Na rynek pracy wkroczyło pokolenie Z – aktualnie najmłodsza z generacji, w której znajdują się osoby urodzone między 1995 a 2012 rokiem. To oznacza, że nie można pomijać tej grupy przy tworzeniu kampanii reklamowych i różnego rodzaju przekazów. By jednak trafić do odbiorców z generacji Z, należy najpierw dobrze ich poznać i zrozumieć, jacy są, czego potrzebują, co jest dla nich ważne i czym się kierują przy podejmowaniu decyzji konsumenckich.
Pisząc o generacji Z, mamy na myśli osoby, które dziś mają 11 – 28 lat. To młodzi ludzie, którzy znacznie różnią się od poprzednich pokoleń. Po prostu wychowali się w całkiem innych czasach – można by rzec, że w czasach o wiele spokojniejszych i lepszych niż ich rodzice i dziadkowie. Co więcej, to osoby, które od dziecka są otoczone nowymi technologiami. Internet, smartfon, tablet… To wszystko towarzyszy zetkom często nawet już od pierwszych miesięcy życia. Nic więc dziwnego, że nie wyobrażają sobie życia bez świata online. Nie oznacza to jednak, że nie potrafią oni odnaleźć się w świecie offline. Wręcz przeciwnie! Zoomerzy wyróżniają się doskonałą umiejętnością poruszania się w obu tych rzeczywistościach.
Generalizacja nie jest dobrą praktyką, jednak niezaprzeczalny jest wpływ na człowieka czasów, w jakich dorasta. Zetki wychowały się i nadal wychowują się w czasach bardzo wygodnych, z łatwym dostępem do informacji, rozrywki, wszelkiego rodzaju produktów i usług.
To osoby, które internet i nowe technologie mają na co dzień, a potrzebne informacje od zawsze mogły znaleźć nawet w kilka sekund.
Zapewne nawet nie potrafią sobie wyobrazić, że wcześniejsze pokolenia nie miały tak łatwo w tym zakresie – nie każdy miał telefon (kiedyś tylko nieliczni mieli telefony komórkowe i to bez stałego dostępu do internetu!) czy komputer, a po informacje do referatu szkolnego trzeba było maszerować do biblioteki lub kawiarenki internetowej.
Oczywiście, nie oznacza to, że życie zoomersów jest usłane różami – każde pokolenie ma swoje problemy. Jednak nie o tym jest ten artykuł. Skupmy się na charakterystyce pokolenia Z i jego cechach, które są istotne z marketingowego punktu widzenia. Zatem…
Pora na wypunktowanie najważniejszych wyróżników tej generacji:
To tak w ogromnym skrócie. Na tej podstawie możemy już wysnuć wniosek, że pokolenie Z to wymagająca grupa odbiorców i lepiej żyć w zgodzie z zetkami – nie mają bowiem oporów, by nagłaśniać negatywne doświadczenia z firmą, chętnie też dzielą się opiniami w mediach społecznościowych. Jest w tym szansa na zdobycie nowych odbiorców – dziś media społecznościowe działają niczym tradycyjna poczta pantoflowa, a nawet lepiej, bo docierają do szerszego grona.
A jak stworzyć przekaz, który dotrze do zoomersów? Jak zainteresować ich swoimi produktami bądź usługami?
By nie opierać się na własnych spostrzeżeniach czy intuicji oraz ogólnej wiedzy na temat zoomersów, najlepiej zapoznać się z kilkoma statystykami. Ciekawe i przydatne informacje wynikają z badania IRCenter (firmy zajmującej się badaniami rynku):
Na postawie powyższych danych można już zacząć planować strategię komunikacji z pokoleniem Z. Jak widać, skuteczny będzie nie tylko przekaz online, ale też reklama w świecie offline. Czyli podobnie jak w przypadku generacji X, o której pisaliśmy całkiem niedawno w Mowa w reklamie.
Pierwsi przedstawiciele generacji Z stosunkowo niedawno wkroczyli na rynek pracy, zaczęli zarabiać własne pieniądze… A to oznacza, że nie można ich pomijać przy planowaniu strategii komunikacyjnej marki. To świadomi konsumenci, którzy nie nabiorą się na proste triki marketingowe, łatwo znajdą i porównają informacje, chętnie też wymienią się doświadczeniami i opiniami z innymi. To osoby, które internet i szybki dostęp do wiedzy mają w małym paluszku!
Bywają ostrożni, nieufni, wymagający… Jeśli jednak zdobędziemy ich zaufanie, możemy liczyć na to, że podzielą się swoimi pozytywnymi doświadczeniami z marką ze znajomymi, a także społecznościami w sieci. I choć zetki najczęściej kojarzą się ze światem online, to warto pamiętać, że przemówią do nich nie tylko reklamy i kampanie w sieci, ale też wydarzenia i eventy w świecie offline.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: