Pod pojęciem UX, czyli user experience, rozumiemy stopień satysfakcji użytkownika podczas korzystania z danej strony internetowej, a także z samych osiąganych wyników wyszukiwania. Strony o wysokim UX precyzyjnie odpowiadają na potrzeby i oczekiwania użytkowników, a jednocześnie realizują cele biznesowe firmy. UI, czyli user interface, to po prostu ogólny wygląd graficzny strony. Nie ogranicza się to jednak do wyboru obrazków, grafik i kolorów czcionki, lecz jest to o wiele bardziej złożony proces.
UX i UI współgrają ze sobą, dla osiągnięcia jak najwyższego poziomu satysfakcji użytkowników. Dlatego za UI odpowiedzialni są odrębni projektanci, którzy dbają m.in. o wygląd przycisków i ikon, ich zlokalizowanie względem siebie oraz wiele innych szczegółów, dzięki którym strona jest maksymalnie interaktywna i przyjazna w użytkowaniu. Projektanci UX natomiast pracują nad tym, aby interakcje użytkownika z firmą/właścicielem strony sięgały także poza tryb online. Na UX wpływają także takie czynniki, jak obsługa klienta, proces dokonywania zakupów czy rozwiązywanie problemów.
Internauci kochają strony intuicyjne. Nawigacja powinna być przejrzysta, a komunikaty sformułowane jasno i prosto. Ubierając to w atrakcyjną szatę graficzną sprawimy, że strona zostanie zapamiętana, a to przełoży się bezpośrednio na zapisanie marki w świadomości odbiorców. W internecie lubimy działać szybko. Strony, które ładują się wolno, albo które są naszpikowane efektami i przekombinowane, raczej zniechęcą do siebie użytkowników. Internauta, który nie znalazł odpowiedzi na swoje zapytanie, opuszcza stronę po kilku, kilkunastu sekundach i przeważnie już do niej nie wraca. A tego przecież nie chcemy, dlatego tak ważna jest dbałość o UX i UI. Jednak czy te dwa elementy mogą mieć wpływ na pozycjonowanie? Okazuje się, że tak.
Warto pamiętać, że współczesne algorytmy Google koncentrują się nie tylko na słowach kluczowych, lecz także na satysfakcji użytkownika! Algorytmy oceniają stronę pod kątem praktyczności i użyteczności. Oczywiście czynników wpływających na rankingowanie strony w wynikach wyszukiwanie jest bardzo dużo, a wśród nich znajdziemy te o mniejszym i większym znaczeniu. Jednak w myśl zasady, że to kropla drąży skałę, warto przekonać się, co dla pozycjonowania zdziałać mogą UX i UI.
Strona atrakcyjna dla internauty zachęci go do aktywności. Na poziom atrakcyjności składa się nie tylko interesująca szata graficzna, lecz także np. przyjazne adresy URL. Treści dobrej jakości przyciągają internautów i zdobywają popularność, chociażby poprzez udostępnienia w mediach społecznościowych. Google może zauważyć i docenić strony często odwiedzane przez internautów, więc z pewnością warto zadbać o atrakcyjność serwisu.
Z roku na rok coraz więcej osób korzysta z internetu za pomocą urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. Optymalizacja mobilna strony jest więc nieodzownym elementem, jeżeli zależy nam na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Call to action to nie tylko element nakłaniający do aktywności, ale często coś, czego użytkownik na stronie poszukuje. Dobrze zaprojektowane i funkcjonalne interaktywne przyciski ułatwiające kontakt z firmą, zakupy czy inne typy aktywności mogą poprawić UX, a co za tym idzie pośrednio wpłynąć na pozycjonowanie witryny.
Jak widać dbając o UX i UI nie tylko spełniamy potrzeby i oczekiwania internautów, a więc potencjalnych klientów firmy, lecz także pośrednio wspieramy działania SEO. Postaw na przejrzystą, atrakcyjną i szybko działającą stronę internetową, a z pewnością łatwiej będzie ci osiągnąć zamierzone cele biznesowe. Jeżeli zastanawiasz się, co mógłbyś poprawić lub zmienić w swoim serwisie pod kątem użyteczności, wykorzystaj darmowy audyt SEO strony (poza jego wynikiem skonsultuj się ze specjalistą). I pamiętaj – nawet najlepszy pomysł na serwis internetowy spali na panewce, jeżeli nie zostanie zrealizowany z myślą o wygodzie użytkownika.
Źródła: Blog HubSpot; Seomelbourne; Blogs Position 2
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: