Czym jest SEO Copywriting? Najogólniej mówiąc, jest to sztuka tworzenia tekstów na strony internetowe w taki sposób, by były one atrakcyjne zarówno dla realnych czytelników, jak i wyszukiwarek internetowych (w tym artykule będę się powoływać na Google, ale warto wiedzieć, że są też inne wyszukiwarki). To tworzenie contentu, który jest wartościowy dla odbiorcy i algorytmów, dzięki czemu strony osiągają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. A że aktualnie większość informacji szukamy w sieci, to naprawdę warto walczyć o te pozycje i ogólne zwiększenie widoczności witryny w internecie!
W tym tekście nie zdradzę Ci tajników
SEO Copywritingu i nie wynotuję Ci wprost co i jak pisać (choć, jeśli zdecydujesz się na pracę w tym zawodzie w Sunrise System, to z chęcią wtajemniczę Cię w ten piękny świat!). Zdradzę Ci jednak kilka patentów, które z pewnością pomogą Ci na początku Twojej przygody z SEO Copywritingiem. Zatem…
Wskazówki dla początkującego Copywritera
- Bądź z pokorą za pan brat
Być może uważasz, że nie popełniasz błędów… Może się też zdarzyć, że masz problem z przyjmowaniem konstruktywnej krytyki. Jeśli tak jest w Twoim przypadku, koniecznie popracuj nad zmianą nastawienia – rady i uwagi od bardziej doświadczonych SEO Copywriterów nie mają na celu wytykania Ci błędów „dla zasady”. To ważny element nauki – dlatego nie traktuj tego jako przytyk, ale cenną lekcję, a także pole do owocnej dyskusji.
Może się też zdarzyć, że klient, na którego stronę tworzysz treści, będzie mieć uwagi i prośby o poprawki – nie zniechęcaj się! Klient jest ekspertem w swojej branży, więc warto być otwartym na jego uwagi, które pozwolą stworzyć treści spełniające oczekiwania każdej ze stron.
Nie wiesz, jak napisać dane słowo? W głowie pustka, a masz do stworzenia tekst na wyjątkowo trudny temat, który jest Ci całkiem obcy? Spokojnie, wbrew pozorom nie masz powodów do obaw. Dobry research sprawi, że będziesz w stanie napisać naprawdę dobry tekst na każdy temat. Wszak, wyszukiwanie informacji w sieci i ich selekcja to ważny element pracy SEO Copywritera.
I – co ważne – nie idź drogą na skróty i nie oczekuj gotowych rozwiązań podanych na tacy. Samodzielne poszukiwanie informacji pobudzi Twój umysł i rozrusza szare komórki. Oczywiście, jeśli mimo starannego researchu nadal nie znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania, poproś o wsparcie bardziej doświadczonego SEO Copywritera.
- Zaprzyjaźnij się z algorytmami Google
Z doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że gdy poznasz algorytmy Google i zrozumiesz mechanizmy ich działania, pisanie tekstów SEO przestanie być dla Ciebie czarną magią. Już nawet odruchowo będziesz wiedzieć, gdzie i kiedy zamieścić frazy albo jakich sformułowań użyć, by “przypodobać” się zarówno czytelnikowi, jak i robotom.
- Szanuj swojego czytelnika
Teksty SEO to są teksty pisane z myślą przede wszystkim o użytkowniku sieci (bo to, co jest wartościowe dla czytelnika, jest wartościowe również dla algorytmów). Dlatego zapomnij o spamie wyrażeniami kluczowymi czy innych nienaturalnych zabiegach. Twój odbiorca ma poczuć, że dany tekst powstał dla niego z należytą starannością zarówno o zawartość merytoryczną, stylistykę, poprawność językową, jak i formę.
- Poznaj potrzeby współczesnych internautów
Tzw. pisanie do internetu różni się od treści tworzonych do drukowanych gazet, katalogów, broszur, prac naukowych, powieści, poezji czy wypracowań na różnych etapach edukacji. Dlatego na początku przygody z SEO Copywritingiem możesz przeżyć lekki szok! Użytkownicy sieci cenią sobie bowiem jasny, konkretny przekaz, krótkie i proste zdania bez rozbudowanych konstrukcji i nadużywania strony biernej, a także miłe dla oka formatowanie. Co więcej, należy pamiętać, że wśród internautów znajdują się przedstawiciele różnych pokoleń o odmiennych potrzebach i zachowaniach w sieci.
Pewnie już obiło Ci się o uszy stwierdzenie, że “Google to środowisko zmienne”? Potwierdzam, naprawdę tak jest. Algorytmy są stale udoskonalane, a wszystko po to, żeby użytkownicy sieci dostawali jak najlepsze wyniki wyszukiwania. To z kolei wymaga od nas, SEO Copywriterów, śledzenia tych zmian i dostosowywania się do nich – dzięki temu nie ma czasu na nudę, za to jest czas na rozwój i dążenie do jak najlepszych relacji z algorytmami i odbiorcami treści.
- Rozwijaj swoją kreatywność
Być może spotkałeś się z opinią, że w SEO Copywritingu nie ma miejsca na kreatywność. Na szczęście, to mit! Oczywiście, wszystko zależy od charakteru branży, oczekiwań klienta (właściciela biznesu, na którego stronę tworzysz treść), grupy docelowej, rodzaju tekstu… Ale bardzo często będziesz mieć okazję na wykazanie się kreatywnością – nietypowe ujęcie tematu, wciągający storytelling, zaskakujący pomysł na formę tekstu… Oryginalność i niesztampowe myślenie to cechy pożądane także w SEO.
Pozycjonowanie stron internetowych to proces. W zależności od wielu czynników, jego efekty mogą być widoczne zarówno po kilku, jak i kilkunastu miesiącach. Co więcej, nie tylko content wpływa na ten efekt. Dlatego, jeśli lubisz śledzić statystyki i prowadzić analizy skuteczności treści, pamiętaj, że w SEO trzeba poczekać na satysfakcjonujący efekt wykonanej pracy. Za to radość, gdy SEO Copywriter poszukuje informacji w sieci, a na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania pojawia się jego własny artykuł, jest nie do opisania!
Na początku świat SEO może wydawać się bardzo tajemniczy. Z pewnością spotkasz się też z wieloma branżowymi określeniami, które będą dla Ciebie niezrozumiałe. Bez obaw, chyba każdy SEO Copywriter przez to przechodził. Dlatego nie bój się pytać – masz prawo nie wiedzieć, co to jest “keyword stuffing”, “title” czy “meta description”.
Jeśli chcesz zostać SEO Copywriterem, to zapewne nie trzeba Cię namawiać do pisania, a prawdopodobnie także do czytania – i tak trzymaj! Tylko regularne pisanie sprawi, że nie wyjdziesz z formy, a Twoje teksty będą coraz lepsze. A o co chodzi z tym czytaniem? To nie tylko przyjemność, ale też świetny sposób na trening mózgu, pobudzanie wyobraźni, a także wzbogacanie zasobu słów.
To jak, gotowy/gotowa na ekscytującą przygodę z SEO Copywritingiem? Mam nadzieję, że dzięki moim wskazówkom nauka tworzenia contentu publikowanego w sieci oraz zgłębianie tajników pozycjonowania staną się dla Ciebie czystą przyjemnością. Powodzenia!
Michalina – copywriter z wieloletnim doświadczeniem, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Z pisaniem związana, odkąd tylko sięga pamięcią. Na co dzień zajmuje się głównie tworzeniem treści na strony internetowe oraz profile w social mediach. Ma bzika na punkcie poprawnej polszczyzny i…przecinków! Prywatnie twardo stąpająca po ziemi kociara, miłośniczka czarnej kawy oraz żelków…i wierna fanka „Na Wspólnej”.