KLIENT. To on, obok dobrej oferty, jest niezbędny dla funkcjonowania każdej firmy. To klient płaci za produkty i usługi, dzieli się opiniami, napędza rynek. Bez niego żaden biznes nie ma sensu. Dlatego przedsiębiorcy prześcigają się w pomysłach na to, jak go pozyskać. A nie jest to łatwe zadanie – konkurencja nie śpi, w dodatku konsumenci są coraz bardziej świadomi i trudno ich do siebie przekonać. Nie ma co liczyć na to, że klienci sami znajdą Twoją firmę i od razu skorzystają z jej oferty. Trzeba włożyć w to sporo wysiłku – jednak jest to wysiłek, który zdecydowanie się opłaca!
Przede wszystkim trzeba dobrze poznać swoją grupę docelową i dostosować do niej strategię. Równie ważny jest dobór kanałów – tutaj warto postawić na łączenie kanałów oraz działań offline i online. Mając na uwadze problemy, oczekiwania, przekonania i styl życia współczesnych konsumentów, wyodrębniliśmy 9 sposobów na pozyskanie klienta w 2023 roku.
Chyba nie trzeba już nikogo przekonywać, że w dzisiejszych czasach nie da się prowadzić firmy bez uwzględnienia marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Coraz więcej osób poszukiwania produktów i usług zaczyna właśnie w sieci! Dlatego warto zainwestować w dobrą (intuicyjną, atrakcyjną wizualnie, dobrze zoptymalizowaną i z wysokiej jakości contentem) stronę internetową oraz jej pozycjonowanie. Zadanie to najlepiej powierzyć doświadczonej agencji, która opracuje indywidualną strategię mającą na celu zwiększenie widoczności informacji o stronie w organicznych wynikach wyszukiwania. To z kolei większa szansa na dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów.
Tylko pamiętaj, że pozycjonowanie to proces – nie oczekuj natychmiastowych wyników. Budowanie widoczności strony i prowadzenie jej na jak najwyższe pozycje w rankingu Google bywa czasochłonne. Jednak na efekty warto poczekać! Nie zapomnij też o dodaniu informacji o swoim biznesie do Profilu Firmy w Google (wcześniejsza nazwa: Google Moja Firma), co wspomoże m.in. pozycjonowanie lokalne.
Często równolegle z pozycjonowaniem strony w organicznych wynikach wyszukiwania prowadzone są płatne kampanie PPC. Najbardziej znane są reklamy Google Ads (znane wcześniej jako Google AdWords), których efekt jest całkowicie mierzalny (płatność na przykład za kliknięcia w reklamę i odwiedziny witryny internetowej lub telefon od użytkownika). Ich wysoka skuteczność zależy od odpowiednio dopasowanej strategii. W tym zakresie również warto zaufać specjalistom, którzy przygotują kampanię na podstawie szczegółowych analiz i będą nad nią czuwać.
Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok… Coraz więcej osób w różnym wieku i o różnym statusie społecznym korzysta aktywnie z mediów społecznościowych. Tym samym stają się one świetnym kanałem dotarcia do klientów – zarówno obecnych, jak i potencjalnych. Należy przy tym pamiętać, żeby opracować strategię i zadbać o spójną komunikację w social mediach. Z ich pomocą możesz nie tylko tworzyć wizerunek marki, wchodzić w bezpośrednie interakcje z użytkownikami, ale też sprzedawać! I pamiętaj: do współczesnych odbiorców najbardziej przemawia wideo, dlatego filmiki są najbardziej pożądaną formą contentu w mediach społecznościowych.
Kampanie mailingowe to z pozoru proste narzędzie pozwalające na zwiększenie zysków firmy. Owszem, dzięki nim można zdobyć nowych klientów i to bez zbytniego obciążania budżetu. Jednak, by do tego doszło, trzeba opracować skuteczną strategię, dzięki której maile nie trafią od razu do spamu lub kosza. Najważniejszy jest tytuł – to on decyduje o tym, czy odbiorca otworzy wiadomość. A gdy już otworzy? Wówczas decydująca jest treść i oprawa graficzna. Należy pamiętać, że e-mail marketing ma konkretny cel. Może to być samo wejście na stronę i zapoznanie się z ofertą, podjęcie kontaktu telefonicznego czy też inne działania. ALE…
Właśnie, jest jedno „ale”… Żeby móc wysyłać maile, trzeba pozyskać na to zgodę od ich odbiorców. Jak to zrobić? Warto zamieścić na stronie baner z zachętą do wypełnienia formularza rejestracji, a także wykorzystać moc mediów społecznościowych (na przykład poprzez atrakcyjnie przedstawioną obietnicę informowania o nowościach pod warunkiem zapisania się na listę mailingową). Ciekawe rozwiązanie stanowi także możliwość bezpłatnego pobrania e-booka lub uzyskania zniżek w zamian za zapis do newslettera.
Influencerzy cieszą się coraz większą popularnością i zaufaniem. Współpraca z nimi może przynieść szereg korzyści. To nie tylko ciekawy sposób na pozyskanie klientów, ale też budowanie świadomości marki oraz jej autorytetu. Influencer marketing wymaga jednak doskonałej znajomości świata osób prowadzących blogi i vlogi, streamerów czy celebrytów – od wyboru influencera w dużej mierze zależy skuteczność kampanii i jej wiarygodność.
Pod tym pojęciem kryje się kreowanie wizerunku marki przez jej pracowników. W ten sposób firma pokazuje, że stoją za nią realni ludzie i zmotywowany, zadowolony zespół. To nieoceniona pomoc w budowaniu reputacji marki i pozyskiwaniu zarówno nowych klientów, jak i pracowników. W employee advocacy sprawdzi się między innymi zachęcanie specjalistów do dzielenia się opiniami i publikacjami czy chwalenia się sukcesami. To ambasadorzy marki, którzy są aktywni najczęściej na LinkedIn oraz w innych mediach społecznościowych, a także uczestniczą w wydarzeniach branżowych. Należy przy tym zachować ostrożność – employee advocacy sprawdzi się jedynie w przypadku pracowników, którzy naprawdę identyfikują się z firmą oraz jej wartościami.
Poczta pantoflowa, choć może już w innej formie, wciąż stanowi cenne źródło informacji. Zdanie innych osób jest dla nas ważne przy wyborze produktów oraz usług. Wybierając się do kina, często czytamy recenzję filmu. Planując wakacje, sprawdzamy opinie o hotelu czy biurze podróży. Jesteśmy też podatni na polecenia nie tylko bliskich osób, ale też celebrytów. Stąd też nie można bagatelizować ich roli. Warto zachęcać klientów do dzielenia się opiniami o doświadczeniach z naszą firmą – zarówno na ich własnych profilach, jak i stronach firmy w mediach społecznościowych czy też w Google. Ciekawe rozwiązanie stanowią ponadto systemy poleceń polegające na przykład na tym, że aktualny klient dostaje indywidualny kod i jeśli poleci komuś (czyli nowemu klientowi) zakupy z jego wykorzystaniem, zyska kolejne benefity.
Choć żyjemy głównie w świecie online, to nie można zapominać o działaniach offline! Ciekawą formą dotarcia do klientów są różnego rodzaju eventy. To nie tylko branżowe wydarzenia i konferencje, ale też obecność na lokalnych imprezach sportowych oraz kulturalnych. W zależności od budżetu warto zostać sponsorem lub partnerem biegów, festynów czy innych eventów. To doskonała okazja do spotkań z potencjalnymi klientami, a także rozpowszechniania informacji o marce. Przydadzą się wówczas designerskie i praktyczne gadżety reklamowe oraz kompetentni przedstawiciele firmy.
Szczególnie młode pokolenia zwracają ogromną uwagę na wyznawane przez marki wartości oraz ich realny wpływ na środowisko i kwestie społeczne. Firmy, które wspierają działania charytatywne czy proekologiczne, są w oczach konsumentów atrakcyjniejsze niż przedsiębiorstwa, które takich aktywności nie podejmują. Zawsze warto pomagać ludziom, zwierzętom, planecie i co do tego nie ma wątpliwości. A takie działania dodatkowo budzą pozytywne skojarzenia i zwiększają szacunek oraz zaufanie do firmy.
Bez klientów firma nie ma szans nie tylko na rozwój, ale też na przetrwanie. Dlatego tak ważne jest, by dbać o utrzymanie obecnych i pozyskanie nowych klientów. W tym artykule przedstawiliśmy najskuteczniejsze sposoby na dotarcie do grupy docelowej i przekonanie ich członków do skorzystania z oferty firmy. Oczywiście nie ma uniwersalnego sposobu. Kluczem do sukcesu jest dokładna analiza potrzeb i zachowań konsumentów oraz odpowiednie dopasowanie przekazów i kanałów. Warto przy tym pamiętać, żeby nie ograniczać się do jednej kampanii – polecamy łączenie działań online i offline oraz skorzystanie w tym celu ze wsparcia doświadczonych specjalistów.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: