Ikona 26:40 min Ikona Sunrise System 27.11.2018
Pozycjonowanie lokalne

 

 

Jeżeli wiesz już czym jest Google Maps Platform oraz w jaki sposób z niego korzystać, jednak w ostatnich tygodniach napotkałeś pewne problemy i nie wiesz dlaczego nie działa mapa – sprawdź przygotowaną przez nas sekcję FAQ. Możesz znaleźć tam odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania: od wyjaśnienia dlaczego nie działa mapa, po postępowanie w przypadku środków pobranych z karty kredytowej.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć wszystkiego o samej usłudze, zachęcamy do przeczytania całego artykułu i sprawdzenia, w jaki sposób nasz poradnik może wspomóc pozycjonowanie lokalne, ogólnej promocji firmy oraz wzbogaceniu jej działalności. Nie obawiajcie się przeklikać przez różne linki – dzięki temu m.in. zobaczycie pełne grafiki, poznacie dodatkowe informacje, a także zostaniecie przeniesieni do miejsc, które odpowiedzą na wasze pytania.

 

Dlaczego nie działa mapa na stronie internetowej?

Obecnie wiele osób, w tym firmy pozycjonujące strony internetowe, zastanawia się dlaczego nie działa mapa, która znajduje się na ich witrynie. Otóż przyczyną może być brak wygenerowanego klucza API, który właśnie po 11 czerwca stał się niezbędnym elementem. Dodatkowe powody, dla których nie działa mapa podane są w naszym dziale FAQ.
Bądź widoczny w Google! Sprawdzimy Twoją stronę WWW i przygotujemy dla Ciebie ofertę

Jak wygenerować klucz API do Google Maps?

Google przedstawia go użytkownikowi po utworzeniu konta rozliczeniowego (instrukcja w jaki sposób krok po kroku stworzyć takie konto). Czyli bez numeru karty kredytowej nie otrzymamy dostępu do klucza API, a bez klucza API widok lokalizacji nie będzie działać (nie dotyczy to darmowej wersji widoku Map Google, działającej niezależnie od płatnego Google Maps Platform). Dlatego tak istotne jest właściwe generowanie klucza API do każdego projektu.

 

Ta strona nie może poprawnie wczytać Map Google.Źródło: Google Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

Psst… Już korzystałeś wcześniej z Google Maps Platform i zależy Ci wyłącznie na dostosowaniu swoich projektów do nowych wytycznych? Skorzystaj z narzędzia do przenoszenia projektów (dostępne po zalogowaniu się)!

 

1. Co to Google Maps Platform (GMP)

Mapa Google może znaleźć się na każdej stronie internetowej. Nie musi to być widok statyczny (screen czy grafika) – mowa o interaktywnym podglądzie lokalizacji firmy, dostępnym przykładowo w zakładce „Kontakt”. Taki widok można przygotować na dwa sposoby:

Darmowy
Na czym polega?
Generujemy kod bezpośrednio z Map Google i wklejamy go do kodu źródłowego naszej strony
Co należy wykonać?
Wybieramy lokalizację, korzystamy z opcji „Udostępnij lub umieść mapę”, a następnie „Umieszczanie mapy
Co zapewnia?
Umożliwia tylko modyfikację wielkości elementu na stronie, a także grubości jego ramki
Jak jeszcze można wykorzystać?
Brak możliwości
Płatny
Na czym polega?
Korzystamy z wygenerowanego klucza API, dostępnego w Google Maps Platform
Co należy wykonać?
Zakładamy konto, przypisujemy konto rozliczeniowe, wybieramy API i modyfikujemy je zgodnie z potrzebami (pełna instrukcja)
Co zapewnia?
Otrzymujemy dostęp do szeregu dodatkowych funkcji, uwzględniających spersonalizowane znaczniki, kolory i wiele więcej
Jak jeszcze można wykorzystać?
Można wykorzystać także między innymi w aplikacjach

A więc, co to Google Maps Platform (GMP)? Ta usługa jest częścią Google Cloud, czyli platformy oferującej pomocne narzędzia dla przedsiębiorstw. Mogą zapewniać właściwe bezpieczeństwo danych (Cloud Identity), zwiększać efektywność prowadzonych w firmie działań (G Suite), umożliwiać wprowadzenie nauczania maszynowego (Cloud Machine Learning Engine) bądź właśnie dostarczyć szczegółowy, spersonalizowany widok wybranej lokalizacji.

 

Sama idea dodawania mapy przy pomocy API na strony internetowe była dostępna dla użytkowników już od wielu lat, a dokładnie od 2005 roku. Jednak 11 czerwca 2018 wprowadzono znaczące zmiany, w wyniku których nie tylko powstało samo Google Maps Platform, ale również liczne dodatkowe uwarunkowania techniczne i finansowe – w tym między innymi potrzeba wygenerowania klucza API oraz przejście na płatny plan.

 

Korzyści z Google Maps Platform

Korzystanie z platformy Google Maps niesie za sobą wiele zalet niezależnie od branży. Wśród tych uniwersalnych można wymienić między innymi:

  • Ułatwienie klientom dotarcia do firmy

    Poprzez przedstawienie trasy dojazdu z ich bieżącej lokalizacji.

  • Wyróżnienie się na tle konkurencji

    Przykładowo może to zapewnić interaktywna mapa z cenami hoteli.

  • Podniesienie User Experience (UX)

    Na przykład poprzez prezentację różnych danych w zależności od lokalizacji.

  • Urozmaicenie aplikacji

    W tym np. wykorzystując możliwość wskazania bieżącej lokalizacji taksówki.

  • Tworzenie nowych rozwiązań promujących markę

    Mogą to zapewnić między innymi gry i aplikacje.

 

 

1.1 Google Maps Platform – zmiany po 11 czerwca 2018

Przed 11 czerwca 2018, z API w ramach Map Google można było korzystać przy pomocy dwóch różnych planów:

  • standardowego (darmowego) – obejmował umieszczenie mapki na stronie internetowej o ograniczonej liczbie wyświetleń,
  •  Premium (płatnego) – dostępny w wersji Silver i Gold; umożliwiał użytkownikom korzystanie z licznych dodatkowych funkcji, a w tym:
    • rozszerzonych statystyk,
    • wyższego progu wyświetleń,
    • pełnego wsparcia technicznego (Gold: 24h/7, Silver: 24h/5),
    • korzystania z usługi poprzez np. własną aplikację mobilną,
    • sprzedawania własnych towarów i usług.

 

Niezależnie od wybranego planu, użytkownicy otrzymywali dostęp do 18 różnych API, odpowiedzialnych za między innymi geolokalizację, Street View czy ustalanie trasy. Przy ich pomocy mogli stworzyć w pełni zindywidualizowany widok lokalizacji, który następnie mógł znaleźć się na stronie internetowej bądź w aplikacji mobilnej.

 

Po 11 czerwca 2018 roku prawdopodobnie najważniejszą dla wielu osób informacją jest fakt, że użytkownicy mogą korzystać wyłącznie z płatnego planu – darmowy przestał istnieć. A raczej przestało istnieć rozróżnienie na plany Premium i Standard, a zamiast tego został udostępniony jeden plan dla wszystkich, który ma za zadanie dopasowywać się do przedsiębiorstwa wraz z jego rozwojem. Użytkownicy płacą wyłącznie za to, co wykorzystają – nie są zmuszeni płacić abonamentów czy dostosowywać się do wyznaczonych limitów.

 

Uwaga! Niezależnie czy użytkownik dopiero planuje skorzystać z usług GMP czy korzysta z nich już od wielu lat ma obowiązek podania numeru karty kredytowej, tworząc nowe konto rozliczeniowe. Bez niego mapka i wszystkie idące z nią korzyści po prostu przestaną działać.

 

 

Kolejną istotną zmianą jest rozdzielenie wcześniej wspomnianych 18 indywidualnych API na trzy główne produkty: Mapy, Trasy oraz Miejsca. Dzięki temu deweloperzy mogą wykorzystać dokładnie te API, na których najbardziej im zależy i które najlepiej spełnią wyznaczone cele biznesowe.

 

1.2 GMP = Mapy, Trasy, Miejsca

 

Obecnie częścią GMP są trzy podstawowe usługi:  Mapy (Maps), Trasy (Routes) oraz Miejsca (Places). Każda oferuje inny zakres możliwości – od wspomnianego już umieszczenia lokalizacji firmy na własnej stronie internetowej, po nawet tworzenie niepowtarzalnych gier. Można z nich korzystać oddzielnie lub łącznie.

a) Mapy (Maps)

Mapy w GMP, zgodnie ze swoją nazwą, obejmują przede wszystkim przedstawienie użytkownikom wybranej lokalizacji – w wersji statycznej lub interaktywnej. Oznacza to, że może to być zwykła mapka, jaką wszyscy znamy, z umieszczoną pinezką wskazującą siedzibę firmy, ze zmienionymi np. kolorami. Ale może to również być rozwiązanie całkowicie dopasowane do biznesu: z różnymi informacjami wyróżnionymi w różnych lokalizacjach czy dodatkowymi interaktywnymi funkcjami.

 

Na przykład: Firma zajmująca się sprzedażą nieruchomości mieszkalnych może na wybranym widoku lokalizacji umieścić wszystkie dostępne domy czy mieszkania. Zamiast standardowej pinezki mogą być widoczne w wyznaczonych miejscach ceny. Dodatkowo istnieje możliwość ustawienia takich funkcji, jak wyznaczanie obszarów o podwyższonej aktywności przestępczej czy objętych ryzykiem wystąpienia jednego z kataklizmów naturalnych. W ten sposób użytkownicy mogą porównywać sąsiedztwa i bezpośrednio z poziomu mapy wybrać tę nieruchomość, która spełnia ich potrzeby. Właśnie w ten sposób korzysta z GMP amerykański serwis Trulia.com:

 

W skład Map wchodzą następujące API:
  • Maps JavaScript – przygotowanie w pełni zindywidualizowanego widoku lokalizacji w czterech dostępnych wariantach: mapa drogowa, satelita, hybryda i teren
  • Maps Static – umożliwia umieszczenie widoku wybranej lokalizacji na witrynie, nie korzystając z JavaScript lub dynamicznego ładowania strony,
  • Street View – dostęp do statycznego, panoramicznego widoku Street View, czyli zawierającego zdjęcia wybranych lokalizacji w świecie rzeczywistym (warto pamiętać, że widok Street View nie zawsze jest aktualny),
  • Maps SDK for Android – dodanie widoku lokalizacji do aplikacji mobilnej na Androidzie, wraz z takimi funkcjami, jak dodatkowe markety, overlaye czy wyznaczenie obszarów,
  • Maps SDK for iOS – dodanie widoku lokalizacji do aplikacji mobilnej na iOSie, z takimi samymi funkcjami jak na Androidzie.

 

b) Trasy (Routes)

 

Mapy Google zawierają obecnie ponad 64 miliony kilometrów dróg (40 miliony mil), które są bardzo często aktualizowane. Jednocześnie firma zbiera informacje dotyczące natężenia ruchu, a także ilości czasu niezbędnego do pokonania wybranej trasy (przy pomocy różnych środków lokomocji). To wszystko może stać się częścią zamieszczonej na stronie lub aplikacji mapki.

 

Na przykład: Stosując najlepiej dopasowane API można nie tylko wskazać, gdzie obecnie dostępne są miejsca parkingowe, ale również rozróżnić je na płatne i darmowe. Dodatkowo można pokazać jaka trasa jest najbardziej optymalna z miejsca, w którym znajduje się użytkownik. Doskonałym przykładem jest aplikacja mobilna Vallie, która po wygenerowaniu klucza API rozpoczęła proces ułatwiania parkowania w Londynie: 

Trasy obejmują takie API, jak:

  • Directions – odpowiada za wyznaczenie trasy pomiędzy wybranymi lokalizacjami, dopasowując środek lokomocji do potrzeb użytkownika (samochód, rower, środki komunikacji publicznej, a także pieszo),
  • Distance Matrix – przedstawia odległość pomiędzy lokalizacjami, a także czas niezbędny do ich pokonania po wybraniu preferowanego środka podróży,
  • Roads – identyfikuje drogi, a także zapewnia dodatkowe informacje na ich temat,
  • Maps JavaScript – „warstwa bazowa” dla Tras, czyli po prostu sam widok lokalizacji.

 

c) Miejsca (Places)

 

Przy pomocy Miejsc zyskujemy dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wybranych obiektów, miast czy państw – a Google zebrał do tej pory dane dotyczące aż 100 milionów różnych miejsc. Obejmuje to nazwy obiektów, ich adres, godziny otwarcia, opinie, dane kontaktowe, opisy działalności i wiele więcej. I z tego wszystkiego można korzystać po wdrożeniu odpowiednich API.

 

Na przykład: Firma zajmująca się przewozem pasażerów środkami komunikacji publicznej może na bieżąco wskazywać im ich lokalizację. Jednocześnie poznają interesujące informacje na temat swojej okolicy bądź szczegółowo zaplanują, co zrobią po dotarciu w wybrane miejsce (np. sprawdzając dostępne restauracje, hotele i atrakcje turystyczne). Po wygenerowaniu klucza API dla swojego konta, na takie rozwiązanie zdecydowała się amerykańska witryna podróżnicza Trippin.com:

 

Decydując się na Miejsca otrzymujemy dostęp do takich API, jak:

  • Places Library, Maps JavaScript – umożliwienie wyszukania wybranych miejsc na określonym terenie,
  • Places SDK for Android – po zastosowaniu tego API aplikacja na Androidzie będzie wyświetlać informacje dotyczące różnych miejsc w najbliższej okolicy,
  • Places SDK for iOS – jak wyżej, tylko na iOSie,
  • Places – informacje dotyczące poszczególnych miejsc, a w tym zdjęcia i opinie; API uwzględnia także autouzupełnianie nazwy i wyświetlanie lokalizacji w najbliższej okolicy,
  • Geocoding – przekształcanie adresów (np. ulic) na współrzędne geograficzne,
  • Geolocation – identyfikowanie i podawanie lokalizacji z największą możliwą dokładnością na podstawie informacji z wież telefonicznych oraz sieci Wi-Fi,
  • Time Zone – podanie strefy czasowej w zależności od wybranej lokalizacji, w tym obecnej lokalizacji użytkownika,
  • Elevation – zbieranie i podawanie informacji dotyczących wysokości każdego miejsca na Ziemi, dotyczy to również wartości ujemnych.

 

Czy wiesz, że… Przy pomocy API dostępnych w ramach GMP mogą powstać i powstają gry desktopowe i mobilne! Doskonałym przykładem jest Ghostbusters World™, przy pomocy której gracze mogą polować i łapać duchy w lokalizacjach znanych ze świata rzeczywistego.

 

 

 Wróć do spisu treści ^

 

1.3 Konto darmowe a płatne

Teoretycznie wraz ze zmianami wprowadzonymi po 11 czerwca 2018 roku konta darmowe w ramach GMP przestały istnieć: Każdy, bez wyjątku, jest zobowiązany do podania numeru karty kredytowej, z której będą pobierane środki. Jednak nie oznacza to, że nie można korzystać z konta GMP za darmo.

 

Google przyznaje każdemu 200 amerykańskich dolarów miesięcznie na pełen dostęp do wszystkich korzyści związanych z Mapami, Trasami oraz Miejscami. Nie pojawiają się tu żadne rozróżnienia ani ograniczenia, ponieważ de facto korzystamy z płatnego konta – ale wydajemy jedynie „podarowane” przez Google pieniądze.

 

Uwaga! Kwotę otrzymuje konto, a nie stworzony projekt. Czyli konto posiadające 5 aktywnych projektów musi rozdysponować 200$ pomiędzy wszystkie projekty.

 

 

Trzeba także pamiętać o ustawieniu limitu 200 dolarów zanim przystąpimy do korzystania z danego projektu – w przeciwnym razie, po wykorzystaniu „darmowych” pieniędzy, Google zacznie pobierać środki bezpośrednio z naszej karty kredytowej. Poniżej przybliżamy kwestie cennika oraz płatności.

 

Google zawsze najpierw wykorzystuje przyznane „darmowe” 200 dolarów – nawet jeżeli chcielibyśmy przeznaczyć je na późniejsze projekty (np. testowe) nie jest to możliwe. A co się dzieje, gdy wyczerpiemy darmowy limit? Mapka po prostu przestaje działać, aż do następnego miesiąca.

 

Ponadto jednorazowo każdy nowy użytkownik platformy Google Cloud otrzymuje 300 dolarów, które można przeznaczyć na projekt stworzony w ramach GMP. Nie otrzymujemy kolejnych 300 dolarów w następnym miesiącu – jest to wyłącznie jednorazowy podarunek od Google w celu przetestowania usługi. Rozwiń swój biznes dzięki reklamie w Google Ads – skonsultuj się z naszymi specjalistami

 

Czy wiesz, że… Stworzenie wspomnianej już gry desktopowej czy mobilnej przy pomocy GMP wymaga dodatkowego kontaktu z Działem Sprzedaży w celu ustalenia dodatkowych szczegółów dotyczących płatności i możliwości.

 

 

 Wróć do spisu treści ^

 

2. Cennik

Zmiany z 11 czerwca sprawiły, że klucze API stały się obowiązkiem, a plany Standard i Premium przestały istnieć. Zamiast nich wszyscy użytkownicy muszą korzystać z tego samego cennika. Poszczególne produkty są wyceniane na podstawie różnych czynników:

  • Mapy:
    • loads (załadowania), czyli wyświetlenia strony lub aplikacji wykorzystującej Maps JavaScript API bądź liczba wysłanych żądań przez aplikację o zobaczenie pojedynczego obrazu z Maps Static API,
    • panos (panoramy), czyli żądanie wyświetlenia statycznego (nieinteraktywnego) widoku Street View za pośrednictwem Street View API bądź za każdy panoramiczny obiekt wdrożony do dynamicznego widoku Street View w aplikacjach za pośrednictwem Maps JavaScript API, Maps SDK for Android lub Maps SDK for iOS.
  • Trasy:
    • calls (połączenia), czyli prośby o realizację żądania,
    • elements (elementy), czyli każde połączenie miejsca startowego z docelowym.
  • Miejsca:
    • sessions (sesje), czyli każda unikalna aktywność, którą użytkownik wykonuje w aplikacji w wyznaczonym czasie,
    • calls (połączenia), czyli prośby o realizację żądania,
    • requests (prośby) – czyli każde autouzupełnienie zapytania użytkownika.

 

Szczegółowy cennik dotyczący każdego produktu został zamieszczony na oficjalnej stronie GMP. Wszystkie ceny przedstawiane są w dolarach amerykańskich – w Polsce można korzystać tylko z tej waluty (oficjalna lista walut dla poszczególnych państw).

Przykładowo, dla Map tabela z cenami przedstawia się w następujący sposób:

 Źródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Wyjaśnienie czym są poszczególne SKU (czyli komponenty wchodzące w skład Map, Tras i Miejsc) i za co odpowiadają, wraz z dokładnym rozpisaniem kosztów można znaleźć w dokumentacji dotyczącej GMP.

 

Warto zauważyć, że w sytuacjach, gdy wartości przekraczają 500,000 załadowań czy panoram (a w przypadku pozostałych produktów połączeń, próśb itd.) Google sugeruje kontakt z Działem Sprzedaży. W ten sposób przedsiębiorstwa mogą otrzymać rabaty na korzystanie z usług w ramach GMP. Z Działem Sprzedaży należy się również kontaktować w przypadku tworzenia tak zaawansowanych projektów, jak gry mobilne i desktopowe.

 

 

Czy 200 dolarów wystarczy?

Jak już wspomnieliśmy wyżej, każdy użytkownik otrzymuje 200 dolarów miesięcznie „za darmo” na korzystanie ze wszystkich produktów w GMP. Jednak czy to wystarcza, czy należy się pogodzić z płaceniem dodatkowych pieniędzy każdego miesiąca?
200 dolarów może wystarczyć, ale raczej w przypadku małych i średnich firm, które korzystają z tego sposobu wyświetlania lokalizacji w ich najbardziej podstawowej formie i nie są „narażeni” na wiele załadowań, panoram itp. Im więcej dodatkowych API i funkcji zostanie wykorzystane, tym wyższe będą comiesięczne koszty.

 

Zawsze można rozpocząć korzystanie z tej usługi poprzez testy, rozpoczynając od zastosowania wszystkich najbardziej pożądanych funkcji. Wraz z upływem czasu można powoli zmniejszać ich liczbę, aż przestaniemy przekraczać kwotę 200 dolarów. Jednak zanim do tego przystąpimy należy ustawić limit płatności (opisane poniżej), aby Google nie pobrał dodatkowych środków z naszej karty kredytowej.

 

2.1  Rozliczanie

Płatność w GMP nie odbywa się na podstawie faktur i proform. Wszelkie środki pobierane są bezpośrednio z karty kredytowej, której numer musimy podać, aby mapka w ogóle zaczęła się wyświetlać (w ten sposób zostaje wygenerowany niezbędny klucz AP do Google Maps). Dlatego należy tak dokładnie sprawdzić, z jakich funkcji korzystamy, w jaki sposób są rozliczane, a także jak często będą korzystać z nich użytkownicy.
Nawet jeśli koszty nie stanowią dla nas problemu, warto ustawić konkretny budżet, po osiągnięciu którego mapka po prostu przestaje działać. Wystarczy przejść do Konsoli, wybrać ikonę trzech pasków, a następnie zakładkę „Płatności” oraz „Budżety i alerty”. Tam będą dostępne wszelkie szczegóły dotyczące rozdysponowania dostępnych środków. Może to być wyłącznie darmowe 200$ lub dowolna inna suma. Jeżeli zastanawiacie się dlaczego nie działa mapa, warto sprawdzić czy limmit wydatków nie został osiągnięty.

 

Uwaga! Po osiągnięciu ustawionego budżetu mapka przestaje działać, więc dodatkowe koszty nie zostaną naliczone. Ponadto Google informuje mailowo zarówno o zbliżeniu się do limitu, jak i o jego osiągnięciu. Musimy jednak pamiętać, że użytkownicy naszej strony wówczas zobaczą zniechęcającą informację, która może również wpłynąć na pozycjonowanie lokalne.

Ta strona nie może poprawnie wczytać Map Google.

Źródło: Google
Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

 

Jeżeli już posiadamy aktywne projekty, w zakładce „Płatności” możemy również kontrolować w jaki sposób i jak często wykorzystywana jest nasza mapka, weryfikując w ten sposób bieżące koszty. Warto również skorzystać z kalkulatora kosztów, który udostępnia Google (tylko dla zalogowanych użytkowników).

 

W przypadku Map przedstawia się on w następujący sposób:

  Kalkulator kosztówŹródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

 

 

 

3. W jaki sposób zapisać się do GMP

Przygoda z GMP rozpoczyna się wraz z otworzeniem strony głównej. Stworzenie własnego projektu może odbyć się na dwa sposoby: poprzez Get Started bądź poprzez konsolę.

 Rozpoczęcie działań w GMF poprzez Źródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

Uwaga! Użytkownicy, którzy korzystali z GMP przed zmianami z 11 czerwca mogą skorzystać z narzędzia do przenoszenia projektów, przygotowanego przez Google.

Narzędzie do przenoszenia projektów

Źródło: Google Maps Platform
Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

 

a) poprzez „Get Started”

 

Po wybraniu „Get Started” musimy podjąć decyzję, który produkt najlepiej spełni nasze potrzeby: Mapy, Trasy lub Miejsca. Mogą to być również wszystkie trzy usługi.

 

 Rozpoczęcie działań w GMF poprzez konsolęŹródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Najeżdżając kursorem na każdy produkt możemy zapoznać się z API, jakie zawiera (powyżej opisaliśmy, za co odpowiadają poszczególne API).

 

 Spis poszczególnych APIŹródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

Jeżeli jeszcze tego nie wykonaliśmy, po wybraniu „Continue” Google poprosi nas o zalogowanie się na swoje konto (powiązane z Google). Jeżeli już jesteśmy zalogowani, zostaniemy poproszeni o zaakceptowanie regulaminu Google, a także otrzymamy możliwość wybrania nazwy swojego projektu. Warto pamiętać, że nazwa musi posiadać od 4 do 30 znaków i może zawierać wyłącznie litery, cyfry, spacje oraz myślniki. Wygląda na to, że obecnie polskie znaki nie są akceptowane (pojawia się błąd).

 

 Źródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

Po wybraniu „Next” zostaniemy przeniesieni do płatności, gdzie naszym zadaniem będzie utworzenie konta rozliczeniowego dla projektu.

Włączanie płatności dla projektu.Źródło: Google Maps Platform

 

W następnym etapie wypełniamy wszystkie informacje dotyczące naszego konta i wybieramy „Prześlij i włącz płatności”.
Po zakończeniu tego etapu zostaje wygenerowany dedykowany klucz API do Google Maps, dzięki któremu będziemy mogli wykorzystać GMP na swojej stronie internetowej czy też w aplikacji. Jeżeli więc zastanawiasz się dlaczego nie działa mapa, być może nie posiadasz klucza API.

 

b) poprzez konsolę

 

Po wybraniu „Konsola” zostaniemy poproszeni o zalogowanie się na konto Google (o ile już nie jesteśmy zalogowani). Niezależnie czy posiadamy już projekt, czy jeszcze nie, możemy go utworzyć zgodnie z poniższymi zrzutami ekranu.

 

Utworzenie nowego projektu: krok 1

Źródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

Utworzenie nowego projektu: krok 2 Źródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Pozostaje wyłącznie wpisać nazwę projektu (tylko litery, cyfry, spacje i myślniki).

 

Limit liczby projektówŹródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!
Po utworzeniu nowego projektu możemy z powodzeniem wrócić do strony głównej konsoli (dostępnej po kliknięciu trzech poziomych pasków w lewym górnym rogu) i wybrać nowy projekt.

 

Następnym krokiem jest utworzenie konta rozliczeniowego. Aby tego dokonać ponownie klikamy w trzy poziome paski i wybieramy zakładkę „Płatności” i „Połącz konto rozliczeniowe”, a następnie „Utwórz konto rozliczeniowe”.

 

 Utworzenie konta rozliczeniowego.Źródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Włączenie płatności dla projektu.Źródło: Google Maps Platform

 

Połączenie z istniejącym kontem rozliczeniowym.Źródło: Google Maps Platform

 

Pozostaje wypełnienie danych w formularzu – zarówno w pierwszym, jak i w drugim kroku.

Wypełnienie danych dla konta rozliczeniowego: krok 1Źródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Wypełnienie danych dla konta rozliczeniowego: krok 2Źródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

Aby wybrać API po utworzeniu konta rozliczeniowego należy wrócić do strony głównej i tym razem wybrać zakładkę „Interfejsy API i usługi”, a następnie „Biblioteka”.

Przejście do Biblioteki, w której znajdują się dostępne API Źródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

W ten sposób uzyskujemy dostęp do wszystkich API w ramach usługi Google Cloud Platform (nie tylko GMP). Wystarczy kliknąć w „Wyświetl wszystko” przy „Maps”, aby zobaczyć wszystkie dostępne obecnie API w ramach tej usługi. Na stronie została także udostępniona wyszukiwarka. Po ich wybraniu można przystąpić do prac nad modyfikacją projektu zgodnie z potrzebami.

Wyświetl wszystkie API.Źródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

Źródło: Google Maps Platform Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

Możemy stworzyć maksymalnie 12 projektów na każdym koncie (limit można zwiększyć za opłatą). Jeżeli zamierzamy korzystać wyłącznie z darmowych 200 dolarów miesięcznie, należy uwzględnić, że zostają one rozdzielone na wszystkie aktywne projekty.

Oczywiście, projekty można dowolnie usuwać (wyłączać), jednak proces całkowitego usunięcia trwa aż miesiąc – dopóki proces nie zostanie zakończony klucz API do Google Maps utworzony w ramach projektu jest nadal wliczany do dostępnej liczby projektów. Jednocześnie mapa przestanie działać, więc warto usunąć kod ze strony przed wyłączeniem projektu. Oto mail, jaki otrzymujemy po wyłączeniu projektu:

Wiadomość dotycząca wyłączenia projektu.Źródło własne Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

 

 

 

 

 

4. FAQ – dlaczego nie działa mapa, jak wygenerować klucz API i więcej

 

Dlaczego nie działa mapa?

O GMP zrobiło się głośno (lub głośniej) właśnie po 11 czerwca, gdy firmy pozycjonujące strony internetowe, jak i właściciele witryn czy aplikacji zaczęli dostrzegać, że mapki przestały działać. Zespół odpowiedzialny za nasz blog o pozycjonowaniu postanowił odnaleźć przyczynę tej sytuacji i przedstawić ją w tym poradniku. W rezultacie znaleźliśmy ich kilka – wśród najistotniejszych należy wymienić:
  • brak konta rozliczeniowego – nawet użytkownicy korzystający z usługi od wielu lat muszą utworzyć nowe konto rozliczeniowe i dodać do niego kartę kredytową (dotyczy to również użytkowników, którzy planują wykorzystać wyłącznie darmowe 200 dolarów); to właśnie po jego utworzeniu zostanie wygenerowany klucz API do Google Maps
  • osiągnięcie wyznaczonego limitu – jeżeli w zakładce „Budżety i alarmy” określiliśmy budżet, mapka przestanie działać wraz z jego osiągnięciem,
  • brak wygenerowanego klucza API – API było zawsze wymagane, jednak wraz ze zmianami pojawił się obowiązek wykorzystania unikalnego klucza API, który zostanie wygenerowany po utworzeniu konta rozliczeniowego,
  • źle wdrożony kod – czasami przyczyną niedziałającej mapki są po prostu problemy techniczne po stronie informatyka,
  • nieaktualny numer karty kredytowej – wówczas należy uaktualnić dane podane na koncie,
  • niestandardowe sytuacje – oczywiście, jeżeli zostały spełnione wszystkie warunki, a strona nadal nie działa, warto skontaktować się z Google lub skorzystać z oficjalnego forum.

 

Co to API Key?

W kontekście map API key, czyli klucz API do Google Maps, to unikalny ciąg znaków wygenerowany w usłudze Google Maps Platform. Dopiero po wykonaniu tego działania możemy przystąpić do dopasowywania poszczególnych produktów dostępnych w GMP.

 

Jak wygenerować klucz API?

 

Klucz API do Google Maps zostaje wygenerowany automatycznie po przypisaniu karty kredytowej do konta rozliczeniowego. Jest to warunek konieczny – nie otrzymamy klucza API bez wykonania tego działania. Nawet jeżeli zamierzamy korzystać wyłącznie z „podarowanych” przez Google 200 dolarów.

Czy można korzystać z GMP za darmo?

Tak. Usługa jest płatna, jednak każdego miesiąca Google przyznaje 200 dolarów dla każdego konta. Aby nie przekroczyć tej liczby, a tym samym uniknąć naliczania dodatkowych opłat należy ustawić limit.

 

Co się dzieje, gdy wykorzystamy wyznaczony budżet?

Mapa po prostu przestaje działać, wyświetlając informację:

 

Ta strona nie może poprawnie wczytać Map Google

Źródło własne Pełna wersja grafiki dostępna po kliknięciu!

Dodatkowe opłaty nie są naliczane, jednak warto pamiętać, że powyższy widok może zniechęcić użytkowników i negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony. W szczególności jeżeli korzystanie z tej usługi jest niezbędne do prawidłowego działania strony.

 

Co zrobić gdy Google pobrał pieniądze z karty kredytowej?

Jeżeli nie mieliśmy wyznaczonego budżetu, Google może naliczyć dodatkowe opłaty za korzystanie z GMP i nie można się od tego odwołać. Można za to zabezpieczyć się na przyszłość przechodząc w konsoli do zakładki „Budżety i alarmy” i wyznaczając jaką kwotę może Google maksymalnie pobrać każdego miesiąca. Np. może to być wyłącznie „darmowe” 200 dolarów.

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest bounce rate i jak sobie z nim radzić? Ikona 04:10 min 10.12.2018 Współczynnik odrzuceń Twojej witryny jest alarmująco wysoki i nie masz pomysłu, co z tym zrobić? Wiemy, co może odstraszać Twoich użytkowników – problem tkwi zwykle w optymalizacji strony lub w nieprzejrzystych treściach, jakie się na niej znajdują. Nie załamuj rąk i sprawdź, jak poprawić wrażenie, jakie wywierasz na swoich potencjalnych klientach. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak tworzyć reguły mod_rewrite? Ikona 04:10 min 07.02.2020 Co do zasadności umieszczania w serwisie tzw. "przyjaznych linków" nie trzeba chyba już nikogo przekonywać. Są one w końcu znacznie czytelniejsze dla użytkowników niż chaotyczny z pozoru ciąg cyfr i liter. A co jest dobre dla użytkowników, zwykle jest również wysoko oceniane przez algorytmy wyszukiwarki. Dzisiaj na blogu wyjaśniamy jak tworzyć przyjazne linki z wykorzystaniem modułu mod_rewrite. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Duplicate i Thin Content – czego unikać, by rankingować lepiej? Ikona 05:30 min 05.11.2018 Słynne polskie przysłowie głosi, że „lepszy rydz niż nic”, z czym trudno się nie zgodzić. Jeśli na stronie internetowej nie umieścimy żadnych treści, użytkownik z pewnością nie uzna witryny za przydatną czy atrakcyjną. Jak się jednak okazuje nie wszystkie materiały, które umieszczamy na stronach, będą pozytywnie wpływać na ich widoczność. Niektóre mogą im wręcz zaszkodzić. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700