Ikona 7:20 min Ikona Natalia 13.07.2023

Nie każdy z nas jest fanem zmian, jeśli jednak chodzi o prowadzenie własnego biznesu, z pewnością możesz sam stwierdzić, że są one nieodłącznym elementem prowadzenia przedsiębiorstwa. Choć czasem ograniczają się do zatrudnienia nowych osób czy przeprowadzki biura w nowe miejsce, to w końcu może nadejść moment, w którym w Twojej głowie pojawi się pytanie: „A może warto odnowić lub całkowicie zmienić wygląd mojej marki?”. Niektórzy mogą wziąć Cię za kompletnego szaleńca, bo w końcu po co modyfikować coś, co już dobrze działa. Jednak znajdzie się z powodzeniem grupa, która przyklaśnie Twojemu pomysłowi, bo w biznesie nikt nie może pozwolić sobie na brak ulepszeń.

Oczywiście możesz się zastanawiać, czy zmiana nazwy firmy i całej identyfikacji wizualnej nie wpłynie na dotychczasowe wyniki pozycjonowania. Jest to całkowite normalne – w końcu nikt nie chciałby stracić swojej pozycji w branży, nad którą pracował wiele lat. Dlatego też w tym artykule przedstawimy Ci najważniejsze czynniki, o których musisz pamiętać, aby rebranding marki nie wpłynął zbyt mocno na SEO.

Czym jest rebranding?

Zacznijmy od najważniejszego, a więc od wyjaśnienia, czym dokładnie rebranding jest. To nic innego, jak proces polegający na dokonaniu gruntowych zmian w funkcjonowaniu danej firmy, a także postrzeganiu jej przez aktualnych i przyszłych klientów.

Oprócz identyfikacji wizualnej marki modyfikacji mogą ulec również m.in.:

  • strategia działania przedsiębiorstwa,
  • jakość obsługi,
  • dotychczasowy sposób komunikacji z klientami,
  • zmiany procesów zachodzących w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Co warto dodać, o rebrandingu mówimy również wtedy, kiedy kilka mniejszych firm łączy się w jedną dużą, wspólną markę.

To, o czym trzeba pamiętać na każdym kroku po podjęciu działań, to konieczność poinformowania zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów o zachodzących zmianach.

Znane i duże marki nie boją się wprowadzać nowych rozwiązań. Widać to doskonale po Facebooku, który od zeszłego roku powinien być znany jako Meta. Spore zaskoczenie wywołała niemiecka firma Volkswagen. Wcześniej ich claim brzmiał „Volkswagen das Auto”. Obecnie w reklamach możemy usłyszeć jedynie „Volkswagen”. 

 

Czy warto decydować się na rebranding?

Ktoś może zapytać, czy faktycznie rebranding jest konieczny? Owszem, jak najbardziej! Marki istniejące na rynku od kilkudziesięciu lat, które są dobrze znane starszemu pokoleniu, mogą z powodzeniem odświeżyć swój wizerunek i pomachać do młodszej populacji, chcąc budować świadomość u kolejnej generacji. Niekiedy może się to wiązać z prawdziwą rewolucją, jednak kto nie ryzykuje, ten nie wygrywa!

Rebranding będzie także dobrym rozwiązaniem w przypadku, kiedy firma boryka się z problemami wizerunkowymi, a także technicznymi. Często okazuje się, że postawienie całkowicie nowej witryny będzie prostsze niż dokonanie modyfikacji w już istniejącej.

Warto także wziąć pod uwagę rebranding w momencie, kiedy marka chciałaby zaznaczyć otwartość na daną grupę użytkowników.

W niektórych przypadkach wystarczy odświeżyć wygląd logo, zmienić czcionkę. W innych trzeba natomiast większych zmian. Właśnie na nich się skupimy i sprawdzimy, jaki związek ma rebranding z SEO.

Rebranding a SEO – o czym musisz pamiętać, aby nie stracić efektów?

Jeśli Twoja firma jest już na rynku od kilku lat, jest dobrze rozpoznawalna i wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania, to z pewnością nie chcesz utracić takiej widoczności i efektów pozycjonowania. Nic dziwnego, bo tylko Ty i wybrana przez Ciebie agencja SEO wiecie, ile wysiłku trzeba było włożyć w ten sukces! Właśnie dlatego mamy dla Ciebie osiem wskazówek, które złagodzą ewentualne skutki dla SEO związane z rebrandingiem.

1. Zbierz wszystkie niezbędne dane

To właśnie dzięki nim będziesz mógł zacząć kolejne kroki związane z rebrandingiem. Zbierz najważniejsze dane z:

  1. Google Analytics – sprawdź, czy na pewno masz dostęp administratora do panelu w tym narzędziu. Jeśli nie będziesz go miał, aktualizacja informacji o starej domenie nie będzie możliwa.
  2. hostingu – podobnie jak w przypadku GA zobacz, czy możesz zalogować się i zarządzać zarówno starą, jak i nową domeną. Dzięki temu z powodzeniem będziesz mógł kontrolować to, co dzieje się na poprzednim serwisie, a to z pewnością przyda się w przyszłości.

Dodatkowo nie zapomnij o tym, aby:

  • zablokować nową stronę – tak, tak – dobrze przeczytałeś! Na początkowym etapie jest to niezwykle ważne, jeśli nie chcesz, aby doszło do duplikacji treści, w przypadku kiedy opisy na stronach miałyby być takie same. Dlatego też zablokuj witrynę dla wyszukiwarek podczas jej tworzenia i testowania. Możesz to zrobić dzięki wykorzystaniu pliku robots.txt.
  • utworzyć kopię zapasową starej domeny. Nigdy nie wiesz, kiedy mogą przydać się takie dane!

2. Zdecyduj, co zrobić z istniejącymi treściami i linkami wewnętrznymi

Zaplanuj, co zrobisz z opublikowanymi już linkami wewnętrznymi oraz z opisami. To właśnie te dwa czynniki sprawiają, że połączenie rebranding + SEO to trudne przedsięwzięcie. Roboty wyszukiwarki Google będą potrzebowały czasu na zaindeksowanie nowej strony. Tym samym stracisz w oczach algorytmów zbudowany do tej pory autorytet. Właśnie dlatego lepszym sposobem, przynajmniej na początku drogi z nową marką, będzie zachowanie treści w jak najmniej zmienionym stopniu.

Tak samo powinieneś postępować z linkami wewnętrznymi. Ich wygląd powinien być jak najbardziej zbliżony do oryginału. Oczywiście nie możesz zapomnieć o ustawieniu przekierowań do nowej domeny. Każda podstrona ze starej witryny powinna być przekierowana  na jej nowy lub jak najbardziej zbliżony odpowiednik.

concept-of-rebranding-man-and-woman-replace-letters-with-colore

3. Nie usuwaj starej domeny

Nawet jeśli zmieniasz nazwę firmy, nie pozbywaj się starego adresu strony WWW. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, domena przez cały czas istnienia zdążyła wypracować autorytet „w oczach” robotów indeksujących Google. Szkoda byłoby stracić taką szansę!

Dodatkowo nie możesz zapomnieć o tym, że w sieci istnieje wiele linków do starej witryny. Oprócz tego niektórzy użytkownicy z pewnością wchodzą na nią bezpośrednio – wpisując jej adres w pasku wyszukiwania. Dlatego warto ustawić przekierowanie na nową domenę albo też wstawić odpowiednią informację na starej.

4. Dokonaj zmiany linków tam, gdzie jest to konieczne

Facebook, LinkedIn, Instagram – z pewnością masz konto firmowe przynajmniej na jednym z wymienionych portali społecznościowych. Zadbaj o to, aby wszędzie zmienić adres URL. Oczywiście nie możesz zapomnieć również o tym, aby nowy adres domeny dodać na stronach Twoich partnerów.

5. Używaj starej nazwy obok nowej

Roboty indeksujące Google z pewnością w końcu odkryją związek pomiędzy Twoją starą a nową domeną. Można jednak im pomóc, aby szybciej mogły dokonać tego powiązania. Warto używać starej nazwy firmy obok nowej, np. Halinexpol (dawniej Halina). Tego typu rozwiązanie można stosować w kilku miejscach m.in.:

  • w meta title i meta description,
  • w stopce nowej strony internetowej,
  • na niestandardowej stronie 404,
  • w zakładce „O nas”,
  • w informacjach i postach na mediach społecznościowych,
  • w gościnnych wpisach blogowych czy artykułach sponsorowanych.

6. Zaktualizuj swoje wpisy w katalogach

Z pewnością będziesz chciał wciąż pojawiać się w lokalnych wyszukiwaniach. W związku z tym w każdym opublikowanym wcześniej katalogu zmień informacje, które uległy modyfikacji. Chodzi przede wszystkim o nazwę, adres, a także numer telefonu. Będzie to z pewnością dosyć żmudne zadanie, jednak zrób to, aby lokalni użytkownicy mogli wyszukać Twoją firmę! Oczywiście pamiętaj, że Google musi zaakceptować wprowadzane zmiany, co może trochę potrwać.

7. Monitoruj statystyki nowej domeny

Pamiętaj, aby po rebrandingu zaktualizować wszystkie informacje w Google Analytics oraz w innych ważnych narzędziach. Dzięki temu będziesz mógł monitorować wszystkie najważniejsze statystyki związane z efektami SEO.

8. Nie zapomnij o promowaniu nowego brandu

Po uruchomieniu przekierowań nie możesz zapomnieć o promowaniu nowego brandu. Musi on trafić do świadomości odbiorców. Dlatego warto zainwestować zarówno czas, jak i pieniądze w to, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Dobrze sprawdzą się media społecznościowe, reklamy Google, a także artykuły sponsorowane czy też wywiady. Zadbaj koniecznie o jak najlepsze wypromowanie nowej marki, aby wszystkie zmiany związane z rebrandingiem zwróciły Ci się w postaci zysków i nowych klientów.

Rebranding a SEO – podsumowanie

Jak widzisz, rebranding marki ma ścisły związek z SEO. Zmiany prawne czy w identyfikacji wizualnej to tylko część modyfikacji, na jakie musisz być przygotowany. Jednak prawidłowe poprowadzenie wszelkich działań SEO pod kątem rebrandingu nie tylko nie zepsuje wcześniej wypracowanych efektów pozycjonowania, ale może przynieść jeszcze lepsze wyniki. Dlatego zaplanuj odpowiednio wcześnie wszystkie działania, aby cieszyć się z udanej zmiany i zyskać nowych klientów. Jeśli cały proces wydaje Ci się zbyt skomplikowany, koniecznie zgłoś się do doświadczonej agencji SEO, która pomoże Twojej marce w całym procesie!

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.2 / 5. Vote count: 5

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

Czy warto korzystać z Facebook Marketplace? Ikona 6:00 min 17.07.2023 Pamiętacie czasy wypraw na targowisko, na którym można było kupić niemal wszystko? Ubrania, buty, kosmetyki, owoce, jajka, opony do auta, ziemię do kwiatków i wiele innych produktów? Dziś takie targowiska przenoszą się do sieci – jednym z nich jest Facebook Marketplace. Jak działa i czy warto z niego korzystać? Zapraszamy na wycieczkę na wirtualny ryneczek! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Storytelling drogi: Opowieści o podróżach, które przyciągają i konwertują Ikona 9:00 min 04.08.2023 Opowiadanie historii ma na celu zachęcenie odbiorcy do określonego działania. Moc storytellingu od dawna jest wykorzystywana w marketingu, by zwiększać grono klientów firmy, angażować ich, budować relację i... mobilizować do zakupów. Przyjrzyjmy się historiom opowiadającym o podróżowaniu. W czym tkwi siła ich oddziaływania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 7

No votes so far! Be the first to rate this post.

PR a marketing – jak to ugryźć? Ikona 6:00 min 06.07.2023 W świecie postępujących specjalizacji, gdzie z jednego obszaru wyłaniają się nowe zagadnienia, nie można wykroić małego kawałka tortu i zabrać go tylko dla siebie. Pozycjonowanie, branding, reklamy Google Ads to wszystko są działania wspierające się wzajemnie w obszarze marketingu. A jak wpisuje się w to PR? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700