Dla wielu przedsiębiorców media społecznościowe, a w szczególności Facebook, to możliwość łatwej, a przede wszystkim darmowej promocji swojej firmy. Zapominają oni jednak, że Internet wciąż się rozwija, a sieć społecznościowa już dawno przestała być przestrzenią, w której wystarczy być, aby zdobywać przewagę nad konkurencją. Dziś na Facebooku jest niemal każda firma, dlatego też do optymalnego wykorzystania tego medium niezbędne jest sięgnięcie po najskuteczniejsze narzędzie, a więc płatną reklamę. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na przeznaczenie pewnych kwot na stworzenie kampanii, jednak co zrobić, aby poniesione koszty przyniosły nam oczekiwane efekty? Jednym słowem: co zrobić, aby nasza kampania była skuteczna? Przedstawiamy 10 głównych kroków do osiągnięcia tego celu.
#1 Opowiedz sobie na pytanie: dlaczego ruszasz z kampanią i czy aby nie dlatego, że „tak robią wszyscy”. Zastanów się czy chcesz zwiększyć ruch na stronie, zdobyć nowych klientów czy podnieść rozpoznawalność swojej marki w sieci. Dzięki odpowiednim założeniom prowadzenie kampanii reklamowej na Facebooku będzie o wiele łatwiejsze.
#2 Z pierwszym punktem wiąże się ściśle punkt numer dwa – zdefiniowanie KPI (key performance indicator), czyli głównych wskaźników efektywności. To twarde dane, które świadczą o skuteczności danej kampanii. Bez ich określenia przed publikacją reklam, nie będziemy w stanie mierzyć najważniejszych dla nas wyników, ani optymalizować poszczególnych działań. Jeśli więc będziemy np. oczekiwać wzrostu osób lubiących nasz fanpage, jako KPI traktować będziemy liczbę kliknięć „lubię to!” na stronie. Oczywiście kryteria te mogą być o wiele bardziej zaawansowane.
#3 Określ precyzyjnie budżet kampanii. Koszty, które jesteś gotowy ponieść powinny być współmierne do oczekiwanego poziomu zwrotu z inwestycji. Nasz sukces zależy od odpowiedniej optymalizacji reklam, jednak bez adekwatnych nakładów finansowych, nie będziemy w stanie osiągnąć pożądanych wyników. W sieci panuje błędne pojęcie, że promocja w mediach społecznościowych jest darmowa. Wiele firm wciąż wychodzi z takiego założenia i uporczywie odrzuca od siebie jakiekolwiek myśli o przeznaczeniu dodatkowych funduszy na facebookową kampanię. W czasach, kiedy konkurencja wciąż podnosi jednak swoje budżety na reklamę w mediach społecznościowych, ciężko jest twierdzić, że uda się nam dotrzymać jej kroku bez ponoszenia kosztów.
#4 Określ cele! Bez nich prowadzenie kampanii nie będzie miało dużego sensu, a „kampania dla kampanii” to zdecydowanie marnotrawstwo pieniędzy. Dlatego też warto zdefiniować kilka punktów, do których chcielibyśmy jak najszybciej dojść. Może to być np. przekroczenie bariery 1000 lajków na fanpage’u, może to być zasięg postów mierzony w skali 10000 osób tygodniowo czy wreszcie ROI (zwrot z inwestycji) na określonym poziomie. Kiedy wiemy do czego dążyć, optymalizowanie kampanii oraz prowadzonych w jej ramach działań, jest znacznie bardziej efektywne. Konkretne cele pozwolą nam zorganizować pracę, znaleźć elementy, na których będziemy się skupiać i stworzyć naprawdę skuteczne reklamy.
#5 Zrób swój research i przekonaj się, które reklamy (posty sponsorowane) obecne na Facebooku przykuwają Twoją uwagę, w które chętnie klikasz i które są najczęściej lajkowane oraz udostępniane przez innych. Przyjrzyj się działaniom konkurencji i znajdź jej słaby punkt lub swoją niszę. Postaraj się wykreować obraz reklamy idealnej, która wpisze się zarówno w oczekiwania Twoje i Twojej firmy, jak i w obowiązujące trendy w mediach społecznościowych. Zdobądź przewagę nad konkurencją i wykorzystaj ją przy tworzeniu strategii kampanii.
#6 Treści. Reklamy na Facebooku to nie tylko grafiki, ale również (a może przede wszystkim) teksty. Stwórz kilka wersji sloganów reklamowych i pamiętaj o odpowiednim Call To Action (wezwanie do działania), ponieważ musisz wiedzieć co klient/fan ma zrobić widząc reklamę. Chcesz zdobyć fanów szukających okazji w sklepach internetowych? Zachęć do skorzystania z najnowszej promocji. Pragniesz zorganizować duży koncert? Zaproś na wydarzenie. Stawiasz na klientów porównujących oferty fachowców? Podkreśl swój profesjonalizm i atrakcyjne ceny. Od Twojej kreatywności zależy czy dotrzesz do określonych użytkowników.
#7 Określ grupę odbiorców reklam. Zastanów się do kogo kierujesz swoją ofertę i jaka grupa Twojego targetu jest najliczniej reprezentowana na Facebooku. Skorzystaj ze statystyk na swoim fanpage’u, aby określić dane demograficzne osób, do których docierają Twoje posty. Kobiety, mężczyźni, młodzież do 18-go roku życia, studenci, absolwenci? Zbieraj dane. Wykorzystaj również możliwość kierowania reklam według miejsca zamieszkania, a także zadeklarowanych zainteresowań. Postaraj się podawać bardzo konkretne kryteria, aby Twoje reklamy na pewno dotarły do pożądanych osób. Warto również zdecydować się na kilka zestawów reklam, skierowanych do różnych grup. Pamiętając o tych zasadach możesz mieć pewność, że kampania będzie o wiele skuteczniejsza, niż w momencie kiedy nie zdecydujesz się na optymalizację poszczególnych parametrów grupy docelowej.
#8 Testy A/B. Porównuj, które reklamy są skuteczniejsze i wyłączaj te nieprzynoszące odpowiednich efektów. W każdym zestawie powinny na początku znaleźć się minimum dwie wersje reklam, aby możliwe było wyciągnięcie prawidłowych wniosków. Monitoruj to co dzieje się z kampanią i optymalizuj na bieżąco swoje działania, starając się modyfikować treści i grafiki, zgodnie z preferencjami użytkowników.
#9 Oceniaj na chłodno. Poczekaj cierpliwie na pierwsze efekty swojej pracy. Nie przychodzą one natychmiast, kampania musi bowiem nabrać tempa. Postaraj się również o ocenę swoich działań przez osoby trzecie będące w stanie wychwycić błędy czy elementy, które niekoniecznie mogą przypaść do gustu użytkownikom Facebooka. Warto na całość spojrzeć z dystansem, aby mieć pewność, że grafiki i teksty na pewno przekazują pożądaną treść i zachęcają do interakcji.
#10 Warto pamiętać również o tym, że „zawsze można coś zrobić lepiej”. Media społecznościowe to specyficzne środowisko, w którym zmiany następują bardzo szybko. Dlatego też nie wolno osiadać na laurach. Konieczny jest stały monitoring i analiza wyników kampanii oraz regularna poprawa elementów, które nie przynoszą dostatecznych efektów. Optymalizuj treści, grafiki, parametry grupy docelowej i stawki CPC. Kampanię należy sprawdzać minimum dwa razy dziennie, aby móc na bieżąco reagować na zmieniającą się sytuację.
Praktyka czyni mistrza. Kierując się powyższymi zasadami, a także pamiętając o obowiązujących standardach marketingowych, będziemy w stanie stworzyć i optymalizować kampanię, która pozwoli nam na szybkie osiągnięcie postawionych na początku celów. Niezbędny jest monitoring efektów i porównywanie zestawów reklam. Przede wszystkim konieczne jest jednak poświęcenie czasu oraz pieniędzy. Bez tego nie będziemy w stanie stworzyć kampanii, która przyniesie nam realne zyski finansowe, ale i pozafinansowe.
Źródło:
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: