Ściana tekstu — największy wróg każdego twórcy treści internetowych, a jednocześnie pierwszy krok do tego, by skutecznie odstraszyć niezbyt skoncentrowanego odbiorcę. A gdyby tak przedstawić dokładnie ten sam content w kompaktowej, atrakcyjnej i — co najważniejsze — przystępnej dla użytkownika formie? Infografiki niosą za sobą wiele zalet, a najważniejszą z nich bez wątpienia jest uniwersalność. Rodzajów tego typu treści jest znacznie więcej niż mogłoby się wydawać. Dowiedz się, czym charakteryzują się poszczególne odmiany contentu graficznego oraz dlaczego ich implementacja jest korzystna z punktu widzenia SEO.
Czym właściwie jest infografika? Mówiąc krótko, jest to sposób wizualnej prezentacji danych. Co ważne, prezentacja ta może przybierać różne formy, zależnie od preferencji użytkownika oraz specyfiki przedstawianych treści. Klasyczny wykres (kołowy, słupkowy lub jakikolwiek inny) to tylko jedna z możliwości — więcej o tym za chwilę. Content tego rodzaju, poza oczywistą wartością dla odbiorcy, jest również pożądanym elementem strategii SEO. Wysoka dawka merytoryki spotyka się tu zatem z nietuzinkowym potencjałem marketingowym. Czego chcieć więcej?
Dlaczego warto postawić na content wizualny, czyli o zaletach infografik
Obraz w naturalny sposób przyciąga wzrok. Pamiętaj, że w dobie contentu internetowego zazwyczaj mamy do czynienia z użytkownikiem skanującym, który przeczesuje Twoje teksty w poszukiwaniu jakichkolwiek wizualnych wskazówek i wyróżników — pogrubień, wyliczeń, śródtytułów czy właśnie infografik. Jeśli zależy Ci na przekazaniu konkretnych danych, które przyjmując formę suchego tekstu są mniej więcej tak ekscytujące jak pokaz schnącej farby na korytarzu świeżo wyremontowanej poradni stomatologicznej, może warto zastanowić się nad zmianą podejścia. Więcej o zaletach treści wizualnych piszemy w artykule „Content graficzny — przyszłość (i teraźniejszość) marketingu internetowego„.
Co z pozycjonowaniem? Infografika może być sporą dawką wiedzy — ciekawostek, statystyk czy wskazówek — zamkniętą w pojedynczym obrazku. Taka forma zdecydowanie sprzyja zaangażowaniu odbiorcy, który skłonny jest nie tylko dłużej pozostać na stronie, ale także udostępnić jej zawartość w ramach własnej witryny lub kanałów społecznościowych. Oryginalny content graficzny (opatrzony stosownym znakiem wodnym) pomaga również w budowaniu eksperckiego wizerunku marki.
Rodzaje infografik — treści wizualne na miarę Twoich potrzeb
Jak już wspominaliśmy, w świecie contentu graficznego panuje ogromna różnorodność. Jeśli do tej pory ta kategoria treści nadal kojarzy Ci się jedynie z wykresem kołowym, najwyższy czas nieco odświeżyć stan własnej wiedzy. Oto najbardziej popularne rodzaje infografik.
Choć infografika jako przedstawiciel contentu graficznego z natury daleka jest od operowania ciągłym tekstem pisanym, nie jest to wcale żelazną regułą. Rodzaj informacyjny łączy w sobie to, co najlepsze z obydwu światów — zwięzłe i konkretne paragrafy oraz intrygującą aranżację wizualną.
Rodzaj statystyczny jest tym, co najczęściej utożsamiamy z klasyczną infografiką. Królują tutaj wykresy — słupkowe, liniowe, punktowe, a czasem nawet i złożone — które niezawodnie przekazują dane w łatwej do przyswojenia formie. Idealne dla wyników badań i ankiet, choć naturalnie nie tylko.
Rodzaj liczbowy (lub procentowy) pełni dość prostą funkcję. Ma on na celu prezentację danych matematycznych w nieco bardziej dynamicznej formie, która pozwala na uwydatnienie konkretnych zjawisk, trendów i konsekwencji płynących z zawartych wartości liczbowych (na przykład dodając prostą wizualizację lub ikonę).
Ten rodzaj leży nie tak znowu daleko od kategorii informacyjnej. Odróżnia go natomiast sposób przedstawienia danych — najczęściej w formie schludnego wypunktowania. Krótkie rozwinięcie poszczególnych pozycji z listy jest możliwe, lecz w żadnym razie nie jest konieczne.
Instrukcja — jak nietrudno się domyślić — ma na celu opisanie wybranego procesu, zjawiska bądź działania. Kluczem jest tutaj schemat “krok po kroku”, który świetnie się sprawdza, jeśli chcesz wyjaśnić skomplikowane lub niekoniecznie intuicyjne kwestie laikowi. Możliwości wykorzystania tego rodzaju infografiki jest wiele — od instrukcji instalacji programu antywirusowego, aż po wyjaśnienie fotosyntezy.
Klasyczne różnice i podobieństwa — główny element tej kategorii opiera się na zestawieniu najczęściej dwóch (przeciwstawnych lub nie) pozycji. Poza wykazaniem kluczowych cech każdego z elementów można pokusić się również o ich ocenę w postaci mocnych i słabych stron prezentowanych opcji.
Najczęściej prezentowane w formie mapy wzbogaconej o dodatkowe informacje i dane statystyczne. Nacisk — bez niespodzianek — położony jest w tym przypadku na lokalizację. Co ważne, masz pełną swobodę w kwestii skali. W zależności od potrzeb, infografika geograficzna może dotyczyć całego świata, kontynentu, państwa, a także konkretnego regionu lub miejscowości.
Ten rodzaj infografiki służy natomiast prezentacji elementów w odpowiedniej kolejności, która ma sugerować ich ważność, korzyści lub innego typu hierarchię. Jeśli chodzi o aranżację, częstym obrazkiem jest tutaj piramida, schody lub sportowe podium.
Podsumowanie
Rodzaje infografik stosowanych w ramach contentu internetowego to zbiór tyleż szeroki, co różnorodny. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że znalezienie choćby pojedynczej informacji, której nie sposób przedstawić w tej formie, właściwie graniczy z cudem. Gdy dodać do tego ogólne zalety, jakie niosą za sobą treści wizualne, a także wymierne korzyści w departamencie SEO, rysuje się przed nami potencjał, któremu trudno się oprzeć.
Po więcej wartościowych wskazówek na temat tworzenia contentu, marketingu internetowego oraz tajników SEO udaj się do pozostałych artykułów na naszym blogu!
Patryk – zawodowo od dwóch lat spełnia się jako członek Teamu Copywriterów. W wolnych chwilach eksploruje natomiast fikcyjne światy za sprawą książek, filmów i gier spod znaku horroru i weird fiction. Jego prywatny soundtrack pęcznieje z kolei od ciężkiej gitary, z nutą elektroniki i Eltonem Johnem gdzieś w środku. Druga z jego pasji to nasz sport narodowy — realizuje ją jako trener w drugoligowym zespole piłki nożnej kobiet.