Spodziewamy się kontynuacji trendu z 2022 roku. Byliśmy świadkami premier wielu narzędzi wykorzystujących AI. Do czego mogą być przydatne? Gdzie wykorzystamy AI w 2023 roku?
Tak wiele zastosowań wcale nie oznacza, że łatwiej będzie zastąpić Specjalistę SEO czy Copywritera. Możemy czuć się bezpieczni, przynajmniej na razie ;). Te narzędzia i programy mają za zadanie przyspieszyć oraz usprawnić proces pozycjonowania, dostarczając użytkownikom jeszcze lepsze treści oraz poprawić ich wrażenia na naszej stronie.
Zachęcamy do zabawy z narzędziami AI – ostatnim hitem jest premiera ChatBot od OpenAI. Eksperymenty z „gadającym robotem” są co najmniej ciekawe. Bot potrafi w sposób przystępny modyfikować kod źródłowy optymalizacji, nie wspominając o planowaniu najlepszej strategii promocji naszej witryny (oczywiście w jego mniemaniu). Jesteśmy niezmiernie ciekawi w jakim kierunku to pójdzie.
Na ostatniej konferencji Search On Google zapowiedziało szereg zmian w wyszukiwarkach. Jedną z nich jest wzrost znaczenia kamery nie tylko jako dostawcy treści, ale również jako źródła zapytania. Idąc wprost za intencją użytkownika, wzrośnie znacznie wideo contentu na naszych stronach. Google już wprowadza nowe znaczniki wyszukiwania w filmach oraz inne ułatwienia dla odbiorców takich treści. Nowa wersja narzędzia Google Lens ułatwi korzystanie z kamery w wyszukiwarce. Łatwiej przetłumaczymy tekst czy kupimy w ten sposób znaleziony produkt. Dodatkowo w Google Search Console pojawiła się zakładka „Indeksowanie filmów”. Absolutnie nie ma tutaj przypadku. Google będzie stawiać na kamerę oraz multimedialną komunikację z użytkownikiem.
O kryteriach i standardzie E (Eksperckość)-A(Autorytet)-T(Wiarygodność) słyszymy już od kilku lat. W ostatnim czasie rośnie znaczenie użyteczności i wiarygodności treści, więc temat powraca jak bumerang. W trakcie pisania tego artykułu sam Google wyszedł naprzeciw i uzupełnił dotychczasowy standard o dodatkową, ale jakże istotną literkę E -> Experience, co wskazuje, że uzupełnieniem kryteriów oceny będzie doświadczenie. Ma to przełożenie w naszej codzienności. Oczekujemy treści, które wychodzą od doświadczonego eksperta, który bazuje na własnych przeżyciach. Składową oceny doświadczenia będą zapewne te prawdziwe i użyteczne opinie o produktach, firmie czy o stronie.
Nowy schemat E-E-A-T w centrum uwagi stawia zaufanie. I to będzie kluczowy składnik tej potrawy – bez zbudowanego odpowiedniego poziomu zaufania słowa, nawet najbardziej doświadczanego eksperta w danej dziedzinie będą niewiarygodne i niegodne polecenia.
Google niejako przygotowywało branże SEO i w drugiej połowie roku opublikowało kolejne aktualizacje dotyczące Helpful Content Update – to one mają podnieść jakość tworzonego contentu i zwracać szczególną uwagę na treści generowane automatycznie np. poprzez AI. Takie treści mogą nie wzbudzać zaufania (T) oraz nie będą miały nic wspólnego z realnym doświadczeniem eksperta (E-E). To oznacza, że nadal najbardziej istotne będą treści tworzone przez ekspertów dla użytkowników, ale może takie, które można potwierdzić doświadczeniem. Warto zatem budować wokół naszej witryny Topical Authority – czyli dbać o autorytet i zaufanie w danej dziedzinie. Przeanalizujmy naszą stronę jeszcze raz – sprawdźmy czy posiadamy odpowiednie treści mówiące o naszej firmie, czy opinie o naszych produktach i firmie są rzetelne. Przejrzyjmy komentarze oraz linki prowadzące do witryny. Sprawdźmy czy sygnały płynące z Social Media są prawdziwe i potwierdzają nasz autorytet.
Nie zapominajmy także o danych strukturalnych – zmiany planowane w 2023 w obrębie samej wyszukiwarki zwiększą ich znaczenie. Strona internetowa musi być użyteczna i w pełni zrozumiała dla robotów wyszukiwarek. Wzrost znaczenia zakupów, wyszukiwania wizualnego czy lokalnego to idealne pole do popisu dla wykorzystania danych strukturalnych. W zamian otrzymamy możliwość wyświetlania się w coraz częściej występujących elementach rozszerzonych (rich snippets) czy w fragmentach z odpowiedzią. Tylko czekać jak CTRy zaczną rosnąć.
To dość mało popularne pojęcie, które najprościej mówiąc oznacza tematyczne grupowanie słów kluczowych. Wspomniałem już o Topical Authority i znaczeniu eksperta w danej dziedzinie. W najbliższym czasie powinniśmy być gotowi na jeszcze lepsze wyszukiwanie i grupowanie tematyczne wyrażeń kluczowych. Szanse na większy udział w wynikach wyszukiwania dadzą nam nie 1 czy 2 frazy w top 10, ale grupa powiązanych tematycznie fraz. W ten sposób powinniśmy budować strategię oraz wyszukiwać listę słów użytych przy pisaniu contentu. W procesie klastrowania wyrażeń kluczowych z pewnością pomogą narzędzia korzystające z AI, ale nadal nic nie zastąpi solidnej analizy konkurencji oraz korzystania z zakładki skuteczność w Google Search Console.
Można spodziewać się kolejnych aktualizacji Core Update oraz jeszcze bardziej zaawansowanych rozwiązań w zakresie Helpful Content czy Product Review. I z tego właśnie powodu nie możemy zapominać o dbaniu o kwestie techniczne strony. Prócz wspomnianych danych strukturalnych nadal istotne będą czas ładowania witryny, podstawowe i jakościowe wskaźniki internetowe czy optymalizacja grafiki. Mam przeczucie, że nie dawno ogłoszony algorytm Google Coati (który nazewnictwem ma zastąpić Pandę, odpowiadającą za ocenę treści, od dawna wdrożoną do głównego algorytmu, po której słuch zaginął) sprawi branży SEO niespodziankę i wyznaczy kolejne trendy na 2023 rok.
Nie ulega wątpliwości, że rok 2023 będzie sporym wyzwaniem ekonomicznym dla większości gospodarstw domowych oraz przedsiębiorstw. Sytuacja w gospodarce krajowej, jak i światowej będzie wpływać na wydatki dotyczące świata e-commerce czy marketingu internetowego. Z jednej strony będziemy szukali oszczędności, kupując jeszcze więcej w Internecie – a z drugiej ograniczać swoje wydatki na promocję w Internecie (w tym pozycjonowanie).
W kontekście pozycjonowania stron w Google coraz większa rolę będzie odgrywać odpowiedni dobór wyrażeń kluczowych oraz elastyczność prowadzonych działań. Przywiązanie się tylko do jednej i wąskiej grupy fraz nie przyniesie oczekiwanego efektu. Działania SEO muszą się dynamicznie dopasowywać i w razie konieczności być gotowe na zmianę całej strategii, dlatego tak istotny jest dobór odpowiedniej usługi dla naszej strony internetowej.
Bartek – od 10 lat związany z branżą SEO, Team Leader w Dziale Pozycjonowania, na co dzień doradza, pomaga i dogląda kampanii promocyjnych Klientów. Spełnia się w szkoleniach i optymalizacji procesów SEO. Hobystycznie pochłaniają go liczby, a liczby to pozycje – zwłaszcza te w top 10 w Google, ale nie tylko. Liczby to też: gole w ukochanej piłce nożnej, zero-jedynkowa rzeczywistość w cyfrowym świecie, moc silnika w tłokach motocykli, a nade wszystko jedna córka i jedna żona. Liczby to cały jego świat.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: