Rebranding obejmuje zmiany na wielu poziomach – począwszy od komunikacji marki z rynkiem, określenia identyfikacji wizualnej po język. Temat ten jest nam bardzo bliski, ponieważ w tym roku zainicjowaliśmy ten proces, który nadal trwa w organizacji. Jego efekty możecie obserwować już od trzech miesięcy, bo 1 czerwca ujawniliśmy nasze nowe logo i pozostałe elementy identyfikacji wizualnej w Sunrise System.
Podstawą do zmian jest pełna akceptacja kadry zarządzającej w dwóch kwestiach:
Proces zajmuje czas i uwagę pracowników na różnych płaszczyznach w całej organizacji. Nie rzadko wymaga też podjęcia współpracy z agencją zewnętrzną. Świadomość skali przedsięwzięcia może odstraszać. Jednak ta zmiana to sygnał, który wskazuje na zrozumienie potrzeb firmy – wewnętrznych oraz zewnętrznych. Rebranding to ważny, często konieczny dla biznesu krok. Trzeba go podjąć, gdy wizerunek firmy nie odpowiada już rzeczywistości, a zmiany w organizacji już się dokonały. Również wtedy, kiedy chcemy wpłynąć na to, jak firma jest postrzegana zewnętrznie i wewnętrznie oraz jaką wartość i przekaz chce nieść do rynku.
„Czuliśmy, że dokonała się ogromna metamorfoza naszej Spółki od czasu start-up’u zaczynającego 18 lat temu na przedmieściach Poznania. Dziś jesteśmy w czołówce firm świadczących usługi marketingu cyfrowego i wchodzimy odważnie na rynki zagraniczne. Chcieliśmy to pokazać, nie tracąc przy zmianie tych wartości, które doprowadziły nas do miejsca, w jakim dziś się znajdujemy. Rebranding lepiej odwzorowuje, to jak aktualnie klienci i partnerzy odbierają Sunrise System.” – komentuje Sandra, Chief Of Staff, która zainicjowała proces zmiany.
Wstęp to prace koncepcyjne. Wymagają przeanalizowania historii firmy, jej dotychczasowych działań komunikacyjnych, wizerunkowych, weryfikacji założeń strategii czy redefinicji tożsamości marki, itp. Na podstawie zebranych informacji należy odpowiedzieć na cztery podstawowe pytania:
Odpowiedzi pomagają określić strategię działań i ocenić skalę koniecznych zmian. Sprawdzić trzeba również zapotrzebowanie w poszczególnych działach firmy. W praktyce oznacza to zbieranie dokumentów do zmiany oraz określenie punktów styku marki z odbiorcami. To minimum do wykonania przed startem prac nad zmianą wizualną.
W opracowaniu nowej odsłony graficznej marki Sunrise System pomogła agencja zewnętrzna. Wypracowaliśmy key visual, zgodny z naszymi obecnymi potrzebami i wartościami firmy.
Wypracowane wzorce graficzne przekładaliśmy stopniowo na dokumentację. Angażowaliśmy do tego zadania poszczególne działy oraz zespół grafików i programistów.
Ponadto wprowadziliśmy nowy claim. Hasło „Wyznaczamy jasny kierunek rozwoju” dobrze oddaje naszą postawę. Jesteśmy otwarci na zmiany i elastycznie podchodzimy do nich. Stawiamy na rozwój firmy, pracowników oraz naszych klientów i partnerów biznesowych.
Jednocześnie pracowaliśmy nad odświeżeniem naszego podstawowego produktu oraz przygotowywaliśmy nowe, które już wdrożyliśmy do sprzedaży. Jak wspominałam, rebranding nie jest tylko zmianą logo.
Nie zakończyliśmy jeszcze procesu. Stoimy przed bardzo dużym projektem – modyfikacją całej naszej strony internetowej
Informację o zmianach warto przedstawić w pierwszym kroku pracownikom w komunikacji wewnętrznej. Zorganizowaliśmy w tym celu ogólnofirmowe spotkanie z Agnieszką, Brand Managerem, która przedstawiła motywację zmian oraz kierunek. Wskazała, co wykonaliśmy i jakie działania jeszcze przed nami.
W drugim kroku zmiany trzeba pokazać na zewnątrz, np. poprzez ogłoszenie rebrandingu w mediach społecznościowych. Od czerwca w naszych social mediach (Facebook, LinkedIn, Instagram) stosujemy zmienioną grafikę. Ponadto wszystkie dokumenty, które powstają od tego czasu, tworzone są zgodnie z nową identyfikacją wizualną. Ułatwia to brandbook, czyli księga identyfikacji wizualnej ze spisanymi zasadami użycia logo, typografii oraz kolorystki firmowej.
Magda – doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, ekspert w obszarze content marketingu. Związana z branżą SEO/SEM od ponad 9 lat, skoncentrowana na tworzeniu treści online w oparciu o trendy. Fanka social mediów i nowych technologii, uwielbia wyzwania dotyczące języka komunikacji, zachwycona real time marketingiem i czule spoglądająca na obszar employer brandingu. Prywatnie uwielbia podróże po świecie, długie spacery ze swoimi psami, dobry reportaż do mocnej kawy bez cukru.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: