Dlaczego wszedłeś na tę podstronę i planujesz przeczytać ten artykuł? Zapewne dlatego, że zauważyłeś tytuł, który Cię zainteresował. Dzięki temu wiesz, o czym będzie tekst i z czego możesz się z niego dowiedzieć.
Wiesz, o czym będzie tekst i czego możesz się z niego dowiedzieć. Warto więc, aby każdy, kto zajmuje się pisaniem tekstów na strony internetowe, zwracał szczególną uwagę na tworzenie konkretnych, przyciągających uwagę tytułów, a także śródtytułów, które pełnią podobne funkcje.
Dobrą definicją tytułu mogłoby być pojęcie obietnicy, którą dajemy czytelnikowi. Obietnica ta dotyczy przede wszystkim tego, co użytkownik otrzyma po przejściu do danego artykułu. Dlatego też to właśnie od tytułu często zależy, czy dany użytkownik będzie chciał przeczytać nasz tekst.
Spójrz na dwa poniższe przykłady. Zwróć uwagę na to, który z nich będzie wyglądał lepiej pod kątem formatowania.
Nie ulega wątpliwości, że drugi przykład jest znacznie przyjemniejszy dla oka, a co za tym idzie, zapewne każdy z nas byłby bardziej skłonny do przeczytania artykułu, opartego na drugim przykładzie formatowania.
Patrząc na obie wersje, z pewnością każdy mógłby podać kilka najważniejszych funkcji, jakie pełnią tytuły i śródtytuły. Główną rolą, jaką odgrywają, jest wprowadzenie do tematu i krótkie określenie tego, jakie informacje znajdziemy w danym tekście. Wiadomo, że jeśli natrafimy na artykuł zatytułowany „15 inspiracji na nowoczesną aranżację łazienek”, nie znajdziemy w nim sposobów odetkania zlewu, a pomysły na stworzenie ciekawego wnętrza łazienki.
Jednocześnie tytuły i śródnagłówki mogą także zachęcać odbiorcę do przeczytania danego artykułu. Oczywiście zależy to od pomysłu autora. Ciekawy czy zaskakujący tytuł może być impulsem do otwarcia danego tekstu nawet wtedy, kiedy użytkownik docelowo szuka tekstu o innej tematyce.
Dodatkowo warto wspomnieć o tym, że odpowiednio sformułowane tytuły artykułów, umieszczone w znaczniku title mogą wspierać pozycjonowanie strony w Google.
W przypadku śródtytułów należy także zwrócić uwagę na ich niezwykle ważną funkcję, jaką jest organizacja tekstu. Każdy czytelnik, widzący długi tekst oddzielony wyłącznie odstępami, nie będzie zachęcony do jego przeczytania. Znacznie lepiej będzie wyglądał tekst ze śródtytułami, które zorganizują tekst i poinformują, czego możemy oczekiwać po poszczególnych akapitach.
Znając najważniejsze funkcje tytułów, z pewnością łatwiej będzie je tworzyć. To jednak nie wszystko. Na podstawie badań content marketingu, a także naszych doświadczeń, stworzyliśmy krótki poradnik, który pomoże Ci w krótkim czasie napisać zachęcający tytuł.
Tematyczność jest najważniejszą cechą każdego tytułu. Musi on zawierać jasną informację o tym, co czytelnik znajdzie w treści artykułu.
Jeśli planujesz napisać poradnik o tym, jaki rower zabrać na przejażdżkę w góry, tytuł musi konkretnie do tego nawiązywać:
Użytkownik, który przegląda listę artykułów, zazwyczaj tylko „rzuca okiem” na kolejne tytuły. Jeśli widzi taki, który ma ponad 100 znaków, najczęściej nawet nie fatyguje się, aby go przeczytać. Dlatego zadbaj o to, aby maksimum informacji było zawarte w możliwie jak najkrótszej treści, np:
Planując napisanie artykułu na konkretny temat, powinieneś dostosować język tekstu, a także wyodrębnione cechy do potencjalnego odbiorcy. Jeśli piszesz o odzieży hip-hopowej, możesz pozwolić sobie na trochę luzu. W przypadku poradnika o rodzajach klejów do protez powinieneś użyć słownictwa zrozumiałego dla starszych osób.
Jeśli chcesz opublikować wywiad z profesjonalistą w danej branży, zaznacz to w tytule. Jest to dodatkowa informacja, która być może szczególnie zachęci czytelników do przeczytania. Podobnie może być z wykresami bądź infografikami.
Istnieje wiele wzorów pisania ciekawych tytułów, które sprawdzają się w niemal każdej branży. Oczywiście zachęcamy przede wszystkim do tworzenia własnych propozycji. Jeśli jednak nie masz już pomysłu, możesz skorzystać z kilku inspiracji:
Jeśli masz napisać jakikolwiek tekst na swoją stronę internetową, z pewnością chcesz, aby dotarł on do jak największej liczby odbiorców. Dlatego też zwróć uwagę na to, by Twój tytuł zawierał konkretne słowa kluczowe. Dzięki temu użytkownicy, którzy będą szukali konkretnych informacji, łatwiej odnajdą Twój tekst.
Jeśli odpowiednio oznaczysz swój tytuł w kodzie HTML strony (znaczniki title lub H1), może on wpłynąć pozytywnie na proces pozycjonowania danej podstrony.
Istnieje wiele różnych technik tworzenia ciekawych tytułów, które zachęcą odbiorców do czytania naszych artykułów. Być może powyższe wskazówki pomogą Ci w Twojej pracy Copywritera czy redaktora.
Pamiętaj, że napisanie świetnego artykułu czy poradnika jest ważne. Jednak bez dobrego, ciekawego tytułu, wielu użytkowników może nie skorzystać z Twoich wskazówek tylko dlatego, że tytuł nie zachęci ich do czytania.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: