Nie każdy z nas jest fanem zmian, jeśli jednak chodzi o prowadzenie własnego biznesu, z pewnością możesz sam stwierdzić, że są one nieodłącznym elementem prowadzenia przedsiębiorstwa. Choć czasem ograniczają się do zatrudnienia nowych osób czy przeprowadzki biura w nowe miejsce, to w końcu może nadejść moment, w którym w Twojej głowie pojawi się pytanie: „A może warto odnowić lub całkowicie zmienić wygląd mojej marki?”. Niektórzy mogą wziąć Cię za kompletnego szaleńca, bo w końcu po co modyfikować coś, co już dobrze działa. Jednak znajdzie się z powodzeniem grupa, która przyklaśnie Twojemu pomysłowi, bo w biznesie nikt nie może pozwolić sobie na brak ulepszeń.
Oczywiście możesz się zastanawiać, czy zmiana nazwy firmy i całej identyfikacji wizualnej nie wpłynie na dotychczasowe wyniki pozycjonowania. Jest to całkowite normalne – w końcu nikt nie chciałby stracić swojej pozycji w branży, nad którą pracował wiele lat. Dlatego też w tym artykule przedstawimy Ci najważniejsze czynniki, o których musisz pamiętać, aby rebranding marki nie wpłynął zbyt mocno na SEO.
Zacznijmy od najważniejszego, a więc od wyjaśnienia, czym dokładnie rebranding jest. To nic innego, jak proces polegający na dokonaniu gruntowych zmian w funkcjonowaniu danej firmy, a także postrzeganiu jej przez aktualnych i przyszłych klientów.
Oprócz identyfikacji wizualnej marki modyfikacji mogą ulec również m.in.:
Co warto dodać, o rebrandingu mówimy również wtedy, kiedy kilka mniejszych firm łączy się w jedną dużą, wspólną markę.
To, o czym trzeba pamiętać na każdym kroku po podjęciu działań, to konieczność poinformowania zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów o zachodzących zmianach.
Znane i duże marki nie boją się wprowadzać nowych rozwiązań. Widać to doskonale po Facebooku, który od zeszłego roku powinien być znany jako Meta. Spore zaskoczenie wywołała niemiecka firma Volkswagen. Wcześniej ich claim brzmiał „Volkswagen das Auto”. Obecnie w reklamach możemy usłyszeć jedynie „Volkswagen”.
Ktoś może zapytać, czy faktycznie rebranding jest konieczny? Owszem, jak najbardziej! Marki istniejące na rynku od kilkudziesięciu lat, które są dobrze znane starszemu pokoleniu, mogą z powodzeniem odświeżyć swój wizerunek i pomachać do młodszej populacji, chcąc budować świadomość u kolejnej generacji. Niekiedy może się to wiązać z prawdziwą rewolucją, jednak kto nie ryzykuje, ten nie wygrywa!
Rebranding będzie także dobrym rozwiązaniem w przypadku, kiedy firma boryka się z problemami wizerunkowymi, a także technicznymi. Często okazuje się, że postawienie całkowicie nowej witryny będzie prostsze niż dokonanie modyfikacji w już istniejącej.
Warto także wziąć pod uwagę rebranding w momencie, kiedy marka chciałaby zaznaczyć otwartość na daną grupę użytkowników.
W niektórych przypadkach wystarczy odświeżyć wygląd logo, zmienić czcionkę. W innych trzeba natomiast większych zmian. Właśnie na nich się skupimy i sprawdzimy, jaki związek ma rebranding z SEO.
Jeśli Twoja firma jest już na rynku od kilku lat, jest dobrze rozpoznawalna i wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania, to z pewnością nie chcesz utracić takiej widoczności i efektów pozycjonowania. Nic dziwnego, bo tylko Ty i wybrana przez Ciebie agencja SEO wiecie, ile wysiłku trzeba było włożyć w ten sukces! Właśnie dlatego mamy dla Ciebie osiem wskazówek, które złagodzą ewentualne skutki dla SEO związane z rebrandingiem.
To właśnie dzięki nim będziesz mógł zacząć kolejne kroki związane z rebrandingiem. Zbierz najważniejsze dane z:
Dodatkowo nie zapomnij o tym, aby:
Zaplanuj, co zrobisz z opublikowanymi już linkami wewnętrznymi oraz z opisami. To właśnie te dwa czynniki sprawiają, że połączenie rebranding + SEO to trudne przedsięwzięcie. Roboty wyszukiwarki Google będą potrzebowały czasu na zaindeksowanie nowej strony. Tym samym stracisz w oczach algorytmów zbudowany do tej pory autorytet. Właśnie dlatego lepszym sposobem, przynajmniej na początku drogi z nową marką, będzie zachowanie treści w jak najmniej zmienionym stopniu.
Tak samo powinieneś postępować z linkami wewnętrznymi. Ich wygląd powinien być jak najbardziej zbliżony do oryginału. Oczywiście nie możesz zapomnieć o ustawieniu przekierowań do nowej domeny. Każda podstrona ze starej witryny powinna być przekierowana na jej nowy lub jak najbardziej zbliżony odpowiednik.
Nawet jeśli zmieniasz nazwę firmy, nie pozbywaj się starego adresu strony WWW. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, domena przez cały czas istnienia zdążyła wypracować autorytet „w oczach” robotów indeksujących Google. Szkoda byłoby stracić taką szansę!
Dodatkowo nie możesz zapomnieć o tym, że w sieci istnieje wiele linków do starej witryny. Oprócz tego niektórzy użytkownicy z pewnością wchodzą na nią bezpośrednio – wpisując jej adres w pasku wyszukiwania. Dlatego warto ustawić przekierowanie na nową domenę albo też wstawić odpowiednią informację na starej.
Facebook, LinkedIn, Instagram – z pewnością masz konto firmowe przynajmniej na jednym z wymienionych portali społecznościowych. Zadbaj o to, aby wszędzie zmienić adres URL. Oczywiście nie możesz zapomnieć również o tym, aby nowy adres domeny dodać na stronach Twoich partnerów.
Roboty indeksujące Google z pewnością w końcu odkryją związek pomiędzy Twoją starą a nową domeną. Można jednak im pomóc, aby szybciej mogły dokonać tego powiązania. Warto używać starej nazwy firmy obok nowej, np. Halinexpol (dawniej Halina). Tego typu rozwiązanie można stosować w kilku miejscach m.in.:
Z pewnością będziesz chciał wciąż pojawiać się w lokalnych wyszukiwaniach. W związku z tym w każdym opublikowanym wcześniej katalogu zmień informacje, które uległy modyfikacji. Chodzi przede wszystkim o nazwę, adres, a także numer telefonu. Będzie to z pewnością dosyć żmudne zadanie, jednak zrób to, aby lokalni użytkownicy mogli wyszukać Twoją firmę! Oczywiście pamiętaj, że Google musi zaakceptować wprowadzane zmiany, co może trochę potrwać.
Pamiętaj, aby po rebrandingu zaktualizować wszystkie informacje w Google Analytics oraz w innych ważnych narzędziach. Dzięki temu będziesz mógł monitorować wszystkie najważniejsze statystyki związane z efektami SEO.
Po uruchomieniu przekierowań nie możesz zapomnieć o promowaniu nowego brandu. Musi on trafić do świadomości odbiorców. Dlatego warto zainwestować zarówno czas, jak i pieniądze w to, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Dobrze sprawdzą się media społecznościowe, reklamy Google, a także artykuły sponsorowane czy też wywiady. Zadbaj koniecznie o jak najlepsze wypromowanie nowej marki, aby wszystkie zmiany związane z rebrandingiem zwróciły Ci się w postaci zysków i nowych klientów.
Jak widzisz, rebranding marki ma ścisły związek z SEO. Zmiany prawne czy w identyfikacji wizualnej to tylko część modyfikacji, na jakie musisz być przygotowany. Jednak prawidłowe poprowadzenie wszelkich działań SEO pod kątem rebrandingu nie tylko nie zepsuje wcześniej wypracowanych efektów pozycjonowania, ale może przynieść jeszcze lepsze wyniki. Dlatego zaplanuj odpowiednio wcześnie wszystkie działania, aby cieszyć się z udanej zmiany i zyskać nowych klientów. Jeśli cały proces wydaje Ci się zbyt skomplikowany, koniecznie zgłoś się do doświadczonej agencji SEO, która pomoże Twojej marce w całym procesie!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: