W poprzednim tekście omówiłem podstawowe informacje związane ze sztuczną inteligencją oraz ChatemGPT. W tym artykule zgłębiam temat i przedstawiam możliwości, szanse i zagrożenia, które wynikają z zastosowania narzędzi klasy AI.
Przyjęło się kategoryzować sztuczną inteligencję na trzech poziomach:
Aktualnie balansujemy pomiędzy poziomem 1 i 2. Za sprawą miniaturyzacji, rosnącej mocy obliczeniowej i przede wszystkim niemal nieograniczonej liczby danych, rozwój sztucznej inteligencji przyśpiesza.
Szerokie zastosowanie AI (ang. artificial intelligence) może decydować o sukcesie biznesu internetowego. Począwszy od marketingu, przez optymalizacje konwersji, na obsłudze posprzedażowej kończąc, sztuczna inteligencja staje się jednym z najważniejszych narzędzi właścicieli e-commerce.
Dostępne na rynku narzędzia pozwalają automatyzować działania marketingowe na niespotykaną dotąd skalę. Wśród działań, które oferują, można wymienić chociażby:
To i wiele więcej jest możliwe za sprawą algorytmów AI. Żeby jednak nie było zbyt kolorowo, są też ograniczenia i zagrożenia. Automatyzacja marketingu nie jest dla każdego. Często wymaga ona dużych nakładów finansowych, co nie zawsze się zwraca. Ponadto początkujące biznesy, z niewielkim ruchem na stronie, mogą mieć zbyt mało danych do automatyzacji. Trzeba też pamiętać, że nie każda branża wymaga automatyzacji.
Za sprawą sztucznej inteligencji można chronić biznes przed np.:
To tylko przykładowe, bardzo ogólne możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja. A jakie ryzyka w zarządzaniu bezpieczeństwem niesie AI? Automatyzację można wykorzystać do ochrony danych, ale też do oszustw, kradzieży haseł czy pozorowania pracy.
Jest to obecnie jeden z popularniejszych obszarów wykorzystania AI.
Poniżej przedstawiam możliwe zastosowania.
Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w multimediach wydaje się bardzo ciekawym kierunkiem, ale jednocześnie budzi to ogromne kontrowersje – zarówno za sprawą dużego pola do nadużyć i manipulacji, ale też przez wątpliwości związane z prawami autorskimi.
Sztuczna inteligencja może stanowić potężne narzędzie w ochronie zdrowia, ponieważ pozwala z dużą precyzją określać ryzyka utraty zdrowia, wykrywać choroby i dostosowywać kuracje.
Oto przykładowe zastosowania.
Podobnie jak we wcześniejszych przypadkach, tu również pojawiają się wątpliwości – głównie natury prawnej i moralnej. Szczególną uwagę można zwracać, chociażby na kwestie ochrony prywatności i przetwarzania informacji o charakterze wrażliwym. Można sobie również wyobrazić, że wskutek nadmiernego dążenia do rozwoju zdrowia opartego o dane, wrócimy do idei eugeniki negatywnej.
Pod tym bardzo szerokim pojęciem postanowiłem zawrzeć te elementy, które będą wpływać na podnoszenie efektywności biznesowej. Podzieliłem je na następujące obszary.
Wśród głównych głosów sprzeciwu wobec AI w biznesie można wymienić, chociażby kwestię zastępowania pracy ludzkiej przez maszyny i algorytmy, a co za tym idzie ryzyko bezrobocia. Ponadto automatyzacja może powodować coraz większą dysproporcję pomiędzy dużymi firmami, które mogą sobie na nią automatyzację pozwolić, a mikroprzedsiębiorcami, którzy nie mają wystarczającego kapitału i wiedzy. W efekcie AI może prowadzić do upadku małych biznesów i oligopolizacji rynku.
Rozwój nauki od zawsze budził kontrowersje. Niezależnie od epoki, odkrycia naukowe budziły często lęk i sprzeciw. Również AI towarzyszą liczne wątpliwości. Bezsprzecznie rozwój sztucznej inteligencji będzie miał swoje jasne i ciemne strony. Jak to zwykle bywa, nawet najlepsze intencje nie dają gwarancji, że osiągnięcia naukowe zostaną wykorzystane do złych celów.
Z perspektywy przedsiębiorcy możemy robić wszystko, aby wykorzystywać dostępne narzędzia w sposób etyczny. Możemy podnosić wartość naszego biznesu w taki sposób, aby nie było to krzywdzące dla innych i uczciwe. Umiejętne wykorzystanie narzędzi może być nie tylko korzystne dla biznesu, ale też zgodne ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Na pewno nie należy bać się wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie – szczególnie że konkurencja już dawno z niej korzysta.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: