Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 05:05 min Ikona Sunrise System 08.08.2018

Dylematy copywritera – czy naprawdę mogę napisać wszystko?

„Sky is the limit”… Myślisz, że copywritera ogranicza jedynie jego własna wyobraźnia oraz umiejętności? Uważasz, że odmowa realizacji zlecenia bądź propozycja jego modyfikacji wynika z braku wystarczającej wiedzy i doświadczenia bądź ze złej woli? Ogromny błąd. Owszem, copywriter to tzw. „człowiek-orkiestra” i nie ma dla niego rzeczy niemożliwych. To magik, który potrafi czarować słowem jak nikt, ale… Nikt nie stoi ponad prawem. Nawet copywriter, który – mogłoby się wydawać – korzysta z dobrodziejstw wolności słowa jak nikt inny.

 

Co ma prawo do copywritingu?

 

Myślisz, że wolność słowa daje nieograniczone możliwości manewrowania słowem pisanym? W takim razie tkwisz w ogromnym błędzie. Każdy, w tym także copywriter, musi przestrzegać pewnych zasad. Ich nieprzestrzeganie może nieść za sobą poważne konsekwencje prawne – zarówno dla copywritera, jak i zleceniodawcy.

 

Niestety, nie ma jednego, konkretnego zbioru zasad i norm prawnych, które odnoszą się do pracy copywritera. Jednak to wcale nie oznacza, że copywriterowi wszystko wolno. Zapisy odnoszące się bezpośrednio bądź pośrednio do pracy copywritera znajdziemy w kodeksie cywilnym, kodeksie karnym, a także w poszczególnych ustawach.
Stąd copywriter nie może publikować treści, które:
  • znieważają bądź zniesławiają osobę lub grupę osób
  • propagują nienawiść wobec innych narodowości, religii, płci
  • nawołują do popełnienia przestępstwa
  • zawierają słowa niecenzuralne
  • namawiają czy też doradzają w popełnieniu czynów takich jak samookaleczenie czy samobójstwo
  • stanowią pomówienia (niepotwierdzone zniewagi i oskarżenia)
  • promują alkohol, palenie papierosów, narkotyki czy też inne środki odurzające
  • ujawniają dane osobowe innych bez ich wiedzy oraz zgody
  • stanowią naruszenie praw autorskich innych osób
  • w sposób rażący łamią zakaz reklamy
  • zawierają tzw. klauzule niedozwolone
Tyle od strony prawnej. Te kwestie nie powinny podlegać żadnym dyskusjom. Nie każdy klient – co zrozumiałe z uwagi na specyfikę pracy copywriterskiej – zdaje sobie sprawę z istnienia ograniczeń prawnych obowiązujących copywriterów. Dlatego mogą pojawić się prośby o napisanie tekstów w sposób nie do końca zgodnych z prawem. Dobry copywriter wie, że takie praktyki godzą nie tylko w zasady prawne i etyczne, ale i na dłuższą metę mogą zaszkodzić interesom samego klienta. Co w takiej sytuacji? W takiej sytuacji należy wytłumaczyć klientowi, jakie konsekwencje może mieć napisanie i rozpowszechnianie treści łamiących prawo. Należy też zaproponować jakąś rozsądną alternatywę, by „wilk był syty i owca cała”.

 

Własne przekonania?

 

Kwestię ograniczeń prawnych chyba mamy już wyjaśnioną. Choć klient będzie się upierać, żaden profesjonalny copywriter nie podejmie się zlecenia łamiącego prawo. Ale nie zostawi też klienta samego – zaproponuje inne rozwiązanie. Problem może pojawić się w przypadku kwestii własnych przekonań.

Coraz częściej lekarze oraz farmaceuci powołują się na klauzulę sumienia. Pojawia się oburzenie ze strony przedstawicieli innych zawodów, jak i ogólnie społeczeństwa. Regulacje prawne zezwalające na odmowę wykonania usługi z powołaniem się na niezgodność z własnym sumieniem dotyczą wyłącznie przedstawicieli branży medycznej. Zatem copywriter nie ma oficjalnego przyzwolenia na kierowanie się własnymi przekonaniami. Mimo tego często pojawiają się rozterki i pytania o sens pisania tekstów sprzecznych z własnymi poglądami i opiniami.

Trzeba przyznać, że jest to temat niezwykle kontrowersyjny. Bo czy to, że copywriter jest wegetarianinem, oznacza, że może mieć prawo do odmowy napisania tekstu dla branży mięsnej? Oczywiście, może się źle czuć, pisząc o temacie niezgodnym z własnymi przekonaniami. Może też nie mieć wystarczającej wiedzy w tym temacie i woli zrezygnować ze zlecenia dla dobra klienta. Może też być człowiekiem na tyle elastycznym, że odłoży na bok własne przekonania, dokona rzetelnego researchu, wczuje się w personę i napisze tekst tak rewelacyjny, że stanie się on inspiracją dla osób działających w danej branży. Tutaj nie ma reguły. Choć muszę przyznać, że osobiście nie słyszałam o sytuacji, żeby copywriter odmówił realizacji zlecenia tylko i wyłącznie ze względu na własne przekonania. Wszystko zależy też od modelu współpracy i indywidualnych ustaleń.

Rozterki i dylematy mogą pojawić się także wtedy, gdy klient oczekuje od copywritera stosowania technik Black Hat SEO. Są one ryzykowne i nie do końca zgodne z działaniem pozytywnie ocenianym przez Google. Techniki te przyczyniają się do wprowadzenia w błąd nie tylko robotów Google, ale i samych użytkowników. To „droga na skróty”, która nie zawsze doprowadzi nas do celu i może przynieść więcej strat niż zysków. Dlatego w tym przypadku rozterki copywritera są jak najbardziej zrozumiałe i uzasadnione.

 

 

Do czego dążę? Od copywritera wymaga się czasem dosłownie cudów. Ma stworzyć coś z niczego. I nie ma się czemu dziwić – copywriter może naprawdę wiele. Pamiętaj jednak o jednej kwestii – to człowiek, nie robot. Dlatego unikaj jak ognia copywritera, który bez zastanowienia obiecuje realizację każdego – nawet bardzo wątpliwego etycznie czy prawnie – zlecenia. Profesjonalista wie, że nie stoi ponad prawem. Wie też, że istnieje lista zleceń, których realizacji nie powinien się podejmować. I nie wynika to z lenistwa czy złej woli, a jedynie z troski o dobro klienta – jego interesów oraz reputacji.

Źródła: Poradnik Przedsiębiorcy;  Money.pl;  „Prawo w sieci – korzyści czy zagrożenia dla wolności słowa”, Obserwatorium Wolności Mediów w Polsce; Doświadczenia własne

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 3 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 05:25 min 24.08.2018 Z artykułów na naszym blogu wiecie już, że dobry tekst na stronę internetową powinien być unikalny, nasycony wartościowymi informacjami i użyteczny dla odbiorcy. Podstawą napisania takiego tekstu jest zatem dobry research. Dziś podpowiadamy, jak wyszukiwać informacje, aby pisać jak najlepsze teksty dla internetu, które będą skutecznym wsparciem w pozycjonowaniu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 03:20 min 12.09.2018 Będąc copywriterem do zakresu Twoich potrzeb podstawowych wlicza się: jedzenie, picie oraz poszerzanie horyzontów. Poszukiwania wartościowych informacji możesz zakończyć w momencie, kiedy na kolejnej otwartej stronie nie ma ani jednego przydatnego zdania. Skąd wiesz, że Twój tekst jest dobry? Kiedy spojrzysz na niego i pomyślisz – to mi się przyda. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.80 / 5. Vote count: 5 głosów

Brak ocen

Jak tworzyć angażujące treści? Ikona 06:25 min 31.07.2018 Dobrą robotę copywritera poznasz po treści zorientowanej na potrzebach odbiorcy. Tylko taki content będzie angażujący, a więc pomoże osiągnąć cel, na którym zależy właścicielowi strony internetowej. Cele te mogą być różne: sprzedaż produktu, polubienia, komentarze, udostępnienia, wzrost ruchu, kliknięcia, konwersje itd. Dziś podpowiadamy, jak podkręcić content, aby był bardziej angażujący. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700