Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 6:30 min Ikona Michalina 30.08.2023

Niegdyś wizerunek celebrytów i innych liderów opinii był wykorzystywany w działaniach promocyjnych w telewizji, radiu oraz prasie drukowanej. Aktualnie trend ten przeniósł się do świata online i znany jest pod nazwą influencer marketing. Ten rodzaj współpracy reklamowej cieszy się coraz większym uznaniem. Dziś zastanowimy się nad ważnym zagadnieniem, jakim jest autentyczność i etyka reklamy oraz budowanie zaufania w tym modelu współpracy.

Na czym zarabia influencer?

Współpraca z internetowym twórcą polega na tym, że promuje on wśród swojej społeczności w social mediach dany produkt lub usługę. Dla marki to nie tylko ciekawy kanał dotarcia do grupy docelowej, ale też realna szansa na zwiększenie zysków. A co z twórcą? Na czym tak naprawdę zarabia? Prawdopodobnie wśród niektórych osób wciąż panuje błędne przekonanie, że internetowy idol to ktoś, kto jest znany z tego, że jest znany i dostaje pieniądze za nic. Prawda jest taka, że to twórcy, którzy wkładają ogrom pracy w budowanie wokół swojej osoby społeczności darzącej ich szacunkiem i zaufaniem. A to nie lada wyzwanie! Gdy już zbierze się takie grono i influencer zbuduje autorytet, może sporo zarobić przede wszystkim na reklamowaniu produktów lub usług w swoich social mediach. Mogą to być różnego rodzaju recenzje, artykuły sponsorowane czy też konkursy. Bardzo ważna jest autentyczność reklamy, a tej nie da się zbudować bez zaufania społeczności.

A ile zarabia taki internetowy idol? To już zależy od wielu czynników i może to być zarówno 100 zł, jak i kilkadziesiąt tysięcy złotych za post!

A to nie wszystko! Internetowi twórcy mogą też zarabiać na udziałach w różnych eventach, a nawet na prowadzeniu własnego sklepu! Kojarzycie szał na lody Ekipa? To bardzo ciekawy case współpracy marki Koral z grupą znanych youtuberów. Ekipa Friza – bo o niej mowa – zasłynęła przede wszystkim kanałem na YouTube, gdzie relacjonowała swoje życie. Youtuberzy stworzyli tak zaangażowaną społeczność, że o ich lody toczyły się w sklepach boje większe niż w Lidlu o karpia na święta, a papierki po lodach sygnowane ich marką były przedmiotem internetowych aukcji (w cenie nawet kilkuset złotych!). To jest właśnie siła influencer marketingu.

Jakie są granice influencer marketingu?

Współcześni twórcy internetowi są w stanie sprzedać niemal wszystko. Powodzenie ich działań zależy przede wszystkim od zaufania, jakim darzą ich followersi. Ale… Są pewne granice – prawne i etyczne. Istnieje grupa patoinfluencerów, którzy mają sporo fanów, a swoją popularność budują na patologicznych treściach. Mam na myśli między innymi mowę nienawiści, zachęcanie do niezgodnych z prawem pranków, spożywania nielegalnych substancji itp. Niestety, tacy twórcy również mają zasięgi. Jednak żadna szanująca się marka nie powinna w ogóle rozważać współpracy niezgodnej z etyką i prawem. Zasięgi i popularność to nie wszystko, a wizerunek influencera rzutuje na wizerunek promowanej przez niego marki.

Należy pamiętać, że mamy tutaj też ograniczenia prawne. Twórca internetowy nie może reklamować m.in. alkoholu, gier hazardowych, leków, wyrobów tytoniowych, konkretnego gabinetu medycznego czy wyrobów medycznych przeznaczonych do użytku przez profesjonalistów.

Czy każdą reklamę trzeba oznaczać?

TAK. Komercyjne współprace reklamowe muszą być odpowiednio oznaczone – zarówno te, za które twórca dostaje wynagrodzenie pieniężne, jak i te w zamian za usługę lub inną korzyść. Wymaga tego prawo, ale też etyka i szacunek do odbiorcy. Społeczność może bowiem poczuć się oszukana, gdy ulubiony twórca poleci dany produkt i zatai fakt, że jest to element płatnej współpracy.

Co ciekawe, oznaczać należy również materiały reklamowe będące autopromocją. Dlaczego? Bo z takiej promocji influencer również czerpie korzyści finansowe.

social-media-influencer-broadcasting-marketing-announcement-in-megaphone-for-advertising-message-to-clients-concept-illustration

Jakie są kary za złamanie przepisów dotyczących reklamy?

Regulacje dotyczą nie tylko kwestii oznaczania materiałów reklamowych, ale też produktów objętych zakazem promocji. Być może słyszeliście, że w ostatnim czasie celebryci i inni twórcy internetowi są dość szczegółowo kontrolowani i niektórzy z nich dostali dotkliwe kary. Za nieuczciwe praktyki w tym zakresie grożą przede wszystkim konsekwencje finansowe (ogromne pieniądze – nawet do 50 000 000 euro!). Warto przy tym pamiętać, że karę może dostać nie tylko twórca, ale też marka, którą promował w sposób niezgodny z prawem.

Czy ukryta reklama jest etyczna?

NIE. Kwestia kryptoreklamy, czyli reklamy ukrytej, jest regulowana ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przekaz zachęcający do skorzystania z danej usługi lub kupna produktu, sprawiający wrażenie naturalnej opinii jest nieetyczny oraz niezgodny z prawem. Inaczej będzie bowiem odebrany wyraźnie oznaczony materiał reklamowy, za który twórca dostał wynagrodzenie, a inaczej z pozoru szczera i bezinteresowna wypowiedź.

Etyka, autentyczność, zaufanie – klucz do dobrej współpracy!

W marketingu opartym na współpracy z internetowymi osobowościami istnieje wiele potencjalnych sytuacji kryzysowych. Nieuczciwi twórcy wykorzystują popularność tej formy promocji i tworzą fałszywe konta, nie przestrzegają warunków umowy ani przepisów prawa. Takich współprac należy unikać jak ognia! Dlatego tak ważne jest, by nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk i dokładnie zweryfikować influencera i jego społeczność oraz postawić na budowanie długotrwałych relacji opartych na etyce, zgodnych z prawem zachowaniach, autentyczności i wzajemnym zaufaniu. To samo działa w drugą stronę – twórca, dbając o swój wizerunek i swoich odbiorców, powinien dobrze sprawdzić reklamodawcę i warunki współpracy. Wszystko po to, by nawiązać relację, która przyniesie długofalowe korzyści dla każdej ze stron.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.70 / 5. Vote count: 13 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.10 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Wizerunek i bezpieczeństwo w marketingu Ikona 3:00 min 14.09.2023 Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że zdecydowana większość decyzji związanych z robieniem zakupów czy korzystaniem z usług podejmowana jest w sieci. Nie powinno dziwić więc, że spora część działań marketingowych prowadzona jest właśnie w świecie cyfrowym. Należy pamiętać jednak, że internet to miecz obosieczny – a brak ochrony marki przed nieodpowiednimi treściami może zaszkodzić reputacji firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.20 / 5. Vote count: 28 głosów

Brak ocen

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023 Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.90 / 5. Vote count: 8 głosów

Brak ocen

Budowanie lojalności klientów poprzez marketing doświadczeń online Ikona 4:00 min 28.08.2023 W dzisiejszym świecie większość z nas, planując zakup produktu, przegląda oferty różnych marek, aby znaleźć ten, który najlepiej odpowiada naszym oczekiwaniom i potrzebom. Oprócz ceny, właściwości czy parametrów technicznych, nasza decyzja jest również kształtowana przez postrzeganie danej marki. Wszystkie te czynniki są wpływane przez marketing doświadczeń online, który zyskał ogromne znaczenie w ciągu ostatnich kilku lat. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700