Ikona 7:10 min Ikona Patryk Chwiałkowski 22.02.2023

Przewaga obrazu nad tekstem w kontekście walki o uwagę odbiorcy nie jest niczym odkrywczym — już od ponad pół wieku wiemy, że wizualne formy przekazu stanowią większość tego, co finalnie zapamiętujemy. Gdy połączyć to z faktem, że komunikacja w wydaniu niewerbalnym odpowiada za większość informacji, które na co dzień pozyskujemy i przyswajamy z naszego otoczenia, wnioski nasuwają się same. Według badań Johna Mediny, biologa molekularnego specjalizującego się w genetyce i rozwoju ludzkiego mózgu, po trzech dniach od przeczytania zapisanej informacji w głowie zostaje nam zaledwie 10% treści. W przypadku informacji uzupełnionej o obraz, zapamiętujemy natomiast aż 65%.

Obrazy to zatem potężne narzędzie do promocji, a nawet szerzej — do komunikacji w ogóle. Social media stały się obecnie jednym z głównych kanałów informacyjno-marketingowych, Biorąc to pod uwagę, zdecydowanie warto wiedzieć, jak stworzyć grafikę, która spełni pokładane w niej oczekiwania.

creative-02

Dlaczego social media bez grafiki nie są dobrym pomysłem?

Media społecznościowe to narzędzia w dużej mierze wizualne. Nie bez powodu — to właśnie obrazki, GIF-y, a ostatnimi czasy także krótkie filmy najskuteczniej przedzierają się do świadomości użytkowników. Według badań instytutu naukowego MIT, aby skutecznie zarejestrować obraz, mózg potrzebuje zaledwie 13 milisekund. To prawie trzydziestokrotnie krócej niż pojedyncze mrugnięcie oka.

Choć przepis na idealną grafikę na Facebooka czy Instagrama jest rzeczą raczej ulotną i zależy w dużej mierze od dynamicznie zmieniających się trendów, podstawy są raczej niezmienne. Najlepiej sprawdza się połączenie obrazu i tekstu. To proste — sama grafika, choć może przyciągać uwagę, w większości przypadków nie niesie ze sobą oczekiwanej wartości informacyjnej. Suchy tekst nie przyciągnie natomiast nikogo, kto aktywnie nie interesuje się akurat tematem.

Jakie treści jesteś w stanie przekazać za pośrednictwem grafiki w social mediach? Praktycznie każde! Od prezentacji zupełnie nowego produktu, poprzez otwarcie kolejnej lokalizacji w poza centrum, aż po start sezonowej wyprzedaży wraz z ograniczonym czasowo kuponem promocyjnym — możliwości jest wiele. Treści wizualne sprawdzą się również do przekazania nieco mniej ekscytujących informacji lub nawet wewnętrznych spraw Twojej firmy, jak choćby imprezy korporacyjne, restrukturyzacje działów, prezentacja nowych pracowników czy eventy okolicznościowe.

Tworzymy grafiką na social media — o czym pamiętać?

Przygotowanie atrakcyjnych wizualnie treści nie jest wyłączną domeną profesjonalnych grafików — w internecie dostępna jest cała gama stosunkowo prostych w obsłudze narzędzi, które pomogą Ci szybko i skutecznie stworzyć własny obraz (o nich dowiesz się nieco później). Samo wykreowanie grafiki na social media również nie jest procesem nadto wymagającym, lecz warto mieć na uwadze kilka ogólnych zasad i wskazówek. Oto najważniejsze z nich:

  • skróć przekaz do minimum — tekst powinien być jedynie uzupełnieniem samej grafiki, a krótkie i chwytliwe hasła sprawdzają się najlepiej,
  • dopasuj grafikę, zdjęcie lub piktogram do rodzaju treści, które chcesz przekazać — obraz i tekst powinny się wzajemnie dopełniać,
  • postaw na minimalizm — zbyt dużo ozdobników i dodatków może przynieść odwrotny efekt, a oszczędna forma jest obecnie w modzie,
  • zadbaj o spójną identyfikację wizualną na Twoich social mediach — twórz szablony i schematy, które pomogą Ci zunifikować przekaz, jednocześnie umożliwiając odbiorcom szybkie przyporządkowanie treści do określonej kategorii,
  • nie popadaj w rutynę — przeplataj zdjęcia, filmy, GIF-y i obrazki, tak by Twoja tablica nie była nudna.

Skąd brać treści, które posłużą za podstawę dla stworzonych przez Ciebie obrazów? Tutaj opcji jest przynajmniej kilka. Bazę dla Twoich grafik na social media stanowić mogą zdjęcia wykonane telefonem, oficjalne materiały promocyjne Twoich klientów, a nawet stockowe pliki dostępne w jednym z wielu internetowych banków (darmowych i płatnych). Nie bez znaczenia jest również format i rozmiar samych obrazów — sugerowane wymiary dla konkretnych rodzajów treści wizualnych (zdjęcia profilowe, posty, relacje itd.) znajdziesz w sekcjach typu Centrum Pomocy lub FAQ na stronach poszczególnych serwisów społecznościowych.

Darmowe programy, które pomogą Ci stworzyć grafikę na social media

Nie musisz od razu brać się za Photoshopa! W sieci czeka na Ciebie wiele darmowych i łatwych w obsłudze narzędzi, które kryją w sobie ogromne możliwości — zarówno w kwestii manualnej obróbki tworzonych grafik, jak i gotowych rozwiązań i szablonów, które doskonale sprawdzą się na Twoich social mediach. Co ważne, większość z nich nie wymaga instalacji na komputerze, gdyż są dostępne w wersji online lub mobilnej. Oto wybrane z nich:

  • Canva — bezsprzecznie najpopularniejszy program do tworzenia treści wizualnych na kanały społecznościowe; umożliwia dostosowywanie podstawowych parametrów obrazu, dodawanie efektów, napisów i piktogramów, a nawet przygotowywanie prezentacji, biuletynów czy też ebooków; program dysponuje również własną bazą zdjęć,
  • BeFunky — prosty w obsłudze program o ogromnych możliwościach; pozwala na podstawową obróbkę zdjęcia, dodawanie efektów i elementów graficznych, a także kadrowanie pod kątem postów w najpopularniejszych serwisach społecznościowych,
  • Pablo by Buffer — prosty, ale niezwykle efektywny edytor grafiki; wśród najbardziej przydatnych funkcji tego programu zdecydowanie wyróżnia się możliwość zapisania własnego logo, które można wykorzystywać w kolejnych projektach,
  • Adobe Spark — ogromna baza gotowych szablonów, z których spora część dostępna jest zupełnie za darmo; minusem może okazać się jednak znak wodny umieszczany w dolnym rogu każdego projektu,
  • Photovisi — funkcjonalne narzędzie, dzięki któremu błyskawicznie stworzysz kolaż z wybranych zdjęć; zaletą jest tutaj bogata kolekcja gotowych szablonów i stylów, minusem natomiast (ponownie) obecność znaku wodnego w wersji darmowej.

To naturalnie tylko wybrane (i najpopularniejsze) z programów do tworzenia grafik na social media. W internecie dostępna jest cała masa funkcjonalnych narzędzi, które pomogą Ci w szybkiej edycji zdjęć, także bezpośrednio na smartfonie. Zakup wersji premium z reguły natomiast gwarantuje Ci dostęp do większej ilości opcji, schematów i filtrów, eliminuje reklamy i poprawia ogólną wygodę korzystania z aplikacji — jeśli któryś z wymienionych programów szczególnie przypadł Ci do gustu, a prowadzenie kanału społecznościowego to Twoja praca, warto rozważyć płatną subskrypcję.

Kilka słów podsumowania

Stworzenie własnej grafiki na social media nie jest przesadnie trudnym zadaniem, o ile pamiętasz o kilku najważniejszych zasadach skutecznego marketingu internetowego. W świecie serwisów społecznościowych liczy się krótki i chwytliwy przekaz wzbogacony o atrakcyjną (choć często minimalistyczną) oprawę wizualną. W tej roli doskonale sprawdzą się zarówno własne zdjęcia, jak i stockowe obrazy oraz profesjonalne materiały graficzne — po odpowiednim przygotowaniu będą walczyć o uwagę Twoich odbiorców na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn. W sieci czeka na Ciebie natomiast ogromny wybór darmowego oprogramowania do obróbki zdjęć, które pozwala na modyfikację podstawowych parametrów obrazu oraz implementację gotowych schematów i szablonów.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat efektywnego prowadzenia kanałów społecznościowych? Sprawdź pozostałe artykuły dostępne na blogu Sunrise System!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 8

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jaką platformę wybrać do sklepu internetowego? Ikona 9:00 min 18.05.2023 Każdy przedsiębiorca, który chce działać w Internecie, prędzej czy później mierzy się z problemem wyboru najlepszej platformy do budowy swojego portalu. W przypadku witryn o charakterze wizytówki / bloga / portalu usługowego wybór wydaje się względnie prosty. Dużo trudniej mają osoby, które planują otworzyć sklep internetowy. Ten artykuł jest skierowany właśnie do tej grupy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 7

No votes so far! Be the first to rate this post.

8 sposobów na pozyskanie opinii Ikona 8:00 min 30.06.2023 Każdy, kto oferuje swoje produkty i usługi przez Internet, chce zdobyć feedback od klientów. W końcu nic tak nie motywuje do dalszej pracy jak pozytywna opinia! Jak ją zdobyć? W tym artykule opisujemy 8 sposobów, dzięki którym zachęcisz klientów do tego, by wypowiedzieli się na temat Twoich produktów. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

5 błędów przy tworzeniu opisów produktów. Jak sprawić, żeby produkt trafił do koszyka klienta? Ikona 5:55 min 14.12.2022 Jedno kliknięcie i gotowe! Być może właśnie zrobiliście kolejne udane zakupy bez wychodzenia z domu, a może… siedzicie po drugiej stronie monitora i zachodzicie w głowę, co zrobić, żeby Wasza oferta online była jeszcze bardziej atrakcyjna? Nie stworzymy za Was przykuwającej wzrok szaty graficznej, nie przyspieszymy czasu ładowania witryny, ale możemy Wam zdradzić, jakich błędów powinniście unikać opisując produkty. Sprawdźcie listę „zakazanych praktyk” i patrzcie, jak koszyki klientów zapełniają się artykułami z Waszej oferty! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.6 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700