Każdy feedback jest ważny, ponieważ nadaje kierunek naszej pracy. Wyróżniamy dwa rodzaje — pozytywny i negatywny. Pozytywny pokazuje mocne strony, dodaje pewności siebie oraz chęci do tego, by się rozwijać. Negatywny pozwala zrozumieć mankamenty w ofercie i dostrzec obszary, które wymagają poprawy.
Pozytywne opinie o produkcie mogą zachęcić klientów, by po niego sięgnąć. Niemal wszyscy robią dokładny research przed zakupem i czytają fora internetowe, komentarze oraz rekomendacje, dzięki którym dowiedzą się czegoś więcej o produkcie na podstawie doświadczenia „przeciętnego Kowalskiego”. Wiele osób darzy je większym zaufaniem niż informacje na stronie internetowej, gdzie producent podkreśla wyłącznie zalety swoich wyrobów.
Wielu klientów wzbrania się jednak przed zostawianiem takich wpisów w Internecie. Uważają to za zbyt czasochłonne lub niepotrzebne i decydują się na to dopiero wtedy, gdy są bardzo niezadowoleni ze współpracy. Jak zatem pozyskać rekomendacje?
Odbiorca może się poczuć zachęcony do wystawienia opinii, kiedy poczuje, że nawiązałeś z nim relację. Osiągniesz ten efekt, kiedy wyślesz spersonalizowaną prośbę np. tydzień po tym, jak klient zamówił Twój produkt. Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub umożliwiasz zakupy przez aplikację, z pewnością masz dostęp do danych osobowych klientów — skorzystaj z nich i stwórz prośbę, dzięki której poczują, że pomyślałeś specjalnie o nich!
Jak wcześniej wspomniano, większość użytkowników internetowych ich nie zostawia, ponieważ uważa, że to niepotrzebne. Nic bardziej mylnego! Przekonaj ich o tym i w krótkiej prośbie o wpis dodaj, jaki jest jej cel – poprawa jakości artykułów, usprawnienie procesu zamówienia czy nawet zmiana opakowania, które sprawi, że kontakt z produktem będzie przyjemny od pierwszych chwil. Dzięki temu klient poczuje, że ma realny wpływ na jakość i wygląd proponowanych przez Ciebie wyrobów.
Możesz też przekazać te informacje przez media społecznościowe. Wystarczy, że stworzysz post z opinią i zachwycisz się nią… lub zaproponujesz rozwiązanie problemu, jeśli się pojawił. Dzięki temu Twoi klienci zobaczą, że mogą wpłynąć na Twoje zachowanie i samopoczucie.
Dobrze też podkreślić, że wystawienie opinii internetowej nie zajmie dużo czasu, i poinstruować odbiorcę, jak to zrobić. Bezpośrednie zachęty, takie jak „wystarczy kliknąć” czy „wybierz liczbę”, nie tylko pokażą mu, jak ma postępować, ale dodatkowo zachęcą do działania.
Ulepszenie produktu czy prostszy system zamawiania może być niewystarczającą zachętą dla niektórych odbiorców, szczególnie jeśli planują jednorazowe zakupy w Twoim sklepie internetowym. Żeby przekonać tę grupę do zostawienia rekomendacji, zaproponuj zniżkę, bezpłatny e-book, próbki w gratisie czy nawet darmową wysyłkę. Kto wie, może dzięki nim klient zechce wrócić do Ciebie po więcej?
W dobie Internetu ta metoda może się wydawać dość nietypowa, jednak warto spróbować. Jeśli poprosisz klienta wprost o opinię podczas rozmowy telefonicznej czy spotkania, może docenić Twoje wysiłki — spotykasz się z nim twarzą twarz lub dzwonisz, a przecież mogłeś wysłać maila! Co więcej, taka metoda sprawi, że klient zobaczy w interakcji żywego człowieka, a nie firmę czy stronę internetową. Dzięki temu może poczuć się zachęcony, by Cię wspomóc i opisać Twój produkt. Tym bardziej, jeśli podkreślisz, jaki jest tego cel.
Jeśli nie chcesz lub nie masz możliwości porozmawiać z klientem, wyślij prośbę w bezpośredniej wiadomości SMS czy na serwisach społecznościowych.
Jeśli szczególnie zależy Ci na rekomendacji, stwórz schemat kontaktu z klientem i wpleć w niego zapytanie o opinię. Możesz ją umieścić na końcu rozmowy lub wręcz przeciwnie — rozpocząć od tego interakcję, żeby móc się do niego odnieść na dalszych etapach. Ogromną zaletą tego sposobu jest to, że uzyskasz regularny feedback, dzięki któremu doskonalisz swoje produkty lub usługi.
To doskonałe rozwiązanie dla każdego, kto wstydzi lub obawia się pytać o informację zwrotną. Jeśli zamieścisz prośbę w swoim standardowym schemacie kontaktu z klientem, z upływem czasu stanie się to dla Ciebie proste i naturalne.
Wiele osób decyduje się nie wystawiać opinii internetowej… bo czuje, że nie potrafi jej dobrze napisać! Jeśli stworzysz referencje, a następnie wręczysz je klientowi, by się z nimi zapoznał i podpisał, zwolnisz go z konieczności samodzielnego tworzenia tekstu, a do tego zaoszczędzisz czas. Warto taki list zawczasu przygotować i wysyłać każdemu, kto kupi Twój produkt. W ten sposób w krótkim czasie zdobędziesz wiele wpisów.
Natłok codziennych obowiązków sprawia, że klienci mogą zapomnieć o wystawieniu rekomendacji internetowej nawet wtedy, gdy im na tym zależy. Z tego powodu warto wysłać mail przypominający lub wiadomość z zapytaniem, czy została już napisana. Bardzo ważne, by nie robić tego zbyt często – jeśli będziesz się narzucać, możesz zniechęcić klientów. Nawet tych, którzy wcześniej chcieli ocenić Twoje produkty!
Dzięki niej zaoszczędzisz czas i dotrzesz do szerokiego grona odbiorców. Maile, ankiety internetowe, reklamy typu pop-up – to wszystko posłuży Ci, by zdobyć informacje, dzięki którym rozwiniesz swój biznes. Mogą mieć formę recenzji, punktów czy odpowiedzi na pytania.
Wybierz taki sposób pozyskiwania opinii, który odpowiada Twoim możliwościom czasowym oraz charakterowi firmy. Są to:
Jest to system promujący merytoryczne, szczegółowe rekomendacje, które opisują dany produkt. Sprawia, że są one bardziej widoczne w wyszukiwarce – dotyczy to wpisów o produktach, usługach, porównaniach i stronach internetowych. System ocenia treści na poziomie konkretnej podstrony. Jeśli opinii jest wyjątkowo dużo, sprawdzi content na całej stronie internetowej.
Google nagradza wpisy, które opowiadają o osobistym doświadczeniu użytkownika. Z tego powodu warto je pisać z tej pozycji. Dobrze też przekonać algorytm, że jesteś ekspertem w danej dziedzinie i popisać się szczegółową wiedzą na temat artykułu lub usługi. Google lubi konkrety, dlatego nie wahaj się zamieścić danych produktu. W tym systemie opinii krótkie, ogólne podsumowania nie mają szans!
Dobrze jest podzielić się swoim doświadczeniem: opisać wady i zalety produktu oraz porównać je z innymi wyrobami od producenta lub poprzednimi modelami tego artykułu. Jeśli Ci się bardzo spodobał i zetknąłeś się z innymi rzeczami danego rodzaju, opowiedz, co wyróżnia go na tle konkurencji. Podziel się tym, co sprawiło, że postanowiłeś po niego sięgnąć — na jakie cechy produktu zwracasz największą uwagę? Jakie atrybuty najbardziej spełniają Twoje potrzeby?
Doskonałym uzupełnieniem wpisu internetowego są zdjęcia, nagrania audio i video oraz linki. Dzięki nim inni użytkownicy dokładnie ujrzą produkt, porównają go z innymi i dokonają świadomej decyzji.
Opinie internetowe to doskonałe narzędzie dla użytkowników do tego, by wpływać na wzrost jakości dostępnych produktów i usług. Przydają się też firmom, które dzięki nim uzyskają wyczerpujące informacje na swój temat. Kiedy wiesz już, jak pozyskać rekomendacje i dowiedziałeś się co nieco o systemie Google, który pilnuje ich jakości, nie musisz się już ich obawiać!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: