Ikona 04:50 min Ikona Sunrise System 02.01.2019

Jak pisać dla internautów, by czytało im się szybko, lekko i łatwo

Niewielu Polaków zdziera pierwszą kartkę z kalendarza z myślą: „nowy rok, nowy ja: od dziś będę więcej czytać”. Co gorsza, jak wynika z raportów Biblioteki Narodowej, praktycznie nikt takiego postanowienia nie dotrzymuje. Już nawet średniej długości artykuły to dla wielu osób za dużo. Nie trzeba mówić, jak bardzo trend ten szkodzi tworzeniu contentu – w końcu wiemy, że algorytmy Google cenią ciekawe treści, a na pozycjonowanie stron lepiej wpływają teksty rozbudowane, niż krótkie.

 

Ale nie rób takiej miny!

 

Uważaj – najgorsze, co teraz możesz zrobić, to zadrzeć nosa. Nie obrażaj się na taki stan rzeczy. Nie patrz z góry na fanów innych rozrywek niż lektura. Zamiast dołączać do akcji piętnujących czytelnicze lenistwo, naucz się przygotowywać łatwe i szybkie w czytaniu treści na stronę. Im prościej, tym lepiej!

Na naszym blogu dużo mówimy o tworzeniu ciekawych treścipisaniu pod persony. Dziś natomiast wyliczymy sposoby ulepszenia tekstu: zarówno wizualnie, jak i takie, które już na pierwszy rzut oka przekonają odbiorcę, że znajdzie w nim przydatne informacje. Sprawdź, jakie są trzy elementy, które z każdego antyfana książek zrobią zapalonego czytelnika Twoich treści.

 

Niech Cię widzą i słyszą

 

Co przeraża nie-czytaczy w tekstach? Wysiłek, który będą musieli włożyć w przyswojenie treści. Obejrzenie filmiku jest znacznie łatwiejsze. Włącz więc kamerę i opowiedz o tym, co chcesz przekazać swoim odbiorcom. Jeśli wstydzisz się pokazać twarzy, sięgnij po grafiki – ciekawie pomyślane rysunki, kolorowe grafy i wykresy doskonale przyciągają uwagę. Nie mówiąc już nawet o tym, że lepiej zapadają w pamięć.

Jeśli więc piszesz o poprawie wartości contentu na stronie, możesz na przykład zaoferować swoim czytelnikom taki oto smakołyk:

Uwaga na marginesie: umieszczanie filmików na stronie dobrze wpływa na pozycjonowanie! Algorytmy Google uwielbiają, gdy wzbogacasz treści, korzystając z różnych mediów.

Świetnie odbierane przez użytkowników portali takich jak YouTube są filmiki typu „jak zrobić”. Cenimy je za praktyczne wskazówki i za to, że w ciekawy sposób prowadzą nas za rękę przez proces od jego początku, do końca, na bieżąco wyjaśniając wątpliwości. Nagrywaj regularne podsumowania czy sekcję „news”, przeprowadzaj wywiady z ekspertami, prezentuj produkty. Jeśli Twoja branża na to pozwala, nie stroń od humoru: udane żarty poprawiają humor. Oprócz filmików, możesz także spróbować stworzyć podcast.

 

 

Powiedz NIE ścianom tekstu

 

Spójrz na tego biednego pisarza na zdjęciu powyżej. Tyle pracy, a mało kto będzie miał ochotę czytać to, co z takim zaangażowaniem tworzy. Dlaczego? Dlatego że ciągły, zbity tekst jest nieatrakcyjny. Równie dobrze w każdej linijce mogłoby się pojawić „All work and no play makes Jack a dull boy” – mało kto zwróciłby na to uwagę. Nie bierz więc przykładu z tego pana, zamiast pisać ciągiem, używaj grafik!

Niech obrazki pojawiają się pomiędzy akapitami (nigdy w środku i przenigdy wpół zdania!). Niech będą:
  •  kolorowe,
  •  intrygujące,
  •  zabawne – o ile nie pracujesz w branży pogrzebowej, choć i od tej reguły są wyjątki,
  •  informujące.
Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób zastosować storytelling w swoim tekście, grafiki stanowią ku temu doskonałą okazję. Możesz na przykład wybrać bohatera i przedstawiać jego podróż przez różne etapy, dosłownie lub symbolicznie związane z treścią danej strony. Koniecznie odpuść sobie generyczne obrazki – każdy użytkownik Internetu bombardowany jest grafikami do tego stopnia, że nieciekawe ilustracje automatycznie omijamy wzrokiem.

 

A to masz na drogę!

 

Zanim dowiesz się, jak sprawić, by przeskanowany wzrokiem tekst od razu wydał się odbiorcy wartościowy i godny uwagi, musimy wrócić do samej istoty tworzenia contentu. Czemu w ogóle piszemy? Odpowiedź brzmi: bo chcemy wyposażyć czytelników w konkretną informację. Nasze intencje są zbieżne z intencjami użytkownika, który klika w dany link, by dowiedzieć się więcej. Wykorzystaj to i pokaż wyraźnie: tu znajduje się ważna informacja.

Koniecznie więc pogrubiaj, pochylaj, podkreślaj, zmieniaj kolory. Stosuj wypunktowania i koniecznie nadawaj podtytuły. Niech już jeden rzut oka na tekst sprawi, że czytelnik będzie wiedział, co gdzie jest. Nie obrażaj się także na sekcję TL;DR, czyli „za długie, nie czytałem/am” – odbiorca doceni, że szanujesz jego czas, a także to, że jeśli chcesz, to umiesz się streszczać.

Słowo się rzekło, czas więc na…

 

TL;DR!

 

Co masz zrobić, żeby komuś chciało się przeczytać Twój tekst?
  •  Wzbogać tekst o filmiki – z poradami, z wywiadami, zabawne i poważne.
  •  Rozbijaj treść grafikami – ale rób to z głową!
  •  Używaj formatowania, by prowadziło czytelnika przez tekst.
  •  Naucz się mówić to samo, tylko krócej.
A jeśli przypadkiem właśnie od sekcji TL;DR zaczynasz czytanie – hej, w jednym z akapitów jest odniesienie do filmu Lśnienie, warto przeczytać całość i sprawdzić! 😉

Źródło: SearchEngineJournal

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 4:45 min 24.01.2019 Prowadzenie bloga pomaga przedsiębiorstwu zaistnieć w Internecie, bardzo dobrze wpływa na pozycjonowanie i pozwala dotrzeć do nowych odbiorców. Niestety dla wielu osób jest to bardzo trudne oraz czasochłonne zadanie. Jeśli zaliczasz się do tej grupy, z pomocą przyjdzie Ci poniższy tekst, zawierający wskazówki, dzięki którym zaczniesz pisać atrakcyjne teksty w możliwie krótkim czasie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:55 min 13.02.2019 Copywyriter kojarzy się przede wszystkim z kreatywnością i tworzeniem inspirujących treści, jednak zawód ten wymaga znacznie więcej cennych, a czasami trudnych do rozwinięcia umiejętności. Niektóre z nich można wprowadzić od razu, na inne z kolei pracuje się latami, a w tym doskonaleniu nigdy nie powinno się poprzestać. Co może przyczynić się do sukcesu w tej branży? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 4:30 min 20.12.2018 Przychodzi czasem taki moment w życiu copywritera, kiedy musi on porzucić pisanie rzeczy lekkich i przyjemnych, a usiąść do tekstu, który bardziej niż zachęcać do zakupu czy skorzystania z usług, udzielać będzie fachowych informacji na wybrany temat. Nie brzmi to wcale łatwo, a w praktyce okazuje się często jeszcze trudniejsze, tym bardziej, że po drodze bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700