Google Search On to cykliczne i najważniejsze wydarzenie przedstawiające nowinki i narzędzia, które będą miały swoją premierę w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie. W tym roku było szczególnie obserwowane przez branżę SEO oraz sympatyków nowoczesnych technologii. Wszystko w wyniku gwałtownie rosnącej popularności wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) do tworzenia treści, grafik czy obrazów. Google nie zatrzymuje się i szykuje kolejną rewolucję w korzystaniu z wyszukiwarki – to wyjście poza granicę tekstu.
Natural and intuitive
Google postawiło sobie za cel przedstawienie wyszukiwanej informacji w bardziej dostępny oraz wygodny dla użytkownika sposób. Ma być naturalne oraz intuicyjnie, a to wszystko przy wykorzystaniu dostępnych źródeł informacji takich jak wideo, zdjęcia, tekst czy dźwięk. Bez barier językowych. Bez ograniczeń.
Kamera to nowa klawiatura
Pierwszą zaprezentowaną i już wcześniej testowaną funkcją będzie multiwyszukiwanie, czyli wyszukiwanie informacji przy użyciu zdjęcia oraz tekstu jednocześnie. Dostępne do tej pory w języku angielskim narzędzie otrzyma swoją wersję w kolejnych 70 językach. Rozszerzeniem tej funkcji będzie multiwyszukiwanie „near me” – czyli wyszukiwanie informacji, produktów lub usług w ujęciu lokalnym – po prostu „w pobliżu”. Dostępne już tej jesieni w USA. Funkcja jest oparta o technologię Google Lens.
LENS AR Translate
Nową funkcję otrzyma także Google Obiektyw – udoskonalone zostanie tłumaczenie tekstu bezpośrednio na zdjęciu czy w aparacie. Dzięki sztucznej inteligencji (AI) Google nie tylko przetłumaczy teksty na grafice, ale także wyjaśni kontekst treści zdjęcia. Przy użyciu zaawansowanych modeli odtworzy także każdy piksel zdjęcia w tle podmienionego tekstu, jednocześnie nie wpływając na kształt grafiki. Premiera jeszcze w tym roku.
3 nowe sposoby na lepsze odkrywanie
Zmienić się ma także podejście do wprowadzania zapytań oraz wyświetleń. Taki zabieg ma ułatwić i przeprowadzić użytkownika przez proces szukania informacji, przy pomocy opcji takich jak:
- Łatwiejsze zadawanie pytań – zostanie dodane korzystanie z podpowiedzi i skrótów. Google doprecyzuje zapytanie i będzie chciał wejść z nami w rozmowę.
- Szukaj głębiej – zwiększy się dostęp do informacji, dokładniej będą też badane grafiki, wideo czy multimedia.
- Zmiana sposobu wyświetlania wyników – pojawią się jeszcze bogatsze wyniki wyszukiwania, przy większym udziale użytecznych informacji, zdjęć oraz filmów.
Mapy
Efektownie wyglądają zmiany zapowiedziane w serwisie Profil Firmy w Google. W narzędziu otrzymamy połączenie danych dostępnych w sieci lokalizacji z danymi w czasie rzeczywistym – ruchem, pogodą, opiniami czy komputerowymi wizualizacjami. Dzięki temu, jeszcze szybciej odnajdziesz więcej ciekawych i mających pozytywne opinie miejsc w pobliżu. Trzy najważniejsze funkcjonalności to:
- Neighborhood vibe – funkcja szukająca najpopularniejszych i najlepiej ocenianych miejsc w okolicy z możliwością zawężenia i zoomowania obszaru. Funkcja ma być dostępna w najbliższej przyszłości we wszystkich krajach.
- Immersive view – poznawanie miejsc w zupełnie nowy sposób, dzięki wizualizacji komputerowej zobaczysz miasto przedstawione w formie modelu 3D wraz z najważniejszymi informacjami na temat pogody czy parkingów. Funkcja ta w 2022 r. będzie dostępna dla 5 miast.
- Search with live view – wyszukiwanie informacji lub miejsca za pomocą kamery, wyniki otrzymujemy w czasie rzeczywistym na ekranie urządzenia. Z tej opcji w tym roku będą mogli skorzystać mieszkańcy 6 miast.
Jedzenie
Jednym z głównych powodów korzystania z Google jest wyszukiwanie restauracji i idealnych przepisów na obiad. W momencie wpisywania frazy do wyszukiwarki jesteśmy w 40% pewni, jakie potrawy chcemy zjeść. Od teraz Google nam to ułatwi i wybierze odpowiednie miejsce za nas. Będzie to możliwe, dzięki opcji – szukaj za pomocą zdjęcia (również z funkcją „w pobliżu”), określ swoje preferencje, a otrzymasz wynik uwzględniający nawet pojedyncze opcje z menu restauracji (automatycznie digitalizowane przez wyszukiwarkę). Przy użyciu MUM Google zbierze dane na podstawie opinii oraz zdjęć potraw z lokalu, a następnie wyświetli informacje na temat ich dostępności, a nawet stopniu ostrości danej potrawy.
Zakupy
Wiele zmian czeka funkcję Google Shopping. Jeszcze bardziej dopasowane i lepiej prezentowane produkty to jedn z nowości w zakupach od Google. Najważniejsze funkcje oraz zmiany:
- Szybsza prezentacja produktu – wraz z sugestiami do wyboru pozostałych elementów ubioru, które są aktualnie trendy – wystarczy zacząć zapytanie od słowa „shop”.
- Produkty w formie 3D – będą lepiej wyświetlane w oparciu o machine learining od Google.
- Przewodnik kupującego w SERP – dzięki niemu otrzymamy przegląd zaufanych opinii o produkcie, wyświetlonych w czasie rzeczywistym.
- Page Insights – aplikacja wyświetlająca aktualne informacje na temat witryny, dzięki niej możesz za opłatą przejrzeć opinie oraz przykładowe ceny produktu. Premiera tej funkcji zapowiadana jest na 2023 r.
- Personalizacja wyników – dopasowanie wybranych produktów po historii i preferencjach użytkownika. Funkcja ta przedstawi odpowiedni kolor, typ czy najczęściej wybieranego producenta, natomiast o stopniu personalizacji zadecyduje użytkownik.
- Filtry produktowe – możliwość filtrowania produktów po ich cechach, konfigurowalne już w wynikach wyszukiwania.
- Bądź na topie – Google zaproponuje modne produkty, a przy pomocy Lens odszuka poszukiwany materiał oraz zaprezentuje produkty, których używa obserwowana przez Ciebie osoba.
W trosce o środowisko
Google zaproponuje szereg funkcji i udogodnień mających na celu zmniejszenie emisyjności szkodliwych gazów oraz da szansę każdemu użytkownikowi na zmniejszenie ich wpływu na klimat. Dodatkowo zachęci do stosowania praktyk zero-waste.
Jak Google chce pomóc? Wprowadzając następujące funkcje:
- Ekologiczne trasowanie – w Mapach Google pojawią się sugestie z jakiego środku transportu lub drogi powinniśmy skorzystać, aby zmniejszyć emisję spalin i zaoszczędzić paliwo (w zależności od rodzaju podanego i wykorzystywanego paliwa). Widać to już w Polskiej wersji map, niemniej w pełnej funkcjonalności trafi początkowo na rynek amerykański.
- Kalkulator zużycia paliwa – pojawi się narzędzie do liczenia zużycia i oszczędności paliwa wraz z informacjami na temat lepszego wykorzystywania energii, tak aby zmniejszyć emisyjność. Taki kalkulator pomoże w wyborze auta oraz sposobu komunikacji.
- Ekspert elektryczności – Google będzie edukować na temat korzyści z używania pojazdów elektrycznych, ułatwi ich ładowanie i będzie informować o dostępnych ofertach i nowościach.
- Ekologiczne zakupy – dzięki nim możliwe będzie oznaczenie produktów z drugiej ręki, a co za tym idzie skorzystania z zakupu odzieży używanej. Warto mieć na uwadze, że zmniejszenie produkcji odzieży wpłynie na zmniejszenie emisyjności.
- Wiesz co jesz, czyli poznaj wpływ produkcji żywności na klimat – Google pokaże informacje na temat emisyjności poszczególnych produktów, porówna je i zaproponuje nie tylko zdrowsze ale bardziej ekologiczne przepisy.
Widok ergonomicznej trasy dla pojazdu elektrycznego
Kalkulator zużycia paliwa
Źródło: Search On
W trosce o bezpieczeństwo
Google zadba mocniej o nasze bezpieczeństwo. Dzięki nowej funkcji „results about you” dostaniemy pełną kontrolę nad gromadzeniem wrażliwych danych w wynikach wyszukiwania. Zadecydujemy o ich losie, zyskamy możliwość ich usunięcia oraz wyindeksowania. Uruchomione zostaną alerty, które powiadomią nas o pojawieniu się w indeksie Google dla obserwowanych danych. Premiera w przyszłym roku.
Bez barier
Trwają prace nad wyświetlaniem najnowszych wiadomości i treści nie tylko w języku definiowanym przez użytkownika. Dzięki tłumaczeniom na żywo użytkownicy wykorzystujący na co dzień język angielski, otrzymają także lokalne wyniki dla wiadomości i newsów przetłumaczone z niemieckiego, francuskiego oraz hiszpańskiego. Translated local news będą miały premierę jeszcze w tym roku. W szybkich odpowiedziach uzyskamy także dostęp do wydzielonych w nowym obszarze dyskusji oraz forów – jeżeli Google uzna je za wartościowe to wyświetli je bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.
Podsumowanie
Analiza czasu rzeczywistego, multimedia jako sposób wyszukiwania, brak ograniczeń językowych – to przyszłość według Google. Wygląda na to, że gigant z Mountain View zwraca coraz bardziej uwagę na różnorodność contentu. Google poszło krok dalej i wykorzystuje elementy AI jako metodę do analizy obrazu, filmów czy dźwięku.
Kamera to nowa klawiatura – to według mnie najbardziej kluczowe słowa podczas tego wydarzenia. Nie oznacza to odejścia od tradycyjnego contentu, ale stanowi nowy sposób na wyszukiwanie i wyświetlanie informacji.
Nieprzypadkowo w ostatnim czasie obserwowaliśmy szereg aktualizacji dotyczących opinii produktów, helpful content update czy chociaż dodanie indeksacji filmów w Google Search Console. To wszystko składa się teraz w jedną całość. To miało nas przygotować do multiwyszukiwania, technologii MUM oraz coraz bardziej „pożytecznych” wyników wyszukiwania.
Bartek – od 10 lat związany z branżą SEO, Team Leader w Dziale Pozycjonowania, na co dzień doradza, pomaga i dogląda kampanii promocyjnych Klientów. Spełnia się w szkoleniach i optymalizacji procesów SEO. Hobystycznie pochłaniają go liczby, a liczby to pozycje – zwłaszcza te w top 10 w Google, ale nie tylko. Liczby to też: gole w ukochanej piłce nożnej, zero-jedynkowa rzeczywistość w cyfrowym świecie, moc silnika w tłokach motocykli, a nade wszystko jedna córka i jedna żona. Liczby to cały jego świat.