Ikona 04:35 min Ikona Sunrise System 11.06.2018

Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie z pomocą… pierwszego zdania?

„Dawno, dawno temu…” – nie, to już było.

„Zachęcam do przeczytania artykułu, w którym…” – OK, ale na Twoim miejscu już zaczęłabym się nudzić.

„Gdy Gregor Samsa obudził się pewnego rana z niespokojnych snów, stwierdził, że zmienił się w łóżku w potwornego robaka.” – dobre, a nawet świetne, tyle że autorstwa Franza Kafki.

 

Fakt, stworzenie pierwszego dobrego zdania wcale nie jest takie proste, ale na szczęście nie niemożliwe.

Każdy, czy to zawodowy copywriter, doświadczony pisarz czy początkujący blogotwórca, głowi się nad tym jak zacząć, aby zostać przeczytanym i zapamiętanym.

Przyjrzyj się swojemu tekstowi. Nie wątpię, że to połączenie świeżego pomysłu, przemyślanej formy, umiejętnie dobranych fotografii i mnóstwa oryginalnych przykładów z życia – ale nawet to nie spełni swojego zadania, jeśli nie zadbasz o to, aby stworzyć dobre pierwsze zdanie.

Właśnie tak. To ono zaprasza do wejścia w Twój świat, obiecuje przeżycie przygody, gwarantuje zdobycie niebanalnej wiedzy. Jego brzmienie, forma i struktura ma być zagadką, a jednocześnie elementem łatwym do przyjęcia przez każdego, kto trafi na Twój tekst w sieci.

Ta garść porad z pewnością Ci się przyda – pamiętaj jednak, że nie jest to gotowy przepis na smaczne pierwsze zdanie. To, czy wyjdzie Ci zakalcowate czy puszyste, zależy od Twojej inwencji.

 

1. Obiecuj

 

„Za moment dowiesz się, jak zarobić swój pierwszy milion.” Oczywiście przesadzam, ale widzisz, o co mi chodzi.

W tym momencie stawiam przed Tobą ultimatum – albo przeczytasz tekst i zyskasz bezcenną wiedzę o jakże cennej umiejętności zarabiania milionów, albo nie zrobisz nic, aby zmienić swoje życie. Obietnica jest na tyle kusząca, że ze zwykłej ciekawości przeczytasz kolejne zdanie, i kolejne, i kolejne… aż dobrniesz do końca. Czytelnik dotarł do Twojego tekstu, ponieważ czegoś potrzebuje. Obiecaj mu, że to otrzyma i rzeczywiście wskaż mu drogę. Pokaż, że rozumiesz jego potrzeby lub że potrafisz naprawić jego problem. Tekst stanie się w ten sposób użyteczny.

 

2. Bądź bezpośredni

 

„Może to właśnie Ty dzisiaj wygrasz?”  Parafraza hasła reklamowego popularnej loterii łączy w sobie i obietnicę, i bezpośredniość.

Zwracając się do czytelnika w ten sposób sprawiasz, że czuje się ważny, jeśli nie najważniejszy. Mówisz do niego i tylko do niego, tak jakbyś całą resztę tekstu skroił właśnie z myślą o tym, aby do niego dotrzeć. To myśl bardzo budująca i zarazem pokazująca Cię w pozytywnym świetle. Jesteś skupiony na potrzebach swojego odbiorcy, pragniesz mu pomóc, wskazać drogę, zachęcić do reakcji.

social

3. Szokuj

 

„Dzisiaj zmarła matka. Albo wczoraj, nie wiem.” To początek powieści „Obcy” Alberta Camusa, jednej z najbardziej szokujących i poruszających zarazem. W czym tkwi siła tego zdania (a raczej dwóch krótkich zdań)?

Czytelnik otrzymuje informację, obok której nikt nie przejdzie obojętnie. Ale za moment zostaje zelektryzowany obojętnością, z jaką potraktowano ją w kolejnym zdaniu. Nie zachęcamy oczywiście, aby za każdym razem uderzać w tak mocne nuty, ale warto rozumieć sam mechanizm. Zapamiętaj też, że negatywne uczucia okazują się znacznie lepszymi (bo silniejszymi) bodźcami niż te pozytywne.

 

4. Przeliczaj

 

„Według psychologów wystarczy 15 sekund, aby wyrobić sobie opinię o drugim człowieku.”  Skąd znasz to zdanie?

Użyłam go, aby zainteresować Cię już w samym leadzie i poruszyć część Twojego umysłu odpowiedzialną za myślenie analityczne. Poza tym już mi zaufałeś – podałam Ci wiarygodne dane, które na dodatek brzmią atrakcyjnie, a to pobudziło Twoją wyobraźnię. Liczby i statystyki przyciągają wzrok, wydają się interesujące, rodzą ciekawość. Wykorzystaj to na swój sposób, tworząc pierwsze dobre zdanie.

 

5. Rzucaj groźby

 

„Gumtree prognozuje, że prawie połowa zawodów (40%) obecnych na dzisiejszym rynku pracy w ciągu najbliższych 25 lat zostanie zastąpiona przez maszyny.” Zdanie pochodzące ze strony bankier.tv brzmi dość przerażająco? I o to chodzi!

Chcąc dowiedzieć się, czy rzucona w eter groźba jest realna oraz jakie zawody mogą zniknąć z rynku pracy, z pewnością zechcesz przeczytać artykuł. Ten sposób tworzenia pierwszego zdania można wykorzystać również do chęci wzbudzenia w odbiorcy efektu FOMO, czyli lęku przed pominięciem jakiejś ważnej informacji, charakteryzującego jeśli nie wszystkich, to na pewno większość współczesnych użytkowników sieci.

 

Podsumowanie

 

Wiesz już, że pierwsze zdanie jest bardzo istotne, jeśli chcesz zdobyć zainteresowanie czytelnika. Uzyskałeś kilka wskazówek, dzięki którym stworzysz zachęcające zaproszenie do tekstu. Uświadomiłeś sobie, że nie jest to tak proste, ale widzisz tkwiący w tym potencjał. Możesz więc przyjrzeć się publikowanym przez siebie treściom na nowo, zmieniając to i owo w brzmieniu pierwszego zdania, pokazując się innym atrakcyjnej strony. Powodzenia!

Źródła: SEJ; Polityka; doświadczenie własne

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 03:45 min 14.06.2018 Na co zwracasz szczególną uwagę, przygotowując content na swoją stronę internetową? Tekst, formatowanie, dodatkowe filmiki, reklamy, a może jeszcze coś innego? Tak, jak w świecie, przy tworzeniu treści niezwykle ważna jest równowaga. Przedstawiamy niezawodny przepis na atrakcyjny i przyciągający uwagę content. Sprawdź, czy stosujesz wszystkie składniki. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 06:35 min 19.06.2018 Chyba każdy zajmujący się marketingiem, zastanawiał się czy (lub kiedy) roboty zastąpią ludzi w pisaniu tekstów (marketingowych i ogólnych). Czy roboty mogą tworzyć treści choć zbliżone do naszych? Czy mogą (lub będą mogły) przekazać w tekście odpowiednie emocje, zachęcić i potrafić zareklamować? Czy copywriterzy i pisarze na całym świecie powinni zacząć się bać? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 06:45 min 16.03.2018 Jak wyróżnić swoją ofertę na tle konkurencji? Jak przyciągnąć klienta do sklepu internetowego i nakłonić go do dokonania zakupu bez stosowania nachalnych sztuczek? Niemożliwe? A jednak! I jest to prostsze niż mogłoby się wydawać. Wiemy, co zrobić, by zyskać w oczach użytkownika, a także robota Google i upiec dwie pieczenie na jednym ogniu! W artykule zdradzimy kilka cennych wskazówek. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700