vloger, ktoś ze świata show-biznesu, ale nie tylko. To osoba, która tworzy wokół siebie zaangażowaną społeczność i jest swego rodzaju współczesnym liderem opinii. Oczywiście współpraca z influencerem nie jest za darmo – cena zależy przede wszystkim od jego zasięgów i rozpoznawalności. Warto pamiętać, że nie trzeba od razu inwestować ogromnego budżetu w reklamę z udziałem makroinfluencera. Często lepszym rozwiązaniem okazuje się współpraca z mniejszymi twórcami, tzw. mikroinfluencerami. Ich stawki są mniejsze, za to często takie kampanie są bardziej wiarygodne dla odbiorców.
Żyjemy w czasach, kiedy to z każdej strony jesteśmy bombardowani różnymi przekazami. Reklama w przeróżnych formach dociera do nas każdego dnia zarówno w świecie online, jak i offline. W social mediach obserwujemy nie tylko znajomych, ale też celebrytów, influencerów i marki. Wszędzie jest pełno contentu i to każdego rodzaju. Jak zatem wyróżnić się w social mediach i zyskać wiernych followersów? Na to nie dam Ci gotowej odpowiedzi – bo nie ma na to uniwersalnego przepisu!
Obserwuj konkurencję, fora tematyczne czy głośne kampanie marketingowe. Zrób dobry research branży oraz poznaj odbiorców swojej marki i stwórz personę od A do Z. A potem dobrze zastanów się nad tym, czego jeszcze nie było i co nowego możesz stworzyć dla swoich odbiorców. Nikt nie lubi przecież „odgrzewanych kotletów”, a powiew świeżości zawsze budzi zainteresowanie.
Negatywne opinie i komentarze – zasadne lub nie – to nieodłączny element obecności w social mediach. Dlatego musisz być przygotowany także na niepochlebne wypowiedzi. Nie ignoruj ich, nie udawaj, że ich nie ma. Nie usuwaj też takich komentarzy (chyba że są wulgarne lub ich zawartość jest niezgodna z prawem). Zawsze reaguj na wszelkie kryzysy – możliwie jak najszybciej odpowiadaj na negatywne opinie, pokaż szczere zainteresowanie doświadczeniami z marką oraz szacunek dla użytkownika. Jeśli dobrze to rozegrasz, taki niezadowolony klient może zmienić zdanie i stać się fanem Twojej marki.
Wydaje Ci się, że wiesz, jak zdobywać followersów i że Twoja strategia się sprawdza? Świetnie! Pamiętaj jednak, że social media to bardzo zmienne środowisko. Oczekiwania internautów zmieniają się i ma na to wpływ wiele czynników. A to oznacza, że nie ma nic pewnego i trzeba stale monitorować efekty działań, żeby móc w porę reagować i modyfikować strategię. Nie trzymaj się kurczowo przyjętego schematu. Może się bowiem okazać, że zmieniają się godziny aktywności followersów – wówczas warto wprowadzić aktualizację w harmonogramie publikacji materiałów. A może preferowany przez Ciebie typ contentu znudził się Twoim odbiorcom? Bywa i tak. Najważniejsze to śledzić statystyki oraz trendy i dopasowywać działania do realnych potrzeb użytkowników.
Social media to potęga. Już dawno nie są to tylko serwisy do utrzymywania kontaktów ze znajomymi i dzielenia się prywatnym contentem w zamkniętym gronie. To także narzędzia o ogromnym potencjalne biznesowym. Jako kolejne kanały dotarcia do klientów zwiększają świadomość marki i pozwalają na budowanie wokół niej zaangażowanej społeczności. A to z kolei wielka szansa na pozyskanie nowych i utrzymanie dotychczasowych klientów. I wszystko sprowadza się do najważniejszego – zwiększenia sprzedaży oraz rozwoju firmy.
Wiesz już, jak zdobywać followersów? W takim razie pora zacząć działać. Powodzenia!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: